Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luulin että hyvä koulumenestys turvaa elämäni

Vierailija
15.06.2023 |

Olin aina kympin oppilas, yläasteeni paras keskiarvo, joka vuosi stipendejä, lukiossa älliä. Olin yo-kirjoitusten jälkeen ihan poikki, mutta ajattelin tehneeni niin hyvän työn, että se turvaisi elämäni. Pääsin opiskelemaan humanistista alaa, masennuin vakavasti, selvisin siitä muutaman vuoden terapialla.

Nyt olen puolessavälissä kolmeakymmentä, kandi loppusuoralla eikä minua oteta töihin esim. siivoojaksi tai pesuloihin, ei kirjastoihin tai puutarhamyymälään. Ihan tosissani olen noita töitä hakenut. Pääsin varastolle, josta kuitenkin loppuivat työt vuoden jälkeen. Olen rahaton, työtön ja hävettää. Vielä 18-vuotiaana kuvittelin, että tekisin jotain merkityksellistä elämälläni. Onko täällä muita, jotka loistivat koulussa ja sitten romahtivat?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitit: hyvä koulumenestys turvaa elämäni

Kyllä koulujen suorittaminen takaa ja turvaa elämää, mutta nythän sinulta on käänyt kesken se ainoa koulu, joka antaisi ammatin. Peruskoulu eikä lukio ole antanut kuin yleissivistystä, ei mitään ammattia.

Tässä vaiheessa ehkä kannattaisi miettiä suorittaa se kandi loppuun ja opiskella sen jälkeen jpkin työllistävä ammatti. Maisteriksi sitten joskus, jos vielä kiinnostaa ja siitä jotain iloa edes on

Vierailija
2/12 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä maailmassa mikään ole varmaa.

Paitsi se, että sinun itsesi pitää tehdä se muutos elämääsi.

Sulla on Ap edelleen ihan hyvät lähtökohdat, eikä vähintään sen takia, että olet niin nuori. Sinun pitää ryhtyä katselemaan maailmaa uusin silmin. Ja alkaa uskoa ja luottaa taas itseesi. Oikeasti sinulla on edelleen hyvät kortit kädessäsi. Mutta ne pitää pelata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsele töitä ulkomailta.

Vierailija
4/12 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelut ja koulutus ei takaa työnsaantia, koska työnantajat arvostaa enemmän työkokemusta ja sitä ettei työelämään ole taukoa. Jos cv:ssä on aukko ja on ollut vaan opiskelija, töitä on mahdoton saada. Töitä kyllä saa, jos ryhtyy yrittäjäksi tai ihan itselleen kehittää duunit omin avuin.

Vierailija
5/12 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri oli ns.kympin oppilas, kävi lukion ja yliopiston, oma peruskoulun arvo oli 6.4 ja kävin ammattikoulun, nyt minä tienaan paremmin ja on pitempi työhistoriakin, eli mitä kouluilla tekee.

Vierailija
6/12 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusinflaatio on osa luonnollista kehitystä. Kun naiset kouluttautuvat yhä enemmän ja monella on saman arvoinen tutkinto tutkinnon arvo alenee ja  kilpailu on todella kovaa. Jos nyt lähtisit opiskelemaan esim putkiasentajaksi saisit tehdä peräsuoli putkella töitä. 

Vierailija
7/12 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kerkeät lukemaan uuden ammatin. Opiskeluaikoina joudut selviämään vähällä rahalla, mutta toisaalta niin nytkin.

Vierailija
8/12 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit olla yliopistokoulutettu (lähes, ainakin) ja silti kuvitella että kesken jäänyt humanistinen tutkinto takaisi menestystä elämässä?

Vierailija
9/12 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruskoulun puolella riittää kun opettelee ulkoa vaan, myöhemmin joutuu jo vähän soveltaan ja silloin lahjattomille iskee burnoutti.

Vierailija
10/12 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU:ssa on vapaa liikkuvuus, kyllä töitä piisaa.

Vierailija
11/12 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

peruskoulun puolella riittää kun opettelee ulkoa vaan, myöhemmin joutuu jo vähän soveltaan ja silloin lahjattomille iskee burnoutti.

Ja peruskoululaista myös äiti ohjailee ja säätelee enemmän. Ja opettajat sanoittaa kaiken valmiiksi, mutta kun se pöytä ei olekaan koko aikaa valmiiksi katettu romahdetaan. 

Vierailija
12/12 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet puolessa välissä kolmekymmentä eli olet siis hukannut opiskeluihin noin 15 vuotta? Ei ihme että et vaikuta työnantajien silmissä kovin tehokkaalta tapaukselta.