Ostin seurakunnan pastorille lahjan, tänään näin sen romuvarastossa
Ostin hengellisen koriste-esineen joululahjaksi. Koskaan ei nainen edes kiittänyt asiasta. Tänään olimme purkamassa erästä lähetystä kirkkoherranviraston takahuoneessa, jossa on siis monentasoista varastotiloja sekä toinen lasten leikkihuoneista. No sieltähän se minun antamani lahja löytyi, leikkihuoneen viereisestä varastosta, jossa on vanhoja leluja ja sekalaista roinaa. Tunnistin kyllä, ei ollut epäilystäkään. Kyseessä ei voi olla sekaannus, sillä annoin lahjan pastorille käteen.
Olen loukkaantunut ja oikeastaan tyrmistynyt, vähän vihainenkin. Lahja on yleiskristillinen ja arvoltaan noin 75€ joten hyvin erikoiselta tämä tuntuu. Olen ajatellut, että pelastan esineen sieltä romuhuoneesta ja sijoitan sen omaan asuntooni, kun kerran se ei pastorin mieleen ole. Voinko näin tehdä? Mitään iloa se ei kenellekään siellä romuvarastossa tuota.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Ei lahjoja papeille opettajille kenellekään paitsi viiniä ja hierontalahjakortti.
Ei papeille voi antaa viinaa lahjaksi!
Hierontalahjakortissakin on jotain rivoa.
Tekee joulukortin ja sillä siisti. Papit ovat Jeesuksen perillisiä, Jeesus läski luopumaan kaikesta omaisuudesta.
Esimerkillistä toimintaa papilta!
Et pääse taivaaseen ostamalla lahjoja pastorille.
Vierailija kirjoitti:
Varastamista en sinänsä hyväksy, mutta jos joku olis antanut mulle kalliin lahjan josta en välitä ja antaja arvostaa ko.esinettä kovasti, todellakin toivoisin että antaja varastaa sen takaisin. Win-win -tilanne.
Oho!
Itse toivoisin, että antaja pyytäisi ihan suoraan, todeten, että esine ei ole löytänyt meiltä paikkaansa / tullut käyttöön ja hän on itse haaveillut samanlaisesta. Ei syyllistämistä, ei nolostumisia, ja molemmat ilahtuisimme.
Anna ensi jouluna sama lahja uudestaan.
Ei tuosta kannata loukkaantua. Lahjan antaminen täyttää silti tehtävänsä ja tuo iloa niin antajalle kuin saajallekin tapahtumahetkellä. Joskus lahja ei päädy käyttöesineeksi, mutta se on siis sivuseikka.
Vierailija kirjoitti:
Mikä esine se oli?
Jos kerran itse pidät siitä ja se lojuu jossain varastohyllyllä niin sen kun viet, tämä on minun kantani.
Varastatko muiltakin varastohyllyiltä? Se että tavara on varastossa, se ei ole sinun, idiootti!
Itse luulin antavani hyvänkin lahjan, kun purkitin itse tehtyä sinappia purkkikaupalla ja annoin sukulaisten lisäksi lasten opettajille, tarhantädeille, valkulle, harrastusryhmän vetäjällle, seurakunnan kerhon vetäjälle
Sitten tuli ilmi, että nykyaikana ihmiset kammoksuu itse tehtyjä herkkuja, koska sinnehän on joku voinut laittaa vaikka mitä kuulumatonta tai ainakin suolistobakteereita.
Toiset taas eivät syö sinappia tai varsinkaan purkkisinappia vaan truuttaavat tuubista ainoastaan grillimakkaraan.
Kolmannet taas ovat sinappi-hifistelijöitä ja pystyvät käyttämään vain tietyn artesaanivalmistamon hunajatimjamisinappia, joka on aateloitu ripauksella 12 karaatin kultahippuja.
Joten lakkasin antamasta sinappia, enkä anna mitään enää. Kukatkin kun aivastuttaa ihmisiä tai joku vaan vihaa just punaisia ruusuja / neilikoita / mikä vaan kukka / vihaavat kategorisesti roosan sävyä / vaimo on allerginen / koira on allerginen / kissa kaataa kukkamaljakot.
Joulukortit koetaan ihan vtuiluna ja menneen maailman meininkinä.
En ole aikoihin lähettänyt edes Wa-viestillä joulutervehdystä koska ihmisten kännykät piippaavat muutenkin koko ajan.
Laitan instaan ja FB:n joulutervehdyksen. Se saa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Itse luulin antavani hyvänkin lahjan, kun purkitin itse tehtyä sinappia purkkikaupalla ja annoin sukulaisten lisäksi lasten opettajille, tarhantädeille, valkulle, harrastusryhmän vetäjällle, seurakunnan kerhon vetäjälle
Sitten tuli ilmi, että nykyaikana ihmiset kammoksuu itse tehtyjä herkkuja, koska sinnehän on joku voinut laittaa vaikka mitä kuulumatonta tai ainakin suolistobakteereita.
Toiset taas eivät syö sinappia tai varsinkaan purkkisinappia vaan truuttaavat tuubista ainoastaan grillimakkaraan.
Kolmannet taas ovat sinappi-hifistelijöitä ja pystyvät käyttämään vain tietyn artesaanivalmistamon hunajatimjamisinappia, joka on aateloitu ripauksella 12 karaatin kultahippuja.
Joten lakkasin antamasta sinappia, enkä anna mitään enää. Kukatkin kun aivastuttaa ihmisiä tai joku vaan vihaa just punaisia ruusuja / neilikoita / mikä vaan kukka / vihaavat kategorisesti roosan sävyä / vaimo on allerginen / koira on allerginen / kissa kaataa kukkamaljakot.
En ole aikoihin lähettänyt edes Wa-viestillä joulutervehdystä koska ihmisten kännykät piippaavat muutenkin koko ajan.
Onko sulla hygieniapassia?
No niin vähän arvelinkin
Annoit esineen lahjaksi, ihmisiä viehättävät hyvin erilaiset asiat.
Anna olla.
Osta vastaava esine itsellesi.
Lahjan antaja ei voi olettaa, että lahja on saajalle mieleinen.
Kaikenlaiset koriste-esineet ovat lahjoja, jotka kannattaisi jättää antamatta. Ei aina osu saajan makuun.
Mielestäni uskossa olevalle ihmiselle voi antaa kristinuskoon liittyvän lahjan, enkelipatsaan tms. olipa tämä pastori tai ei. Yhdessä dokumentissa oli pastorin kodissa ikoneja ym. (Luterilainen)
Kyseessä on siis henkilökohtaiseen elämään liittyvä lahja.
Eihän pastori varmastikaan ollut pyytänyt lahjaa sinulta joten itse vain oletit hänen haluavan lisää jotain pikkuesinekrääsää kotiinsa ja nyt olet lapsellisesti loukkaantunut kun täysin hakuammunnalla valittu lahjasi ei ollut mieluinen eikä pastori olekaan ikuisesti kiitollinen saamastaan lahjasta. Ja kyllä, vaikka lahja olikin jollain tapaa kytköksissä saajan ammattiin niin et oikeasti tiedä esim. hänen sisustusmakuaan tai ylipäänsä millaisista esineistä tykkää ja sen vuoksi käy helposti niin että lahja onkin hutiostos. Vaikka lahja ei ollutkaan pastorin mieleen, ei sinulla silti ole oikeutta varastaa sitä tavaraa itsellesi. Siitä tuli pastorin omaisuutta kun annoit sen hänelle.
Vierailija kirjoitti:
No huh, että itse tyrkyttää jotain omatekoista ja sitten loukkaantuu. Kuulostat ihan entiseltä naapuriltani, joka kantoi meille milloin mitäkin itsetekemää. Roskiin menivät kaikki. Sitten muutettiin pois, eikä ole ollut ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Anna ensi jouluna sama lahja uudestaan.
Just näin. Ensin käy pöllimässä se takaisin ja sitten anna se uudestaan lahjaksi seuraavana jouluna.
Minusta olisi kuitenkin ollut kohtuullista, että pastori olisi joulukirkossa muistanut saarnassaan kiittää lahjan antajaa nimeltä mainiten ja että koko seurakunta olisi noussut seisomaan ja kiittänyt tätä laupiasta karitsaa.
Jos lahja on romuvarastossa, niin sehän on siis romu, jonka voi sieltä ottaa.
Nättiin pakettiin vaan ja seuraavalle lahjaksi.
Mitä sitä nyt hyvää lahjaa haaskaamaan.
Monikaan uskovainen ei tykkää aiheeltaan uskonnollisista koriste-esineistä. Ei se uskovaisuus heidän kodeissaan aina näy mitenkään.
Ap:n puolella kirjoitti:
Minusta olisi kuitenkin ollut kohtuullista, että pastori olisi joulukirkossa muistanut saarnassaan kiittää lahjan antajaa nimeltä mainiten ja että koko seurakunta olisi noussut seisomaan ja kiittänyt tätä laupiasta karitsaa.
Vielä kiitosrukous saarnan lopuksi.
Mitä valitat? Et tiedä, että tämä Pappi tekee valintansa sen saman jumalan ohjaamana, jota sinäkin kumarrat. Jos hän on saanut ohjeen, että mielistelijöitten lahjat kuuluu romuvarastoon, valita sille jumalallesi polvirukouksen yhteydessä, älä täällä.