Hyi kamala! Tajusin että minulla menee alkoholiin rahaa ainakin 600e vuodessa
50e/kk ei ole mitenkään harvinaista. Ehkä joskus menee vähemmän ja joskus saattaa mennä huomattavasti enemmänkin.
Jotenkin tuo vuosisumma kuulostaa todella hurjalta, kun monesti mietin että eipä ole varaa vaikkapa kaukomatkoihin. No tuolla 600 eurolla pääsisi jo vaikka minne! Puhumattakaan siitä, paljonko rahaa menee lisäksi esim. herkkuihin ja noutoruokaan. Ei niistäkään tarvitsisi kokonaan luopua, ja silti säästö olisi melkoinen.
Aloin siis laskea vuosimenojani nyt suurin piirtein. Kuukausibudjettia olen pitänyt pari kuukautta. Miten en oikeasti ole aiemmin sisäistänyt sitä, että "pienistä puroista kasvaa suuri virta"?! Ihan naurettavan yksinkertaista. Jotenkin olen jumittunut tuohon tulot-menot-budjettiin kuukausitasolla, mutta vuosimenojen tajuaminen isompien ja toistuvien kulujen osalta nyt pysäytti...
Juu en tarkoita, että kaikki elämästä nauttiminen pitäisi lopettaa, mutta itselläni säästökohde olisi nimenomaan ulkomaanmatkailu! Että ihanko oikeasti mieluummin käyn säännöllisesti kapakassa juomassa kallista olutta kuin lähtisin vaikka Italiaan tai Ranskaan?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon säästänyt noin 18500e 20v työuran aikana syömällä lämpimän evään (n 4e) lounasravintolan (n8 e ) sijaan. Samalla viisiin säästänyt tupakoimattomuudella ja alkoholittomuudella, mitä lie ne oliskaan maksanut. Näillä "säästöillä" lentää monta reissua etelään vuodessa.
Eli hukkaan menee nuokin säästämiset. Kun olisit sijoittanut niin tuon saman tekisit pelkillä tuotoilla.
Vierailija kirjoitti:
Viiden litran salkku Viru Valgea maksaa 75 euroa. Tuohon hintaan vuosikulutus olisi siis ainakin 40 litraa. Tai päiväkulutus keskimäärin 1,1 desiä.
Viini ei säily avattuna kuin muutaman päivän, joten tuskin kovin mitään viiden litran salkkuja itselleen ostaa.
Voi kuule kun mulla menee monta tuhatta.
Minulla menee tuon verran kuukaudessa, ei sinulla mitään hätää ole.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko tarvettakaan säästää, vai oletko sen verran hyvätuloinen että tuo on ihan ok? Jos et koe ongelmaksi, niin eihän siinä mitään sitten! Itse olen ollut vähän huono (surkea) budjetoija, syitä siihen on monia... Mutta nyt tuli innostus ryhtyä säästämään, kun matkakuume iski pahasti.
Ap
Mä oon 28 v alkoholisti nainen ja mulla menee kuukaudessa 500-900€ , ruokiin ei tosin juuri mitään mutta kyllä harmittaa itteenikin mut en vaan enään osaa lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko tarvettakaan säästää, vai oletko sen verran hyvätuloinen että tuo on ihan ok? Jos et koe ongelmaksi, niin eihän siinä mitään sitten! Itse olen ollut vähän huono (surkea) budjetoija, syitä siihen on monia... Mutta nyt tuli innostus ryhtyä säästämään, kun matkakuume iski pahasti.
Ap
No olen sen verran hyvätuloinen, että ei tähän talous kaadu. Terveys toki varmaan piankin.
Minulla menee paljon enemmän mutta ei ole tarvis mihinkään matkusteluun säästää kun ei se kiinnosta.
Jo on halpaa kun meillä menee 100e/viikko viinakaapin täyttöön ostaen kalleimpia juomia ja jotain noutoruokaa haetaan joka viikonloppu. Kulutamme kaikki rahamme suomessa tukien kotimaan työllisyyttä eikä viedä niitä ulkomaille.
Kannatamme kotimaan työllisyyttä ja veroja maksetaan kotimaahan. Jos ei meitä olisi niin tämä maa olisi ihan konkurssissa.
Jos köyhiltä otetaan kaikki tuet pois ja lisätään rikkaiden etuja niin ei tämä maa niillä rikkailla pärjää koska köyhät kuluttaa ne tukensa kotimaan työllistämiseen kotimaassa ja rikkaat vievät rahansa ulkomaille.
Köyhimpien ostovoimaa pienentäen Orpo ressukka tuottaa konkursseja ja työttömyyttä lisää. Ja kun hän lisää rikkaille rahaa niin sillä ei tätä maata pidetä pystyssä.
Törkeintä oli omia palkkojaan lisätä heti 500 eurosta alkaen joka on jätti summa jo isoihin palkkoihin ja käyhän pitää sillä 500 eurolla elää kuukausi ja siitäkin uhataan ottaa pois.
Mitkään säästötoimet eivät kosketa heitä itseään vaan pitää ahnehtia ihan kaikki. Olisivat ensin poistaneet itseltään palkankorotukset jätti palkoistaan mutta ei koskaan me emme näe tämmöistä että ne veisivät itseltään palkankorotuksia ja etuja. Tuntuu tosi törkeältä että viedään kaikkein köyhimmiltä mutta itselle lisätään palkkaa ja kaikkia etuja. Kuinka kauan kansan tarvitsee tämmöistä katsella ja maksaa rikkaiden suurenevia etuja ennen kuin kamelin selkä katkeaa.
Eipä ole kummoinen summa, tuo 600.
Siinäkö on sisällä muka ulkona juonnit?
Monella menee vkl:n aikana ulkona jo 100. Jopa yli.
Plus kotiin ostetut juomat
Esim. Viinipullo 4 krt kuukaudessa tekee 35-100 euroa riippuen mitä juot.
"50e/kk ei ole mitenkään harvinaista."
So. Eihän tuo ole edes yhtä kuoharia kuussa.
Mulla menee reippaasti yli kympin päivässä keskimäärin. Vuodessa vähintään neljä tonttua. Tupakkaan vielä tonni päälle. Voisi kai sen rahan paremminkin investoida mutta kun aina vituttaa ja stressaa, niin tarttee lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole mitään. Mulla meni ainakin 2000 euroa vuodessa sen 20 vuotta, kun jaksoin liikkua baareissa. Onneksi ehdin tehdä muutakin. Mutta vähempikin renttuilu olisi riittänyt. Nykyisin minusta ei huomaa tuota historiaa suurennuslasillakaan :)
Luulen että tuo 600e on alakanttiin ja todellinen summa enemmän! + Kaikki liitännäiskulut, eli känni- ja darramättö jne. Kova taksinkäyttäjä en sentään koskaan ole ollut, mutta ylipäänsä rahankäytöstä tulee holtittomampaa humalassa.
Ap
Kuudella sadalla ei kyllä darraa saa.
Eihän missään reissussa ole järkeä käydä, jos siellä on kuivin suin. Kuka lähtee Kanarialle tai Australiaan selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos käy ulkona 40 perjantaina ja 40 lauantaina ja ottaa aina vain yhden drinkin, tuo summa tulee täyteen. Ei tarvitse siis kännätä kunnolla, riittää, että viettää vapaat iltansa kuppiloissa.
Tuollaiseen olen valmis muutaman satasen vuodessa sijoittamaan. Parantaa elämänlaatua kummasti, kun ei vietä tuotakin aikaa yksin neljän seinän sisällä tai yksin harrastaessa. Lasillinen ulkona silloin tällöin on itselleni oikeinkin mieleistä puuhaa. Muuten en juo alkoholia pisaraakaan. Viihdyn toki yksinkin, mutta liika on liikaa.
