Järjestäisitkö kihlajaisjuhlat?
Olen aina haaveillut siitä, että kihlautumisemme kunniaksi lähimmät ystävät ja/tai perhe kokoontuvat juhlistamaan tapahtunutta. Tämä voisi olla ravintolassa, kauniissa puutarhassa tai vaikka vuokratussa juhlatilassa. Haluaisin siis ihan oikeat juhlat, eli tilaisuuden, johon esim. pukeudutaan huolitellusti.
Ystäväpiirissäni kukaan ei ole järjestänyt kihlajaisjuhlia, ja olen nyt alkanut miettiä, onko se edes mikään tapa. Oletko itse juhlinut kihlautumistasi, tai haluaisitko?
Enkä tarkoita nyt mitään kasuaalia illallista tai juhlimista vain oman puolison kanssa, tarkoitan huolellisesti suunniteltuja juhlia, joihin lähetetään kutsut.
Enkä myöskään sano, että juhlat olisivat jotenkin parempi kuin juhlattomuus. Haluaisin vain kuulla kokemuksianne.
Kommentit (30)
Tykkäisin kyllä juhlistaa tuttujen kihlajaisia, onhan se iloinen asia. Eli vieraaksi tulisin mielelläni.
Ihana idea! Mä tässä aloin just miettimään, että jos mieheltä tulee kosinta niin sitten voisin kyllä järjestää juhlat. Ihan vain kahvittelua vaikka. Voisi jopa vuokrata jonkun tilan kodin läheltä ja siitä sitten jatkaa meille iltaa esimerkiksi saunomaan tai muuten. Tiedän tasan sen, että mun vanhemmat ei luultavasti saapuisi paikalle. Heitä ei pahemmin kiinnosta mun elämäni tai ainakaan niin, että joutuisivat mun puolesta tekemään yhtään mitään. Sisaruksiani saattaisi tulla. Miehen puolelta luultavasti tulisi ainakin vanhemmat ja heidän puolisot ja miehen sisarukset. No mutta juhlisin sitten heidän kanssaan pääasiassa. Tarjolla olisi luultavasti perus syötävää erilaisia juttuja. Saattaisi olla jopa lämmin ruoka. Seuraavat juhlat olisivat tosiaan sitten häät ehkä vuoden päästä tai milloin mies haluaa häitämme juhlittavan.
Mä olen vähän sellainen, että ei voi koskaan juhlia liikaa.
Ollessani parikymppinen ystäväni meni kihloihin poikaystävänsä kanssa ja heille vanhemmat järjestivät kotonaan kihlajaisjuhlat. Tunnelma oli totinen ja harras, kuin setäni viisikymppisillä, jossa kävi totisia valtuuskuntia tervehtimässä paikallispoliitikkoa. Olin helpottunut, kun pääsin lähtemään.
Ymmärrän pienimuotoiset kihjalaisjuhlat, jotka ovat enemmänkin rennot illanistujaiset lähipiirin kanssa ilman mitään pukukoodeja tai lahjajuttuja. Jos joskus itse menen kihloihin, en kuitenkaan haluaisi järjestää minkäänlaisia juhlan tapaisia, koska mielestäni vasta häät ovat se juttu jota oikeasti juhlistetaan.
Aika penseitä kommentteja täällä. Järjestäkää nyt hyvät ihmiset vaan ne juhlat, jos niin itse haluatte. Kihlautuminen on vallan pätevä syy juhlia ja iloita myös läheisten kanssa, joten miksi ei voisi jotain mukavaa yhdessäoloa järjestää. Keneltä se on pois? Kihlajaiskahvit tms. kuulostavat omasta mielestäni ihanilta! Elämän hyviä hetkiä saakoon jokainen juhlistaa niin kuin itse parhaaksi näkee.
Eihän se ole kiellettyä läheisille ja ystäville järkätä ihan mitä vain juhlia vaikkapa kerran kesässä. Ei lähettele mitään kutsuja vaan puhelimessa kysyy haluaako tulla, ettei kauhean virallista tee juhlista. Nyyttäreitäkin voi harrastaa.
Olen alunperin kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, ja siellä on tosiaan perinteenä pitää isoja kihlajaisia. Muistan 1980-luvulta eräätkin, joissa kihlapari oli saanut lahjaksi mm. 13 kattilaa.
Nykytilanteesta en tiedä, koska olen jo pitkään asunut muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä Pohjanmaalla on melko yleinen tapa juhlia kihlajaisia. Saattehan te juhlat järjestää, miksi ei? Toisaalta, eikö samalla vaivalla järjestäisi häät? Olen itse ollut monissa kihlajaisissa, joissakin jopa 80-100 vierasta. Kun häät on olleet sitten parin vuoden päästä, on se tuntunut vähän oudolta juhlia ns samaa asiaa kahteen kertaan. Tämä on vain mun mielipide.
Riippuu varmasti pariskunnasta. Meillä ei ole vuosikausiin aikomusta järjestää häitä, ne ovat sitten kaukaisemman tulevaisuuden juttu. Mutta haluaisimme nyt juhlistaa pienellä porukalla päätöstämme sitoutua toisiimme.
Häitä haluan suunnitella rauhassa ja pitkään, kihlausta haluaisin juhlistaa tässä aika pian tapahtuman jälkeen. Siksi ennemmin kihlajaisjuhlat kuin saman tien häät.
Ap
Miksi ihmeessä ette juhlisi pikemmin häitä, jos haluatte sitoutua toisiinne? Jos kerran budjettia on vuokratilaan ja isoihin tarjoiluihin?
Meillä oli kyllä kihlajaiset, oli noin 20 henkeä perhettä ja parhaita kavereita. Kihlajaiset järjestettiin kotona ex tempore heti seuraavalla viikolla kihlauksesta. Häät oli vuoden päästä.
Isot, formaalit juhlat kaksi kertaa on vähän tårta på tårta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä Pohjanmaalla on melko yleinen tapa juhlia kihlajaisia. Saattehan te juhlat järjestää, miksi ei? Toisaalta, eikö samalla vaivalla järjestäisi häät? Olen itse ollut monissa kihlajaisissa, joissakin jopa 80-100 vierasta. Kun häät on olleet sitten parin vuoden päästä, on se tuntunut vähän oudolta juhlia ns samaa asiaa kahteen kertaan. Tämä on vain mun mielipide.
Riippuu varmasti pariskunnasta. Meillä ei ole vuosikausiin aikomusta järjestää häitä, ne ovat sitten kaukaisemman tulevaisuuden juttu. Mutta haluaisimme nyt juhlistaa pienellä porukalla päätöstämme sitoutua toisiimme.
Häitä haluan suunnitella rauhassa ja pitkään, kihlausta haluaisin juhlistaa tässä aika pian tapahtuman jälkeen. Siksi ennemmin kihlajaisjuhlat kuin saman tien häät.
Ap
Miksi ihmeessä ette juhlisi pikemmin häitä, jos haluatte sitoutua toisiinne? Jos kerran budjettia on vuokratilaan ja isoihin tarjoiluihin?
Meillä oli kyllä kihlajaiset, oli noin 20 henkeä perhettä ja parhaita kavereita. Kihlajaiset järjestettiin kotona ex tempore heti seuraavalla viikolla kihlauksesta. Häät oli vuoden päästä.
Isot, formaalit juhlat kaksi kertaa on vähän tårta på tårta.
Häät ovat meille iso asia ja tahdomme suunnitella niitä rauhassa. Tämän on tarkoitus olla kuitenkin vain kerran elämässä tapahtuva juhla. Siksi tässä menee luultavasti vielä monta vuotta, ennen kuin häitä juhlitaan.
Moni meille tärkeä iäkäs ihminen ei välttämättä ole silloin enää juhlimassa. Siksi olisi kiva järjestää nyt vähän hienommat juhlat kihlajaisten kunniaksi, jotta isovanhemmatkin ehtivät vielä nostamaan maljan kanssamme.
Ap
Aikoinani, monen monituista vuotta sitten, juu - järjestin kihlajaisjuhlat itselleni ja kihlatulleni, kiitos verenperimän. Oli ruokaisampaa salaattia useaa lajia, lohipiirakoita, voileipäkakkua, täytekakkua, pikkuleipiä, kahvia ja kuohuvaa, booliakin... Sukulaiset ja ystävät, musiikkia ja puheensorinaa, naurua, iloa.
Jestas sentään...
Jos nyt kihlautuisin, erosimme vuosia sitten, jos ylipäätänsä seurustelisin, niin en järjestäisi kihlajaisia. Jotenkin koen sen nyt hyvin intiiminä kahdenkeskisenä juttuna. Mutta jos juhlituttaa, niin toki muutoin vois kutsua ystäviä istumaan iltaa ja syömään hyvin.