Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitini antoi minun järjestää yksin itse ylioppilasjuhlani?

Vierailija
12.06.2023 |

Tästä on jo useampi vuosi aikaa, mutta jälkikäteen alkanut ihmetyttämään ja vaivaamaan mieltä.

Olin 18 ja täysin kokematon käytännön asioissa, esim. yhdessäkään kesätyössä tms en ollut ollut, ainoastaan käynyt lukiota, harrastanut ja pitänyt hauskaa kavereiden kanssa. En siis mikään mainittavan kypsä ikäisekseni.

Järjestin 50 hlön ylioppilasjuhlat yksin. Siivosin ennen juhlia talon yksin. Suunnittelin tarjottavat yksin, leivoin kaikki kakut ja pikkuleivät ja suolaset yksin. Katoin aamulla ennen koululle lähtöä juhlamekossa kahvipöydän yksin ja kuorrutin ison kakun. Äitini auttoi sen verran, että osti ne tarvikkeet mitä käskin ja haki valisemani skumpat alkosta ja keitti kahvit.

En vain vieläkään ymmärrä miksi järjestin nuo juhlat itse ja yksin. Ensinnäkin miten edes osasin. Ja miten edes ehdin leipoa tarjottavat 50 hengelle. Miten tiesin mitä määriä jne. Ja miten jaksoin, siinä oli valtava urakka. Ja miksi minun annettiin tehdä nuo kaikki yksin? Eikö kenellekään tullut mieleen auttaa? Tai että se ei ehkä olisi ollut yksin minun tehtävä edes.

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla oli aikaa ja varmaan haluakin siihen, koska teit. Äitisi luotti sinun osaavan. Ja auttoihan hän sinua, osti haluamasi tarvikkeet ja juomat.

Tekemällä oppii.

Ja pah. Se päivä on nuoren juhlapäivä ja hänellä on oikeus siitä nauttia eikä hänen kuulu keittiössä raataa. Sama kun sanois, että luotettiin morsiamen osaamiseen, hienosti vetää tuolla keittiössä. Laiska mutsi, that's it.

Laiska mutsi? Isältä ei edes odoteta apua, vai? Äiti vaan on paska. Onpa reilua 🙄

Vierailija
22/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mulla. Osin tajuan. Äiti menetti oman äitinsä ollessaan 16v ja joutui ottamaan paljon vastuuta. Kaipa sen vuoksi odotti täyttä aikuisuutta myös multa tuossa iässä. Ja osin en tajua. Ei ollut mitään syytä. Olin ihan nääntynyt juhlien jälkeen, enkä lähtenyt jatkoille. Siivosin vähän ja kaaduin sänkyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko äitisi joko tosi kiireinen tai täysin saamaton?

Tai sairas?

Ei sairas. Mutta hän on sellainen taivaanrannanmaalari, joka keskittyi yleensä joko unelmiinsa tai uraansa. Ei varmaan tajunnut, että hänen olisi pitänyt ehkä tehdä jotain. Muutakin kuin vinguttaa visaa. Olisi edes ottanut pitopalvelun, kun ei me köyhiä oltu.

Ap

Eli äitisi makseli elämääsi ylioppilaaksi asti ja olisi pitänyt vielä rimpsessan juhlatkin kustantaa pitopalvelun kautta? Tiesitkö että on olemassa ihmisiä jotka joutuivat menemään yläasteelta päästyään joka kesä kesätöihin jos halusivat rahaa?

Vierailija
24/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun isä ja äiti olivat varmaan töissä sen viikon ja sulla oli vapaata? Vai kuinka?

Vai oliko sulla isää ollenkaan kun puhut vaan äidistä?

Vanhemmat eronneet.

Ap

Vierailija
25/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö isältä mitään odoteta? Ollapa mies.

Vierailija
26/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista kyllä. Mutta laiskalla äidillä on usein osaavat lapset. Hienosti sinulta toimittu.

Ja isällä ei ole perhe-elämässä roolia ollenkaan? Pelkkä sivustaseuraaja?

Vierailija
27/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olit suunnitellut kaiken tarjottavan jne ja vanhempasi ehkä ajatteli ettet halua kenenkään muun sotkeutuvan järjestelyihin?

Kuka ne vieraat kutsui? Miksi ylipäätään niin paljon?

Kutsuin itse. Lähetin kutsukortit, jotka tein itse. En tiedä miksi niin paljon, itse asiassa muistan ajatelleeni, että kutsun liian vähän väkeä. Luulin silloin, että ylioppilasjuhlien on tapana olla isot juhlat. Kutsuin muutamia äitinikin kavereita, en kun luulin, että niin pitää tehdä. Ei kukaan neuvonut enkä koskaan ollut ollut vieraana yksissäkään yo-juhlissa. Ap

On se kauheeta kun joutuu jotain tekemään ihan itse. Siihen astihan olit elänyt äitisi elättämänä kun moni ikätoverisi oli käynyt jo monena vuonna kesätöissä.

Vierailija
28/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla oli aikaa ja varmaan haluakin siihen, koska teit. Äitisi luotti sinun osaavan. Ja auttoihan hän sinua, osti haluamasi tarvikkeet ja juomat.

Tekemällä oppii.

Ja pah. Se päivä on nuoren juhlapäivä ja hänellä on oikeus siitä nauttia eikä hänen kuulu keittiössä raataa. Sama kun sanois, että luotettiin morsiamen osaamiseen, hienosti vetää tuolla keittiössä. Laiska mutsi, that's it.

