Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rajalla keikkuva vanhoillislestadiolainen

kukkanen
12.06.2023 |

Miten olette selviytyneet tilanteessa, jossa koette yksinäisyyttä vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä, ei oikein löydy omanlaista seuraa........
Sitten toisaalta ei ole kavereita yhteisön ulkopuoleltakaan, kun tullut elettyä yhteisössä ja huonommin luonut kontakteja muihin yhteisön ulkopuolelle.

Nyt ei enää tunnu siltä, että haluaisi olla osa lahkoa. Ei tunnu enää omalta. Mutta sitten tuntuu, että tippuu kokonaan sosiaaliseen tyhjiöön, jos ei olisi enää sitä pientäkään tunnetta kuulua johonkin porukkaan. Kun yhteisön ulkopuoleltakaan ei ole liikaa ystäviä.

Moni yhteisöstä lähtenyt tuntuu elävän tosi erilaista elämää kuin itse, monella on perhe hajonnut enkä sitten osaisi lähteä parisuhteessa olevana bilettämään eronneiden kanssa. Tai tuntuu, että ne ketkä tiedän omalta paikkakunnalta, ovat sellaisia.
Muutoin kyllä haluaisin alkaa olla tekemisissä yhteisöstä lähteneiden kanssa, uskoisin , että jaamme paljon samaa ja yhteinen sävel löytyisi heti. Mutta miten heitä löytää!? Nykyään niin moni vaan ei käy ry:n tapahtumissa niin ei oikein edes tiedä tällaisia meidän kanssa samassa tilanteessa olevia.

Kinkkinen tilanne...

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se itse usko? Ilo ja rauha anteeksiannetuista synneistä? Kutsut uskoa lahkoksi?

Vierailija
2/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fundamentalistit on typeryksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. Kyllähän siinä kaikki kaverit menettää. Niin kävi mullekin kun vapaakirkosta lähdin

Kuitenkaan en ole sitä katunut.

Vierailija
4/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites se itse usko? Ilo ja rauha anteeksiannetuista synneistä? Kutsut uskoa lahkoksi?

Uskoon ei tarvita ry:n jäsenkirjaa. Nehän on täysin eri asioita. Vapaan lapsi ja orjan lapsi..

Vierailija
5/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse usko tuo tavallaan turvaa, mutta sitä tapakulttuuria en allekirjoita. Olen enemmän ihan perus kristitty nykyään. Tavallinen ihminen. Tai siis ollut aina! Kunhan vain elänyt porukassa mukana tavan takia.

Vierailija
6/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On on, mutta lestadiolaiset eivät ole fundamentalisteja.

Vierailija
7/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoon ei tarvita ry:n jäsenkirjaa. Nehän on täysin eri asioita. Vapaan lapsi ja orjan lapsi..

Lähinnä esitin nuo kysymykset mietintää selkiyttämään, koska ne kertovat oleellisen.

Vierailija
8/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sana rististä on hullutusta niille jotka kaotukseen jotuvat."

Vierailija
9/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä- ja kaveripiiri vaihtuu ja hyvä niin.

Olen nuorena lähtenyt Jehovan todistajista joka sekin on hyvin sulkeutunut yhteisö, ei suvaita yhteydenpitoa "ulkopuolisiin". Minua auttoi paikkakunnan vaihtaminen kun opintojen takia muutin pois kotiseudulta, oli luontevaa irrottautua yhteisöstä.

Opiskelun ja työn kautta olen saanut uusia ihmissuhteita, myöhemmin lasten kautta samassa elämäntilanteessa elävistä, myös naapureista.

Uskonnottomuus on ollut vapauttava kokemus, irtautumisprosessi oli vaikea ajottain. Vaatii henkistä vahvuutta. Alkuun etenkin minua yritettiin saada takaisin järjestöön.

En ole hakeutunut eronneiden tai erotettujen seuraan. Jossain vaiheessa luin paljon uskonnon uhrien sivustoa ja muiden kokemuksia eroamisesta Jehovan todistajista. Jos kus edelleen käyn noilla sivuilla.

https://www.uskontojenuhrientuki.fi/

https://veljesseura.org/foorumi/

Jaksamista sinulle ja voimia pysyä päätöksessäsi.

Vierailija
10/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukkanen...... kirjoitti:

Itse usko tuo tavallaan turvaa, mutta sitä tapakulttuuria en allekirjoita. Olen enemmän ihan perus kristitty nykyään. Tavallinen ihminen. Tai siis ollut aina! Kunhan vain elänyt porukassa mukana tavan takia.

Mitkä asiat tapakulttuurissa?

En ole lestadiolainen, mutta lapsena osa kavereista ja hoitajista oli vanhoillislestadiolaisia tai ainakin sieltä lähtöisin.

Vierailija
11/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moni yhteisöstä lähtenyt tuntuu elävän tosi erilaista elämää kuin itse, monella on perhe hajonnut enkä sitten osaisi lähteä parisuhteessa olevana bilettämään eronneiden kanssa"

Anteeksi kun kysyn mutta miten vanhoillislestadiolainen bilettää, jos siis nämä bilettävät eronneet ovat edelleen lessuja? Eikö tanssiminen, maallinen musiikki ja alkoholi ole kaikki kiellettyjä? Mitä jää jäljelle, ringissä tupakointi virsiä laulaen?

Vierailija
12/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Moni yhteisöstä lähtenyt tuntuu elävän tosi erilaista elämää kuin itse, monella on perhe hajonnut enkä sitten osaisi lähteä parisuhteessa olevana bilettämään eronneiden kanssa"

Anteeksi kun kysyn mutta miten vanhoillislestadiolainen bilettää, jos siis nämä bilettävät eronneet ovat edelleen lessuja? Eikö tanssiminen, maallinen musiikki ja alkoholi ole kaikki kiellettyjä? Mitä jää jäljelle, ringissä tupakointi virsiä laulaen?

Vetää essoja koska sitä ei kielletä Raamatussa.

Vierailija
13/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteisöstä lähtenyt ei tietenkään ole enää vanhoillislestadiolainen. Ap:kaan ei haluaisi olla mutta pelkää jäävänsä yksin.

Vierailija
14/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eiköhän AP tarkoittanut niitä vanhoillislestadiolaisuudesta lähteneitä tuossa. Eli että itse viettää rauhallista elämää, vaikka ei enää tunne uskovansa, kun taas moni vanhoillislestadiolaisuuden jättänyt bilettää ja on eronnut avioliitosta jne. Eli AP olettaa, ettei löydä edes ex-VL-porukasta samanhenkisiä.

Mutta mä asun itse vanhoillislestadiolaisvaltaisella alueella ja mun tutuman mukaan moni lestadiolaisuuden jättänyt elää ihan tavallista elämää. On toki heitä, jotka menevät täysin toiseen ääripäähän, mutta on sitten myös heitä, jotka eivät.

Vierailija
15/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan saat kavereita työpaikoilta, harrastuksista jne., kuten muutkin ihmiset. Kovin laajaa ystäväpiiriä on harvoilla.

Vierailija
16/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lukioluokan lestadiolaiset ysärillä viettivät villiä nuoruutta ja myöhemmin palasivat yhteisöön. Äidin työkaveri kävi viihteellä työmatkoillaan.

Vierailija
17/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on ihan samat kaverit kuin ennenkin. Toki jos sä alat haukkua ja arvostella kavereittesi elämää ja arvoja ja valintoja ne lopettaa pitämästä yhteyttä eikä hirveesti välitä sun seurasta.

Vierailija
18/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita harrastuksia. Siellä tutustuu ihmisiin. Seuratanssi ja sekakuoro.

Vierailija
19/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on ihan samat kaverit kuin ennenkin. Toki jos sä alat haukkua ja arvostella kavereittesi elämää ja arvoja ja valintoja ne lopettaa pitämästä yhteyttä eikä hirveesti välitä sun seurasta.

No ap kertoi ettei hänellä oikein ole vl-kavereita.

Vierailija
20/39 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sana rististä on hullutusta niille jotka kaotukseen jotuvat."

Siinä sitä sitten synnitön heittelee kiviä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi