Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjestäisitkö kihlajaisjuhlat?

Vierailija
11.06.2023 |

Olen aina haaveillut siitä, että kihlautumisemme kunniaksi lähimmät ystävät ja/tai perhe kokoontuvat juhlistamaan tapahtunutta. Tämä voisi olla ravintolassa, kauniissa puutarhassa tai vaikka vuokratussa juhlatilassa. Haluaisin siis ihan oikeat juhlat, eli tilaisuuden, johon esim. pukeudutaan huolitellusti.

Ystäväpiirissäni kukaan ei ole järjestänyt kihlajaisjuhlia, ja olen nyt alkanut miettiä, onko se edes mikään tapa. Oletko itse juhlinut kihlautumistasi, tai haluaisitko?

Enkä tarkoita nyt mitään kasuaalia illallista tai juhlimista vain oman puolison kanssa, tarkoitan huolellisesti suunniteltuja juhlia, joihin lähetetään kutsut.

Enkä myöskään sano, että juhlat olisivat jotenkin parempi kuin juhlattomuus. Haluaisin vain kuulla kokemuksianne.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihlaus = kaksi ihmistä sopii menevänsä naimisiin, ei sen enempää. Häät ovat sitten se juhla, jota vietetään muiden kanssa.

Pitäisin tosi outona kutsua kihlajaisjuhliin.

Miten pitkän ajan kuluttua aiotte viettää häitä? Miksi et malta odottaa juhlimisen kanssa sinne saakka?

Vierailija
2/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni juuri järjesti puutarhassaan kihlajaisjuhlat, oli oikein kivat. En kyllä tiedä, haluaisinko itse mitään juhlia. Häät riittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä Pohjanmaalla on melko yleinen tapa juhlia kihlajaisia. Saattehan te juhlat järjestää, miksi ei? Toisaalta, eikö samalla vaivalla järjestäisi häät? Olen itse ollut monissa kihlajaisissa, joissakin jopa 80-100 vierasta. Kun häät on olleet sitten parin vuoden päästä, on se tuntunut vähän oudolta juhlia ns samaa asiaa kahteen kertaan. Tämä on vain mun mielipide.

Vierailija
4/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täällä Pohjanmaalla on melko yleinen tapa juhlia kihlajaisia. Saattehan te juhlat järjestää, miksi ei? Toisaalta, eikö samalla vaivalla järjestäisi häät? Olen itse ollut monissa kihlajaisissa, joissakin jopa 80-100 vierasta. Kun häät on olleet sitten parin vuoden päästä, on se tuntunut vähän oudolta juhlia ns samaa asiaa kahteen kertaan. Tämä on vain mun mielipide.

Riippuu varmasti pariskunnasta. Meillä ei ole vuosikausiin aikomusta järjestää häitä, ne ovat sitten kaukaisemman tulevaisuuden juttu. Mutta haluaisimme nyt juhlistaa pienellä porukalla päätöstämme sitoutua toisiimme. 

Häitä haluan suunnitella rauhassa ja pitkään, kihlausta haluaisin juhlistaa tässä aika pian tapahtuman jälkeen. Siksi ennemmin kihlajaisjuhlat kuin saman tien häät. 

Ap

Vierailija
5/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kihlajaisjuhlat. Kakkua ja kahvia ja kippistettiin kuohuvilla. Hääjuhlia ei pidetty, kun mentiin maistraatissa naimisiin.

Vierailija
6/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla ja 2000-luvun alussa kihlajaiset olivat vielä yleisiä omassa suvussa ja tuttavapiirissä.

Vierailija
7/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla ja 2000-luvun alussa kihlajaiset olivat vielä yleisiä omassa suvussa ja tuttavapiirissä.

Silloin vielä usein mentiin sen jälkeen naimisiin (yleensä vain kerran).

Vierailija
8/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidimme kihlajaisjuhlat. Eivät ne mitkään suuret olleet, kotona vaan ja sukulaisia ja ystäviä kutsuttiin. Tarjottiin kakkua ja kahvia ja muuta sellaista.

Häät pidettiin vasta viisi vuotta myöhemmin ja ne olivat jo sitten vähän isommat.

Vierailija
9/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En järjestäisi. Mielestäni turha juhla kun häät ovat kuitenkin tulossa. Silloin on oikeasti aihetta juhlaan.

Vierailija
10/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En järjestäisi. Mielestäni turha juhla kun häät ovat kuitenkin tulossa. Silloin on oikeasti aihetta juhlaan.

Eikö kihlauksessa sitten ole aihetta juhlaan? 

Vierailija
11/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä järjesti ja suuttui kun kukaan ei tuonut lahjoja. Halusi kihlajais- ja häälahjat.

Joku kakku+kahvi voisi olla hauska! Mutta ei lahja vaatimuksia.

Vierailija
12/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kihlauksessa sitten ole aihetta juhlaan? 

Ei mielestäni. Korkeintaan kahden kesken jotkut kakkukahvit, that's it.

Vierailija
13/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan mitään lahjavaateita.

Vierailija
14/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävä järjesti ja suuttui kun kukaan ei tuonut lahjoja. Halusi kihlajais- ja häälahjat.

Joku kakku+kahvi voisi olla hauska! Mutta ei lahja vaatimuksia.

Minustakin juhlat on aina ihana idea. Jos teillä on idea siihen miten saadaan juhlat järjestettyä juhlavasti, ilman, että kukaan potee paineita lahjasta, niin kertokaa. 

Rakastan juhlien järjestämistä, mutta en tahdo kenenkään tuntevan paineita lahjasta ja vaikkapa sen vuoksi jättämään juhlat väliin

Vierailija
15/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi outona pitäisin kihlajaisjuhlaa. Tulee mieleen vain nämä julkkisbimbojen partyt. Tietenkin kukin tekee miten lystää. Kutsutuille tulee vaan hirveät lahjapaineet, eihän sinne juhliin tyhjin käsin voi tulla. Aika kurjaa kyllä edellyttää, että ihmiset ostavat ensin kihlajaislahjoja, ja vähän ajan päästä samoille ihmisille häälahjoja.

Vierailija
16/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi outona pitäisin kihlajaisjuhlaa. Tulee mieleen vain nämä julkkisbimbojen partyt. Tietenkin kukin tekee miten lystää. Kutsutuille tulee vaan hirveät lahjapaineet, eihän sinne juhliin tyhjin käsin voi tulla. Aika kurjaa kyllä edellyttää, että ihmiset ostavat ensin kihlajaislahjoja, ja vähän ajan päästä samoille ihmisille häälahjoja.

Eikai kukaan täällä ole sanonut, että lahjat olisivat joku oletus kihlajaisjuhlissa. Kun itse olen mennyt kihlajaisiin vieraana, olen vienyt kukkakimpun tai konvehtirasian. Niitäkään ei ole kukaan vaatinut, olenpahan vain halunnut sillä tavoin onnitella nuortaparia. Eikä maksa paljon. Häälahjaan voisin laittaa enemmän rahaa. 

Vierailija
17/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en omassa tuttavapiirissä ole kauheasti törmännyt, mutta puolisoni on Pohjanmaalta, ja siellä nämä vaikuttavat olevan todella iso perinne.

Vierailija
18/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmasti pariskunnasta. Meillä ei ole vuosikausiin aikomusta järjestää häitä, ne ovat sitten kaukaisemman tulevaisuuden juttu. Mutta haluaisimme nyt juhlistaa pienellä porukalla päätöstämme sitoutua toisiimme. 

Häitä haluan suunnitella rauhassa ja pitkään, kihlausta haluaisin juhlistaa tässä aika pian tapahtuman jälkeen. Siksi ennemmin kihlajaisjuhlat kuin saman tien häät. 

Ap

Eli ette ole oikeasti edes kihloissa, mutta haluaisit tekosyyn pitää juhlat.

Vierailija
19/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-pohjanmaalta minäkin ja ainakin silloin 80-luvulla, kun itsellä oli kihlajaiset (ja häät parin vuoden päästä), oli täälläpäin ihan normaalia.

Kutsu lehdessä ja häihin sitten oikein painetut kutsut.

Kihlajaisissa n. reilu sata vierasta ja häissä useampi sata.

Kova hommahan siinä on ja nykyään varmaan suhteessa aika paljon kalliimpaa. Meitä ei esim. koskaan ole kiinnostanut mikään matkustelu tai kylpylälomat, mutta juhliminen sukulaisten ja ystävien kanssa on aina ollut mukavaa, joten panostimme siihen. Ja kihlajaiset vietettiin siis lapsuuskodissani ja häät nuorisoseuralla. Siihen aikaan ei myöskään ollut sellaisia paineita, kuin nykyään on esim. somen puolelta, että kaiken olisi pitänyt olla niin kovin täydellistä.

Ei siis mitään piperröksiä tarjoiluissa, eikä koristeluissa, rennosti mentiin ilman itkuja, kun ei kaikki menekään ihan käsikirjoituksen mukaan.

Eli, jos on resursseja ja tykkäät, niin järjestä, mutta ei oo pakko, jos ei taho 😀.

Vierailija
20/30 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli ette ole oikeasti edes kihloissa, mutta haluaisit tekosyyn pitää juhlat.

Minustakin vaikuttaa siltä että ap haluaisi päästä nyt äkkiä juhlistamaan jotain eikä jaksa odottaa häihin saakka, niin sitten keksimällä keksitään jokin juhlan aihe. Liekö ideana saada someen jotain kivaa kontenttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän