Miten joillakin voi kestää kaupassa niin kauan?
Tunnen ihmisiä, joilla menee suuressa ruokakaupassa (Prisma/ K-citymarket) lähemmäs tunti. Miten tämä on mahdollista? Yleensä selviydyn kauppareissusta viidessä minuutissa (alle 50€ ostokset) tai kymmenessä minuutissa (yli 50€ ostokset).
Jos olette tämä kyseinen ihmisryhmä niin voitteko selittää? Eikö teillä ole kauppalistaa mukana vai jäättekö hypistelemään ties mitä tilpehööriä?
Kommentit (32)
Ei onneksi vielä dementiaa niin en tarvitse ostoslistaa. Keskimäärin kerran viikossa käyn kaupassa enkä vilkuile kelloa.
Yleensä kauppareissuni hoituu 10-15 minuutissa, joskus nopeamminkin, jos on kiire bussille. Mutta tänään mm sovittelin kenkiä, etsin sitruunahappoa ja ristikkolehtiä ja kun pääsin kaupasta ulos, huomasin että kaikenkaikkiaan (sisälsi myös apteekissa käynnin) oli aikaa kulunut yli tunti! Mutta nyt olikin aikaa, olen yksin kotona, eikä minua odottanut kuin kissat. Ihanaa joskus pyöriä kaupassa ilman kiirettä, vaikka toisaalta rahaa säästyy, kun äkkiä ostaa vain ostoslistan mukaiset tavarat.
Kyllä se nyt vaan on niin että naiset siellä hypistelee ikään katsomatta
Vierailija kirjoitti:
En mielelläni mene mieheni kanssa Cittariin tai Prismaan: hän haahuilee vähän kaikilla osastoilla ihan vaan katselemassa asioita. Saattaa tuohon haahuiluun mennä enemmän aikaa kuin varsinaisten ostosten tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Loin ketjun koska ihmettelin asiaa ja en voinut sitä ymmärtää. Minulle ei tulisi mieleenkään kritisoida ketään siitä naamatusten. Toki saatte viettää kaupassa niin paljon aikaa kun haluatte. Olen vain utelias.
Itselläni tosin on kauppalista valmiina, käyn usein samassa paikassa tekemässä ostokset enkä ole allergikko.
Kovin harmillista kuitenkin jos aloitukseni sai jonkun tolaltaan.
- aloittaja
Minun mielestäni on ihan OK käydä kaupassa nopeasti. Sinkkuna se on helppoa, jos tietää, mitä haluaa syödä, ja voi käydä kaupassa joka päivä.
Itselläni on pitkä kauppamatka ja monta suuta ruokittavana, joten ostan mieluummin kerralla paljon. Ja siihen menee aikaa.
Ei kukaan kierrä isoa Prismaa viidessä minuutissa varsinkaan, jos tekee perheellisen ruokaostoksia. Helposti menee tunti.
Ostokset on yleensä n. 250e. Aika paljon menee aikaa, kun joutuu odottamaan kanssa-ostajien siirtymistä pois edestä, että saat hyllystä sen tuotteen, jonka haluat. Yritän käydä kaupassa mahdollisimman rauhalliseen aikaan, mutta silloin siellä on enimmäkseen eläkeikäisiä kanssaostajia ja he ovatkin erityisen eteviä olemaan toisten tiellä. Tunti menee helposti, vaikka mulla on aina lista ja tiedän kaupan hyllyjärjestyksen.
Vierailija kirjoitti:
Loin ketjun koska ihmettelin asiaa ja en voinut sitä ymmärtää. Minulle ei tulisi mieleenkään kritisoida ketään siitä naamatusten. Toki saatte viettää kaupassa niin paljon aikaa kun haluatte. Olen vain utelias.
Itselläni tosin on kauppalista valmiina, käyn usein samassa paikassa tekemässä ostokset enkä ole allergikko.
Kovin harmillista kuitenkin jos aloitukseni sai jonkun tolaltaan.
- aloittaja
Kaupassa menee sen verran aikaa kuin siellä kulloinkin menee. Jokainen kauppareissu on erilainen. Toki jos sieltä käy ostamassa pelkän kahvimaidon ja kassalla ei ole yhtäkään asiakasta ennen sinua, niin silloin siellä ei mene viittäkään minuuttia. Mutta meepä hakemaan juhlien sadalle vieraalla kaikki syötävät, juotavat ym. tarvikkeet, niin puolessa tunnissa et selviä edes siitä kun ladot tavarat kassalle ja pakkaat. Siihen vielä pitkä kassalla jonotus, kun sattuu niin että kassa joutuu selvittelemään jonkun edellä olevan asiakkaan ostaman tuotteen arvoitusta, kun siinä onkin virheellinen hinta ja tai asiakas vänkää jostain tarjouksesta, kuinka tämän piti olla 10 senttiä halvempi. Johan siinä kerkeää tulla kusihätäkin ja banaani kasvaa otsaan, kun alkaa oikein hatuttamaan, että minkä luojan tähden just nyt.
Eipä ole tullut laitettua ylös sitä aikaa.
Ihan rauhassa haluan kiertää kaupassa siten, ettei tarvitse palata jonkun ostoksen takia sata metriä takaisinpäin.
Muutenkin suosin nykyisin hieman pienempiä, kuin Prisma. Suosikkimarketissani pysyvät tuotteet päiväystuoreina.
Tykkään myös pakata asiallisesti niin, etteivät tuotteet litisty, (salaatti alimmaisena), tursuile yli tai ole tipahtamaisillaan.
Siihenkin voi 'kulua aikaa', paitsi, ettei kulu jos lastaat tuotteet jo hihnalle oikeassa järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinulla menee sitten tunti jos toinenkin niitä hypistelijöitä stalkatessa?
Oi, kunpa naiset osaisivat käyttäytyä, kuten sinä tahtoisit.
Olen hidas kaupassa kävijä koska
- ostan viiden hengen perheelle tavaraa ja käyn 1-2/viikossa kaupassa eli tavaraa on paljon ja haluan kaiken tarvitsemani
- kaikilla perheen jäsenillä on allergioita. Siksi en voi ostaa välttämättä listan mukaan. Jos kaupassa ei esim ole possun jauhelihaa mistä olen ajatellut kaksi ruokaa viikolle joudun miettimään mitä tilalle, sika-nautajauheliha ei käy tilalle koska yksi lapsista allerginen naudalle. Joudun ostamaan sen sijaan vaikka possun ulkofileen. Ja tietysti sitten mietin että en ostakkaan tortilla aineksia koska ei ole sitä jauhelihaa niitä varten jne. Sama toistuu hedelmien, vihannesten, maitotuotteiden, leipien, juustojen jne kohdalla. Eli en voi esim napata summassa jotain leipää vaan mietin että jokaiselle perheen jäsenelle löytyy hänelle sopivaa leipää (yksi syö lähinnä ruisleipää, toinen kauraleipää, kolmas vehnäleipää ja kaksi aikalailla mitä vaan).
- koetan valita tuotteet joissa riittävästi päiväyksiä kun käyn harvoin kaupassa
- luen tuoteselosteita koska allergiat
- minulla ei yleensä ole kiire
Mulla lähtisi järki odottaa tuollaista. Entinen anoppi oli tuollainen että kaikkea pitää hypistellä vaikkei ostakkaan. En ymmärrä mutta on paljon muutakin mitä en ymmärrä. Kvanttifysiikka ja naiset on suunnilleen yhtä vaikeita ymmärtää.