Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehopositiivisuus surettaa personal trainer Sara Kivimäkeä, 47 "On pelottavaa, että huomattavasta ylipainosta on tehty normi"

Vierailija
13.06.2023 |

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen

Ihanaa, vihdoin joku puhuu ääneen!

Kyseessä on niin järkyttävän vaarallinen kansantauti, että nyt ihan oikeasti hyssyttelyn sen ympärillä täytyy loppua.

Kehopositiivisuus terminäkin saa Kivimäen surulliseksi.

En jaksa katsella itselleen valehtelua ja kieroilua. Ihmisen täytyisi tunnustaa itselleen, että on huijannut itseään ja liikkuu liian vähän ja syö liian paljon.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/5996687

Kommentit (2017)

Vierailija
1641/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä työterveyshuollossa ja voin sanoa, että yli 99% ylipainoisista ja lihavista eivät kärsi mistään sairaudesta joka aiheuttaisi lihavuuden. On totta, että osa lihavista kärsii jostain sairaudesta, esim. masennus, liikuntakyvyttömyys, aineenvaihduntaongelmat jne. mutta kyllä ne ovat todella pieni vähemmistö. Ja toisekseen, tässä voi pohtia, kumpi oli ensin, lihavuus vai sairaus? Masentuiko ihminen lihavuudesta vai lihoiko masennuksen seurauksena? Monet aineenvaihduntasairaudet liittyvät ylipainoon ja liialliseen rasvan määrään kehossa, eli ihminen on ensin lihonut, sen seurauksena sitten sairastuu esim. kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Olen kyllä samaa mieltä tämän pt:n kanssa, että liiallinen hyssyttely pitää lopettaa. Yhteiskunta ei loputtomasti kestä tätä taakkaa, kun maksetaan itse aiheutettujen elintapasairauksien hoito. Fakta on, että esim. diabeetikon on mahdollista päästä eroon lääkityksestä kokonaan kun paino laskee normaalin rajoihin.

Kehopositiivisuutta käsitteenä on alettu käyttää väärin, ikään kuin kilpenä lihavuuden arvostelua vastaan. Kehopositiivisuus ei liity ainoastaan ylipainoon, vaan kaikenlaisten erilaisten, "normista poikkeavien" kehojen hyväksyntään. 

Näetkö tosiaan päällepäin, että joku sairastaa/ei sairasta aineenvaihduntasairautta?

Oletko noin typerä? Luuletko ettei sairaanhoitaja näe diagnoosejasi? 

Sinähän tässä typerä olet😄. Suurin osa ei saa esim kilpirauhasen vajikseen diagnooseja tai lääkkeitä. Ihan sama mitä hoitajan koneella lukee, potilaalla voi hyvinkin olla diagnosoimaton vajaatoiminta. Ja sehän ei tule syömällä, tiedoksi epäpätevälle hoitajalle.

"Joo, mulla on varmaan kilpirauhasen vajaatoiminta, kun pulla ja suklaa maistuu. Testeihin en mene, kun ne eivät ole luotettavia". Kilpirauhasen vajaatoiminta (tai liikatoiminta) näkyy yksinkertaisessa verikokeessa.

Luepa vaikka kilpirauhasliiton sivuilta noista verikokeista. Siellä sanotaan mm että jossakin vajaatoimintatyypissä veriarvot on lähes aina viitteissä, vaikka potilas olisi todella huonossa kunnossa. Eli ei kerro verikoe totuutta. Itselläni oli näin, aina viitteissä, ei diagnooseja eikä lääkkeitä. Olin jo lähes tajuton kun viimeisillä voimillani vielä kerran raahauduin lääkäriin. Kävin jälleen kerran verikokeissa ja viimein olivat nipinnapin viitteiden ulkopuolella ja sain lääkkeet kokeiltavaksi. Parissa viikossa parani oireita joista olin kärsinyt kymmeniä vuosia. Nyt edelleen vuosien jälkeen yritetään hakea tasapainoa lääkityksen kanssa, välillä menee kävelykykykin. Terveyskeskuksessa ei näitä osata hoitaa kun ovat pitkälle erikoistuneen lääkärin alaa.

