Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä iässä asuntolainasi on maksettu?

Vierailija
12.06.2023 |

Mulla on 55-vuotiaana.

Laina otettu viime vuonna, maksuaika 25 vuotta. Ensiasunnon ostin siis vanhemmalla iällä, 30-vuotiaana.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ollut asuntolainaa. Ostimme talon kässyllä 5-kymppisinä.

Vierailija
42/51 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

V.2025, olen silloin 49v ja lainan ottohetkestä tuolloin 22v. Ihan hyvin huomioiden sen, että olin aikanaan 6v kotiäitinä kahdelle lapsellemme.

Pk-seutu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsi tuntemattomille kertoa. Ette tee tiedoillani yhtään mitään. 😂

Tiedän missä asut ja mitä teit viime kesänä

Vierailija
44/51 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva ehkä asuu 30 vuotta samassa asunnossa?

Itse olen aikuisikänä enimmillään asunut 20 vuotta samassa, se missä lapset kasvoivat aikuiseksi.

Nyt 10 vuotta tässä ja asunto on myynnissä (ikää 63 v.) aion vaihtaa paikkakuntaa ja valmistaudun hommaamaan itselleni eläkeasuntoa. Asuntolainaa on ollut koko ikä, saisin kyllä pois jos myisin kaikki asunto-osakkeeni mutta eihän siinä ole järkeä. 

Vierailija
45/51 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

42-vuotiaana. Olisi ollut aiemmin mutta otin lisää lainaa parikyttuhatta kylppärin remonttiin. Maksoin 18 vuotta.

Vierailija
46/51 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsi tuntemattomille kertoa. Ette tee tiedoillani yhtään mitään. 😂

Tuntematonhan olet sinäkin.

Vierailija
47/51 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä tänne luettelette...

Kiinnostava lukea. Vertaan vanhempieni sukupolveen joilla oli 12 vuoden aravalaina ja kolmevitosena velattomat okt. On siinä jäänyt aikaa maksaa kesämökit, veneet ja autot. Nyt moni näyttää maksavan asuntoa lähelle eläkettä.

Vierailija
48/51 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut niin monia asuntoja ja kiinteistöjä, etten enää muista, mihin otin lainaa, mihin en. Eka okt 26-vuotiaana, jonka rahoitin myymällä pörssiosakkeita, vanhempien pikku avustuksella ja lainalla. Tuo on laitettu lihoiksi jo kymmeniä vuosia sitten, laina kuitattu myynnissä.

Olen aina ottanut lainan optiolla maksaa se pois ennenaikaisesti. Yhtä asuntoa lukuunottamatta näin on tapahtunutkin.

Viimeksi otin lainaa keväällä, kun halusin maksaa taloyhtiölainan kertasuorituksena.

Tämä ei ole suuri summa, virallinen maksuaika 5 v. Jos myyn kämpän ennen sitä, kuittaan lainan pois samalla.

Omaisuutta on kertynyt sen verran, että saisin isonkin lainan. Mutta miksi?

En ole näitä, 'asuntolaina 25-vuotiaana, viimeinen lyhennys 55-vuotiaana'. Ja siinä välissä ei tapahdu muuta kuin ehkä mökin osto. Liian staattista mulle.

Vierailija
49/51 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eka oli maksettu 28-vuotiaana, toka 34-vuotiaana ja kolmas 44-vuotiaana. Velaton olen ollut tuosta 44-v lähtien, nyt menossa kolmas velaton vuosi.

Kerrotko miten on käytännössä mahdollista maksaa asuntolaina pois 28-vuotiaana? Kuinka nuorena ostit asunnon, minkä kokoinen lyhennys per kk ja lainan määrä? Tai sitten on jotain perintöä takana?

Mä en tiedä tuosta kirjoittajasta mut mulla sama onnistui ostamalla yksiö opiskelupaikkakunnalta ja myymällä se opintojen jälkeen. Asuntojen hinnannousu teki tehtävänsä. Kävin kyllä töissä koko opiskeluajan, lyhensin lainaa noin 400 eurolla kk + vastike 128 euroa kk. Ostin siis yksiön Tampereelta, asuin siinä 6 vuotta ja kun sain opinnot päätökseen ja duunipaikan toiselta, halvemman hintatason  paikkakunnalta, myin asunnon hyvällä voitolla, maksoin lainanjämän pois ja ostin seuraavan asunnon johon ei sitten enää lainaa niin paljoo tarvinnukaan - itse asiassa ihan "minimäärä" verrattuna ekaan asuntoon ja se oli ihan piece of cake maksaa pois 7,5 vuodessa. Olettaisin että aika moni toimii nykyisin näin. Nyt on tosin vähän huonot ajat laskea arvonnousun varaan mut tuolloin se vielä onnistui kun asuntojen hinnat ei muuta tehnykkään kuin ampuivat ylöspäin.

Vierailija
50/51 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ensinmäisen vuonna 2005. Vuoden säästin alkupääomaa. Asunto oli velaton vuonna 2007. Nykyään sijoitusasunto. Oman kaksion jossa asun sain velattomaksi 25.1.2023. Maksoin oman puolessa ajassa jonka pankki laski, näin säästin koroissa ja kuluissa useamman tonnin. Toisen sijoitusasunnon ostin pari vuotta sitten, siitä lainaa reilusti. Makselen kuukausittain lyhennystä. Korot tosin 100%:sti lyhennyskelpoisia kun kyseessä tulonhankkimis menoja. Koronnousu ei loppupelissä vaikuta.

Vierailija
51/51 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Maksan joka kuukausi saman summan, joten korkojen heilahtelu vaikuttaa aikaan.