Miksi suomalaiset ei pukeudu kansallispukuu itsenäisyyspäivänä?
Naiset olisi tosi nättejä kansallispuvuissaan ja miehet komeita.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa ollut tapana, että penkkaripäivänä tytöt pukeutuvat kansallispukuun ja pojat laittavat normipuvun päälleen. Mulla oli Härmän puku.
Tämä vuonna 1957.
Se on mun syntymävuosi, penkkarit 1976.
Samanlaiset puhvihihat ja liivit norjalaisillakin on. Värit ja kirjailujen määrä eri.
Miesten puvut taas muistuttavat etelä-Pohjanmaan pukua.
Eli vaihdatte vaan värit suomalaisiin, enemmän kukkasia ja pitempi helma, niin sama vaate.
Mutta monet suomalaiset pitää kaikkea suomalaista junttina: suomen kieli, perinteet, ruuat, musiikki. Kaikki amerikkalainen parempaa.
Veljeni savusti lohta pariisilaisille kavereilleen ja he olivat ihan myytyjä. Eivät olleet ikinä saaneet niin hyvää kalaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen edes on suomalainen kansallispuku?
Ovatko nämä ihan oikeasti sinulle täysin outo asia? Et ole koskaan nähnyt tai kuullut näistä?
https://vuorelma.net/tuote-osasto/kansallispuvut/naisten-puvut/
https://vuorelma.net/tuote-osasto/kansallispuvut/miesten-puvut/
No, pakko myöntää että ovat outoja asioita, enkä ole koskaan tuollaisia nähnyt.
Ihan vaan mielenkiinnosta, minkä ikäinen olet?
36. Jos olen tuollaisen nähnyt, niin ehkä ala-asteella mutta en muista. Muutoin en ole koskaan kuullut kenenkään mainitsevan sanaakaan kansallispuvuista muuta kuin tietyn ryhmän käyttäminä.
Sama, opein tämän tänään vasta, ja olen 42.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne on rumia, ap.
Ei, eivät ne suinkaan rumia ole, etenkään naisväellä ja varsinkaan neitosilla juhannuksena!
Toinen asia on, että Suomi luopui itsenäisyydestään laukaustakaan ampumatta vuonna 1995! Tätä häpeää ei ole syytä mainostaa, vaikka vahinkopääministerimme onkin moneen otteeseen korostanut ex cathedra Isänmaamme suvereniteetin menetystä, esimerkiksi väittäessään EU:n lakien menevän Suomen lakien yli tai että Suomi ei saa sulkea itärajaa EU:lta kysymättä!
Toivoisinpa vielä elinaikanani näkeväni Suomen eron EU:sta ja Suomen uudelleenitsenäistymisen vapaiden valtioiden joukkoon!
Ne on painavia, hiostavia ja epämukavia. Tuulipuku on paljon parempi.
Verrattuna kauniisiin norjalaisiin bunadeihin suomalaiset kansallispuvut ovat (omasta mielestä) aivan järkyttävän rumia. Uskon, että jos Suomessa olisi yhtä kauniit kansallispuvut kuin Norjassa, niitä käytettäisiin enemmän. Täällä vain saamelaisilla on kauniit kansanpuvut, ja heillähän niiden käyttämisen perinnekin on säilynyt katkeamattomana.
Suomessa vain rautakautiset muinaispuvut on hienoja, mutta niiden saatavuus on olematon ja niitä on vain paria mallia. Miehille ei taida olla yhtään.
Kansallispuvuissa se legendaarinen Munsalan puku on selkeästi parhaasta päästä, ja sekin on bunadin rinnalla aika vaatimaton. Ei tarvi miettiä, miksi nykysuominaiset pitää Tokmannin ja Prisman vaatteista. Esiäiteihin on tultu, ei nekään kaivanneet kauniita väriyhdistelmiä eivätkä kauniita koristeita ja kirjailuja, vaatimattomimmat versiot ajan eurooppalaisesta tyylistä kelpasivat.