Ota sinäkin selvää asioista ennen kuin kommentoit ja "neuvot" ketään.

Sinä oletkin varmaan prosentin sadasosissa relevantista populaatiosta. Se on ikävä juttu sinulle - onneksi olet ilmeisesti pääsemässä voiton puolelle.

MUTTA se suuri mutta: eivät ne kaikki kolmikymppiset 120 kiloiset ole kilpirauhasvaivaisia. 

Palstoilla aina kirjoitetaan näistä, jotka selittelevät ylipainoaan kilpirauhasilla tai aineenvaihdunnalla. Itse en ole koskaan kuullut kenenkään sanovan noin. Oon elänyt lähes kuuskyt vuotta. Tunnen kaikenkokoisia ihmisiä. Kukaan ikinä ole puolustellut lihavuuttaan. Vain ja ainoastaan täältä saa näistä lukea. Onkohan vähän omaa elämää elävä juttu tää? Ja hoikkikset tykkää lytätä ei-hoikkiksia pitämällä yllä tätä juttua läskien selittelyistä.

Minulla oli yksi lääke jonka aloittaessa lihoin valtavasti, vaikka vähensin ruokaa yms. Myöhemmin tutkimukset osoitti, että ihmiset lihoo sillä keskimäärin 18 kiloa. Se jäi monelta pois käytöstä sen takia. En tiedä mikä mekanismi siinä oli. Sen tiedän, että siinä oli buusteri, joka paransi imeytymistä.

Itse lihoin n.20 kg, ja vain puolet on lähtenyt pois.

Ja silloin tosiaan kävin ravintoterapeutille, koska lääkkeen sivuvaikutusten ei vielä oltu rekisteröity, niin siellä selvisi että lihomiseen on hyvin monenlaisia syitä.

Se että joku pystyy elämään päivän parilla smoothiella, pienellä keitolla ja kahvilla, ei ole monellekkaan realistista.

Tuota lääkettä pitäisi määrätä syöpään sairastuneille loppuvaiheessa kun syöminen menee heikoksi. Tehdäänköhän niin?

Ei tuota. Mutta on olemassa ruokahalua lisääviä lääkkeitä. En tiedä käytetäänkö sellaisia Suomessa. Tuo on ihan eri sairauden hoitoon.

Vierailija
1642/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on normaalia, on aina ollut. Miksi siitä tehdään nyt mörkö? Jokainen on mikä on eikä se kuulu muille. Itse kukin läskinsä kantaa.

Kun on ollut parikymmentä vuotta lihavana niin alkaa tulla nivelsairauksia, verenpainetta, diabetesta, rasvamaksaa jne jne. Kuka niiden hoidon maksaa jos yli puolet kansasta sairastaa.

Onhan meillä varaa maksaa kymmenientuhansien ulkomaalaistenkin potilaiden hoito+muut palvelut.

No, ne on kuitenkin aika harvoin ylipainoisia. Sun ylipainosta johtuvat vaivat ovat itseaiheutettuja, heidän vaivat tuskin suurelta osin on.

Tuskin sinunkaan elintapasi niin hyvät ovat että säilyisit ssairauksilta. Mässytät lihaa kaksin käsin naamaasi ja saatat sairastua paksusuolen syöpään, diabeetekseen ja sydäntauteihin. Ihan itse aiheutat ne suklaan, eläinrasvan ja lihan syömisellasi. Sinulla kun ei ole itsekuria olla ilman. Ja me muut maksamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat haluaa, että heidät hyväksytään sellaisenaan. No entä kun niin vain ei käy? Vaikka tästä kuinka jauhetaan, niin lihavuus ei muutu kauniiksi niiden silmissä kuka ei lihavista tykkää. Sille ei yksinkertaisesti voi yhtään mitään. Ainoa mille voitte tehdä jotain on hyväksyä se tosiasia, ett kaikki vain ei voi tykätä kaikista. Hyväksykää se ja voitte elää vapaina omina itsenänne ihan kuten haluatte.