Tuo laiska mutsi vaan elätti kermaperseen täysi-ikäiseksi asti niin että prinsessa sai tehdä mitä tykkäsi. Kauhea mutsi sellanen!

Tarvitsevat ne nuoret muutakin kuin elättämistä. Juhlan järjestäminen, ainakin yhdessä nuoren kanssa, on välittämistä ja sen kertomista nuorelle, että ollaan ylpeitä saavutuksesta. Ne ovat rahaa tärkeämpiä juttuja.

Vierailija
29/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahtoi sinun ottavan vastuuta, että pärjäisit myöhemminkin elämässä. Tarpeeksi on saanut nähdä niitä lapsia joille vanhemmat ovat tehneet kaiken valmiiksi, ja sitten tosipaikan tullen nämä lapset aikuiseksi kasvettuaan eivät osaa yhtään mitään.

Eiköhän nyt kaikki sentään osaa yhtään mitään. Ehtiihän sitä oppia aikuisenakin aika paljon. Ihan vaikka kuorimaan perunan, jos se nyt tarpeelliseksi taidoksi ilmenee.

Vierailija
30/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sairas?

Ei sairas. Mutta hän on sellainen taivaanrannanmaalari, joka keskittyi yleensä joko unelmiinsa tai uraansa. Ei varmaan tajunnut, että hänen olisi pitänyt ehkä tehdä jotain. Muutakin kuin vinguttaa visaa. Olisi edes ottanut pitopalvelun, kun ei me köyhiä oltu.

Ap

Eli äitisi makseli elämääsi ylioppilaaksi asti ja olisi pitänyt vielä rimpsessan juhlatkin kustantaa pitopalvelun kautta? Tiesitkö että on olemassa ihmisiä jotka joutuivat menemään yläasteelta päästyään joka kesä kesätöihin jos halusivat rahaa?

Tuota noin. Me ei oltu köyhiä, kuten sanoin, äitini pystyi helposti kustantamaan elämäni. Ja kyllä minä joka lukion kevät hain kesätöitä, mutta en saanut. Kaverit sai suhteilla kesätyöpaikat, minulla ei ollut sellaista mahdollisuutta.

Ap

Vierailija
31/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekemällä oppii.

Tuo laiska mutsi vaan elätti kermaperseen täysi-ikäiseksi asti niin että prinsessa sai tehdä mitä tykkäsi. Kauhea mutsi sellanen!

Tarvitsevat ne nuoret muutakin kuin elättämistä. Juhlan järjestäminen, ainakin yhdessä nuoren kanssa, on välittämistä ja sen kertomista nuorelle, että ollaan ylpeitä saavutuksesta. Ne ovat rahaa tärkeämpiä juttuja.

Samoin on välittämistä se että nuori laitetaan töihin kesäisin ja tietämään rahan arvo, mutta ei se vaivaa ap:ta eikä sinuakaan.

Vierailija
32/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap kysynyt tätä äidiltäsi suoraan?

Vierailija
33/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sairas?

Ap

Tuota noin. Me ei oltu köyhiä, kuten sanoin, äitini pystyi helposti kustantamaan elämäni. Ja kyllä minä joka lukion kevät hain kesätöitä, mutta en saanut. Kaverit sai suhteilla kesätyöpaikat, minulla ei ollut sellaista mahdollisuutta.

Ap

Seliseli.

Vierailija
34/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täys trolli taas vauhdissa ja typerät mammat uskoo.

Vierailija
35/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekemällä oppii.

Tämäpä se. Jäi olo, että minulle ei viitsitty järjestää juhlia. Että ei sen vertaa kiinnostanut ketään. Sivusta kateellisena seurasin mitä kaikkea kavereiden äidit heille järjesti.

Ap

Vierailija
36/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai isäkin olisi voinut auttaa? Ostanut vaikka sen pitopalvelun tai edes valmiit kakut. Outoa syyttää vain äitiä.

Vierailija
37/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap kysynyt tätä äidiltäsi suoraan?

Olen. Hän vain naurahtaa hämmentyneenä, että mitä sinä nyt. Että sinähän teit niin hyvät kakutkin. Ei edes ymmärrä mitä tarkoitan kysyä.

Ap

Vierailija
38/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vieraille keitti ja kaatoi kahvit? Kuka piti silmällä kahvipöytää ja lisäsi siihen tarjottavaa, kun jokin meinasi loppua kesken? Jos se et ollut sinä, niin ehkä et kuitenkaan tehnyt kaikkea täysin itse.

Pyysitkö äidiltäsi apua? Ehkä hän ajatteli, että sinä haluat suunnitella itse omat juhlasi ja pyydät apua silloin, kun haluat sitä.

Vierailija
39/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekemällä oppii.

Tämäpä se. Jäi olo, että minulle ei viitsitty järjestää juhlia. Että ei sen vertaa kiinnostanut ketään. Sivusta kateellisena seurasin mitä kaikkea kavereiden äidit heille järjesti.

Ap

Äidit vaan? Oliko kaikkien muidenkin isät lähteneet lätkimään?

Kyllä meillä isä osallistuu ihan yhtä paljon kuin äitikin kun juhlia järjestetään.

Vierailija
40/128 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa te nyt taas tämä äitihullun trollaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan