Uskallanko jättää vartiksi ekaluokkalaisen ja nukkuvan 1 -vuotiaan kotiin?
Pitäisi hakea 3v kerhosta ja 1v nukkuu, en viitsisi millään herättää, koska nukkuu sit vielä uudelleen ja kukkuu sitä myöten puoleen yöhön... Pelottaa vaan kamalasti jättää kun ei jää edes puhelinta... Uskaltaisitko?
Kommentit (13)
Jos puhelin jäisi, usklataisin. Kerolle matkaa kilometrin verran, kauan en poissa ole, mutta herätän ja menemme kaikki yhdessä
mulla saman ikäiset lapset ja isoin on ollut pari kertaa yksin kotona kännykän kanssa mutta 1 vuotiasta en uskaltaisi jättää edes nukkuvana kotiin.
Jos siis sulla kuitenkin on kännykkä, jätä ihmeessä se lapselle (jos vaan osaa käyttää) ja sano että jos tulee hätä tai äitiä ei kuulu puoleen tuntiin (laita vaikka kelloon tarra sille kohdalle) niin soittaa isälle.
Ainoa vaarahan tuossa on että sulle tule ejokin este tai että 1 v. putoaa sängystä tms yllättävää tapahtuu. Todennäköisesti kaikki menee kuitenkin hyvin.
Vierailija:
Jos siis sulla kuitenkin on kännykkä, jätä ihmeessä se lapselle (jos vaan osaa käyttää) ja sano että jos tulee hätä tai äitiä ei kuulu puoleen tuntiin (laita vaikka kelloon tarra sille kohdalle) niin soittaa isälle.Ainoa vaarahan tuossa on että sulle tule ejokin este tai että 1 v. putoaa sängystä tms yllättävää tapahtuu. Todennäköisesti kaikki menee kuitenkin hyvin.
Erona tosin se, että tarhamatka on hyvin lyhyt ja että tiedän, että naapurit on kotona ja 7-vuotiaamme tuntee heidät hyvin. Tyttö osaa myös soittaa puhelimella.
Ohje on, että JOS kävisi niin ihmeellisesti että pieni herää niin mene hänen luokseen. JOS sattuisi itkemään niin se ei haittaa mitään eikä ole vaarallista. Jos käy jotain ihmeellistä niin mene naapuriin. Kellosta olemme katsoneet millon tulen viimeistään (10 - 15 min.) ja jos en ole tullut niin sillonkin mene naapuriin.
Onko olemassa jotain absoluuttista sääntöä siitä mikä on heitteillejättöä? Eiköhän tämä mene Suomessa tapauksen ja tilanteen mukaan - minusta 15 minuuttia ei ole vielä vaarallisen pitkä aika 7-vuotiaan valvoa nukkuvaa 1-vuotiasta.
Olen muuten itse jättänyt 2 ja 5 vuotiaat illalla yksin nukkumaan kun käytin koiran 15 minuutin lenkillä talon ympäri. Olisihan kaikkea kamalaa tietenkin VOINUT sattua, mutta niin voisi silloinkin kun olen kotona lasten kanssa.
Minuun mielestäni.
Kyllä, kaikkea voisi tapahtua, mutta yhtälailla kaikkea voisi periaatteessa tapahtua kun olen kotona. Minä voin tukehtua tai saada jonkun kohtauksen. Usein siivoan tai teen ruokaa ja voi hyvinkin olla että lapset ovat " vahtimatta" 10 minuuttia.
Minusta a ja o on, että lapsen tai lasten kanssa on puhuttu siitä mitä tehdä JOS.
Mitä tulee sängyltä tippumiseen, niin meillä pieni nukkuu 20 cm korkealla sängyllä, tippuminen ei olisi mikään katastrofi. Esikoinen on tokalla ja osaa olla yksin kotona ja tulla koulusta yksin jne, eli siinä ei ole mitään ongelmaa.
jos jättää taaperon ekaluokkalaisen vahdittavaksi niin, ettei kumpikaan vanhemmista ole kotona.
Mutta kukin tavallaan, ite en jättäisi.
Vielä palaan asiaan sen verran, että jos puhelin olisi ollut, olisin jättänyt. Meillä on kotipuhelimena yksi kännykkä, nimeenomaan tämän ekaluokkalaisen menoja ja oloja verten, valitettavasti vaan ei lähtenyt nyt päälle, näppäimistö jumissa. Esikoinen meillä jo viidennellä, hänelle olisin helposti 1v:n jättänyt, mutta oli koulussa kolmeen. Meillä ekaluokkalainen olisi mielellään jäänyt lapsenpiiaksi.
Ap
No enpä ole tyhmempää kuullut...
Kyllä Suomessa siis menee TODELLA hyvin jos tuommoinen on lapsen heitteillejättö. LOL.
hen pyykit pyykkituvalta ja eskari tyttö vahtii sen hetken pikkuveljiä 3 ja 2v. Osaa hakea apua jos hätä tulee. Puhelimen kanssa voisin jättää ekaluokkalaisen ihan huoletta hetkeksi lapsenlikaksi.
sitten kehut ja kiität hätä kovasti ja lupaat yhteisen kahvilaretken kahdestaan =)