- Pullo viiniä ruuan kanssa = 25€ / vko
- 4-6 oluttölkkiä viikossa a 3,5€ = 17,5€ / vko
- kerran kuussa joku tekosyy ostaa parempaa viiniä tai skumppaa +30€ /kk
- kerran kuussa ruokavieraita jolloin paremmat juomat +30€ /kk
Näistä tulee 230€/kk eli vuodessa vaatimattomat 2760€ se on aika kova summa vaikka tulot onkin suht hyvät.
Lisätään siihen 1-2 kertaa kuussa ravintolassa syömässä tai terassilla niin ei kolme tonnia riitä.
Pitäisköhän vähentää tai lopettaa laadusta en halua tinkiä kun ei suu kestä halvempia.
Mikä siinä ulkomaille menemisessä nyt niin hohdokasta on? Korvata kotimaan terassikaljottelu ulkomaan terassikaljottelulla? Ainakin ihmisten kuvien perusteella on aina jotain pitkää tuoppia meneillään mitä erikoisimmilla vuorenrinneterasseilla tai hotelleilla. Luulisi sen olevan sama, missä sitä tekee?
Vierailija kirjoitti:
"50e/kk ei ole mitenkään harvinaista."
So. Eihän tuo ole edes yhtä kuoharia kuussa.
Juodaan vähän eri merkin kuohareita. Mutta olen siis pienituloinen, jolle 600 euroa ulkomaanmatkaan kerran vuodessa tuntuu paljolta, mutta ei näköjään alkoholiin käyttäessä. Se oli vähän niin kuin se pointti tässä itselleni. Eri tulotasoilla kun liikutaan niin monelle ei varmasti tunnu tuo 600 yhtään missään ja silti jää varaa kaikkeen mitä haluaa tehdä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä ulkomaille menemisessä nyt niin hohdokasta on? Korvata kotimaan terassikaljottelu ulkomaan terassikaljottelulla? Ainakin ihmisten kuvien perusteella on aina jotain pitkää tuoppia meneillään mitä erikoisimmilla vuorenrinneterasseilla tai hotelleilla. Luulisi sen olevan sama, missä sitä tekee?
Ei varmaan mikään, jos ovat vain ryyppyreissuja! No itse ihan tykkään nähdä niitä erilaisia maisemia, ja syödä hyviä ruokia. Ilmasto myös aika iso plussa, kun valitsee itselle mieluisan kohteen. Tykkään vaihtelusta myös.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee reippaasti yli kympin päivässä keskimäärin. Vuodessa vähintään neljä tonttua. Tupakkaan vielä tonni päälle. Voisi kai sen rahan paremminkin investoida mutta kun aina vituttaa ja stressaa, niin tarttee lääkettä.
Tupakoivat ja Alkon suurkuluttajat maksavat veroja kaikkein eniten. Niiden pitäisi saada ihan ilmaiset hoidot niihin verrattuna jotka sairastuvat jostain terveellisistä elämäntavoista huolimatta kuluttaen terveyden resursseja käppyrät, liian pitkään elävät valittamassa siellä vanhuuden vaivoistaan ja istumalla odotushuoneessa joka helvetin peräpukamistaan, kolotuksista ja paiseistaan ja elää liian kauan täällä toisten riesana eikä meinaa lähteä millään. Ne voisivat ainakin maksaa enemmän hoidoistaan jotka elävät liian pitkään.
Terveysterroristit ovat vähiten maksaneet veroja ja niiden liian pitkä elämä tulee veronmaksajille kaikkein kalleimmaksi kun niitä pyöritetään kolme hoitajaa vuorokaudessa hoitolaitoksissa kun ne eivät kuole millään.
Kiinnostava laskelma! Itselläni ei ole vielä kovin monta vuotta työuraa takana, mutta työpaikkalounas on hyvä esimerkki siitä, mihin helposti saa rahaa upotettua. Samoin työmatkan kulkeminen. Siirryin pyöräilyyn itse, mutta talvella en pyöräile. Työ on 50/50 lähi- ja etätyötä.
Ap