USU: Varhaiskasvatuksessa ennätysmäärä yksivuotiaita lapsia
-vuotiaiden varhaiskasvatuksen osallistumisaste oli viime vuonna 42,2 prosenttia, kertoo Uutissuomalainen. Lukema on noussut vuoteen 2015 ulottuvan tilastointihistorian aikana yli kymmenen ja vuodesta 2021 lähes neljä prosenttiyksikköä. Osallistumisaste kertoo varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten osuuden koko ikäluokasta.
Asiantuntijoiden mukaan muutokselle ei ole yhtä selkeää syytä.
Työllisyystilanteen muutokset ovat varmasti osaselitys. Mutta esimerkiksi kotihoidontukeen ei ole tehty sellaisia muutoksia, jotka voisivat vaikuttaa asiaan, Kuntaliiton kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen arvioi Uutissuomalaiselle.
Myös 1-vuotiaiden lukumäärä varhaiskasvatuksessa on ennätyksellisen suuri. Heitä oli viime vuonna yli 21000, kun aiempina vuosina määrä on jäänyt joka vuosi alle 18000:n. Tiedot perustuvat Opetushallinnon tilastopalvelu Vipusen lukuihin.
Muutoksen taustalla on luultavasti erilaisia kulttuurisia sekä työelämään, perheiden arkeen ja palveluihin liittyviä muutoksia, Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatustieteen professori Niina Rutanen pohtii Uutissuomalaisessa.
https://www.verkkouutiset.fi/a/usu-varhaiskasvatuksessa-ennatysmaara-1-…
Kommentit (4)
Teette lapsia ja sitten laitatte lapset yhteiskunnan taakaksi vaan tyrkkäämällä ne hoitoon heti kun mahdollista...
Niin miksi laittaa lapsi jo yksivuotiaana hoitoon.
Itse oon hoitanu molemmat lapset kolmivuotiaiksi kotona, vaikka tiukkaa teki. Mutta siitä huolimatta halusin olla nää tärkeimmät hetket lapsen kanssa.
Ois kyllä harmittanu jos joku nobody-hoitaja ois ikuistanu mun lapsen kävelemään oppimiset + muut tärkeät merkkipaalut lapsen ekoina vuosina.
Mielestäni vain kaksi syytä: osa joutuu menemään aiemmin töihin (koskee erityisesti keskiluokkaa, jotka eivät saa tukia). Toinen ryhmä, jotka ovat vauvan kanssa kotona ja vievät sen todella pienen isosisaruksen hoitoon. Nämä syyt koskevat siis nimenomaan 1-vuotiaita, joten en halua kuulla niitä satoja selityksiä 3-5v. vanhemmilta, jotka ovat vauvojen kanssa kotona ja se isompi vilma-petteri tarvitsee virikkeitä.
Hintojen nousu pakottaa äitejä töihin ja vauvat sitä myötä hoitoon.
Totaaliyksinhuoltajien lisiä pitäisi nostaa. Siis sellaisten, jos toista vanhempaa ei ole!