Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitini antoi minun järjestää yksin itse ylioppilasjuhlani?

Vierailija
12.06.2023 |

Tästä on jo useampi vuosi aikaa, mutta jälkikäteen alkanut ihmetyttämään ja vaivaamaan mieltä.

Olin 18 ja täysin kokematon käytännön asioissa, esim. yhdessäkään kesätyössä tms en ollut ollut, ainoastaan käynyt lukiota, harrastanut ja pitänyt hauskaa kavereiden kanssa. En siis mikään mainittavan kypsä ikäisekseni.

Järjestin 50 hlön ylioppilasjuhlat yksin. Siivosin ennen juhlia talon yksin. Suunnittelin tarjottavat yksin, leivoin kaikki kakut ja pikkuleivät ja suolaset yksin. Katoin aamulla ennen koululle lähtöä juhlamekossa kahvipöydän yksin ja kuorrutin ison kakun. Äitini auttoi sen verran, että osti ne tarvikkeet mitä käskin ja haki valisemani skumpat alkosta ja keitti kahvit.

En vain vieläkään ymmärrä miksi järjestin nuo juhlat itse ja yksin. Ensinnäkin miten edes osasin. Ja miten edes ehdin leipoa tarjottavat 50 hengelle. Miten tiesin mitä määriä jne. Ja miten jaksoin, siinä oli valtava urakka. Ja miksi minun annettiin tehdä nuo kaikki yksin? Eikö kenellekään tullut mieleen auttaa? Tai että se ei ehkä olisi ollut yksin minun tehtävä edes.

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko äitisi joko tosi kiireinen tai täysin saamaton?

Tai sairas?

Ei sairas. Mutta hän on sellainen taivaanrannanmaalari, joka keskittyi yleensä joko unelmiinsa tai uraansa. Ei varmaan tajunnut, että hänen olisi pitänyt ehkä tehdä jotain. Muutakin kuin vinguttaa visaa. Olisi edes ottanut pitopalvelun, kun ei me köyhiä oltu.

Ap

Äitisi oli siis elättänyt sinut täysi-ikäiseksi asti eikä ollut vaatinut sinua edes kesätöihin menemään ja sinä iniset täällä siitä? HOHHOHHOO!

En minä vaadi lapsiani kesätöihin menemään. Vanhin on jo maailmalla, keskimmäinen menee lukioon, nuorimmainen alakoulussa. Ihan keskiluokkaa ollaan ja raha riittää.

Vierailija
82/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa, munkin äiti on narsistipaska. Se on kova osa, jota muut ei tajua. Kuin olis pakkasessa palelemassa, mutta muilla on päällä untuvatakit. Ja sitten ne vielä hymistelee, että teki varmasti parhaansa. Paskat teki.

Narsistipaska ei taatusti anna lapsensa elellä ylioppilaaksi asti ilman että joutuu tienaamaan omat rahansa itse.

Minä tienasin aikoinani kesätöissä ja joskus myös viikonloppuisin. Äiti osti silti kouluvaatteet kuten muillekin sisaruksille ja antoi kk rahan. Tais olla narsistin vikaa, kun muuten kohteli minua huonosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemuksesi, jos lohduttaa: minulle ei järjestetty juhlia, eikä edes onniteltu. Ostin itse lakkini. Äiti kysyi myöhemmin vappuna, että pidänkö lakkia ja totesi, että sitä yleensä pitävät vain ne, jotka opiskelevat yliopistossa (en ollut vielä jatko-opinnoissa). Myöhemmin pääsin yliopistoon, mutta silloinkaan minun ei hänestä kannattanut lakkia pitää, koska sitä yleensä pitävät vain ne, jotka ovat valmistuneet yliopistosta. Olen nyt valmistunut, mutten ole lakkia pitänyt. Äitini on myös muistanut huutaa minulle, että opiskelemani ala on ihan täyttä paskaa ja etten ole yhtään parempi ihminen, kun olen korkeakoulun käynyt. Mainittakoon, etten arvota ihmisiä koulutuksen perusteella millään tavoin.

Äitini näyttäytyy muille ihmisille miellyttävänä ja hillittynä persoonana.

Vierailija
84/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitisi oli töissä ja sinä kotona niin, että ei tarvinnut edes pääsykokeisiin lukea (ja tätä oli jatkunut jo monta viikkoa yo-kirjoitusten päättymisen jälkeen), on äiti voinut ajatella olevan ihan reilua, että sinä hoidat juhlajärjestelyt. Olisi kuitenkin ollut reilua neuvoa eri asioissa kuten siinä, miten paljon eri tarjoiluja tarvitsee varata.

Vierailija
85/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysikö äitisi sinua järjestämään juhlat? Vai kävikö tässä niin, että sinä rupesit järjestämään juhlia ja äitisi kuvitteli, että haluatkin järjestää ne omalla tavallasi?

Kysyitkö äidiltäsi, voitaisiinko tilata pitopalvelu tai edes ostaa kakut valmiina? Jos et, niin äitisi saattoi olettaa, että halusit tehdä tarjoilut itse.

Vierailija
86/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sairas?

Ei sairas. Mutta hän on sellainen taivaanrannanmaalari, joka keskittyi yleensä joko unelmiinsa tai uraansa. Ei varmaan tajunnut, että hänen olisi pitänyt ehkä tehdä jotain. Muutakin kuin vinguttaa visaa. Olisi edes ottanut pitopalvelun, kun ei me köyhiä oltu.

Ap

Eli äitisi makseli elämääsi ylioppilaaksi asti ja olisi pitänyt vielä rimpsessan juhlatkin kustantaa pitopalvelun kautta? Tiesitkö että on olemassa ihmisiä jotka joutuivat menemään yläasteelta päästyään joka kesä kesätöihin jos halusivat rahaa?

Tuota noin. Me ei oltu köyhiä, kuten sanoin, äitini pystyi helposti kustantamaan elämäni. Ja kyllä minä joka lukion kevät hain kesätöitä, mutta en saanut. Kaverit sai suhteilla kesätyöpaikat, minulla ei ollut sellaista mahdollisuutta.

Ap

Yksi selitys on se, että äitisi on narsisti. Syitä voi olla monia muitakin, mt-ongelmia, ADHD, tms.

Monesti narsistivanhempien uhrit ymmärtävät aika myöhään, mistä lapsuudenkodin outo ja sairas ilmapiiri johtui.

Onko ollut muitakin tilanteita, missä sut jätettiin vanhempien toimesta yksin kun oikeasti tarvitsit apua?

Vierailija
87/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemuksesi, jos lohduttaa: minulle ei järjestetty juhlia, eikä edes onniteltu. Ostin itse lakkini. Äiti kysyi myöhemmin vappuna, että pidänkö lakkia ja totesi, että sitä yleensä pitävät vain ne, jotka opiskelevat yliopistossa (en ollut vielä jatko-opinnoissa). Myöhemmin pääsin yliopistoon, mutta silloinkaan minun ei hänestä kannattanut lakkia pitää, koska sitä yleensä pitävät vain ne, jotka ovat valmistuneet yliopistosta. Olen nyt valmistunut, mutten ole lakkia pitänyt. Äitini on myös muistanut huutaa minulle, että opiskelemani ala on ihan täyttä paskaa ja etten ole yhtään parempi ihminen, kun olen korkeakoulun käynyt. Mainittakoon, etten arvota ihmisiä koulutuksen perusteella millään tavoin.

Tuo on just sitä narsismia.

Vierailija
88/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin vieras maailma. Ettei vanhemmat järjestäisi yo juhlia nuorelleen.