No ei täs nyt kyl siitä ole kyse. Miten kukaan satunnainen vastaantulija voisi edes pitää minusta, kun ei tunne ollenkaan! Mutta jos minua syrjitään tai kohdellaan ikävästi ULKOMUODON takia, siinä alkaa olla jo syrjimisen makua. Missä tilanteessa syrjiminen on ok?

Onko maailma ihan oikeasti jo siinä jamassa, että ulkonäkö arvottaa ihmisarvon? Todella omituinen ajatus. Mitä jos minäkin alan tölvimään ihmisiä ihan vaan siksi, ettei heidän ulkonäkönsä miellytä?

Vierailija
1644/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat haluaa, että heidät hyväksytään sellaisenaan. No entä kun niin vain ei käy? Vaikka tästä kuinka jauhetaan, niin lihavuus ei muutu kauniiksi niiden silmissä kuka ei lihavista tykkää. Sille ei yksinkertaisesti voi yhtään mitään. Ainoa mille voitte tehdä jotain on hyväksyä se tosiasia, ett kaikki vain ei voi tykätä kaikista. Hyväksykää se ja voitte elää vapaina omina itsenänne ihan kuten haluatte.

En tykkää sun näköisistä ihmisistä. Voivoi, ikävää tietty, mut minkäs teet. En vaan tykkää.

Vierailija
1645/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cr.H. kirjoitti:

No tänä päivänä onneks lihavuustutkijat, lihavuuden hoitoon perehtyneet lääkärit yms oikeat alan ammattilaiset ymmärtävät ne moninaiset syyt mistä ylipaino johtuu ja kannustavat kehopositiivisuuteen koska ymmärtävät mitä se tarkoittaa, eli ei todellakaan lihavuuden ihannointia. Mutta jos tämä personal trainer on niiiin huolissaan niin hänhän vois tarjota palveluitaan ilmaiseks pienituloisille lihaville, niihinhän ei normiduunarilla saati työttömillä tai pieneläkeläisillä ole varaa, kuten ei myöskään loheen, kanan rintafileeseen, avokadoihin, tuoreisiin marjoihin yms mitä pt:eiden reseptit on täynnä.

En ole kyllä kenenkään terveysalan ammattilaisen kuullut ylistävän kehopositiivisuutta eli ylipainon normalisointia. 

Käväisepä juttelemassa jonkun asiantuntijan kanssa tuosta pahasta olostasi ja jatkuvasta provoiluntarpeestasi.

Ei tuo ollut mikään provo vaan ihan totta: kuka lääkäri tai ravitsemusterapeutti olisi liputtanut kehopositiivisuuden puolesta?

Kaikki.

Vierailija
1646/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain juuri laihdutettua 77kg->68kg.Pituus 170cm.Ja todellakin olen tyytyväisempi ulkonäkööni ja olen mielestäni kauniimpi normaalipainoisena.Minulle ovat jopa miehet flirttailleet jota ei ole tapahtunut vuosiin. Lihavuus on rumaa ja ällöttävää.

Olen samaa mieltä, minulla ylipainoa 30 kg, ei lähde millään tavalla, inhoan itseäni. Vielä enemmän inhoan kun siitä jatkuvasti huomautetaan, ihan kuin en itse sitä tietäisi ja ihan kuin en yrittäisi kaikkeani että siitä pääsisin eroon. Sairaus pitää niistä kynsin hampain kiinni. Joka päivä taistelen 24/7/365. Välillä tekee mieli luovuttaa. Mutta jokaisen suupalan kohdalla mietin voinko syödä vai jätänkö lautaselle.

Lähteepäs. Laihduttamalla. Joo, tiedän että "olet kokeillut". Mutta olet tehnyt sen väärin. Sellaista ihmistä ei ole olemassa, joka ei laihdu. Väärällä tavalla menee tietenkin perseelleen. Syöt liikaa. Jos syöt vähemmän niin laihdut. Se on niin yksinkertaista. Mutta tee homma itsellesi helpommaksi ja älä syö sellaista joka aiheuttaa nälän tunnetta. Eli niitä hiilihydraattipiikkejä. Ja kärvistele perkele nälässä älä syö sitä tunnetta joka kerta pois. Se lähtee syömättäkin, jos jaksat odottaa.

Minä olen täällä nyt sivukaupalla kommentoinut miten aina syytetään valehtelijaksi ja annetaan ohjeita jotka kumoaa toisensa. Olen kokeillut 30v ja paino vain nousee. En yksittäisiä päiviä vaan vuosia ja kuukausia kerrallaan. Olen perkele kärvistellyt nälässä tässä ajassa ja paino tippuu alle 1000 kalorilla päivässä, hyvin hitaasti, mutta sitten en jaksa tehdä mitään kotitöitäkään. Joka kerta jossain vaiheessa järki sanoo että ei tämä ole tervettä. Laihemmat syö kaksi tai kolme kertaa enemmän, mutta miksi minun pitäisi olla nälässä kymmeniä vuosia ilman tulosta. Sitä paitsi laihemmat tulee ihan kettuillakseen syömään aina nenäni eteen oikein ylikorostuneen nautiskellen jäätelöitään ja muita herkkujaan kuin sanoen : " minäpä voin syödä enkä liho!". Laihat oikein nauttivat kun saavat kiusata, näkee miten kiemurtelevat mielihyvästä kun saavat lyödä.

Vierailija
1647/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa on saanut rasvasolunsa jo kohdussa tai taaperona. Ei niistä pääse eroon, kuin imulla.

Niitähän ei ole silti pakko euokkia ja pitää yllä.

Minusta syyllistäminen ei auta mitään, mutta ihme hommaa sekin, että dumataan, että susta sitä ei tule normaalipainoista, turha yrittääkään.

Sama kai alkaa tupakoijille ja alkoholisteille ja nisteillekin jakaa neuvoksi, että semmoset geenit tuli, pärjäile, ei kannata yrittää lopettaa?

No ei nyt ehkä sitä tarkoittanut. Se vaan, et toisille on vaikeampaa normaalipaino, kuin toisille. Täällä monet kommentoivat siihen tapaan, et jos itsellä ei ole ylipainoa, ei ollenkaan ymmärrä, miten jollakin on.

Vierailija
1648/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cr.H. kirjoitti:

No tänä päivänä onneks lihavuustutkijat, lihavuuden hoitoon perehtyneet lääkärit yms oikeat alan ammattilaiset ymmärtävät ne moninaiset syyt mistä ylipaino johtuu ja kannustavat kehopositiivisuuteen koska ymmärtävät mitä se tarkoittaa, eli ei todellakaan lihavuuden ihannointia. Mutta jos tämä personal trainer on niiiin huolissaan niin hänhän vois tarjota palveluitaan ilmaiseks pienituloisille lihaville, niihinhän ei normiduunarilla saati työttömillä tai pieneläkeläisillä ole varaa, kuten ei myöskään loheen, kanan rintafileeseen, avokadoihin, tuoreisiin marjoihin yms mitä pt:eiden reseptit on täynnä.

Juuri tänään luin Savon Sanomista Kysin lihavuuslääkärin haastattelun, hänkin sanoi että syyllistäminen ei auta ihmisiä laihtumaan. 50 % ylipainosta on perinnöllistä.

Päinvastoin. Joidenkin pitää vaan päästä haukkumaan muita jotta saavat tuntea paremmuutta.

Vierailija
1649/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että ylipainoinen saa llla rauhassa muiden solvauksilta pitäisi olla ihan itsestäänselvyys ja vain käytötavaton nuija herjaa yhtään ketään ulkonäösta.

