Mikä sun mielestä on myöhästelyä? Kesätyttö ärsyttää..
Meillä yksi kesätuuraaja tulee töihin ihan viime tipassa niin, että saa jännittää mahtaako ehtiä paikalle edes ennen työajan alkua. Itseäni ärsyttää tuollainen, kun muut kuitenkin tulevat hyvissä ajoin valmistelemaan töitä ja yksi marssii vaan valmiiseen pöytään. Mielestäni hän myöhästyy siis töistä tuolla minuuttipelillä. Asiasta on sanottu, mutta hän ei ota opikseen vaan suhtautuu ehkä vähän ylimielisestikin tähän.
Kommentit (506)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli te muut teette palkatonta työtä valmisteluilla ja sinua kismittää kun tuuraaja ei tee?
Maksetaan palkkaa. Ehkä vielä ärsyttävämpää on, jos tyttö tulee iltavuoroon ja aamuvuorolaiset joutuvat tekemään ylitöitä häntä odotellessa, eivätkä pääse ajoissa kotiin. Eli jos olen mennyt aamuun klo 5.45 ja pääsen kotiin vasta tasan klo 14, niin kyllä ärsyttää tehdä joka päivä vartti ekstraa. Puhumattakaan tuosta aamusta, kun muut ovat parhaimmillaan tehneet jo puoli tuntia hommia, kun yksi vasta ilmestyy paikalle.
Ap
Eli nyt työaika (palkanmaksu) alkaakin varttia aikaisemmin kuin tuuraaja tulee paikalle. Sittenhän hän on myöhässä jos työaika alkoi varttia aikaisemmin. Vai onko valmistelut kenties vapaaehtoista ylityötä? Silloin tuuraaja voi tulla paikalle silloin kun työaika oikeasti alkaa.
Palkanmaksu alkaa siitä hetkestä kun työvaatteiden vaihtamisen jälkeen leimaa itsensä sisälle.
Ap
Tämä menee koko ajan oudommaksi. Siis mikä töiden aloitusaika tuolle kesätytölle on kerrottu? Jos hänelle on esim. sanottu että työaika alkaa kello 14.00 ja hän leimaa itsensä,sisälle klo 14.00 niin miten hän muka on myöhässä?
Ja te muut leimaatte itsenne sisälle 13.45 ja saatte siitä ajasta lähtien palkkaa. Miksi tuota kesätyttöä ei ole ohjeistettu tekemään samoin?
Olin kaupassa töissä joskus ja aamuvuoro aloitti joko 6.45 tai 7.00. 6.45 hoiti kaupan avaamisen valmistelut ja se joka tuli 7.00 tuli tasan 7.00 istumaan kassalle. Jos teillä on jotain tän tyyppistä niin turha marmattaa. Vuoro alkaa kun se alkaa eikä ole mitään velvollisuutta tulla 15min aikaisemmin tekemään yhtään mitään ellei siitä ole erikseen sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli te muut teette palkatonta työtä valmisteluilla ja sinua kismittää kun tuuraaja ei tee?
Maksetaan palkkaa. Ehkä vielä ärsyttävämpää on, jos tyttö tulee iltavuoroon ja aamuvuorolaiset joutuvat tekemään ylitöitä häntä odotellessa, eivätkä pääse ajoissa kotiin. Eli jos olen mennyt aamuun klo 5.45 ja pääsen kotiin vasta tasan klo 14, niin kyllä ärsyttää tehdä joka päivä vartti ekstraa. Puhumattakaan tuosta aamusta, kun muut ovat parhaimmillaan tehneet jo puoli tuntia hommia, kun yksi vasta ilmestyy paikalle.
Ap
No johan menee selittely vaikeaksi. Ihanko koko vuoro joutuu tekemään ylitöitä vain koska YKSI ihminen ei ole varttia etuajassa paikalla? Millainen tämä tällainen työmaa on, jossa koko vuoro on "ylitöissä" vain koska YKSI ihminen tulee täsmälliseen aikaan?
Ei tietenkään koko vuoro vaan se jonka tilalle tyttö tulee. Usein se olen minä, joka joutuu odottamaan.
Ap
Voi lapsi rakas, vaikka olisitkin tullut töihin jo puoli tuntia ennen varsinaisen vuorosi alkua, ei se tarkoita että kesäpimun pitäisi tehdä samoin vain jotta sinä pääsisit karkaamaan paikalta.
Kyllä minuakin aikoinaan katsottiin pitkin nenänvartta, kun saavuin työpaikalle 5.55, kun työaika alkoi 6.00. Olin kuitenkin valmiina työhön klo 6. Ei ole minun vikani, että juna-aikataulu oli mitä oli. Olisin aloittanut työt klo 6, mutta muut vielä vetelehti kahvilla tai tupakalla ainakin vartin, eikä minulla ollut lupaa kulkea yksin alueella, kun en ollut vielä saanut turvakoulutusta. Muut olivat saapuneet työpaikalle ennen minua, joten olin viimeisenä saapuneena "myöhässä".
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalle tulee uusi työntekijä, joka haluaa pitää kiinni työehtosopimuksista.
Hoitoalan vakkarit savustavat tämän uuden heti ensimmäisenä kesänä pois alalta, jotta saavat jatkaa ilmaistyön tekemistä, ylitöitä ja työehtosopimuksista valittamista keskenään.
En ymmärrä.
Jep. Olin viime kesänä kotihoidossa töissä. Työaika alkoi klo. 7.00. Kirjasin itseni usein sisään 6.55 eli ajoissa. Mutta muut oli siinä kohtaa jo lukeneet asiakaslistat ja potilastiedot läpi, pakanneet reput ja keränneet avaimet tulivat usein jo 15-20 min etuajassa että ehtivät aamupotilaille seiskaksi ja käydä kaikki läpi ennen klo 11.
Tajuan ajatuksen, mutta mielestäni silti väärin toimittu. Tuolla tavalla ei korjata niitä hoitoalan ongelmia.
Siis nyt ei avaudu kyllä yhtään tämä työvuoron valmistelu ennen työvuoron alkua. Ja jokaisen työntekijän täytyy odottaa omaa "päästäjää", mitä ihmettä?
Voitko vähän avata, että mistä on kyse? Hoitoalalla tai kassalla ei tartte odottaa, että kaikki seuraavan vuoron työntekijät on tulleet. Jollain liukuhihnalla ehkä vuoronvaihto tapahtuu läpsystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain työpaikoissa oletetaan, että työpaikalla ollaan valmistelemassa työpäivää 15-30 min. ennen työajan alkamista. Kirjoittamaton työyhteisön (järjetön) sääntö/käytäntö.
Vähän vinoon on katsottu, kun olen pitänyt linjaa, jossa työaika alkaa klo 8.00, joten paikalla on oltava valmiina työtehtäviin klo 8.00. Eli noudatan työsopimuksen mukaista työaikaa. Ei se sen kummempaa ole.
No ei tollasta voi vaatia. Sittenhän voi varmasti lähteä 15-30 min aikaisemmin? Tosin en ymmärrä, että ovesta tullaan tasan klo 8.00 jos työt alkaa 8.00. Muutamaa minuuttia ennen on hyvä saapua, että on valmis heti 8.00 aloittamaan.
Minä olen työpaikan parkkipaikalla koo 7:58 tai 7:59. Kävelen 20 metriä ovelle ja sisällä noin 10 m, avaan työhuoneeni oven ja laitan valot päälle ja voisin aloittaa työt klo 8:00. Meillä tosin on käytäntö, että juodaan aamukahvit porukalla sillon kello 8:00 ja käydää päivän töitä läpi. Miksi ihmeessä pitäisi olla paikalla yhtään aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalle tulee uusi työntekijä, joka haluaa pitää kiinni työehtosopimuksista.
Hoitoalan vakkarit savustavat tämän uuden heti ensimmäisenä kesänä pois alalta, jotta saavat jatkaa ilmaistyön tekemistä, ylitöitä ja työehtosopimuksista valittamista keskenään.
En ymmärrä.
Jep. Olin viime kesänä kotihoidossa töissä. Työaika alkoi klo. 7.00. Kirjasin itseni usein sisään 6.55 eli ajoissa. Mutta muut oli siinä kohtaa jo lukeneet asiakaslistat ja potilastiedot läpi, pakanneet reput ja keränneet avaimet tulivat usein jo 15-20 min etuajassa että ehtivät aamupotilaille seiskaksi ja käydä kaikki läpi ennen klo 11.
Tajuan ajatuksen, mutta mielestäni silti väärin toimittu. Tuolla tavalla ei korjata niitä hoitoalan ongelmia.
Lisäys: he kuitenkin kirjasi itsensä sisään aikaisintaan 6.55, koska aiemmin sitä ei saanut tehdä tai tuli johdolta noottia. Ja iltapäivällä aikaisintaan 5 min. aiemmin sai kirjata itsensä ulos (jos tunnit tuli täyteen kuitenkin).
Mikään tai kukaan ei pakota tulemaan liukumilla töihin.
Eikä tuohon voi edes puuttua jos työntekijä tulee säntillisesti kuitenkin joka päivä töihin työaikoja noudattaen.
En ymmärrä mikä tässä oli se ongelma? Se että sinä haluat hyödyntää liukumat mutta kesäduunari ei?
Jos näin on niin siirry sinäkin siihen oikeaan työaikaan niin ei tarvitse sinunkaan tehdä sitä extraa.
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt ei avaudu kyllä yhtään tämä työvuoron valmistelu ennen työvuoron alkua. Ja jokaisen työntekijän täytyy odottaa omaa "päästäjää", mitä ihmettä?
Voitko vähän avata, että mistä on kyse? Hoitoalalla tai kassalla ei tartte odottaa, että kaikki seuraavan vuoron työntekijät on tulleet. Jollain liukuhihnalla ehkä vuoronvaihto tapahtuu läpsystä?
Veikkaisin jotain keskeytymätöntä tuotannon työtä?
Vierailija kirjoitti:
Tehdastyö, jossa on valmisteltavaakin ennen kuin koneet saadaan pyörimään aamuvuoron alkaessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdastyö, jossa on valmisteltavaakin ennen kuin koneet saadaan pyörimään aamuvuoron alkaessa.
Ap
Eli kone on käynnissä sinun jäljiltäsi, mitä iltavuorolaisen täytyy tulla valmistelemaan? Hänellähän menee yli molemmista päistä jos täytyy illallakin varata koneen sulkuun ylimääräistä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Joissain työpaikoissa oletetaan, että työpaikalla ollaan valmistelemassa työpäivää 15-30 min. ennen työajan alkamista. Kirjoittamaton työyhteisön (järjetön) sääntö/käytäntö.
Vähän vinoon on katsottu, kun olen pitänyt linjaa, jossa työaika alkaa klo 8.00, joten paikalla on oltava valmiina työtehtäviin klo 8.00. Eli noudatan työsopimuksen mukaista työaikaa. Ei se sen kummempaa ole.
Tätä en voi käsittää. Miksi pitää väkisin vängätä vastaan ja tehdä oman pään mukaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli nyt työaika (palkanmaksu) alkaakin varttia aikaisemmin kuin tuuraaja tulee paikalle. Sittenhän hän on myöhässä jos työaika alkoi varttia aikaisemmin. Vai onko valmistelut kenties vapaaehtoista ylityötä? Silloin tuuraaja voi tulla paikalle silloin kun työaika oikeasti alkaa.
Palkanmaksu alkaa siitä hetkestä kun työvaatteiden vaihtamisen jälkeen leimaa itsensä sisälle.
Ap
Niin meilläkin.
Aina tulee työaikasaldoon pikkasen joustoa tuosta, kun on ja jos on viidestä kymmeneen minuuttia etuajassa.
Ei ole hoitoala. Ja ylisaldot saa ottaa pois, kun tiimille sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletteko selkeästi kertoneet kesätyöntekijälle että vaikka hänen työsopimuksessaan lukee että työaika alkaa 07.00, hänen täytyy leimata kellokortti viimeistään 06.45 ja että hän saa siltäkin ajalta palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain työpaikoissa oletetaan, että työpaikalla
ollaan valmistelemassa työpäivää 15-30 min. ennen työajan alkamista. Kirjoittamaton työyhteisön (järjetön) sääntö/käytäntö.
Tätä en voi käsittää. Miksi pitää väkisin vängätä vastaan ja tehdä oman pään mukaan?
Ap
Koska toisin kuin te, nuo ihmiset eivät saa tuolta ajalta palkkaa. On todella tyhmää ja lyhytnäköistä tehdä ilmaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi ihmeessä hänelle ei kerrota todellista työajan alkamisaikaa? Ihan sama, onko 18-vuotias kesätyttö vai 68-vuotias eläkkeeltä tullut lomittaja, kun on itsestään selvää se, että töissä ollaan siihen aikaan kun työvuorolistaan on merkitty.
Työvuorolista on tehty väärin, jos siinä on alkamisaika klo 14, vaikka oikeasti palkallinen työaika alkaa klo 13.45.
Ei nämä työpaikkojen työajat mitään akateemista varttia sisällä! Ei se mene niin kuin yliopistossa, että klo 14 alkava luento alkaa oikeasti klo 14.15. Jos alkaa tasan, silloin alkamisajaksi on ilmoitettu klo 14.00, tai oli ainakin silloin, kun minä opiskelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletteko selkeästi kertoneet kesätyöntekijälle että vaikka hänen työsopimuksessaan lukee että työaika alkaa 07.00, hänen täytyy leimata kellokortti viimeistään 06.45 ja että hän saa siltäkin ajalta palkkaa?
No miksi edes merkitä päivän alkamiseksi kello 7:00, jos koneiden valmistelua pitäisi tehdä jo 6:45? Onko muka noin tarkkaa, että iltavuoro pääsee lähtemään esim. tasan kello 18:00? Kaatuuko maailma jos vuoro päättyy 18:15?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli kone on käynnissä sinun jäljiltäsi, mitä iltavuorolaisen täytyy tulla valmistelemaan? Hänellähän menee yli molemmista päistä jos täytyy illallakin varata koneen sulkuun ylimääräistä aikaa.
Iltavuoro lopetetaan niin, että viimeistään kymmeneltä kaikki leimaavat itsensä ulos. Pääsääntöisesti kuitenkin klo 21.50.
Ap
Ja mikä on hänen palkka? Joku 7-8 euroa tunnissa?