Annatteko tippiä ravintolassa?
Monessa paikassa maksupääte ehdottaa tippiä. Ketjupaikoissa on ollut jo pitkään. Tuntuu jotenkin kiusalliselta kun tarjoilija seisoo vieressä.
Tiedän että ravintola alalla on huonot palkat ja tekisi mieli aika antaa tippiä mutta ei oikein ole varaa. Tuntuu typerältä antaa tippiä "vaan" 5-10e.
Lisäksi harvemmin palvelu tai ruoka on mitenkään erityisen hyvää.
Jos lasku on esim 70e niin paljon tippiä sitten pitäisi antaa?
Kommentit (162)
En todellakaan. Tipoittain maksetaan hyvästä palvelusta ja suomessa ei hyvää palvelua saa mistään ja sitä paitsi ne saa jo palkan joka on sisällytetty niihin aivan järkyttävän korkeisiin hintoihin niistä valmis/halpa ruuasta mitä suomen ravintoloissa saa. Aika harvinaisia on ravintolat jotka tekee itse ruuan kun kaikki ostetaan valmiina eineksiä jotka sitten myydään aivan järkyttävällä katteella "laatu" ruokana
Olen eläkkeellä. Jos minulla on varaa käydä ravintolassa, niin en anna tippiä, koska tarjoilijalla on suuremmat tulot kuin minulla. Miksi kerjätä itseään vähemmän tienaavalta?
En todellakaan tippaa missään muualla kuin siellä, jossa tippi oletetaan osaksi palkkaa. Tänne se ei kuulu.
Miksi ravintola-ala olisi sellaisessa erityisasemassa, että ruuasta täytyisi maksaa ylimääräistä listahintojen ulkopuolelta? Tällä periaatteella täytyisi tipata myös siivoojaa, kassatyöntekijää, roskakuskia ja lähihoitajaa. Työnantajan kuuluu maksaa palkka ja laskuttaa se hintojen kautta asiakkailta.
Älytöntä tippaamisessa on sekin, että se on usein jokin tietty prosenttiosuus laskusta. Jos toinen asiakas tilaa 100e pihvin ja toinen 15e hampurilaisen, niin tarjoilijat tekevät siinä aivan saman työn. Mutta saavat erilaisen tipin.
Ulkomailla haen ylihintaisen limsapullon vitriinistä itse ja menen sen kanssa kassalle ja kahvilan myyjä ehdottaa, että paina maksupäätteellä vihreää eli anna tippiä. Mitä hän on tehnyt tipin eteen muuta kuin laskutattanut minulta itse hakemani juoman..en paina vihreää tippiä. Eikä ollut ainut kerta kun myyjä tekemättä mitään eritystä pyytää tippiä ylihintaisesta tuotteesta tiskiltä myydessä. Saksa
miten se ketju paikoissa löytää sille tarjoilijalle ?
onko töykeetä antaa tarjoilijalle tipin vietäväks kokille? sehän kaiken työn teki
En anna! Ei kuulu Suomeen tuollainen kulttuuri.
8e Oluesta vielä tippiä. Tarjoilijan kuuluisi antaa minulle tippiä. Sen verran on Oluella hintaa.
Pakastetta. Valmiskastiketta ja Pakastevihanneksia. Liru Viiniä. 39e. Ei tule tippejä.
Suomessa suomenkielisestä palvelusta voisin antaakin.
Onko se tippiä vai mitä, kun portsari päästää jonon ohi, kun sille vilauttaa 50 euron setelin. Tätä on tehty iät ja ajat ja tehdään edelleen, tiedän kun olen ollut portsarin kanssa naimisissa. Siinä on ammattiryhmä, joka tienaa verottajan ohi mukavia summia. Eikös siltä yhdeltä kansanedustajan portsaripuolisolta löytynyt rahakääreitä pakastimesta.
Suomen veroilla,palkoilla ja hinnoilla tippaaminen on typeryyden huipennus.Jossain etelässä eri juttu.
Annan tipin ja hotellissa jätän rankkaa työtä tekevälle hionesiivoojalle aina tipin.
Olen pienituloinen, arvostan hyvää palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Annan tipin ja hotellissa jätän rankkaa työtä tekevälle hionesiivoojalle aina tipin.
Tämä on yksi valinta. Usein pakettimatkahotellin respassa on tippiboksi, jonka sisällön respan (mies)porukka jakaa keskenään.
Sen jälkeen kun tajusin tämän olen pyrkinyt tippaamaan mieluummin sitä somalityttöä jota ei välttämättä ole näkynyt kertaakaan koko viikon aikana, mutta joka on kuitenkin käynyt siivoamassa huoneen ja petaamassa sängyt joka päivä. Yleensä he tupsahtavat ensimmäistä kertaa huoneeseen asukkaiden ollessa paikalla vasta lhtöpäivänä.
Muuten minulla on vähän ristiriitaiset fiilikset kaikenlaiseen kerjäämiseen. Ymmärrän, että hyväntahtoiset turistit -- varsinkin vanhat mummelit -- ovat joskus aikojen alussa halunneet hyvän hyvyyttään kerätä viikon lopuksi matkavaluutat kolehtina "mukavalle oppaalle ja bussikuskille". Mutta ne on kuitenkin duunissa siellä ja se mukavuus on osa ammattitaitoa. En koskaan pane rahaa bussissa kiertäviin muovikasseihin. Paskanmakuinen päätös lomareissulle.
Vierailija kirjoitti:
En tippaa.
Kävin Helsingin Tornissa oluella, bisse tais maksaa yli kympin. Heti ensimmäiseksi tarjoilija opasti miten jätän tippiä maksupäätteellä.Sanoin että "jätän tippiä, jos palvelu on erityisen hyvää" ja laitoin nolla euroa.
Tuopin jälkeen poistuin baarista, laitoin asiakaspalautetta että on noloa että ne "paremmassa" baarissa kinutaan tippiä. Enkä ole tuolla sen jälkeen asioinut.
M44
Tämä ei liity tippaamiseen, mutta kerjäämiseen kuitenkin.
Jo vuosikaudet olen vaihtanut parturia heti kun minulle on alettu myydä joitakin juuri minun hiustyypilleni sopivia ylihinnoiteltuja hiustenhoitotuotteita.
Se on kerrasta poikki, Tack och adjö.
Naapurisssa leikanneen parturin siirryttyä nahkurin orsille, olen viimeiset parikymmentä vuotta jättänyt frisyyrini iranilaisiin syyrialaisiin ja turkkilaisiin käsiin.
Niin, ja en tippaa heitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tippi ei mene tarjoilijalle. Tarjoilija saa sen oman palkkansa, mikä työsopimuksessa on. Tippi maksetaan maksupäältteellä, ja menee ravintolan kassaan. Ei se tarjoilija tilille mene.
Tämän takia, jos haluan tipata hyvässä ruokaravintolassa erityisen huvästä palvelusta, jätän tipin aina käteisenä pöydälle. En koskaan käytä sitä maksupäätteen "tippausta".
Tuo on harmaata taloutta. Tuosta ei makseta veroja eli tuet korruptiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi valinta. Usein pakettimatkahotellin respassa on tippiboksi, jonka sisällön respan (mies)porukka jakaa keskenään.
Sen jälkeen kun tajusin tämän olen pyrkinyt tippaamaan mieluummin sitä somalityttöä jota ei välttämättä ole näkynyt kertaakaan koko viikon aikana, mutta joka on kuitenkin käynyt siivoamassa huoneen ja petaamassa sängyt joka päivä. Yleensä he tupsahtavat ensimmäistä kertaa huoneeseen asukkaiden ollessa paikalla vasta lhtöpäivänä.
Muuten minulla on vähän ristiriitaiset fiilikset kaikenlaiseen kerjäämiseen. Ymmärrän, että hyväntahtoiset turistit -- varsinkin vanhat mummelit -- ovat joskus aikojen alussa halunneet hyvän hyvyyttään kerätä viikon lopuksi matkavaluutat koleh
Se siivoojatyttö tulee esiin viimeisenä iltana juuri siksi, että saisi sen tipin.
Nyt kun olen pienellä eläkkeellä, jokaisen tarjoilijan palkka on suurempi kuin eläkkeeni eli kehtaavatko he edes odottaa tippaamista itseään pienempituloisilta?