Nyt on puhe siitä että ylipainosta jotkut ovat tekemässä normia ja joidenkin mielestä pelkkä keskustelu siitä että se on terveydelle haitallista pitäisi kieltää. Tässä on nyt puurot ja vellit menneet sekaisin joillakin. Se miltä henkilö näyttää ei kuulu muille ja jokainen saa kokea kauniiksi kuka minkäkinlaisen vartalon. Mutta se että aletaan kiistämään ylipainon terveyshaitat ja vaaditaan että jokaisen pitäisi pitää kaikkia kauniina on häiriintynyttä.

Minä en ole kyllä koskaan missään nähnyt kenenkään tekevän ylipainosta normia enkä useinkaan kiistävän terveyshaittoja. On totta että kaikille ei tule ylipainosta sairauksia mutta ei sitä kukaan kiistänyt ole. En ole myöskään nähnyt koskaan kenenkään vaativan että muiden pitää pitää häntä kauniina, oli sitten minkä näköinen ja kokoinen tahansa. Olen nähnyt vain ihmisiä jotka pyytävät kehorauhaa eli haluavat kehopositiivisuutta itselleen. Takana voi olla jäätävän ankaraa työtä ja yritystä päästä kiloista eroon eikä pilkkaaminen auta asiaa, vain pahentaa. Miten sinäkään et tätä ymmärrä?

Mikseivät kehopositiiviset voi olla tyytyväisiä ihan vaan itsekseen tai keskenään? Miksi pitää julistaa lihavuuden ilosanomaa? Kehopositiivisuuden keskeinen viesti on "ei sun tarvii laihduttaa, olet hyvä sellaisena kuin olet" tai "anna vaan periksi kaikille mieliteoille se on ihan luonnollista" tai "ylipainosi on geneettistä, älä usko mitään liikunta/ravintovouhotuksia vaan nauti kaikesta mitä käsiin saat"

Koska sinä et lopeta! Mene hakemaan lääkkeet päävikaasi.

Vierailija
1650/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että ylipainoinen saa llla rauhassa muiden solvauksilta pitäisi olla ihan itsestäänselvyys ja vain käytötavaton nuija herjaa yhtään ketään ulkonäösta.

Nyt on puhe siitä että ylipainosta jotkut ovat tekemässä normia ja joidenkin mielestä pelkkä keskustelu siitä että se on terveydelle haitallista pitäisi kieltää. Tässä on nyt puurot ja vellit menneet sekaisin joillakin. Se miltä henkilö näyttää ei kuulu muille ja jokainen saa kokea kauniiksi kuka minkäkinlaisen vartalon. Mutta se että aletaan kiistämään ylipainon terveyshaitat ja vaaditaan että jokaisen pitäisi pitää kaikkia kauniina on häiriintynyttä.

Missä tällaista kiistämistä tapahtuu? En ole ikinä nähnyt.

Vierailija
1651/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiedätte faktan, että lapsena saadut rasvasolut eivät koskaan aikuisella vähene. Ne vennyy ja pienenee , mutta pyrkivät aina isompaan kokoonsa.

Ne onnelliset hoikat ihmiset, jotka ovat olleet vauvoina ja lapsina hoikkia, ovat muita helpommin sitä myös aikuisena.

Eli aina se hoikkuus ei ole itsestä kiinni, se on luonnollista ja johtuu rasvasolujen vähyydestä.

Fakta.

Vierailija
1652/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain juuri laihdutettua 77kg->68kg.Pituus 170cm.Ja todellakin olen tyytyväisempi ulkonäkööni ja olen mielestäni kauniimpi normaalipainoisena.Minulle ovat jopa miehet flirttailleet jota ei ole tapahtunut vuosiin. Lihavuus on rumaa ja ällöttävää.

Olen samaa mieltä, minulla ylipainoa 30 kg, ei lähde millään tavalla, inhoan itseäni. Vielä enemmän inhoan kun siitä jatkuvasti huomautetaan, ihan kuin en itse sitä tietäisi ja ihan kuin en yrittäisi kaikkeani että siitä pääsisin eroon. Sairaus pitää niistä kynsin hampain kiinni. Joka päivä taistelen 24/7/365. Välillä tekee mieli luovuttaa. Mutta jokaisen suupalan kohdalla mietin voinko syödä vai jätänkö lautaselle.

Lähteepäs. Laihduttamalla. Joo, tiedän että "olet kokeillut". Mutta olet tehnyt sen väärin. Sellaista ihmistä ei ole olemassa, joka ei laihdu. Väärällä tavalla menee tietenkin perseelleen. Syöt liikaa. Jos syöt vähemmän niin laihdut. Se on niin yksinkertaista. Mutta tee homma itsellesi helpommaksi ja älä syö sellaista joka aiheuttaa nälän tunnetta. Eli niitä hiilihydraattipiikkejä. Ja kärvistele perkele nälässä älä syö sitä tunnetta joka kerta pois. Se lähtee syömättäkin, jos jaksat odottaa.

Minä olen täällä nyt sivukaupalla kommentoinut miten aina syytetään valehtelijaksi ja annetaan ohjeita jotka kumoaa toisensa. Olen kokeillut 30v ja paino vain nousee. En yksittäisiä päiviä vaan vuosia ja kuukausia kerrallaan. Olen perkele kärvistellyt nälässä tässä ajassa ja paino tippuu alle 1000 kalorilla päivässä, hyvin hitaasti, mutta sitten en jaksa tehdä mitään kotitöitäkään. Joka kerta jossain vaiheessa järki sanoo että ei tämä ole tervettä. Laihemmat syö kaksi tai kolme kertaa enemmän, mutta miksi minun pitäisi olla nälässä kymmeniä vuosia ilman tulosta. Sitä paitsi laihemmat tulee ihan kettuillakseen syömään aina nenäni eteen oikein ylikorostuneen nautiskellen jäätelöitään ja muita herkkujaan kuin sanoen : " minäpä voin syödä enkä liho!". Laihat oikein nauttivat kun saavat kiusata, näkee miten kiemurtelevat mielihyvästä kun saavat lyödä.

Sivusta huutelen, että jätä nämä palstajankkaukset omaan arvoonsa.

Tod. näk. tuo kitukuuri ei ole sinulle hyvä tapa laihtua. Lisää kasviksia ruokavalioon, kaikenlaisia. Tee joku pieni korjaus vaikka viikon välein, tai viiden päivän välein. Mut älä kiduta kehoa liian vähillä kaloreilla.

Syö täysjyvää, sekin on jo pieni muutos. Takaan, että määrän lisäksi ruuan laatu vaikuttaa näläntunteeseen aivan tosi paljon.

Vierailija
1653/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna en ole kertaakaan nähnyt ylipainoista tai ylipainostaan valittavaa ihmistä jolla ei olisi jollain lailla parantamisen paikkaa ruokavaliossa. Parilla prosentilla voi olla hyvinkin vahvoja hormonaalisia syitä, pahimpana kylläisyyshormonin lähes täysi puute ja hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta suurella osalla olisi mahdollisuuksia petrata ruokavaliotaan vastaamaan paremmin omaa kehotyyppiään ja aineenvaihduntaansa. Samoilla geeneillä me melko lailla pelaamme kuin ihmiset kuuskytluvulla ja silloin oli hyvin vähän ylipainoa, vaikka muuten ehkä oltiinkin täynnä lyijyä ja myrkkyjä. Suurimman osan uhriutuminen sen perusteella että luonto pakottaa on vähän samanlaista kuin että vähän lättäjalkainen haluaisi mennä kaikkialle pyörätuolilla, koska jotkut syntyvät ilman jalkoja ja hän on muka samaa kategoriaa

En minäkään ole koskaan nähnyt laihaa tai normaalipainoista ihmistä jolla ei olis jollain lailla parantamisen varaa ruokavaliossa. Meille ylipainoisille on vain ihan eri säännöt, emme saa syödä yhtään mitään mikä jossakin toisessa ihmisessä herättää mitään epäluuloja. "Siksi olemme ylipainoisia". Meidän syömisiämme kytätään lähes mikroskoopin kanssa. Voin kertoa esimerkkejä. Söin 1500 kcal/pv ja kerroin lääkärille syömisistäni. Vaihdoin aamupalan kaksi leipäviipaletta hedelmiin ja lääkäri pillastui heti tiuskaisten "hedelmissä on sokeria!". Sanoin pitäväni kerran viikossa salaattipäivän (rakastan salaatteja!) johon lääkäri tiuskaisi jälleen "salaatilla ei elä, pitää syödä säännöllisesti!". Syön kolme neljä kertaa päivässä, sitä salaattia, kaloreita tulee 1200/pv. Hoitajalle kerroin vaihtaneeni leivän mantelileipään ja pudotin määrää 70%. Heti tarttui laskimeen ja alkoi paasaten laskea kuinka hirveästi kaloreita pähkinöistä saa. Kerroin syöväni satunnaisesti kalaa, lohta. Hoitaja heti näytti kämmenellä kuinka pienen palan voi syödä kerralla. Määrä oli kaksi kertaa enemmän kuin mitä minä koskaan kerralla syön. Taputti olalle että kyllä NYT HÄNEN ohjeillaan paino alkaa pudota. 2 kk päästä painoa pudonnut 0 kg.

Eli tulee kova kiire tuomita kaikki syömiset ja määrät vaikka kuinka hyviä muutoksia ruoka-aineissa ja etenkin määrässä on tehnyt. Mikään ei riitä eikä mikään ole oikein. Liikunnan määrä on aina väärä, vaikka liikkuisin 6x enemmän päivässä kuin neuvoja, istumatyötä tekevä. Tai sitten väitetään valehtelijaksi. Miksi valehtelisin kun MINÄ olen ITSE ilmoittanut vuosia että paino vain nousee vaikka kuinka terveelliset elämäntavat olisi?

Taidat vain olla sellainen secret eater.

Tämä asenne, kun on ammattilaisella, torppaa kaikki yritykset laihtumiseen. Hän juuri kertoi, nimettömänä palstalla, että kärsii lihavuudesta ja yrittää laihtua. Ja sinä epäilet hänen valehtelevan. Miksi, siis miksi ihmeessä kukaan salailis mitään täällä?? Mitä sinä saat tuosta ikävästä ja nujertavasta asenteesta? Miksi piti laittaa joku noin turha kommentti? En vaan voi ymmärtää.

Miksi joku salailisi syömisiään täällä? No siksi että saisi leikkiä julman kohtalon uhria ja syytöntä omaan lihavuuteensa. Siksi. Ajattelee ihanteellista syömiskertaansa, yleistää sen ja esitttää "näin minä syön, katsokaa miten kunnollinen olen ja silti lihava, antakaa synninpäästö ja lupa luovuttaa". Sitähän täällä tehdään joka aiheessa ja ketjussa, valitetaan ja halutaan hyväksyntää, siksi mitkään ohjeet ja neuvot eivät koskaan toimi ja kelpaa, koska niitä ei halutakaan, vaan halutaan että muut yhtyvät julistamaan syyttömäksi.

Sinua ei kiinnosta jos joku laihtuu. Pääasia että pääset haukkumaan muita. Oikein yrität lietsoa että ihmiset pysyisivät lihavina jottei sinulta maalitaulu puuttuisi!

Vierailija
1654/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cr.H. kirjoitti:

En ole kyllä kenenkään terveysalan ammattilaisen kuullut ylistävän kehopositiivisuutta eli ylipainon normalisointia. 

Käväisepä juttelemassa jonkun asiantuntijan kanssa tuosta pahasta olostasi ja jatkuvasta provoiluntarpeestasi.

Ei tuo ollut mikään provo vaan ihan totta: kuka lääkäri tai ravitsemusterapeutti olisi liputtanut kehopositiivisuuden puolesta?

Kaikki.

