Saimme lapsen ja nyt meitä ei kutsuta enää mihinkään
Vähän harmittaa, kuinka tavallista on tämä että kun kaveriporukassa yhdet saavat lapsen, niin muut eivät kutsu enää mihinkään?
Kaveriporukassa on kyllä perheellisiäkin, mutta heidän lapsensa ovat jo isompia kuin meidän. Minustakin olisi kiva muutaman kerran vuodessa juhlia kavereiden kanssa, mutta nyt porukka juhlii ilman meitä.
Ennen lapsen saamista järjestimme näille kavereille juhlia joka vuosi, ja sinne olivat tervetulleita kaikki. Nyt kun emme pysty itse järjestämään, niin he järkkäävät juhlia joihin meitä ei kutsuta.
Ehkä tämä nyt vain kuuluu tähän elämän vaiheeseen, mutta kyllä joku osa aivoissani myös sanoo, että he eivät ehkä sitten mitään oikeita ystäviä olleetkaan.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani ajauduin ystäväpiireistä ulkolaidalle ja ulos, koska en pariutunut enkä hankkinut lasta. Sinkku ei kelvannut pariskuntien eikä lapsiperheiden koteihin eikä menoihin mukaan.
Tosi kurjaa, olen kuullut että tuokin on aika yleistä. Itse en millään ymmärrä tällaista poissulkemista, tapahtui se miten päin vain. Ajattelen että elämäntilanteet vaihtelee ja se on vain luonnollista. Minusta on kiehtovaa jutella ihmisten kanssa joiden elämä ei ole prikulleen samanlaista kuin oma. Se tuo perspektiiviä ja uusia näkökulmia.
Ap
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkäävät varmaan, että yrität tuoda lapsen mukana. Oletko joskus tehnyt näin?
En ole. Haluaisin kovasti joskus päästä näkemään kavereita ilman lasta. Tai vaikka lapsen kanssakin, miten vain, mutta lähtökohtaisesti en veisi lasta minnekään juhliin missä ei ole paikalla toisiakin lapsia.
Ap
Sitten olet ehkä tehnyt jotain muuta ärsyttävää kuten selittänyt liikaa lapsesta tai valittanut jaksamista. Kutsu kaverit syömään ja juomaan niin siinähän se selviää.
Tietääkseni en ole, oikeastaan olen yrittänyt sitä tietoisesti välttää. Olen kyllä ollut kavereita näkemässä selvin päin, koska imetin ja lähdin melko aikaisin autolla kotiin lasta nukuttamaan. Siitä on varmaan sitten tullut sellainen vaikutelma että olen nykyään tylsimys.
Ehdotatko siis että kutsun kaverit kylään ja kysyn ihan suoraan?
Ap
Tekivätkö porukasta muut samalla tavalla silloin, kun heidän lapsensa olivat vauvoja? Olisiko sulla nyt mahdollisuus lähteä juhlimaan siten, että pystyt olemaan loppuun asti juhlissa? Mä kyllä suosittelen kokeilemaan tuota, mitä nro 17 ehdotti.
Tuo ehdotus on kyllä hyvä, taidan kokeilla sitä. Perheellisillä kavereilla on ollut hyvät tukiverkot ja esim. isovanhemmat ovat hoitaneet lasta koko viikonlopun. Meillä ei ole ollut tällaista tukiverkkoa, mutta nyt lapsi on onneksi sen ikäinen että pärjää pitkään tutun hoitajan kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole. Haluaisin kovasti joskus päästä näkemään kavereita ilman lasta. Tai vaikka lapsen kanssakin, miten vain, mutta lähtökohtaisesti en veisi lasta minnekään juhliin missä ei ole paikalla toisiakin lapsia.
Ap
Sitten olet ehkä tehnyt jotain muuta ärsyttävää kuten selittänyt liikaa lapsesta tai valittanut jaksamista. Kutsu kaverit syömään ja juomaan niin siinähän se selviää.
Tietääkseni en ole, oikeastaan olen yrittänyt sitä tietoisesti välttää. Olen kyllä ollut kavereita näkemässä selvin päin, koska imetin ja lähdin melko aikaisin autolla kotiin lasta nukuttamaan. Siitä on varmaan sitten tullut sellainen vaikutelma että olen nykyään tylsimys.
Ap
Tekivätkö porukasta muut samalla tavalla silloin, kun heidän lapsensa olivat vauvoja? Olisiko sulla nyt mahdollisuus lähteä juhlimaan siten, että pystyt olemaan loppuun asti juhlissa? Mä kyllä suosittelen kokeilemaan tuota, mitä nro 17 ehdotti.
Tuo ehdotus on kyllä hyvä, taidan kokeilla sitä. Perheellisillä kavereilla on ollut hyvät tukiverkot ja esim. isovanhemmat ovat hoitaneet lasta koko viikonlopun. Meillä ei ole ollut tällaista tukiverkkoa, mutta nyt lapsi on onneksi sen ikäinen että pärjää pitkään tutun hoitajan kanssa.
Ap
Vähän arvelinkin, että olet toiminut eri tavalla kuin muut tuosta kaveriporukasta. Ja sen vuoksi sua ei ole enää kutsuttu, koska muut ovat ajatelleet, ettei sulla onnistu juhliminen samalla tavalla kuin muilla. Pyydä tosiaan porukka - ilman lapsia - jonnekin ravintolaan tms, jotta heille selviää, että pystyt olemaan taas yhtä pitkään kuin muutkin.
Kukaan poika/mies ei ole päässyt tekemään minuun tarpeitaan kuuteen vuoteen. Ilmeisesti joihinkin kuitenkin pääsevät, kun ovat oppineet niin sinnikkäiksi.
T31
Minä huomasin saman ilmiön, mutta sekä kaverien että sukulaisten kohdalla. Saimme lapsen korona-aikana, mutta isoa osaa kavereista/sukulaisista emme ole lapsen saamisen tai ristiäisten jälkeen nähneet. Ennen kutsuttiin kylään (monesti minut yksin), enää ei. Ihmiset tiesivät, että meillä oli vauvavuonna raskasta, mutta juuri kukaan ei kysellyt kuulumisia. Lopulta yhteydenpito osan kanssa jäi täysin, kun minä en jaksanut yksipuolisesti laittaa viestiä ja kysyä toisten kuulumisia.
En olisi etukäteen uskonut, miten lapsen saaminen voi vaikuttaa näin valtavasti ihmissuhteisiin. Luulin, että lapsen saaminen olisi jotenkin neutraali asia, mutta nähtävästi herättää tunteita moneen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Mua vähän häiritsee tässä ketjussa se, miten paljon aapeeta kehotetaan ottamaan itse aloitetta kaveruuden säilymisestä. Kyllä kavereiden pitää ymmärtää muuttunut tilanne ja jonkun tarjoutua lapsenvahdiksi vaikka niin, että ap pääsee muiden kavereiden kanssa olemaan juhlien loppuun saakka. Lapsenvahtikertoja voisi sitten luontevammin tulla lisää. Ei ihme, että yksinäisyys lisääntyy kun toiset jättävät yksin.
Pelkäävät että tuotte sen lapsen mukananne. Ja sehän ei käy.
Syntymä on kuolemantuomio :(
Ei kukaan pysty hillitsemään sikiämistään.