Vierailija
89/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahtoi sinun ottavan vastuuta, että pärjäisit myöhemminkin elämässä. Tarpeeksi on saanut nähdä niitä lapsia joille vanhemmat ovat tehneet kaiken valmiiksi, ja sitten tosipaikan tullen nämä lapset aikuiseksi kasvettuaan eivät osaa yhtään mitään.

Sitä vastuuta opetetaan ottamaan jo paljon aiemmin, ei lapsen juhlapäivänä.

Vierailija
90/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi miten tuttua. Oma äitini muisti myös kehua muiden lapsia samalla kun teki useaan kertaan selväksi, että minusta ei ole mihinkään.

Vierailija
91/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi kirjoittaa ensi keväänä ja ei tulisi mieleenkään vaatia, että hän järkkäisi juhlansa itse. Ihan absurdi ajatuskin. Mullakin on adhd, mutta en mä sentään mikään ihan idiootti ole. 

Vierailija
92/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyysikö äitisi sinua järjestämään juhlat? Vai kävikö tässä niin, että sinä rupesit järjestämään juhlia ja äitisi kuvitteli, että haluatkin järjestää ne omalla tavallasi?

Kysyitkö äidiltäsi, voitaisiinko tilata pitopalvelu tai edes ostaa kakut valmiina? Jos et, niin äitisi saattoi olettaa, että halusit tehdä tarjoilut itse.

En tiedä muista, mutta minä äitinä olisin kuvittelun sijaan välittömästi tarjoutunut järjestämään juhlat.

Vierailija
93/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistiko äitisi kehua sinua ja kertoa myös vieraille, että sinä olet hoitanut kaiken?

Vierailija
94/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oikeasti tosi kurjalta. Kunpa olisin voinut pystyä antamaan ohjeita tuossa vaiheessa ennen juhlien laittoa sinulle, juhlissa on oikeasti iso työ. Juhlasankarin roolissa vielä suurempi! Ja vieläpä noin suurelle määrälle vieraita.

Jos joku toinen joutuu vastaavanlaiseen tilanteeseen juhlasankarina, niin selkeä suunnitelma paljonko saa maksaa, mikä on budjetti, kuka maksaa, miten. Kuka siivoaa. Mistä otetaan tarjoilut, leivotaanko jotain itse, tai otetaanko jopa kaikki valmiina, ja mistä. Mistä kaikki kahvikupit, lusikat, pöytäliinat ym ym.

Jos on yksin nuoren järjestämät juhlat, niin silloin riittää neljä-viisi eri tarjottavaa: esim. täytekakku, keksit/pikkuleivät, konvehdit, vaahtokarkkeja ja jokin suolainen piiras. (Näin on monet nuoret tehneet jotka ovat itse laittaneet juhlat syystä tai toisesta). Kukaan vieras ei voi vaatia enempää. Keksit, konvehdit ja vaahtokarkit saa marketista. Täytekakun saa leipomosta tai kondiotoriasta, pitää vain tehdä hyvissä ajoin tilaus ja jos itse tekee suolaiset tarjottavat pakkaseen etukäteen, niin urakka helpottuu jo tosi-tosi paljon.

Netistä saa myös paljon tietoa mitä kaikkea pitää juhlanjärjestäjänä huomioida.

Voi myös miettiä voisiko ottaa kahvien kaatelijan jostain, joku tuttu esimerkiksi.

Vierailija
95/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oikeasti tosi kurjalta. Kunpa olisin voinut pystyä antamaan ohjeita tuossa vaiheessa ennen juhlien laittoa sinulle, juhlissa on oikeasti iso työ. Juhlasankarin roolissa vielä suurempi! Ja vieläpä noin suurelle määrälle vieraita.

Jos joku toinen joutuu vastaavanlaiseen tilanteeseen juhlasankarina, niin selkeä suunnitelma paljonko saa maksaa, mikä on budjetti, kuka maksaa, miten. Kuka siivoaa. Mistä otetaan tarjoilut, leivotaanko jotain itse, tai otetaanko jopa kaikki valmiina, ja mistä. Mistä kaikki kahvikupit, lusikat, pöytäliinat ym ym.

