Yksin rannalla, minne kamat uimisen ajaksi?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Yksin rannalla on minulle kokematon asia toistaiseksi. Aina on pari uimaria sattunut vähintään samaan aikaan. Jos kuvitellaan, että menisin yleiselle uimarannalle, jossa ei olisi ketään, alkaisin varmaan ajatella, onko sinilevää tai muu syy, ettei ole uimareita.
Minä käyn meren rannassa usein ainoana uimarina, koska menen vasta noin klo 21. On niin kiva uinnin jälkeen pujahtaa lakanoiden sisään nukkumaan. Sitä paitsi siihen aikaan hyvin harvoin on ketään enää uimassa ja meidän lähiuimaranta on pieni. Ei juoksevaa vettä, vessoja tai uimavalvojia, joten ei siellä myöhään illalla juuri koskaan ketään ole.
Moni kuulostaa jättävän lompakon ja puhelimen kotiin. Itse en jätä. Ostan yleensä menomatkalla jotain pikku evästä, ehkä tulomatkalla myös. Menen siis rannalle miltei koko päiväksi. Liikun kävellen tai julkisilla, joten autoon ei voi jättää mitään. En välttämättä someta, mutta kuuntelen musiikkia tai äänikirjaa puhelimella. Vaikka lukisin tavallista kirjaa, niin kuuntelen matkat aina musiikkia. Paras neuvo varmaan tuo, että tavarat lähelle vesirajaa, jossa ne uidessaan näkee, arvokkaat johonkin rantakassin sivutaskuun tai muuten piiloon. Voi siltä täyspäisen oloiselta vieruskaveriltakin kysyä, voiko hetken vahtia.
Vierailija kirjoitti:
Autoon jätän kännykän, kun ei sillä siellä rannassa mitään tee. Jos pitää häkeen soittaa, jollain lienee puhelin tai sitten hakee sen autosta. Pyörällä jos menen, jätän kotiin. Lähirannalla laitan vaan kassin pohjalle ja seuraan vähän uidessa, että kukaan ei sitä mene penkomaan. Ei siellä montaa uimaria ole, lapsia vanhempineen.
Milläs otat sitten rantaselfiet? Rannalle meneminen on melko turhaa ellei siitä ole laittaa kuvia someen.
Jätä tavarat kauemmaksi rannasta. Ennen rannalle saapumista kiipeä puuhun ja solmi paketti lujaa kiinni korkealle oksaan.
Vierailija kirjoitti:
ei kannata vetää kamaa jos on lähdössä uimaan
Ennen vanhaan varoitettiin ettei saa syödä juuri ennen uimaan menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoon jätän kännykän, kun ei sillä siellä rannassa mitään tee. Jos pitää häkeen soittaa, jollain lienee puhelin tai sitten hakee sen autosta. Pyörällä jos menen, jätän kotiin. Lähirannalla laitan vaan kassin pohjalle ja seuraan vähän uidessa, että kukaan ei sitä mene penkomaan. Ei siellä montaa uimaria ole, lapsia vanhempineen.
Milläs otat sitten rantaselfiet? Rannalle meneminen on melko turhaa ellei siitä ole laittaa kuvia someen.
Ai mä en enää voi mennä rannalle kun en ole missään somessa?
- sivusta
Jätän kamat rannalle, kassina aina joku mitätön rantakassi. Sit menen uimaan ja lillun vedessä löhellä rantaa niin että näen tavarat.
Jos olen yksin, en oleta voivani uida sen pidempiä matkoja tai sukellella tms mut tollaisen lillumisen pystyy tekemään. 5-10 vedessä ja sit taas rannalle. Jonkin ajan kuluttua uudestaan.
Sanomattakin on selvää, että ei mitään kallista mukaan.
Italiassa tein niin, että laitoin rannalle lähtiessä jalkaan umpinaiset tavalliset kengät, tyyliin peruslenkkarit, mut pidin huolen että niissä oli pohjalliset. Sit jossain kohtaa kun olin jo makoillut rannalla, vaivihkaa rantakassin suojissa piilotin kännykän ja mukana olevan setelirahan kengän pohjallisen alle. Sit vielä sukka myttyyn siihen kenkään päälle. Ei ollut pankkikorttia tms mukana kun se on kännykässä ts. hyvin vähän piilotettavaa.
Jenkeissä ratkaisun nimi on Surflock. Ison riippulukon näköinen murtovarma kotelo jossa on yhdistelmälukko. Auton avaimet laitetaan tuon kotelon sisään ja kotelo kiinnitetään johonkin kiinteään, esim auton hinauslenkkiin tai kattotelineeseenn. Mahdolliset puhelimet yms sinne autoon pois näkyvistä.
Tämä tietysti toimii vain jos rannalle mennään autolla.
Vierailija kirjoitti:
Jätän kamat rannalle, kassina aina joku mitätön rantakassi. Sit menen uimaan ja lillun vedessä löhellä rantaa niin että näen tavarat.
Jos olen yksin, en oleta voivani uida sen pidempiä matkoja tai sukellella tms mut tollaisen lillumisen pystyy tekemään. 5-10 vedessä ja sit taas rannalle. Jonkin ajan kuluttua uudestaan.
Sanomattakin on selvää, että ei mitään kallista mukaan.
Italiassa tein niin, että laitoin rannalle lähtiessä jalkaan umpinaiset tavalliset kengät, tyyliin peruslenkkarit, mut pidin huolen että niissä oli pohjalliset. Sit jossain kohtaa kun olin jo makoillut rannalla, vaivihkaa rantakassin suojissa piilotin kännykän ja mukana olevan setelirahan kengän pohjallisen alle. Sit vielä sukka myttyyn siihen kenkään päälle. Ei ollut pankkikorttia tms mukana kun se on kännykässä ts. hyvin vähän piilotettavaa.
Vaikea uskoa, että Italiassa on rantoja, joissa voi uida yksin. Rannat aamusta iltaan täynnä porukkaa, jos ei ihan yksityisalueelle tunkeudu. Tämä on suomalainen etuoikeus, että menet rannalle, jossa saat olla rauhassa. Meilläkin virtaa joki ihan kodin lähellä, ja joen varrella on kyläläisten uimapaikka. Kyllä siellä joka päivä joku käy, mutta aamulla aikaisin ja illalla myöhään aika varmasti saa olla yksin. Jätän tavarat laiturille, enkä ui niin kauas etten laituria näkisi.
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran olet rannalla yksin niin kuka ne kamat veis?
Minä hetkenä tahansa sinne voi tulla muutakin porukkaa. Jos ei satu yksityisranta olemaan, mutta en usko, että tässä jotain kesämökin rantaa tarkoitettiin.
Olet yksin rannalla. Mistä sinne ilmestyy joku täysipäisen näköinen? Vai odottaako niin pitkään, että joku ihminen tulee.