Hyi kamala! Tajusin että minulla menee alkoholiin rahaa ainakin 600e vuodessa
50e/kk ei ole mitenkään harvinaista. Ehkä joskus menee vähemmän ja joskus saattaa mennä huomattavasti enemmänkin.
Jotenkin tuo vuosisumma kuulostaa todella hurjalta, kun monesti mietin että eipä ole varaa vaikkapa kaukomatkoihin. No tuolla 600 eurolla pääsisi jo vaikka minne! Puhumattakaan siitä, paljonko rahaa menee lisäksi esim. herkkuihin ja noutoruokaan. Ei niistäkään tarvitsisi kokonaan luopua, ja silti säästö olisi melkoinen.
Aloin siis laskea vuosimenojani nyt suurin piirtein. Kuukausibudjettia olen pitänyt pari kuukautta. Miten en oikeasti ole aiemmin sisäistänyt sitä, että "pienistä puroista kasvaa suuri virta"?! Ihan naurettavan yksinkertaista. Jotenkin olen jumittunut tuohon tulot-menot-budjettiin kuukausitasolla, mutta vuosimenojen tajuaminen isompien ja toistuvien kulujen osalta nyt pysäytti...
Juu en tarkoita, että kaikki elämästä nauttiminen pitäisi lopettaa, mutta itselläni säästökohde olisi nimenomaan ulkomaanmatkailu! Että ihanko oikeasti mieluummin käyn säännöllisesti kapakassa juomassa kallista olutta kuin lähtisin vaikka Italiaan tai Ranskaan?
Kommentit (53)
Vähän huono keskustelunaloitus taisi olla, mutta kiinnostaisi siis oletteko muut kokeneet tällaisia ahaa-elämyksiä? Että mihin ns. turhaan meneekin todella paljon rahaa, jonka voisit laittaa johonkin mihin ei muka ole ollut varaa?
Itselläni käynyt helposti niin, että säästän liian pienistä asioista, jolloin todellista säästöä tuleekin niin vähän, ettei sitä ehdi edes huomata.
Ja olisi varmaan erillinen tili säästöjä varten ihan järkevä myös...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole mitään. Mulla meni ainakin 2000 euroa vuodessa sen 20 vuotta, kun jaksoin liikkua baareissa. Onneksi ehdin tehdä muutakin. Mutta vähempikin renttuilu olisi riittänyt. Nykyisin minusta ei huomaa tuota historiaa suurennuslasillakaan :)
Luulen että tuo 600e on alakanttiin ja todellinen summa enemmän! + Kaikki liitännäiskulut, eli känni- ja darramättö jne. Kova taksinkäyttäjä en sentään koskaan ole ollut, mutta ylipäänsä rahankäytöstä tulee holtittomampaa humalassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ostat liian kallista alkoholia.
Näin on! Juon baarissa siis, en juuri koskaan kotona. En ylipäänsä juo yksin, vaan kavereita tavatessa, after workeilla jne.
Ap
Mulla meni tuon verran kuukaudessa. Join kyllä aika urakalla lähes päivittäin.
Jos käy ulkona 40 perjantaina ja 40 lauantaina ja ottaa aina vain yhden drinkin, tuo summa tulee täyteen. Ei tarvitse siis kännätä kunnolla, riittää, että viettää vapaat iltansa kuppiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Hyvä että olet ilmeisesti päässyt alkoholista tai ainakin raskaasta käytöstä eroon? Itselläni ei olisi edes varaa moiseen ja ihan tuolle 600 eurolle olisi vuositasolla parempaakin käyttöä. Pienituloinen olen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän parikymppiä päivåä kohti ole edes paljon. Siis keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Jos käy ulkona 40 perjantaina ja 40 lauantaina ja ottaa aina vain yhden drinkin, tuo summa tulee täyteen. Ei tarvitse siis kännätä kunnolla, riittää, että viettää vapaat iltansa kuppiloissa.
Nimenomaan. Joinain kuukausina käyn joka viikonloppu "yksillä" (eli 1-3 juomaa normaalisti), joskus harvemmin, joskus juon enemmänkin kerralla, saatan olla viikkojakin juomatta yhtään jne. Ei mitään jatkuvaa kännäämistä, mutta kyllä siihen rahaa saa palamaan.
Ap
Jaa. Mulla menee 600 € kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ostat liian kallista alkoholia.
Eihän tuo ole kuin yksi reilu kympin viinipullo per viikko. Jos baarissa käy niin helposti menee 50 ja enemmän jo yhdessä illassa. Aka vähän mielestäni AP loppujen lopuksi alkoholiin käyttää rahaa vaikka toki se kertasummana saattaa tuntua paljolta.
Viiden litran salkku Viru Valgea maksaa 75 euroa. Tuohon hintaan vuosikulutus olisi siis ainakin 40 litraa. Tai päiväkulutus keskimäärin 1,1 desiä.
Kouluttaudu, kehitä itseäsi ja tienaa enemmän niin ei hilut järkytä niin paljon.
Entä jos alkaisit käydä juomassa vaikka jonkun työkaverin luona? Seurustelu onnistuu sielläkin eikä tarvitse maksaa itseään kipeäksi baarissa.
Juu kyllä tuon varsinkin kesällä huomaa. Meidän kaupungissa on paljon kivoja terasseja. Mikäs sen parempaa kuin istua lempeässä kesäillassa hyvässä seurassa hyvä drinkki kourassa. Se yksikin drinkki vain maksaa yli 10e ja niitä tulee helposti illan aikana haettua 2-4... Jos siellä "yksillä" käy monta kertaa viikossa kesän aikana niin palaa valtava summa. Ja helposti drinkkien kylkeen ilmestyy jotain purtavaakin, monesta paikasta saa hyvää pikkusuolaista. Ei vain oikein aikuisena enää kehtaa ehdottaa että haetaan kaljat kaupasta ja istutaan viltillä. Tietysti voisi itse tilata esim pelkän vissyn.
Perus viikkokulutus nykyhinnoilla, mitäs tuosta stressiä ottamaan.
Mä oon säästänyt noin 18500e 20v työuran aikana syömällä lämpimän evään (n 4e) lounasravintolan (n8 e ) sijaan. Samalla viisiin säästänyt tupakoimattomuudella ja alkoholittomuudella, mitä lie ne oliskaan maksanut. Näillä "säästöillä" lentää monta reissua etelään vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Kouluttaudu, kehitä itseäsi ja tienaa enemmän niin ei hilut järkytä niin paljon.
On jo maisterintutkinto, mutta pienipalkkainen ala. Tykkään alasta muuten, en aio vaihtaa. Ei ole vaikeuksia arjessa ja hyvin näköjään riittää törsättävää viinaankin, mutta reissuelämästä olen ruvennut haaveilemaan, sen jos haluan toteuttaa niin jostain täytyy luopua. Alkoholi oli vain yksi esimerkki. Varmaan korkeasti kouluttautuneena sen tajusitkin ;)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Entä jos alkaisit käydä juomassa vaikka jonkun työkaverin luona? Seurustelu onnistuu sielläkin eikä tarvitse maksaa itseään kipeäksi baarissa.
Kyllä tämä minulle sopisi, mutten kehtaa kutsua itseäni kylään! Pussikaljoittelua ajattelin kesäsäiden suosiessa ehdottaakin.
Ap
Eihän tuo ole mitään. Mulla meni ainakin 2000 euroa vuodessa sen 20 vuotta, kun jaksoin liikkua baareissa. Onneksi ehdin tehdä muutakin. Mutta vähempikin renttuilu olisi riittänyt. Nykyisin minusta ei huomaa tuota historiaa suurennuslasillakaan :)