Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko tippiä ravintolassa?

Vierailija
10.06.2023 |

Monessa paikassa maksupääte ehdottaa tippiä. Ketjupaikoissa on ollut jo pitkään. Tuntuu jotenkin kiusalliselta kun tarjoilija seisoo vieressä.

Tiedän että ravintola alalla on huonot palkat ja tekisi mieli aika antaa tippiä mutta ei oikein ole varaa. Tuntuu typerältä antaa tippiä "vaan" 5-10e.

Lisäksi harvemmin palvelu tai ruoka on mitenkään erityisen hyvää.

Jos lasku on esim 70e niin paljon tippiä sitten pitäisi antaa?

Kommentit (162)

Vierailija
141/162 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se siivoojatyttö tulee esiin viimeisenä iltana juuri siksi, että saisi sen tipin."

Hotellisiivoojalle kannattaa jättää pieni tippi joka aamu, kun hotellissa olet. 

Saat paremman siivouksen. 

Ei mitään järkeä jättää tippaamista viimeiseen iltaan tai aamuun. 

Suomessa palkanmaksu kuuluu työnantajalla työntekijän taustasta riippumatta. Yleensä yövyn yhden yön kerrallaan. Ei ole ikinä tullut mieleenkään ruveta tippaamaan hotellisiivoojaa.

Vielä hullummalta tuntuisi ruveta tippailemaan ruotsin- tai tallinnanlaivalla aamulla käytävällä vastaan tulevaa siivouspartiota.

Tilanne on eri jollakin viikon parin etelän pakettimatkalla. Siinä on enemmän alkuperäistä tippaamisen henkeä eli palkkio hyvin tehdystä työstä. Siivoojien arvostus ja palkat ovat perseestä.

Vierailija
142/162 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ollaan kavereiden kanssa menossa suosittuun yökerhoon ja on jonoa ovella, niin kyllä me ohitetaan jono antamalla 100 euroa pokelle. Sitä ei voi ehkä kutua tipiksi, se on enemmän ohkituskaista maksu.

Sitä kutsutaan myös vip-kortiksi tai kavereiden keskeb ihan vain vipiksi. Yleensä yhdellä vipillä saa sisään itsensä lisäksi yhden kaverin.

Alkuperäisen kortin idea on kai jakaa niitä julkuille isolla m:llä, jotta he tulisivat paikalle tavallisen rahvaan ihmeteltäviksl.

Itse olen mennyt kerran sisään jonon ohi kaverin vipillä. Aika paskan maku jäi suuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/162 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kantasuomalaiset eivät tippaa. Jenkit ja muut luojalta saaliiseen jääneet tippaavat ja mikäpä siinä.

Kiertelin nuorempana jonkin verran jenkkien kanssa syömässä meillä ja maailmalla. Opin että heille tipin pähkäily oli pakollinen rituaali, eräänlainen jälkiruoka.

Asuin vuoden päivät yhden jenkin kanssa ja yritin aluksi selittää hänelle, että Suomessa ei tipata, mutta se herätti hänessä ja hänen kavereissaan sellaisia paniikkioireita, että luovuuin pian saarnaamisesta.

Herätin jonkin verran pahennusta tippaamattomuudellani, mutta maassa maan tavalla. Massipäälliköille 10-15 prossaa oli pieni hinta mielenrauhasta. Ja kyllähän ne jenkit olivat aina tervetulleita kuppilaan kuin kuppilaan.

Näillä jenkeillä oli myös tapana lisätä tippi laskuun ja jakaa loppusumma ruokailijoiden lukumäärällä. Sitten jokainen heitti saman summan yhteiseen pottiin, joka annettiin tarjoilijalle (lisää pahennusta, kun maksoin vain mitä olin tilannut ja syönyt). Rasittavaa tässä oli tietysti se mussutus jälkeenpäin, kuinka sekin (yleensä pomo) oli tilannut kalliimman ruoan tai ottanut viiniä oluen sijaan. Ravintolassa ei kellään ollut kanttia valittaa.

Vierailija
144/162 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein jätän tippiä. Pyöristän summan lähimpään kympin tai vitosen tasalukuun ylöspäin. Esin jos lasku on 18,20, niin maksan 20 euroa. Tai jos summa on 76,30, niin maksan 80 euroa.

Annan myös katusoittajille ja taiteilijoille mielellään jokusen auron, jos ovat taitavia.

Vierailija
145/162 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei tipata.

Jep. Älkää alkako tipata. Täällä pitäisi olla TES:n mukaiset palkat. Ei kuulu kulttuuriin.

En ota kantaa palkkoihin tai palkanmuodostukseen, mutta olen sitä mieltä, että asiakkaan tulee tietää hinta ostaessaan palvelua. Varsinkin turisteja, joilla ei ole hajuakaan tavanomaisista tippiprosenteista on tosi helppo kusettaa -- ja kusetetaan kanssa.

Esimerkiksi Marokossa viikko vuokra-autoa kuljettajalla saattettiin takavuosina tarjota 1000 eurolla. Matkan varrella paljastui, että kuskille piti maksaa 600 € tippiä. Aika iso ylläri, jos olit varautunut 10-15 prossaan. Homma pelitti vitosella, ei siinä mitään, eikä se köyhään koskenut, mutta olisihan se ollut mukava tietää etukäteen.

Sama ongelma on esimerkiksi Nepalissa. Kaikki tietävät, että matkapaketin päälle tulee kantajien tipit. Puolituttu matkanjärjestäjä kertoi, että he olivat aluksi yrittäneet hinnoitella tipit mukaan, mutta asiakkaat menivät halvimman hinnan perässä kilpailijalle, vaikka se lopulta tuli heille kalliimmaksi (sekä rahana että kusetetuksi tulemisen tunteena, toki saivat mitä tilasivat). Nykyään kaikki kuulemma markkinoivat vapaaehtoista tippiä (+ tipit, hintaa mainitsematta), joka ei de facto ole vapaaehtoinen.

