Hyi kamala! Tajusin että minulla menee alkoholiin rahaa ainakin 600e vuodessa
50e/kk ei ole mitenkään harvinaista. Ehkä joskus menee vähemmän ja joskus saattaa mennä huomattavasti enemmänkin.
Jotenkin tuo vuosisumma kuulostaa todella hurjalta, kun monesti mietin että eipä ole varaa vaikkapa kaukomatkoihin. No tuolla 600 eurolla pääsisi jo vaikka minne! Puhumattakaan siitä, paljonko rahaa menee lisäksi esim. herkkuihin ja noutoruokaan. Ei niistäkään tarvitsisi kokonaan luopua, ja silti säästö olisi melkoinen.
Aloin siis laskea vuosimenojani nyt suurin piirtein. Kuukausibudjettia olen pitänyt pari kuukautta. Miten en oikeasti ole aiemmin sisäistänyt sitä, että "pienistä puroista kasvaa suuri virta"?! Ihan naurettavan yksinkertaista. Jotenkin olen jumittunut tuohon tulot-menot-budjettiin kuukausitasolla, mutta vuosimenojen tajuaminen isompien ja toistuvien kulujen osalta nyt pysäytti...
Juu en tarkoita, että kaikki elämästä nauttiminen pitäisi lopettaa, mutta itselläni säästökohde olisi nimenomaan ulkomaanmatkailu! Että ihanko oikeasti mieluummin käyn säännöllisesti kapakassa juomassa kallista olutta kuin lähtisin vaikka Italiaan tai Ranskaan?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee reippaasti yli kympin päivässä keskimäärin. Vuodessa vähintään neljä tonttua. Tupakkaan vielä tonni päälle. Voisi kai sen rahan paremminkin investoida mutta kun aina vituttaa ja stressaa, niin tarttee lääkettä.
Tupakoivat ja Alkon suurkuluttajat maksavat veroja kaikkein eniten. Niiden pitäisi saada ihan ilmaiset hoidot niihin verrattuna jotka sairastuvat jostain terveellisistä elämäntavoista huolimatta kuluttaen terveyden resursseja käppyrät, liian pitkään elävät valittamassa siellä vanhuuden vaivoistaan ja istumalla odotushuoneessa joka helvetin peräpukamistaan, kolotuksista ja paiseistaan ja elää liian kauan täällä toisten riesana eikä meinaa lähteä millään. Ne voisivat ainakin maksaa enemmän hoidoistaan jotka elävät liian pitkään.
Terveysterroristit ovat vähiten maksaneet veroja ja niiden liian pitkä elämä tulee veronmaksajille kaikkein kalleimmaksi kun niitä pyöritetään kolme hoitajaa vuorokaudessa hoitolaitoksissa kun ne eivät kuole millään.
Sinä lienet vaikeasti päihderiippuvainen ja yrität noihin vedoten romantisoida asiaa ja tehdä itsestäsi jotain hyväntekijää.
Eihän tuo ole summa eikä mikään. Laskin että minulla menee noin 10 euroa per päivä keskimäärin, eli noin 3650 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa ap!
Vanha totuus on, että mitä tahansa haluaa laskea, kannattaa alkaa laskea.
Mä tein itselleni kirjanpidon, siis ihan oikean kirjanpidon. Hyvä etten tirskahtanut itkuun!
Huomasin myös, että "säästöni" oli älytöntä. Siis suurin piirtein sitä, että vertailin ruokakaupassa ostaako 80 sentin vai 95 sentin tomaattimurskaa kun rahaa valui läpi sormien tonnitolkulla ihan huomaamatta.
Se vaan on niin, että pikku ostokset eivät sillä hetkellä tunnu missään mutta kun konkreettisesti näkee sen vuositason luvun nousee tukka päässä!
Ostin esimerkiksi iltapäivälehtiä koska tykkään tehdä ristikoita. Maanantain lehdessä on kuva ristikkoliite ja viikonlopun lehdessä myös. Tekee kolmisen sataa vuodessa.
Wolttailu loppui kuin seinään. En edes kehtaa kertoa, paljonko siihen upposi. Ulkona syöminen... taivaan vallat.
Nykyään sanon itselleni: EI! ja näen silmissäni sen vuoden yhteissumman.
Olen saanut talouteni tasapainoon ja noin kuudessa kuukaudessa säästöön jo pari tuhatta 🤗 Tuloni ei ole suuret.
Juuri näin! Kiitos vertaistuesta! Tuota samaa mietin, että vertailen ihan typeriä hintoja, joitain muutamia senttejä (joo, toki niistäkin kertyy euroja...). Samalla kymmenienkin eurojen säästöjä kuukaudessa olisi yllättävän helppo saada mm. juuri alkoholista, ulkona syömisestä, HSL-lipuista, työpaikkalounaista... Helposti menee kymppi sinne ja toinen tänne, kuukausitasolla vaikka kuinka paljon ja vuositasolla niin paljon että hirvittää. Siinä ei paljon lämmitä se, että ostinpa 20 senttiä halvempaa tomaattimurskaa muutaman kerran.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 28 v alkoholisti nainen ja mulla menee kuukaudessa 500-900€ , ruokiin ei tosin juuri mitään mutta kyllä harmittaa itteenikin mut en vaan enään osaa lopettaa.
Vaihda juominen treeniin. Suurin osa ihmisistä saa urheilusta kunnon dopamiinikiksit ja se tulee halvaksi jos ostaa himaan painot, kuntopyörän (menee hyvin videoita katsellessa) tai käy lenkillä juosten tai kävellen. Jopa sali ja ohjatut jumpat ovat kännäilyä halvempia. Säästät monta sataa jo tuossa ja voit paljon paremmin.
Ei kai se hukkaan oon mennyt vaan etelän matkaan 18500/20=925 per vuosi
Minkälaisia alkoholidementiatapauksia tiedätte? Tuttuni on juopotellut noin 20 vuotta ja aivot on tuhoutuneet aika pahasti. Kävely onnistuu heikosti rollaattorin avulla ja hyvänä päivänä muistaa nimensä ja kuinka takapuoli pyyhitään kun on käyty vessassa. Huonoina päivinä ei muista kumpaakaan, mutta hoitajat siivoavat pissat ja kakat. On siis laitoshoidossa ollut jo pitkään. Eikä ole ainoa tapaus kyseisessä hoitolaitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä ulkomaille menemisessä nyt niin hohdokasta on? Korvata kotimaan terassikaljottelu ulkomaan terassikaljottelulla? Ainakin ihmisten kuvien perusteella on aina jotain pitkää tuoppia meneillään mitä erikoisimmilla vuorenrinneterasseilla tai hotelleilla. Luulisi sen olevan sama, missä sitä tekee?
Juuri ne erikoiset terassit ja paikat tekevät juomisesta matkan arvoisen. On se nyt vähän toista juoda kaljaa Napolissa kuin Puolangalla.
Hyvä maisteri, ap, aloituksesi on aika hassu, eikä oikein hyvää kerro koulutuksesi hedelmistä - mikäköhän tässä jutussa ei ole totta, vai onko totuus tässäkin tarua ihmeellisempää?
S-mobiilissa on se omat ostot osio, se on aika silmiä avaava. Itse olen ostanut viimeisen 12kk aikana alkoholijuomia 703 eurolla. Lonkero on kallista...
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia alkoholidementiatapauksia tiedätte? Tuttuni on juopotellut noin 20 vuotta ja aivot on tuhoutuneet aika pahasti. Kävely onnistuu heikosti rollaattorin avulla ja hyvänä päivänä muistaa nimensä ja kuinka takapuoli pyyhitään kun on käyty vessassa. Huonoina päivinä ei muista kumpaakaan, mutta hoitajat siivoavat pissat ja kakat. On siis laitoshoidossa ollut jo pitkään. Eikä ole ainoa tapaus kyseisessä hoitolaitoksessa.
Juuri tuollaisia olen tavannut. Toki vain muutamia, mutta niissäkin on ollut tarpeeksi.
Oman kylän mies jäi mieleen, kun ei tuntenut minua eikä nimikään saanut mitään elämään silmiinsä. Kuoli pian sen jälkeen kun näin.
Vierailija kirjoitti:
S-mobiilissa on se omat ostot osio, se on aika silmiä avaava. Itse olen ostanut viimeisen 12kk aikana alkoholijuomia 703 eurolla. Lonkero on kallista...
Se on muuten helvetin kallista. Ja helppoa lipiteltävää.
Hienoa ap!
Vanha totuus on, että mitä tahansa haluaa laskea, kannattaa alkaa laskea.
Mä tein itselleni kirjanpidon, siis ihan oikean kirjanpidon. Hyvä etten tirskahtanut itkuun!
Huomasin myös, että "säästöni" oli älytöntä. Siis suurin piirtein sitä, että vertailin ruokakaupassa ostaako 80 sentin vai 95 sentin tomaattimurskaa kun rahaa valui läpi sormien tonnitolkulla ihan huomaamatta.
Se vaan on niin, että pikku ostokset eivät sillä hetkellä tunnu missään mutta kun konkreettisesti näkee sen vuositason luvun nousee tukka päässä!
Ostin esimerkiksi iltapäivälehtiä koska tykkään tehdä ristikoita. Maanantain lehdessä on kuva ristikkoliite ja viikonlopun lehdessä myös. Tekee kolmisen sataa vuodessa.
Wolttailu loppui kuin seinään. En edes kehtaa kertoa, paljonko siihen upposi. Ulkona syöminen... taivaan vallat.
Nykyään sanon itselleni: EI! ja näen silmissäni sen vuoden yhteissumman.
Olen saanut talouteni tasapainoon ja noin kuudessa kuukaudessa säästöön jo pari tuhatta 🤗 Tuloni ei ole suuret.