Mä en ymmärrä, miksi monet inhoaa kesäkeittoa?
Ihania maukkaita uusia perunoita ja kasviksia sekä yrteillä ja sulatejuustolla maustettu liemi. Mun lempiruokaa! Mikä siinä muka on pahaa?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maku ja rakenne. Maidossa lilluvia kasviksia 🤮
Ei kesäkeittoa ole mikään pakko valmistaa MAITOON !
Sen voi tehdä myös kasviliemeen, kuten italialainen vihanneskeitto.
Ja kesäkeiton liemen, eli maidon ja vihannesliemen,
voi myös suurustaa, jolloin keitto on paksumpaa ja usein myös maukkaampaa.
No voi hyvät hyssykät! Ei kesäkeitto ole mikään kesäinen yleiskeitto, jossa ainekset vaihtelevat ja siinä voi olla käytännössä mitä vaan. Kesäkeitto on perinteinen suomalainen keittoruoka, jonka reseptissä lukee maitoa, perunoita, kukkakaalia, porkkanoita ja herneitä. Ja nimenomaan sitä maitoa.
Muut ovat sitten erilaisia kasviskeittoja.
Yhtä hyvin voisi sanoa, ettei hernekeittoon ole pakko laittaa herneitä. Voi laittaa perunoita, jauhelihaa, porkkanaa, purjoa jne. , ei ne herneet pakollisia ole.
Lapsuudessani 1960-luvulla söin usein kesäkeittoa, siinä ei ollut sulatejuustoa, maitoliemessä porkkanaa, perunaa, herneitä, kukkakaalia ym ja vihreitä pitkulaisia palkopapuja. Keitto ei ollut herkkuani, mutta sitä oli syötävä, pavut jäivät kuitenkin lautaselle, en pitänyt niiden mausta. Lempiruokaani oli lapsuudessani siskonmakkarakeitto. Nykyisin pidän eniten kalakeitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maku ja rakenne. Maidossa lilluvia kasviksia 🤮
Ei kesäkeittoa ole mikään pakko valmistaa MAITOON !
Sen voi tehdä myös kasviliemeen, kuten italialainen vihanneskeitto.
Ja kesäkeiton liemen, eli maidon ja vihannesliemen,
voi myös suurustaa, jolloin keitto on paksumpaa ja usein myös maukkaampaa.No voi hyvät hyssykät! Ei kesäkeitto ole mikään kesäinen yleiskeitto, jossa ainekset vaihtelevat ja siinä voi olla käytännössä mitä vaan. Kesäkeitto on perinteinen suomalainen keittoruoka, jonka reseptissä lukee maitoa, perunoita, kukkakaalia, porkkanoita ja herneitä. Ja nimenomaan sitä maitoa.
Muut ovat sitten erilaisia kasviskeittoja.Yhtä hyvin voisi sanoa, ettei hernekeittoon ole pakko laittaa herneitä. Voi laittaa perunoita, jauhelihaa, porkkanaa, purjoa jne. , ei ne herneet pakollisia ole.
Tolla logiikalla kesäkeiton siis pitäis olla nimeltään maitokeitto? Jos maito on se tärkein ainesosa?
Kunhan joskus joutuisitte tilanteeseen, että ruokaa ei olisi saatavilla niin ette yökkisi ettekä moittisi mitään saatavilla olevaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan joskus joutuisitte tilanteeseen, että ruokaa ei olisi saatavilla niin ette yökkisi ettekä moittisi mitään saatavilla olevaa ruokaa.
Ehkä nää ruualle nirsot rinsessat kokee sen, jos sota saavuttaa Suomenkin.
Silloin ei paljon Woltata.
Vierailija kirjoitti:
No jos ruuasta on pula, niin järkevämpää minun on jättää annokseni syömättä ja antaa se jollekulle, joka sen voi syödä oksentamatta. Minun syömänäni tietyt ruuat (mm. kesäkeitto) menevät täysin hukkaan, kun oksennan ne pois, eikä kukaan sitä oksennusta kyllä enää syö.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkeitto on tätiruokaa.
Just laittoi kuopukseni - 21v "täti - viestiä: äiti, kun tulen juhannuksena jaksaisitko tehdä kesäkeittoa?
😄
Tuoreita kasviksia täysmaito- tai kermaliemessä, persiljasilppua päälle, nam!
Kuumassa maidossa lilluvia kasviksia,ei kiitos enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mä inhosin aiemmin kun aina kaikki oli lötköksi mössöksi keitettyä.
Nyt kun teen itse tuoreista kasviksista kypsennän ne al dente, sekaan koskenlaskija mustaa, ah niin hyvää! Meillä lapsetkin pyytää tuota näin kesällä.
Ei tuo ole kesäkeittoa vaan juustokeittoa.
Monella inho on tullut kouluruuan kautta. Lapsilla ja nuorilla on erilainen makuaisti kuin aikuisilla. Jos aikuisena pääsee maistamaan niin ei se ole kovin kummoisen makuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun teen itse tuoreista kasviksista kypsennän ne al dente, sekaan koskenlaskija mustaa, ah niin hyvää! Meillä lapsetkin pyytää tuota näin kesällä.
Juustokeitossa ei yleensä ole kasviksia, paitsi pohjaliemessä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään kesäkeitosta, teen useasti kesän aikana. Mutta mikä pahinta, teen kesäkeittoa myös talvella. Perunoita ja juureksia löytyy aina ja voihan pakasteesta ottaa osansa. Kuumana höyryävä sulatejuustolla ja persiljasilpulla höystetty keitto kylmänä pakkasiltana tuo tuoksullaan ja maullaan kesän elävästi mieleen.
Eläköön kesäkeitto.
Joo minäkin pidän raaoista pizzan pohjista. Aivan ihanaa kun lissän niihin vaan tomaattikastiketta, juustoa, salamia ja paistan uunissa.
Mä en ymmärrä, miksi ap inhoaa *tähän ap:n inhokki ruoka*. Minusta se on parasta ruokaa mitä maailmassa on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuystokeitossa on juustoa ja ihan mitä tahansa muuta. Kesäkeitossa on maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Monella inho on tullut kouluruuan kautta. Lapsilla ja nuorilla on erilainen makuaisti kuin aikuisilla. Jos aikuisena pääsee maistamaan niin ei se ole kovin kummoisen makuista.
Maistui oksennukselta lapsena ja maistui oksennukselta aikuisena. Lämmin maito ei ole minun juttuni. Varsinkaan, kun siinä lilluu kukkakaalia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne nälkää näkevätkään välttämättä tykkää siitä, mitä syövät. Mutta jotain on pakko syödä. Varsin naiivia ajatella, että yökkiminen poistuu, jos ei ole ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuystokeitossa on juustoa ja ihan mitä tahansa muuta. Kesäkeitossa on maitoa.
Ei ole. Juustokeiton reseptejä voit tutkailla googlesta.
Kesäkeitto on kasvisruoka eli pahaa ja mautonta. Sinne ku laittaa lihaa tai kalaa niin jopa maittaa.