Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en ymmärrä, miksi monet inhoaa kesäkeittoa?

Vierailija
13.06.2023 |

Ihania maukkaita uusia perunoita ja kasviksia sekä yrteillä ja sulatejuustolla maustettu liemi. Mun lempiruokaa! Mikä siinä muka on pahaa?

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkeitto on kasvisruoka eli pahaa ja mautonta. Sinne ku laittaa lihaa tai kalaa niin jopa maittaa.

Nyt ei puhuttu kalakeitosta tai lihakeitosta. 

Vierailija
82/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kesäkeitto on ihanaa <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä inhosin aiemmin kun aina kaikki oli lötköksi mössöksi keitettyä.

Nyt kun teen itse tuoreista kasviksista kypsennän ne al dente, sekaan koskenlaskija mustaa, ah niin hyvää! Meillä lapsetkin pyytää tuota näin kesällä.

Ei tuo ole kesäkeittoa vaan juustokeittoa.

Juustokeitossa ei yleensä ole kasviksia, paitsi pohjaliemessä.

Juuystokeitossa on juustoa ja ihan mitä tahansa muuta. Kesäkeitossa on maitoa.

Ei ole. Juustokeiton reseptejä voit tutkailla googlesta.

Juustokeittoja on hyvin monenlaisia. Huomaat, kun tutkailet sitä googlea. Myös kesäkeitolle on lukuisia eri reseptejä. Tämäkin asia selviää googlesta. Jännää, eikö?

t. eri

Vierailija
84/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ruoka on vielä pahempaa kuin kesäkeitto. Se on pasta-silakkakeitto. Terveisiä 90-luvulla Lahden kouluruuista vastaavalle! En muistele lämmöllä. 

Vierailija
85/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun teen itse tuoreista kasviksista kypsennän ne al dente, sekaan koskenlaskija mustaa, ah niin hyvää! Meillä lapsetkin pyytää tuota näin kesällä.

Niin ja kesäkeiton.

Vierailija
86/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteiseen kesäkeittoon ei kyllä mitään juustoja tule. Kasviksia maitoliemessä se on. 

Vierailija
87/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan joskus joutuisitte tilanteeseen, että ruokaa ei olisi saatavilla niin ette yökkisi ettekä moittisi mitään saatavilla olevaa ruokaa.

No jos tarjolla kuitenkin olisi porkkanaa, herneitä, kukkakaalia, perunoita ja maitoa, niin ihan yökkäilemättä niitä söisin sellaisenaan, keittämättöminä. Soppaa en niistä ikinä keittäisi, hyi hitto.

Vierailija
88/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsi heitti pakastevihannespussin perunoiden ja maidon sekaan. Ripaus suolaa. Siinä ne ylikeitetyt löttyrät lillui mauttomia ja vetisinä kera pottujen. Yöks. Samanlaista se oli koulussakin 70-luvulla. Yöks.

Vierailija
89/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se keitetty maito siinä keitossa. Ei mene alas. (Ei myöskään kalakeitossa tms.) Lapsena oli erityisen inhokkiruoka, kun en silloin niin tykännyt kasviksistakaan.

Tykkään kyllä vesipohjaisesta kasviskeitosta, laitan esim. tomaattimurskaa sakeuttamaan.  Ja sulatejuusto keitossa on myös mukava juttu, samoin kerma, mutta ei se maito.

Vierailija
90/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan joskus joutuisitte tilanteeseen, että ruokaa ei olisi saatavilla niin ette yökkisi ettekä moittisi mitään saatavilla olevaa ruokaa.

Ehkä nää ruualle nirsot rinsessat kokee sen, jos sota saavuttaa Suomenkin.

Silloin ei paljon Woltata.

Pahoin pelkään, että sota tulee Suomeenkin.

Putski haluaa ne maat, mitkä hänelle muka kuuluu.

Jokaisen mielestäni pitäisi nyt viimeistään varautua eikä vain makoronipusseilla.

Olen yli 6-kymppinen ja osaan aavistaa, mitä tuleman pitää.

Nuoret ovat huolettomia eivätkä ymmärrä tästä tilanteesta mitään.

Varatkaa passit, että ovat jokaisella voimassa.

Vierailija
91/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne tuntuu vähän samalta kuin Thaimaassa:  Ihmiset vaan katsoo merelle, tuho tulee vaan kukaan ei ymmärrä sitä.

Vierailija
92/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne tuntuu vähän samalta kuin Thaimaassa:  Ihmiset vaan katsoo merelle, tuho tulee vaan kukaan ei ymmärrä sitä.

Vaikea käsittää, että kun ollaan kuitenkin tässä Itänaapurin hollilla niin ihmiset elää täällä Suomessa kuin ei mitään. Itse osaan venäjän kieltä ja on melko uskomatonta mitä kaikkia sieltä saa lukea. Yleensä ei paljoakaan, mutta jotain kuitenkin. Ei nää ip-lehtien tyypit osaa kääntää niitä uutisia ollenkaan.

- n67v -

Vierailija
93/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä "perinteisestä" eli maitoon tehdystä kesäkeitosta. Ehkä ennen vanhaan se oli parempaa, kun maito oli kunnon rasvaista maitoa. 

Teen kesäkeiton siis kasvisliemeen ja lisään siihen sopivasti kermaa ja vähän voita. Kasviksia ei pidä keittää mössöksi, vaan juuri sopivaksi. Tuoreita yrttejä vielä päälle, niin on keitto todella hyvää. 

Vierailija
94/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini teki kesäkeittoa veljeni synttäreille. Maistui kaikille ja oli hyvää. Söimme kattilan tyhjäksi.

Vierailija
95/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se on se maito. Peruna ja muut kasviksethan on hyviä.

Juon kyllä kylmää maitoa mutta kiehahtanut maito muuttaa makua. En tiedä mikä siinä on tai miten sen maun kuvailisi, mutta mulle ei vaan uppoa. Mulla on äärimmäisen tarkkaa tehdä maitopohjainen kastike, esimerkiksi bechamel. Se ei missään tapauksessa saa kiehua.

Olisikohan mitenkään mahdollista tehdä kesäkeitto siten, että kuumennetun - ei kiehautetun - maidon lisäisi jälkikäteen. Hmm... ehkä kerman voisi lisätä maidon sijaan, mene ja tiedä.

Vierailija
96/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa se oli kammokeitto ja taitaa olla vieläkin. Sen ainesosat syynä, vaikka muuten pitäisikin terveellisestä. 

Vierailija
97/102 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ruoka on vielä pahempaa kuin kesäkeitto. Se on pasta-silakkakeitto. Terveisiä 90-luvulla Lahden kouluruuista vastaavalle! En muistele lämmöllä. 

Hyihhelv! Mitä mä just luin. Ai feel juu 😣

Vierailija
98/102 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini teki kesäkeittoa veljeni synttäreille. Maistui kaikille ja oli hyvää. Söimme kattilan tyhjäksi.

Jotain ala"peukuttajaa" v*tuttaa tämäkin mukava viesti. 😁

Vierailija
99/102 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ihmiset yökkikö jonkun toisen tykkäämästä ruuasta.

Ollaan onnellisia, että meillä kaikilla on kuitenkin saatavilla ruokaa.

Nuo ruokia ällöttäviksi moittivat on varmaankin nuoria, jotka ei ymmärrä mistään mitään.

Vierailija
100/102 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juustokeittoja on hyvin monenlaisia. Huomaat, kun tutkailet sitä googlea. Myös kesäkeitolle on lukuisia eri reseptejä. Tämäkin asia selviää googlesta. Jännää, eikö?

t. eri

Itse asiassa ei ole. Juustokeitto on siitä harvinainen ruokalaji, että reseptejä ei ole monenlaisia ja kyseinen ruoka on varsin yhtenäinen maailmalla.

Kannattaa nyt vaan opetella vähän ruoanlaittoa.