Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläkä tosiaan tee mitään ylimääräistä.

Mulla oli sama tilanne nelkusta tosin hieman myöhäisemmillä viikoilla(31).Kaula lyhentynyt puoleen,suu auennut ja paikat aivan pehmeät sekä vauva alhaalla.Jouduin silloin viikoksi sisälle osastolle.Estolääkitys päälle ja kortisonit peffaan vauvan keuhkoja vahvistamaan.Kun pääsin kotiin oli kylmä kielto tehdä mitään.Anoppi joutui allekirjoittamaan mustaa valkoisella että on apunani hoitamassa lapsia,muuten en olis päässyt kotiin.Pikkuhiljaa vasta viikon 34 jälkeen sain hieman alkaa " elämään" Vauva sitten syntyi vasta 40+3 ja loppu viikot oli hermoja raastavat.ensin sai pelätä että syntyy liian aikaisin ja sitten taas ei tapahdu mitään kun sais(lupailivat isoa,yli 4,5kg,poikaa)

Tilanteesi on kurja mutta vauva on nyt tärkein!!!!!!

Lepää,lepää ja lepää!!!!

Jaksamista!Ja peukut pidän pystyssä ettei aukeamista ym tapahdu lisää!!!

Halaus!

leanna

Vierailija
22/36 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lähti kavereiden kans vähän viihteelle, saadaan olla lasten kans keskenään :) Mä jotenkin nautin tästä kun en itse nyt pääse mihinkään tuollain iltamenoihin tuulettumaan niin kiva sillain olla itsekseenkin kun lapset laittavat nukkumaan.. rauhallista :) Toki ne vielä tuossa riehuvat varmaan 20-21 asti ;)

Kiitos Leanna kantoliina kommentista.. Mä en ole koskaan kokeillut, en osaa sitoa ilman ohjeita joten siksi en tiedä ostaakko käytettyä jos ei ole ohjeita mukana. Meillä ollut Baby Björnin rintareppu, en pidä sitä niin hyvänä kuitenkaan, liinat näyttävät asettuvan tukevammin ja jotenkin paremmin.

Jouhi: En löytänyt tuosta meidän esittelypinosta sinun esittelyäsi joten.. Onko teillä esikoinen tulossa vai? Jos on ennestään kotona lapsia hoidettavana niin tuo sun tilanne kyllä on vaikea :( Toivotaan että nyt osaat ja maltat ja saat avun levossa ollessa etkä joutuisi osastolle mutta sinne on vaan sitten mentävä, ei auta! Jouluja tulee vielä mutta vauvan terveys on tärkeää, jokainen raskausviikko lisää tässä vaiheessa on kullan arvoista!

Mulla on kans paikat auennut ja pehmennyt (meillä jo 2 lasta) ja supistelee ajoittain mutta sillain harvakseltaan ja selkeesti rasituksen jälkeen. Tilannetta seuraillaan 2 viikon välein ja just tänään neuvolasta soittivat että muistahan lepäillä ettet joudu osastolle..sanoi terkka että ne äitipolilta herkästi laittavat osastolle kun on kotona lapsia hoidettavana.

Mutta niinku tässä aiemminkin jollekin sanoin ja mulle taas tänään sanottiin neuvolasta että JUO VETTÄ!! Se kuulemma voi auttaa mutta ei se estä niitä supistuksia jos ne kunnolla tulee ja esim. synnytys lähtee käyntiin niin ei sitä pysäytetä veden juonnilla eikä valitettavasti millään muullakaan, siksi on nyt hyvä vain olla levossa ja ottaa tosissaan tuo tilanne!

Sinna rv27

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka kivennäisvettä jossa on magnesiumia.Magnesiumhan oh hyvä apu supistuksiin!Ja vaikka suonenvetoonkin=)

kantoliinasta vielä.Netistä kyllä löytää(en nyt osaa suoraan sanoa sivua)ohjeita sidontaan vaikka ostais käytetyn ilman ohjeita.Ristisidonta oli mielestäni paras pienelle vauvalle!

L

Vierailija
24/36 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sin-na: kyllä on esikoinen tulossa. Onneksi tosiaan ei ole niitä lapsia joita pitäisi hoitaa kotona. saan levätä ihan rauhassa. Ja tietenkin vauva on tärkein ja lepään että viikkoja kertyisi vielä monen monta lisää.

On se pelko ja ahdistus vaan päällä. Joka ikistä kipua ja kiristystä kuullostelen ja mietin ja pelkään. Minulla supistukset ei tule rasituksessa. Niitä tulee milloin sattuu. Yöllä esim herään muutaman kerran siihen että supistaa, joten levossakin supistuksia tulee. Jos ne johtuvatkin tulehduksesta niin silloin ei vissiin ole merkitystä sillä rasituksella. eli supistuksia tulee niin rasituksessa kuin levossakin! Tietysti silloinkin pitää rasitusta välttää!

Kyllä tämä kannettava tietokone on aika kätevä petikumppani. Ilman tätä olisi elo vielä kurjempaa ;)

Jotenkin vaan tuntuu että miten se kaulan lyheneminen nyt loppuisi kun on kerran alkuun päässyt. Ja kun supistukset jatkuu jne... Huoh... Pitkä aika on vielä siihen 20 päivään ja kontrolliin. Vauvan painoarvio oli nyt 632g eli tosi pieni nykerö siellä on. Toisaalta tuntuu että siellä sairaalassa olis enempi ihmisiä kenen kanssa jutella jne... Täällä kotona kun ei ole ketään kun mies on töissä 10 tuntia per päivä! Ja siellä sairaalassa tuntis olonsa turvallisemmaks. Taas supistaa ja en tämän kummempaa tee kun makaan ja kirjoitan koneelle :s

Jouhi 23+6

Vierailija
25/36 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko mitään puhetta moisesta??

Entä niistä kortisoneista varmuudeksi,jos synnytys kuitenkin käynnistyy??

Ehkä jos sun on turvaton olo kotona kannatta soittaa sinne lääkärille ja miettiä jos pääsisit jo nyt osastolle?Ja voisit hyvinkin päästä kotiin sitten pyhiksi!Parempihan se varmaan olisis niin päin...

Pohdintoja vaan..

JAKSUJA!!!!!!!!

L

Vierailija
26/36 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin jäi mietityttämään se että ei oltu Jouhi sinulle sitä lääkettä jo nyt sitten annettu?!! On tuo vaikee tilanne, jos tulehduksesta johtuu niin siinä et sitten muuta voi kun yrittää olla mahdollisimman levossa ja rentona! Alaleuka rentona niin alamahakin pysyy rentona :) hauska juttu mutta on ihan taivahan tosi! Missä vaiheessa sulla on tuo alkanut? Onko ollut tulehduksia ihan alusta asti vai? Eli mitenkä nopeesti se tilanne tuohon edennyt? Hyvä painohan sillä vauvalla jo näin on, että mahdollisuudet alkaa elämälle olla jos vain kaikki osuu putkeen mutta mutta..jokainen tiedämme että vielä se siellä saisi olla, voi kun menis vielä vuoden vaihteen ylikin niin tilanne ois jo parempi!

Koita nyt vain olla hermoilematta, ennemmin soitat sinne sairaalaan ja menet sinne kuin että vielä lisäksi panikoit ja hermoilet siellä kotona, tuskin se tilannetta helpottaa ainakaan yhtään!

Leanna: Juu kävinkin nyt katsoon tarkemmin, olin tuota trikooliinaa katsonutkin aiemmin tuolta pikkuruun sivuilta.. Nyt löysin jonkun hug-a-bub-liinankin ja sitten ihan sekaisin niiden eroja täällä pähkäilen..omaan kokemattomaan silmään eroina osui vain hinta ;) Löytyi tosiaan kuvallisetkin sidontaohjeet kantoliinakanavalta.

Löytyi tosiaan myös bebesin sivuilta ihania imetysliivejä ja toppi..ihan varmaan pakko tilata :) tarvetta tosiaan on, en löydä mistään täältä kunnon imetysliivejä, on jotain ihan millä ei mitään tee taikka koot loppu..

sinna

Vierailija
27/36 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkä on yhä sairaan kipee mutta nyt jopa voi tehdäkkin jotain tai ainakin tänne kirjoittaa... =)

Jouhi:Pidän peukkuja ja toivon että tilanne rauhottuisi ja saisit viettää joulun kotona ja muutenkin toivon että vauva vielä jaksaisi sinnitellä lämpimässä masussa. Kauheta on varmaan pelätä jokaista supistusta ja kipua et nytkö se on menoa. Jaksamista kuitenkin sinulle.

Galluppiin taidan minäkin osallistua

1.Oletko jo miettinyt vauvan tarvikkeita kotiin tuloa ajatellen?

Ostin vauvalle yhden kotiin tulopuvun. Sellainen ihanan pehmeä ja siihen bodyn alle. Lisäksi olen ostanut melkein käyttämättömän 62 toppapuvun jos on kovin kylmä. Lisäksi ostin valkoisen nallekarhu myssyn.