Jos on yksin nuoren järjestämät juhlat, niin silloin riittää neljä-viisi eri tarjottavaa: esim. täytekakku, keksit/pikkuleivät, konvehdit, vaahtokarkkeja ja jokin suolainen piiras. (Näin on monet nuoret tehneet jotka ovat itse laittaneet juhlat syystä tai toisesta). Kukaan vieras ei voi vaatia enempää. Keksit, konvehdit ja vaahtokarkit saa marketista. Täytekakun saa leipomosta tai kondiotoriasta, pitää vain tehdä hyvissä ajoin tilaus ja jos itse tekee suolaiset tarjottavat pakkaseen etukäteen, niin urakka helpottuu jo tosi-tosi paljon.

Netistä saa myös paljon tietoa mitä kaikkea pitää juhlanjärjestäjänä huomioida.

Voi myös miettiä voisiko ottaa kahvien kaatelijan jostain, joku tuttu esimerkiksi.

Lisäys edelliseen vielä:

kahvikuppeja, kahvilautasia ja lusikoita saa tosi edullisesti kirppareilta. Ei haittaa vaikka ovat eriä paria. Juhlista tulee vain kauniin persoonalliset.

Vierailija
96/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sairas?

Ap

Äitisi oli siis elättänyt sinut täysi-ikäiseksi asti eikä ollut vaatinut sinua edes kesätöihin menemään ja sinä iniset täällä siitä? HOHHOHHOO!

Vanhempien velvollisuuksiin kuuluu elättää omat lapset. Se ei ole mitään erityistä äitiyttä, vaan perusasia.

Vierailija
97/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa, munkin äiti on narsistipaska. Se on kova osa, jota muut ei tajua. Kuin olis pakkasessa palelemassa, mutta muilla on päällä untuvatakit. Ja sitten ne vielä hymistelee, että teki varmasti parhaansa. Paskat teki.

Ei oo todellista miten uusavutonta sakkia täällä on! Olin 18 v., kun hommasin itselleni työpaikan Ruotsista, asunnon ym. käytännön asiat. Ja opettelin kielen. Vanhemmat auttoivat muutossa. Ei tulisi pieneen mieleenkään ulista täällä elämän vaikeudesta, kun 18-19 vuotiaana järjestää omat juhlat 🙄

Minua ei vanhemmat edes muutossa auttaneet. Silti tuo, että juhlakalu joutuu itse järjestämään juhlansa on mielestäni tympeää käytöstä äidiltä.

Vierailija
98/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta myöskin ajattelematon käytöstä.

Pitopalvelu alusta loppuun saakka jos noin menee, ja vieläpä että on rahaa käytössä.

Vierailija
99/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti tilasi kakun pitopalvelusta. Kaiken muun leivoin minä, vaikka en olisi edes isoista juhlista välittänyt. Itkien pyysin apua, kun kuulin että ovat kutsuneet ihmisiä ympäri kyliä ja arviolta 200 tulossa.

Muut lapset saivat aikanaan apua, sekä vanhemmat että nuoremmat. Olin äidin inhokki. Hän opetti sisaruksenikin kieltäytymään auttamasta.

Nyt on valitusta, kun en käy kylässä.

Vierailija
100/128 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä äiti tilasi kakun pitopalvelusta. Kaiken muun leivoin minä, vaikka en olisi edes isoista juhlista välittänyt. Itkien pyysin apua, kun kuulin että ovat kutsuneet ihmisiä ympäri kyliä ja arviolta 200 tulossa.

Muut lapset saivat aikanaan apua, sekä vanhemmat että nuoremmat. Olin äidin inhokki. Hän opetti sisaruksenikin kieltäytymään auttamasta.

Nyt on valitusta, kun en käy kylässä.

Ja isä ei auttanut senkään vertaa....... Saatanan idiootti vieläpä esitti jotain toiveita tarjoilusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi