Häädöstä tietäviä paikalla? Onko tosiaan niin, että lopullinen häätökirje tulee vasta asuntoon pari viikkoa ennen häätöä?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Lähtö tulee viimeistään siinä vaiheessa, kun ovelle ilmestyy isännöitsijä ja lukkoseppä. Sitä ennen on vielä monta mahdollisuutta toimia niin, että tällaista ei tapahdu.
Ei mene noin. Ensin tulee häätötuomio ja sitten, jos vuokralainen ei ole poistunut ja palauttanut avaimia, vuokranantaja soittaa ulosottoviranomaiselle, jonka kanssa mennään yhdessä asuntoon, jossa ulosottoviranomainen katsoo mahdolliset vuokralaisen jättämät tavarat pintapuolisesti ja sanoo "vielää kaatopaikalle, noilla ei ole arvoa". Sen jälkeen vuokranantajalla on oikeus hankkia vaikka ne lukkojen sarjoitukset ja asunnon hallintaoikeus on 100% vuokranantajalla takaisin.
Tämä prosessi molempien oikeusturvaksi.
jos todetaan että vuokralainen on vielä häädön jälkeen paikalla asunnossa, niin saatetaan kutstua poliisitkin mukaan varmistamaan, että kaikki menee turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtö tulee viimeistään siinä vaiheessa, kun ovelle ilmestyy isännöitsijä ja lukkoseppä. Sitä ennen on vielä monta mahdollisuutta toimia niin, että tällaista ei tapahdu.
Kai tuossa pitäisi olla virkavaltakin paikalla? Mitä isännöitsijä ja lukkoseppä tekevät jos asukas on vastassa mailan tai kirveen kanssa?
Sitten ainakin on virkavalta paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Jätin puolelta vuodelta vuokrat maksamatta. Sossu käy asunnossa auttamassa ja nyt tulee joku sossun johtaja ensi viikolla näkemään minua, kykenenkö enää asumaan yksin vai sijoitetaanko mut johonkin laitokseen. Mielenterveys heittelehtii. En ole tehnyt mitään uuden asunnon hankkimiseksi, en siis ajattele asiaa. Olen lapseton 48-vuotias nainen. Tämä on toinen häätö mun elämässä. Olen eläkkeellä. t.ap
Jotain hyvääkin: lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Jätin puolelta vuodelta vuokrat maksamatta. Sossu käy asunnossa auttamassa ja nyt tulee joku sossun johtaja ensi viikolla näkemään minua, kykenenkö enää asumaan yksin vai sijoitetaanko mut johonkin laitokseen. Mielenterveys heittelehtii. En ole tehnyt mitään uuden asunnon hankkimiseksi, en siis ajattele asiaa. Olen lapseton 48-vuotias nainen. Tämä on toinen häätö mun elämässä. Olen eläkkeellä. t.ap
Tarvitset edunvalvojan ja tod.näk. myös sen laitospaikan.
Se riippuu mitä häätötuomiossa sanotaan. Jos siinä sanotaan että tulee käytäntöön heti niin voivat tulla ovellesi samantien.
Että voikin olla vuokralaiset rasittavia. Neuvoni kaikille jotka mietitte asuntonne vuokraamista, älkää. Ei seuraa muuta kuin vääntöä ja päänsärkyä ja rahanmenoa ja sotkua.
Vierailija kirjoitti:
Että voikin olla vuokralaiset rasittavia. Neuvoni kaikille jotka mietitte asuntonne vuokraamista, älkää. Ei seuraa muuta kuin vääntöä ja päänsärkyä ja rahanmenoa ja sotkua.
En ota yhtään vuokralaista jota en ensin nää livenä ja tunne työhistoriaa tms. Työttömiä en missään nimessä ota nurkkiin lojumaan.
nosto.lisää tietoa tai mielipiteitä?
Hyvä nyrkkisääntö on, että kun se vuokra jää maksamatta kannattaa pyrkiä muuttamaan asunnosta ennen seuraavaa vuokranmaksupäivää. Tällöin ei tarvitse stressata, koska häätökirje tulee ja paljonko sen jälkeen on aikaa hoitaa asiansa.
Säälittävää että aikuinen ihminen on päästänyt elämänhallinnan repsahtamaan tuohon malliin. Siitä vaan sitten puskaan telttaa kasaamaan, nyt on luvattu lämpimiä kelejä.
Ja mä luulin että mulla on vaikeaa. Laittoipa hieman asioita mittasuhteisiin taas...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota yhtään vuokralaista jota en ensin nää livenä ja tunne työhistoriaa tms. Työttömiä en missään nimessä ota nurkkiin lojumaan.
Saati niitä joille Kela tai sossu maksaa vuokran ja takuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brittiläisessä Ulosottomiehet-ohjelmassa pistävät ihmisiä pihalle tunnissa. Usein ne asukkaat ovat kylläkin loisineet asunnoissa kuukausia.
Kyllähän Suomessakin omaisuus takavarikoidaan ja heitetään pellolle, jos ei muuttopäivänä poistuttu. Sit kun ne ukot on ovella se on menoa.
Miksi ihmeessä omaisuus takavarikoitaisiin? Kuka sen sitten saa?
Kaikki täälläkin menee läpi, voi kiesus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minun palkkani on pienempi kuin työttömyyskorvaus, joten työtön voisi olla rikkaampi vuokralainen.
Vierailija kirjoitti:
Voi postissa hävitä. Ei tule kirjettä ollenkaan.
Kannattaa elää lakien mukaan. Elämä on helpompaa.
Kirjattuna kirjeenä lähetetään.
Häätöprosessista:
https://focus.lowell.fi/kun-vuokralainen-ei-maksa-n%C3%A4in-h%C3%A4%C3%…
Vierailija kirjoitti:
Meidän vuokrakämpässä asui joku venkula.
Häätöpäätös käräjiltä yms prosessin kesto arviolta vuoden.
Käytiin sitten parin kaverin kanssa kämpällä, kamat pihalle, venkula samaten. Pienimuotoinen läpsyttelyhassuttelu ja suusanalliset ohjeet poismuutosta perään. Lukot vaihtoon ja avain uudelle asukille. Hän onkin nainen, eli maksussa tuskin ongelmia.
Salimake44
Voisit vaikka ihan ensiksi aikuistua. Hälyttävintä tuossa on se ettet koe minkäänlaista häpeää elämäntilanteesi takia. Se häpeäntunne on niitä ihmistä korjaavia ja parantavia elementtejä.