Annatteko tippiä ravintolassa?
Monessa paikassa maksupääte ehdottaa tippiä. Ketjupaikoissa on ollut jo pitkään. Tuntuu jotenkin kiusalliselta kun tarjoilija seisoo vieressä.
Tiedän että ravintola alalla on huonot palkat ja tekisi mieli aika antaa tippiä mutta ei oikein ole varaa. Tuntuu typerältä antaa tippiä "vaan" 5-10e.
Lisäksi harvemmin palvelu tai ruoka on mitenkään erityisen hyvää.
Jos lasku on esim 70e niin paljon tippiä sitten pitäisi antaa?
Kommentit (162)
Syön vain abc:llä tai muissa holtsikkaravintoloissa tai noutopizzapaikoissa joten ei ole tarvetta tippiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan tipin ja hotellissa jätän rankkaa työtä tekevälle hionesiivoojalle aina tipin.
Olen pienituloinen, arvostan hyvää palvelua.
Tämä on yksi valinta. Usein pakettimatkahotellin respassa on tippiboksi, jonka sisällön respan (mies)porukka jakaa keskenään.
Sen jälkeen kun tajusin tämän olen pyrkinyt tippaamaan mieluummin sitä somalityttöä jota ei välttämättä ole näkynyt kertaakaan koko viikon aikana, mutta joka on kuitenkin käynyt siivoamassa huoneen ja petaamassa sängyt joka päivä. Yleensä he tupsahtavat ensimmäistä kertaa huoneeseen asukkaiden ollessa paikalla vasta lhtöpäivänä.
Se siivoojatyttö tulee esiin viimeisenä iltana juuri siksi, että saisi sen tipin.
En ehkä ole penaalin terävin kynä, mutta tuon toki tajusin itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan tipin ja hotellissa jätän rankkaa työtä tekevälle hionesiivoojalle aina tipin.
Tämä on yksi valinta. Usein pakettimatkahotellin respassa on tippiboksi, jonka sisällön respan (mies)porukka jakaa keskenään.
Sen jälkeen kun tajusin tämän olen pyrkinyt tippaamaan mieluummin sitä somalityttöä jota ei välttämättä ole näkynyt kertaakaan koko viikon aikana, mutta joka on kuitenkin käynyt siivoamassa huoneen ja petaamassa sängyt joka päivä. Yleensä he tupsahtavat ensimmäistä kertaa huoneeseen asukkaiden ollessa paikalla vasta lhtöpäivänä.
Se siivoojatyttö tulee esiin viimeisenä iltana juuri siksi, että saisi sen tipin.
En ehkä ole penaalin terä
Et ainakaan kirjoituksesi mukaan tuntunut tajuavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En Suomessa, ulkomailla kyllä.
Riippuu ulkomaasta. Joissain maissa tippaaminen on loukkaus.
Ohis. Uteliaisuudesta, osaatko mainita esimerkkinä mainita maita, joissa tipin jättäminen on loukkaus.
En ole kysymyksesi kohde mutta yritäppä Saksassa antaa tippiä taksikuskille.
Ei jää yritykseksi ainakaan Berliinissä. Jos olet liikematkailijan näköinen tai muuten pyydät kuitin, kuski kysyy saako pyöristää, ja matkasta riippuen pyöristää sopivaksi katsomaansa summaan.
Dublinissa kuski kyselee matkalla lentokentältä keskustahotelliin, oletko mahdollisesti ensimmäistä kertaa vihreällä saarella. Jos vastaat myöntävästi, kuskista tulee mukava, lupsakka mies, ja juttua piisaa. Tämä joviaalisuus ei millään tavalla estä häntä räpläämästä taksamittaria hotellin edessä ja puolitoistakertaistamasta matkan hintaa: voitit juuri jackpotin eli kaikki mahdolliset sunnuntai-, pakaasi-, lisähenkilö- ja muut lisät.
Et enää ehkä halua antaa tippiä mukavalle miehelle.
Maksan sen mitä hintalapussa lukee.
Jos on nainen niin annan rahaa ja ruusun.
Hesessä ja mäkkärissä aina annan reilun tipin ja sanon pidä loput mikäli käteistä.
En. Jos tippiä aletaan vaatimaan jätän ravintolapalvelut käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi valinta. Usein pakettimmatkahotellin respassa on tippiboksi, jonka sisällön respan (mies)porukka jakaa keskenään.
En ehkä ole penaalin terävin kynä, mutta tuon toki tajusin itsekin.
Et ainakaan kirjoituksesi mukaan tuntunut tajuavan.
??
Minäkö tyhmä. Nyt en ymmärrä.
Sen verran voisin vielä kommentoida, että ne somalitytöt (vsst.), joita tarkoitan, eivät tule asiakkaiden hotellihuoneeseen viimeisenä tai muunakaan iltana, vaan lähtöpäivänä.
Tämä on ilmeisesti jonkinlainen kulttuurikysymys.
Minä annan tippiä jos palvelu on poikkeuksellisen hyvää. Maksan mielelläni ekstraa siitä jos saan hyvää palvelua ja haluan sillä kannustaa myös tarjoilijaa palvelemaan hyvin jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En Suomessa, ulkomailla kyllä.
Riippuu ulkomaasta. Joissain maissa tippaaminen on loukkaus.
Ja joissakin maissa olet mulkvisti jos et tippaa.
Wikisetä luettelee koko joukon eri maiden tapoja:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gratuity
Suomesta kerrotaan kohtalaisen totuudenmukaisesti
In Finland, tipping is never expected. Rounding the bill in restaurant, hairsalon or in taxi is not frowned upon. If service is great one can give a tip, usually around 10%.
Tässä yhteydessä on syytä muistella takavuosien ihan kotoperäisten taksikuskien yritteliäisyyttä. Kojelautoihin liimailtiin innolla Tip not included -tarroja, jotka poistettiin vasta yleisen paheksunnan saattelemana.
Sittemmin tasavallan taksisysteemejä on tunnetusti ajettu vituralleen ihan urakalla.
Itse en ole maksanut tippiä suomalaisessa taksissa tällä vuosituhannella. Viimeksi pari päivää sitten kyyti maksoi 30.90€. Maksoin viisikymppisellä ja katsoin, että sain takaisin sen viimeisenkin kymmensenttisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En anna, koska en halua tippikulttuurin tuloa Suomeen. Se olisi lopulta tarjoilillekin huono asia, koska silloin työnantaja voi perustella huonoa palkkaa sillä, että no sinähän saat tippiä.
Piheyttä voi aina perustella itselleen monella tavalla. Sano vaan että et, äläkä yritä myydä asennettasi.
Se sana on pihiys, ei piheys.
"Se siivoojatyttö tulee esiin viimeisenä iltana juuri siksi, että saisi sen tipin."
Hotellisiivoojalle kannattaa jättää pieni tippi joka aamu, kun hotellissa olet.
Saat paremman siivouksen.
Ei mitään järkeä jättää tippaamista viimeiseen iltaan tai aamuun.
Suomessa tippaan n 10% laskun loppusummasta, mikäli palvelu ja ruoka on ollut hyvää. Tai jos baarimikko on ystävällinen ja tekee jotain spesiaalia.
USA: ssa tämä tippaus on nykyisin lähtenyt ihan lapasesta. Viimeksi kolme kuukautta sitten maassa olleena sen tosiaan huomasi. 20% tippi ei enää ole mitään missään, nyt sen oletetaan olevan vähintään 25, mieluiten 30% laskun loppusummasta. Siellä on muutenkin hinnat jo pilvissä, joten kalliiksi tulee. Kaupoissakaan ei heti aina muista, että tuotteen hintalapussa oleva hinta ei ole se todellinen hinta, vaan siihen tulee päälle vielä osavaltiovero.
Jos ollaan kavereiden kanssa menossa suosittuun yökerhoon ja on jonoa ovella, niin kyllä me ohitetaan jono antamalla 100 euroa pokelle. Sitä ei voi ehkä kutua tipiksi, se on enemmän ohkituskaista maksu.
Muuten Suomessa ei tule tipattua. Ulkomailla kyllä.
Minä annan kunnollisessa ruokaravintolassa hyvästä palvelusta tipin käteisenä (~10%) vaikka maksan kortilla. Näin on todennäköisempää, että sen tipin saa just se minua hyvin palvellut tarjoilija.
Oletko kalibroinut sähkörasiat? Myös vesihanat pitää maadoittaa. Tätäkään ei moni tiedä.
Vierailija kirjoitti:
onko töykeetä antaa tarjoilijalle tipin vietäväks kokille? sehän kaiken työn teki
Minä olen kokkina "paremmissa" ravintoloissa toimiessani saanut tarjoilijoilta kokille lähetettyjä tippejä. Tiedä sitten, kuinka moni tarjoilija on pistänyt niitä omaan taskuunsa, mutta kyllä se pienikin tippi kivalta tuntuu kun omaa työtä arvostetaan.
Mä tippasin viimeksi Tampereella käydessäni tarjoilijaa, mutta en suoranaisesti rahalla. Mulla oli Lindexin lahjakortilla vielä arvoa vajaa 20 euroa, ja annoin sen tippinä tarjoilijalle. Hän ilahtui siitä aidosti.
Myös hevosella pääsee.