2.Missä vaiheessa on tarvikehankinnat?Vaunut,sängyt?

Sänky on hankittu ja vaunut varattuna ja ne haetaan helmikuussa. Turvakaukalo ostettiin uutena. Hoitopöytä käytettynä. Ja kun on esikoisesta kyse on kaikkea muuta pientä ostettu. Vaateet on saatu osa käytettynä ja kirpputoreilta on löytynyt aika kivasti hyväkuntoisia. Ostamatta on ehkä itkuhälytin ja pakollisia ostoksia hoitopydänpehmuste, kylpyvanna, ja hieman täytyy omella pussilakanoita ja lakanoita.

3.Milloin seuraava neuvola,ultra tms?

Lääkäri 11.12 ja neuvola on 2.1.07 ja ultraa ei enään ole

4.Koska jäät äitiyslomalle?

Virallisesti jään 8.2 mutta talviloman vietän sitä ennen eli 1.2 mutta sairasloma voi muuttaa kaiken ja tällä hetkellä näyttää et muuttaakin.

5.Pitääkö miehesi isyysvapaan?Osittain,täytenä?

Vauvan synnyttyä pitää viikon ja myöhemmässä vaiheessa loput 2vk.

Näinpä meillä. Nyt täytyy lähteä syömään kun tuntuu jo olevan ihan armoton nälkä (ainakin muka). Sit täytyykin lähtee koirien kanssa ulkoileen. Harmittaa vaan tuo koko päivän jatkunut vesisade. Sitä on ulkoreissun jälkeen kuin uitettu koira. =(

Viikonloppuja

Nemotus 26+1

Vierailija
28/36 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni 2 lapsen äiti joka kova kestoilemaan ja liinailemaan suositteli mulla silloin tuota pikkuruun liinaa.Helppo liina ja sidonta vasta-alkajalle!

Eroista en tosiaan osaa sanoa mitään kun vaan yhden koittanut ja sen heti hyväksi kokenut=)

Mutta hinnoissa tosiaan huima ero joten käytettynä jos siistin löytää,kannattaa ostaa...

L taas

Vierailija
29/36 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostuin nyt niin surffailemaan niitä liinoja, käytettyjä ja uusia.. Siis tuon pikkuruun saan uuden jopa ehkä edullisemmin kuin sen hug-a-bub:in käytettynä..mutta harmikseni huomasin ettei netin kautta ainakaan löydy meiltä päin sen pikkuruun jälleenmyyjää vaikka sitä ties missä myydäänkin :(

No, edullinen se silti netin kautta tilattunakin on..taidan päätyä siihen mutta pitelen silmäni auki kun ei sitä ihan vielä tarvii olla tilaamassa, että josko sattuisi joku siisti käytetty vaikka oman neuvolan seinällä olemaan myynnissä..jos ei niin tilaan sitten netistä!

Puuro kattilaan varmaan jo kuivunut kun täällä vain notkun ;)

Sinna

Vierailija
30/36 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä jaksaa ja levätä paljon, saisitko jonkun sinne juttu kaveriksi ja vähän auttelemaan kun mies on töissä?

Minäkin ihmettelen miksi eivät antaneet supistusten estolääkitystä, kun mulle tuota meinasivat turhaan antaa.

Mä olen samaa mieltä kuin leanne, että eikö kannattais nyt rauhoittaa tilanne niin sais joulun olla kotona? Jos joudut joulun alla sairaalaan niin voithan päästä sieltä kotilomalle jouluna. Pakko lopettaa kun on niin vaikea kirjoittaa, poika pomppii sylissä..

Vierailija
31/36 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitin pitkän sepustuksen, mutta kaikki hävis kuin pieru saharaan...

Tässä kuitenkin se tärkein ja lyhyesti:

JOUHIlle ja pikkuiselle masuasukille toivon paljon enkeleitä ja voimia ikävään tilanteeseen!!

Lepää, juo paljon vettä ja hemmottele itseäsi; lue, katsele elokuvia, kuuntele musiikkia, herkuttele.... ihan mitä vain että saat aikasi kulumaan!!

Olet ajatuksissani, halauksin Minnis

Vierailija
32/36 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi vaan että sairaalaan ottavat jos vielä jatkuu vuodelevosta huolimatta nämä supistukset ja paikkojen kypsyminen. Varmaan sitten siellä sairaalassa antaisivat niitä estolääkkeitä jne... En tiedä sanoa.

Vois kuvitella että olis mukava luvan kanssa maata sängyssä ja olla tekemättä mitään. Tää on vaan tosi hankalaa ja ankeeta. Olen nimittäin tässä maannut jo enenmmän taikka vähemmän kaikenlaisten kipujen takia jo ennen tätä tämän päivän tuomiota!

Se laittaakin miettimään että miksi se nyt pysähtyisi jos ei aijemmallakaan levolla ole ollut merkitystä?! On aika tuoreessa muistissa kun veljen poika syntyi vuosi sitten 32 viikolla ja siinä ei auttanut mitkään estolääkkeet eikä levot yms... Vähän hirvittää.

Se tulehdus minulla oli ensin viikolla 12 ja silloin oireena oli verinen vuoto. Nyt pari viikkoa sitten otettiin taas uus näyte ja taas oli se sama tulehdus. Nyt oireina oli ne supistukset ja yks päivä tuli tilkka verta. Ei ne neuvolassakaan niihin supistuksiin mitenkään reagoineet mutta sitten kun tuli sitä verta niin heti laittoivat siihen näytteeseen. Mutta ennen sitä veritilkan tuloa minu kerkesi supistella jo monta viikkoa joten tiedä sitten miten kauan se tulehdus on minussa muhinut. Nyt söin vahvan antibiootti kuurin joka kesti 10 päivää ja loppui eilen. 20 päivä otetaan se näyte taas. Ja maanantaina vien labraan PLV:n. Lääkäri sanoi että kaikki tulehdukset on tutkittava ja kartoitettava!

Sen neuvolan toiminta onkin sitten ihan lukunsa erikseen. Näille raskausviikoille olen käynyt siellä vasta 2 kertaa. Aina on aika peruttu taikka siirretty jne... ja nyt kun kävin 28 päivä marraskuuta neuvolanlääkärillä kipujen vuoksi (jalat ja kädet kipeät) niin ei sekään niihin supistuksiin mitään sanonut. Ajattelin että olisi edes tarkistanut tilanteen tuolta alakerrasta, mutta ei. Sitten kun kipuilulleni ei löytynyt järkevää selistystä niin kysyi että haluanko käydä vielä äitipolilla jos ne siellä keksisivät raajojeni kipuilulle sen syyn. Sanoin että haluan käydä, koska ajattelin että siellä kuitenkin tarkistetaan kaikki tarkasti. Ultrataan tarkasti jne jota täällä ei tapahdu eikä osata. Jos olisin sanonut että en halua sinne äitipolille niin kukaan ei olisi katsonut minun kohdunsuun ja kaulan ym tilannetta ollenkaan ja mennä porskuttasin supistuksieni kanssa vaan eteenpäin ajatellen että ne ovat ihan normaalja koska kukaan ei ottaudu asialle mitenkään! Jotenka onneks menin ja pääsin käymään äitipolilla! Aijon kyllä sanoa siellä neuvolassa että olen tuntenut turvattomuutta ja lähes heitteille jättöä täällä neuvolassa! Tuntuu että se nainen siellä ei tykkää minusta ja siksi ei minua siellä käytätä kun kerran kymmenen viikon aikana :S

Supistelut ovat siis jatkuneet nyt tässä pitkin iltaa. Mutta kun niitä ei tule kuin ehkä yks per tunti tai harvemmin niin minun ei vissiin pidä olla huolissaan... :/

Kylläpä tuli sekavaa tekstiä, mutta sekava on itse kirjoittajakin!

Jouhi edelleen 23+6

Vierailija
33/36 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai on Partasen myyntitykki ärsyttänyt? Heh! No, kukin tyylillään. Mulla päätökseen on vaikuttanut myös se, että muissa liikkeissä joissa vaunuja on myynnissä, en ole saanut palvelua. Kerrankin odottelin varmaan 45 min ennen kuin mua palveltiin. Sittenkin emäntä hävisi kesken kaiken puhelimeen, ja sieltä selvittyään palveli jo seuraavaa asiakasta. Että siksi tykkään enemmän näistä myyntitykeistä. Ainahan niille voi sanoa, että katselen vaan tai en ole aikeissa ostaa mitään (tosin kaikkiin sekään ei tehoa). Mutta niin monessa liikkeessä olen saanut tympeää palvelua tai en palvelua ollenkaan, että olen enempi sit tykänny noista myyntitykeistä. Ja vinkkinä, Ora vaunuja myydään myös kotisiilissä Siilinjärvellä. En tiiä millaisia tyrkyttäjiä myyjät siellä on. Meillä noi on toiminu ilman vikoja, tosin käytössä olleet vasta 1,5-vuotta, eikä mulla oo muista merkeistä kokemusta. Monissa testeissä ne on ainakin pärjänny. Ja onhan niitä toki muitakin merkkejä. Varsinkin jos on rahaa mitä laittaa. Emmaljungat on kai aika hyvät.

Jouhi: jaksamisia sinne. Olet aika harvoin kirjoitellut täällä, joten siksi kirjoituksiasi ei ole varmaankaan huomattu. Tai siis varmasti on huomattu, muttei kukaan ole kommentonut sitä mitenkään. Reippaammin vaan jatkossa mukaan. Ei minunkaan joka juttua täällä kommentoida, vaikka aika usein tänne kirjoittelenkin. Mutta nyt lepäilet vaan ja otat rennosti (varmasti helpommin sanottu kuin tehty). Onni on, että sun ei tarvitse juosta esikoisen perässä ja kantaa lasta edes takas. Saat rauhassa lepäillä. Kaiholla muistelen niitä aikoja kun esikoista odotin ;) Tulehan jatkossakin kertomaan kuulumisiasi!

Onkohan Tapilla ollut hauska reissu? Tietysti sillä on ollut ihan tylsää ja sillä on ollut kova ikävä meitä. Hih!

Illan jatkoja kaikille!

rimma 26+2

Vierailija
34/36 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eka kerta kuin kuulee neuvolasta tollasii juttuja.

Ystäväni kertoi vähän samanalisen tarinan. Hänellä ei supistellu mutta muuten kyllä vakava asia ja se ois pitänny ottaa huomioon.

Kyllä ymmärtää et heillä on kiire mutta he ovat siellä meitä äitejä varten ja sitä varten että saisimme terveen lapsen turvallisesti maailmaan. Aina sanotaan että jos tuntuu pahalta tai ahdistaa heille on kerrottava että voivat auttaa. Moiset jutut panee mietityttään et mitä sanoo ja mitä noteerataan ja mitä ei. He on palvelu ammatissa ja me maksetaan nämä palvelut verorahoilla joten hiukaan oottas saavansa parempaa palvelua ja ymmärrystä. Ja jos ei taito riitä niin laittavat sitten eteenpäin asiantuntevaan hoitoon.

Itsellä on käynyt oman neuvola porukan kanssa hyvä tuuri mutta yksi sijainen ei ottanut mitään kantaa juuri mihinkään eikä hän erottanut edes vauvan sydämenääniä minun sydämen äänistä. Ja hän sanoi olevansa eläkkeellä oleva kätilö. Kauheata jos tollainen on joskus synnytyksessä.

Tollaset asiat ottaa välillä päähän kun kuulee. =(

Mutta toivotaan parasta ja uskotaan että kaikki muuttuu sinun kohalla parempaan suuntaan. Lepoa, lepoa ja vielä kerran lepoa. =)

Nemotus

Vierailija
35/36 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ajattelin taas jotain vähän raapustella kun kerran lupailin... :) Poika tosin vielä tuossa kukkuu, vaikka pitäisi olla jo unilla. Hampaiden puhkeaminen on tehnyt tehtävänsä: nokka vuotaa (mummoni sanoi, et nokka voi vuotaa kovastikin hampaiden puhkeamisen aikaan), ruoka ei maistu ja päivikset on olleet todella lyhyet. Toivottavasti yö menee hyvin! Pitää pitää peukkuja...

(.) ei mitään uutta, taaskaan! Jotenkin on tullut sellainen olo, et ihan kuin olisi taas oireeton virtstietulehdus. Tai no oireeton ja oireeton. Jos se olisi ihan oireeton, niin enhän mä sitä mistä tietäis, heh!! :) Esikkoa odottaessa mulla oli oireeton virtsatietulehdus ja olo oli just tällainen... Ei niin kun turvota, mut olo on tosi, miten mä nyt sen sanoisin -läski!! Vein näytteen lbraan, saa nähdä onko siellä mitään bakteeria?!?

Onko kukaan muuten laitellut viestiä madam mammalle?? Mä laitoin. En ole mitenkään taikauskoinen, mut ihan mielenkiinnosta otin yhteyttä... Niin se ennusti et meidän pikku kakkosemme on poika ja syntyy jo kuukautta enen laskettua aikaa pienenä, mutta terveenä! Toivottavasti toi syntymisajankohta ei pidä paikkaansa... :)

Jouhi: Ota nyt rauhallisesti!! Voi olla aika kinkkinen tilanne... Toisaalta sinne osastolle ottaminen on vain sinun ja muksun parhaaksi. Älä huoli! Kyllä kaikki vielä kääntyy parhain päin. Ihmettelen kyllä miksei lääkäri määrännyt sinulle lääkitystä, jos tilanne on hänen mielestään niin ns. akuutti?? Haleja sinne! :)

Sin-na: Sinäkö kyselit kantoliinasta?? Meillä on Tricott Slen- kantoliina. Olen käyttänyt sitä aika vähän (ostin sen kun poika oli n. 5 kk ikäinen. ), mutta kokemukset ovat erittäin positiivisia! Siinä on useita sidontaohjeita, jotka ovat helppoja mielestäni. Se on valmistettu laadukkaasta trikoosta ja pituutta riittää. Kantoliinan päät ovat kavennetut, joten ei jää solmukohdista paksulle mykkyrälle. Lisäksi se on tukevan tuntuinen. Se menee vielä vanhemmallekin lapselle.

Ajattelin käyttää sitä seuraavalla tulokkaalla ihan alusta saakka!! :) Ainiin, liinaa myydään ainakin Lastentarvike-liikkeissä ja hinta on n. 60 ¿. Käytettynäkin olen niitä joskus bongannut huuto.netissä.

Mutta nyt hyvää yötä kaikille!!

Hanna

Vierailija
36/36 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille,

piiiitkästä aikaa. Mä olen ollu niin tiiviisti töissä, ja kotona iltaisin 2 1/2-vuotias vipeltäjä vie kaiken huomion, niin etten pitkään aikaan ole mitään ehtiny kirjoittaa. Aloittanu olen kyllä useammankin kerran, mut kohta jo pikku-ukkeli roikkuu lahkeessa, ja sit palaa mammalta hihat. Kuulumisanne olen kyllä käynyt lukemassa lähes päivittäin, ja tunnutte kaikki ihan tutuilta, vaikken tosiaan ole itse ehtiny mitään kirjoitellakkaan.

JOUHI: Kuulostaa kurjalle sun tilanne, nyt vaan sit lepäät, ja jos yhtään tuntuu liian huolestuttavalle, otat yhteyttä äitiyspoliin, vaikka sit mieluummiin turhaan.

Oma vointi on koko raskausajan ollu hyvä, verenpaine( meikäläisen ongelma edellisissä raskauksissa) on pysyny ihan hyvänä, painoa on tullu 3,5 kg, ainut mikä mietityttää on supistukset joita on ollu viikosta 20 lähtien, aiemmissa raskauksissa mua ei ole supistanut ollenkaan ennen synnytystä, no ens viikolla on nla-lääkäri, ja sithän sen näkee onko niillä ollu mitään vaikutusta.

Ja sit eilen oli galluppia, vastailenpa vielä siihenkin.

1.Oletko jo miettinyt vauvan tarvikkeita kotiin tuloa ajatellen?

Tarvitaanko maaliskuun vauvalle pientä toppapukua vielä?Ym talvista?

Meilläkin on edelliseltä jäänyt pieni 62cm, toppapuku jota varmaan alkuun käytetään, ja alle sit tarpeen mukaan villavaatetta, ja jonkun uuden kotiintulovaatteen aion minäkin vielä käydä ostamassa, jokaisella meidän lapsella sellainen on, ja se on mun mielestä kiva säästää muistoksi.

2.Missä vaiheessa on tarvikehankinnat?Vaunut,sängyt?

Vaunut on vielä hankkimatta, ja turvakaukalo saadaan lainaksi.

3.Milloin seuraava neuvola,ultra tms?

Ens viikolla on neuvolalääkäri, ja kuun lopussa äitiyspolikontrolli verenpaineen vuoksi.

4.Koska jäät äitiyslomalle?

Äitiysloma olkaa KELA:n laskurin mukaan 5.2. (siis 30 päivää ennen), ja joulun aikaan mulla 2 viikkoa lomaa, ja jos raskaus etenee niin kuin edellisilläkin kerroilla, niin sairasloma verenpaineen takia alkaa sit loman jälkeen:) mut saa nähdä kuinka tällä kertaa.

5.Pitääkö miehesi isyysvapaan?Osittain,täytenä?

Pitää kaikki 3 viikkoa, 2 viikkoa varmaan heti kun vauva syntyy, ja viikon varmaan sit myöhemmin.