Netistä löytyy pilvin pimein tarinoita jenkkilästä, jossa hovi/tarjoilijat ovat ryntäilleet ravintola-asiakkaiden perään, kun nämä ovat maksaneet vain laskun loppusumman. Tämähän ei oikeasti ole ylipääsemätön ongelma, kun vain hyväksyy, että jenkit haluavat laskea aina ilmoitetun hinnan päälle erikseen verot ja tipit. Eihän siinä mitään järkeä ole suomalaiseen systeemiin tottuneelle, mutta turha siitä on tehdä ongelmaa itselleen.

Vierailija
146/162 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Jos tippiä aletaan vaatimaan jätän ravintolapalvelut käyttämättä.

Niin kauan kuin meillä on tesseissä määritellyt (minimi)palkat, työntekijän kyykyttäminen pelkkään tippipalkkaan on hankalaa, mutta kauanko niin on, se on toinen asia.

Olen periaatteessa sitä mieltä, että liitot ovat perseestä (liikaa omia agendoja, joista osa jopa minun etujeni vastaisia), mutta kukapa muukaan pitäisi kokkien ja tarjoilijoiden puolta tässä asiassa.

Paitsi että tipit ovat käytännössä veronkiertoa ne ovat saajansa kannalta kuin kusisi housuunsa talvipakkasella: ensin lämmittää, kun on enemmän rahaa käytössä, sitten paleltaa, kun on pienempi eläke kuin muilla saman tulotason saaneilla.

Vierailija
147/162 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä annan tippiä jos palvelu on poikkeuksellisen hyvää. Maksan mielelläni ekstraa siitä jos saan hyvää palvelua ja haluan sillä kannustaa myös tarjoilijaa palvelemaan hyvin jatkossakin. 

Mieleeni on jäänyt yksi juutalainen öykkärilakimies newyorkista joka kehui jenkkisysteemiä: To Insure Promptness (muitakin selityksiä löytyy) oli hänenkin mantransa.

Miehen uskottavuus kärsi vähän, kun huomasimme miten hän joka ruokailun yhteydessä jemmasi eväitä kassiinsa ja kehotteli muitakin saman harrastuksen pariin.

Käivärä roudasi mukanaan pikkuista vaille pirun kallista laatikkokameraa, joten pikkurahasta ei kuitenkaan ollut puutetta.

Vierailija
148/162 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mnk hlvt takia?

En saa omasta työstäni mitään extraa. Koskaan.

😂

Ja onhan se noloakin.

Vierailija
149/162 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmasti anna tippiä. Onko muita yhtä älyttömiä kysymyksiä?

Vierailija
150/162 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varmasti anna tippiä. Onko muita yhtä älyttömiä kysymyksiä?

Aivan naulankantaan.

Ei sinne ravitolaan mennä antamaan mitää tippiä. Siellä minä ainakin annan persettä.

Vierailija
151/162 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääliömäinen tapa. Kyllä ravintolan pitää työntekijänsä palkita eikä asiakkaan. Amerikkalaista skeidaa jota ei tänne tarvi tuoda.

Vierailija
152/162 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annoin prostituoidulle 180€ palveluksesta 20€ tippiä eli tasan 200€, näissä hommissa palvelu maksetaan etukäteen.

Ei ollut kyyti yhtään sen parempaa, kyllä vitutti.

M53

Vierailija
153/162 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan aina tippiä, kun se on taloudellisesti mahdollista enkä joudu esimerkiksi väkivallan uhriksi. Jumala on siunannut minua hyvillä tuloilla ja varakkaalla taustalla. Olisi väärin pienipalkkaisia kohtaan olla tippaamatta.

Vierailija
154/162 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Ravintolan omistaja maksaa henkilökunnan palkat ja hinnoittelee tuotteet. Maksan listan mukaiset hinnat, kuten muissakin paikoissa.

Vierailija
155/162 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä annan kunnollisessa ruokaravintolassa hyvästä palvelusta tipin käteisenä (~10%) vaikka maksan kortilla. Näin on todennäköisempää, että sen tipin saa just se minua hyvin palvellut tarjoilija.

Mielenkiintonen käsitys sinulla siitä mistä se kunnollisen ruokaravintolan hyvä palvelu koostuu.

Mutta tietysti, jos ruoka on paskaa, paikat epäsiistit, homma huonost johdettua, jne.,ei koko porukkaa tietenkään kannata kiitellä.

Vierailija
156/162 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveessä kännissä.

Vierailija
157/162 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En Suomessa, ulkomailla kyllä.

No enpä kyllä tippaa pohjoimaissa. 

Vierailija
158/162 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ravintola?

Vierailija
159/162 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan jos palvelu on miellyttävää ja tippaamiseen ei painosteta. Jos maksupääte ehdottaa sitä, se on painostusta ja en anna. En mä ostakaan asioita mitä en tarvitse, vaikka kuinka painostetaan. En myöskään mene uudelleen jos asiakaspalvelu on huonoa, ja tuo tippaamiseen painostaminen on huonoa siakaspalvelua.

Vierailija
160/162 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tarjoilijat saavat normaalia palkkaa kuten muutkin työntekijät. Ei ole syytä tippailla. Esim. Usassa eri juttu, kun saavat ehkä euron tai parin tuntipalkkaa, ja varsinainen palkka koostuu tipeistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän