IL:n tiedot Säätytalolta: Tuleva hallitus aikoo patistaa toimeentulotukea nostavat töihin tuen ehdoksi työn vastaanottaminen
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/66d01a85-9a01-486f-8ba7-e0245b6a6…
Tuleva hallitus aikoo patistaa töihin toimeentulotukea nostavat työnhakijat.
Iltalehdelle kerrotaan, että ideana on lisätä toimeentulotuen nostamisen vastikkeellisuutta. Sen saamiseksi henkilön pitäisi tulevaisuudessa ottaa vastaan julkisen sektorin osoittamaa työtä tai muuta työtä.
Ellei henkilö näin toimi, toimeentulotukea leikattaisiin.
Ja näin kurjistetaan!! Jee Orpo jee!!
Kommentit (321)
Siis yrittävät pakottaa paskaduuneihin törkeää. Minä en lahtaria ala rikastuttamaan, fattasta saa tuet jokatapauksessa. Suomessa on rikkailla rahaa vaikka kuinka paljon ja eivät itse tee duunia, pistettään rahat jakoon. Jonkun pitäisi perustaa puolue joka on pelkästään köyhien asialla. Marin ja Anderson eivät enää ole valehtelivat aktiivi mallistakin.
Vierailija kirjoitti:
Tästä varoitin persujen äänestäjiä, mutta meni kuuroille korville. Joten nautitaanpa nyt :-DDD
Tätähän PS on aina ajanut, miksi varoittelet?
Vierailija kirjoitti:
Täh? Noinhan se on nykyisinkin. Jos on omien tekojensa seurauksena työvoiman ulkopuolella, toimeentulotuen perusosasta vähennetään 40%. Eli käytännössä ei saa elämiseen riittävää rahaa. En ymmärrä, mitä Orpo vauhkoilee, ja mitä hän konkreettisesti muka aikoisi muuttaa.
Tuskin ruoka-apua eväävät joten jengi siirtyy sit sinne. Mikään ei parane, ruokajonot kasvavat.
Eivätkö ne tajua että tt-tuella elää kaikenlaista sairasta tai muuten työkyvytöntä ihmistä, moni vieläpä sellainen ettei Kelan mielivaltainen lääkäri anna siirtyä työkyvyttömyyseläkkeelle. Näihin ihmisiinkö tuo patistaminen kohdistuu?
Loisimista minäkin haluan kitkeä mutta pelkään että pupuleikeissä kierrätetään nimen vuoksi ihmisiä, joilla ei ole todellisuudessa mitään mahdollisuutta työllistyä. Se on jo kiusaamista.
Vielä 80-luvulla työtön velvoitettiin osalllistumaan mm. risusavottaan työttömyyskorvausta vastaan. Nyt palataan takaisin näihin vanhoihin hyviin aikoihin sillä erotuksella, että menetettävä tulo olisi toimeentulotuesta.
Jos työvoimapuola olisi eli työntekijöistä olisi kilpailua ja palkat nousisivat. Näin ei ole vaan tekijöitä pitää saada halvemmalla. Silti hoetaan työvoimapulaa ja kukaan ei kysy miksi meille valehdellaan päin naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskat pullavatsat töihin!
Nyt loppu sossurahat teiltäKerro ihmeessä, että mihin töihin? Töitä on aloilla,joihin vaaditaan koulutus, kuten esim soteala ja sitten toinen on 0-tuntisopumuksen työt.
Miksi aina tuotte 0-tuntisopimukset esiin kun näitä on vähän kuitenkin?.Yli 13 tuhatta kokoaikaista vakituista paikkaa sen sijaan on.Jos taito ei riitä silloin pitää kouluttautua.
Ei avoin työpaikka tarkoita työvoimapulaa. Sekä avoimet paikat kuin työttömien joukkokin vaihtuu jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö ne tajua että tt-tuella elää kaikenlaista sairasta tai muuten työkyvytöntä ihmistä, moni vieläpä sellainen ettei Kelan mielivaltainen lääkäri anna siirtyä työkyvyttömyyseläkkeelle. Näihin ihmisiinkö tuo patistaminen kohdistuu?
Loisimista minäkin haluan kitkeä mutta pelkään että pupuleikeissä kierrätetään nimen vuoksi ihmisiä, joilla ei ole todellisuudessa mitään mahdollisuutta työllistyä. Se on jo kiusaamista.
Ei tuosta tarvitse olla huolissaan. Jos Kelan lääkäri tekee virheen, sen saa korjattua valitusasteissa.