Ethän ole lapsellinen? Kun menet ylipainoisena lääkäriin ilman näkyvää vammaa (käsi poikki, kirveen jälki jalassa tms) hän ensimmäisenä laittaa kaikki oireesi ylipainon piikkiin. Tätä joku tuolla valittikin. 

Vierailija
1655/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole kyllä koskaan missään nähnyt kenenkään tekevän ylipainosta normia enkä useinkaan kiistävän terveyshaittoja. On totta että kaikille ei tule ylipainosta sairauksia mutta ei sitä kukaan kiistänyt ole. En ole myöskään nähnyt koskaan kenenkään vaativan että muiden pitää pitää häntä kauniina, oli sitten minkä näköinen ja kokoinen tahansa. Olen nähnyt vain ihmisiä jotka pyytävät kehorauhaa eli haluavat kehopositiivisuutta itselleen. Takana voi olla jäätävän ankaraa työtä ja yritystä päästä kiloista eroon eikä pilkkaaminen auta asiaa, vain pahentaa. Miten sinäkään et tätä ymmärrä?

No kun ei sitä rauhaa vaan tulla antamaan niin kauan kun me kaikki maksetaan toistemme terveyskuluja. Lihavan terveydenhoitomenot on 36% enemmän kuin normaalipainoisen. Siksi tämä ärsyttää niin paljon. Ei ole tervettä lihavaa olemassa.

Vierailija
1656/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cr.H. kirjoitti:

Kuka lääkäri tai ravitsemusterapeutti on liputtanut lihavien haukkumisen ja syyllistämisen puolesta?

Vierailija
1657/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cr.H. kirjoitti:

Juuri tänään luin Savon Sanomista Kysin lihavuuslääkärin haastattelun, hänkin sanoi että syyllistäminen ei auta ihmisiä laihtumaan. 50 % ylipainosta on perinnöllistä.

Päinvastoin. Joidenkin pitää vaan päästä haukkumaan muita jotta saavat tuntea paremmuutta.

Se on syyllistämisjutun osalta hyvä, mutta muuten ihmeellinen tuomio. Luin siis jutun. Ei mitään positiivista, joillakin vain kohtalona olla lihava. Pelkäsikö se, että potilaat loppuu?

Vierailija
1658/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cr.H. kirjoitti:

Kovin hyvin ymmärrään sen. että voi olla ahmimisgeeni aivan samalla tavalla kuin alkoholismigeenikin ja ruuan suhteen ei voi ns. laittaa korkkia kiinni. Huono juttu tuollaisissa lausunnoissa on se, että nekin, joilla on vaan huono itsekuri menevät tuon taakse piiloon.

Jos lihavuus (=kilot) taas ihan oikeasti periytyisi, miten vielä 70-luvulla ihmiset olivat hoikkia ?

Vierailija
1659/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Myötätuntoa ja toisten hyväksymistä ja kannustamista voi opetella. Jos sinä et sitä opi niin se on sinun omaa laiskuuttasi. 

Buddhalaiset mm. opettelevat myötätuntoa ja olen nähnyt muutoksen ilkeässä ihmisessä joka on opetellut empatiaa.

Voi myös opetella pitämään suunsa kiinni jos ei ole muuta kuin haitallista sanottavaa. Sinä itse päätät mitä asioita päästät muiden ilmoille.

Vierailija
1660/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät kehopositiiviset voi olla tyytyväisiä ihan vaan itsekseen tai keskenään? Miksi pitää julistaa lihavuuden ilosanomaa? Kehopositiivisuuden keskeinen viesti on "ei sun tarvii laihduttaa, olet hyvä sellaisena kuin olet" tai "anna vaan periksi kaikille mieliteoille se on ihan luonnollista" tai "ylipainosi on geneettistä, älä usko mitään liikunta/ravintovouhotuksia vaan nauti kaikesta mitä käsiin saat"

Koska sinä et lopeta! Mene hakemaan lääkkeet päävikaasi.

Kehopositiivinen siis saa haukkua toista hulluksi mutta hänellä ei ole ylipainoa, kun hän sen niin ajattelee. Reilukerho kokoontuu!!!