Jos vastikkeellisuuden ehtona on, että työstä maksettavan palkan on oltava vähintään 3,5 kertainen suhteessa maksettuun toimeentulotukeen, niin ok.
Vierailija kirjoitti:
Jos työvoimapuola olisi eli työntekijöistä olisi kilpailua ja palkat nousisivat. Näin ei ole vaan tekijöitä pitää saada halvemmalla. Silti hoetaan työvoimapulaa ja kukaan ei kysy miksi meille valehdellaan päin naamaa.
Palkat nousevat jokaisella työmarkkinakierroksella.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä muuta mitään. Suurin osa tt-tuen saajista on kuntouttavassa työtoiminnassa tms. joka täyttää tämän "uudistuksen" vaatimukset.
Ketkä nerot ovat tätä olleet sorvaamassa hallitusneuvotteluissa?
Jos on pakko niin ennemmin kannattaa mennä kuntouttavalle kuin työkokeiluun. Kuntouttavalla on lyhyemmät päivät ja niitä voi ottaa vain kaksi. Työkokeilussa on täydet työpäivät ilman palkkaa.
Tämähän tarkoittaa sitä, että julkisen sektorin on palkattava sairaita, osatyökykyisiä ja työkyttömiä joille ei myönnetä eläkettä. Saa nähdä tuleeko koskaan toteutumaan.
Monelle se olisi varmasti ihan hyvä asia. Pääsisivät sillä tavalla työterveyden piiriin. Silloin olisi paremmat mahdollisuudet saada tarvitsemaansa hoitoa. Saisivat myös palkkaa sairauslomien ajalta. Ei ollenkaan huono juttu.
Itse olen osatyökykyinen, jota kukaan ei uskalla palkata töihin. Jouduin alkamaan "yrittäjäksi", jotta onnistuisin työllistymään. Käytännössä teen töitä niinkuin muutkin työntekijät. En vaan saa palkkaa työstäni vaan laskutan yritystä tekemästäni työstä.
Kaltaisiani on tässä maassa useita. Moni joutuu elämään toimeentulotuella kun ei kelpaa töihin eikä eläkkeelle, eikä löydy uskallusta yrittämiseen. Kiva jos Orpo nyt auttaa heitä työllistymään.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että moni on täysin sänkypotilas ja avustettava kaikkina vuorokauden aikoina, eikä päästetä eläkkeelle. Itse olen sairas ja täysin työkyvytön.
Minulla on alaikäinen lapsi. Saamme tt-tukea mm. asumiseen. Tämä sitten merkitsee meidän elämän loppua. Kyllä tästä helvetistä jo itselläni haluttikin lähteä, mutta lapsi ei ole ansainnut tätä.
Miksi ei makseta suoraan palkkaa??? Miksi toimeentulotukea? Jos ihmiset halutaan työllistää siitä pitää maksaa korvaus = palkka. Vai onko tarkoitus että kaikki työt tehdään toimeentulotukea vastaan, miksi enää maksaa kenellekään mitään?
Miten joku voi pitää tätä hyvänä ideana? Haluatteko lapsia hoitamaan kenet vain( tämä siis tarkoittaa omien töiden loppua, j kohta joudun tekemään samaan toimeentulotuella?
t: päiväkodin lastenhoitaja
Mitä, pitääkö minunkin mennä töihin, vaikka olen jo työkyvyttömyyseläkeellä, ihan vain siksi koska välillä haen ja saan toimeentulotukea, koska tk-eläkkeeni ei riitä. Haluen nähdä sen työantajan, joka maksaa palkkaa hitaalle ja potentiaalisesti psykoottiselle työtekijälle. Lennän ulos työpaikasta kuin leppäkeihäs ensimmäisen päivän aikana. Hieno uudistus Kokoomuslaiset.
Vierailija kirjoitti:
Saan toimeentulotukea ja ihmettelen miten tämä on kurjistamista. Ettekö te halua mennä töihin? Minä ainakin odotan, että pääsen vihdoinkin tekemään töitä.
Odotat että pääset tekemään ilmaiseksi töitä. No ei ole odotukset korkealla.
Ja samalla poistuvat ne kaikki oikeat työpaikatkin mistä olisi mahdollisuus saada palkkaa.
Jotkut täällä hurraavat ja kutsuvat toisia ihmisiä hyvin epämiellyttävillä nimillä, ymmärtämättä että he ovat täysin tuhoamassa tätä yhteiskuntaa.
Saan toimeentulotukea ja ihmettelen miten tämä on kurjistamista. Ettekö te halua mennä töihin? Minä ainakin odotan, että pääsen vihdoinkin tekemään töitä.