Riita miehen kanssa juhannuksesta, mikä on paras ratkaisu?
Eli miehen vanhemmilla on pieni ja alkeellinen mökki viiden tunnin ajomatkan päässä meiltä. Miehen vanhemmat on mökillään juhannuksena ja mies haluaa meidänkin menevän sinne. Meillä on pieni lapsi, majoitus olisi teltassa, ruoat appivanhempien varassa (pieni jääkaappi, pieni keittonurkkaus ja se anopin valtakuntaa), viiden tunnin liian ajo raskas pienelle. Sanoin että en voi lähteä sinne juhannukseksi. Mies aikoo mennä nyt yksin. Ja jättää minut ja lapsen kaksistaan kerrostaloon kaupunkiin. Kaikki tuttavat on mökeillään tai ulkomailla, meillä ei ole tässä tietenkään edes mitään pihaa, vain ankea pieni taloyhtiön leikkipaikka, ja miehellä siis tietenkin auto kun hän sen siihen kulkemiseen tarvitsee. Vedin tästä vähän hernettä nenään, koska ei tämä ihan reilulta tunnu. Sanokaa mikä on oikea ratkaisu tähän riitaan, ärsytykseltä on vaikea ajatella nyt itse viisaasti.
Kommentit (489)
Miehellä on siis suurempi tarve olla itse lapsi kuin vanhempi.
Ei lupaa hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse haluaisit juhannukselta?
Yhdessäoloa perheenä, hyvää ruokaa ja ajanviettoa vaikka uimarannalla ja käymisen jossain kivoissa lähistön kesäisissä paikoissa, vaikka jätskikiskalla tms. Nämä siis vaatii auton kun täällä ei kulje julkiset hyvin eikä noihin paikkoihin.
Ap
Voisko noita asioita tehdä jonain toisena viikonloppuna tai vaikka kesälomalla? Ja mies menisi nyt yksin vanhempiensa mökille?
Ap ei tahallaan vastaa tuohon mitään, että voisivat vuokrata mökin lähempää. Koska silloinhan ap:lla ei olisi enää valitettavaa miehestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse haluaisit juhannukselta?
Yhdessäoloa perheenä, hyvää ruokaa ja ajanviettoa vaikka uimarannalla ja käymisen jossain kivoissa lähistön kesäisissä paikoissa, vaikka jätskikiskalla tms. Nämä siis vaatii auton kun täällä ei kulje julkiset hyvin eikä noihin paikkoihin.
Ap
Noita kaikkiahan voi tehdä ihan tavallisinakin kesäviikonloppuina. Pärjäisikö mies lapsen kanssa mökillä, jos keksisit itsellesi muuta ohjelmaa?
Mies menee nyt yksin telttailemaan ja Jussin jälkeen menet vuorostasi yksin omalle reissulle, jääköön isä kotiin lapsensa kanssa ellei muualle uskalla lähteä.
Itse en lähtisi telttailemaan enkä muutenkaan noin kauas. En käsitä miten joillakin on noin suppea maailmankatsomus että vain mökkeily on oikeaa juhannuksenviettoa.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei tahallaan vastaa tuohon mitään, että voisivat vuokrata mökin lähempää. Koska silloinhan ap:lla ei olisi enää valitettavaa miehestä.
Anteeksi etten vastannut, en ehtinyt kommentoida kaikkeen. Ei meillä ole rahaa vuokrata mökkiä, hinnat on juhannuksena todella korkeita ja käytännössä kaikki varattu. Olen hoitovapaalla, raha ei kasva puissa. Eikä tämä juhannusriita ollut tiedossa talvella, jolloin olisi ehkä saanut vapaan mökin. Mies ilmoitti pari päivää sitten, että aikoo mennä yksin. Olen sitä nyt hetken tässä sulatellut ja ärsyttää vaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mitään järkevää vaihtoehtoa ei jussiksi enää olisi, ja perheen päähän on päättänyt että mennään isin ja äipän luo niin mitä siihen on sanomista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mitään järkevää vaihtoehtoa ei jussiksi enää olisi, ja perheen päähän on päättänyt että mennään isin ja äipän luo niin mitä siihen on sanomista?
Jep, ap ei sitä jostain syystä sano, ehkä häpeää tilannetta, mutta taustallahan on miehen halu olla juurikin oman äidin ja isän hoivissa juhannuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita lapsi miehen mukaan mökille. Oppiipahan, kuinka helppoa ja mukavaa on ajaa pitkiä matkoja ja asustella teltassa pienen lapsen kanssa. Sinä jäät kotiin nauttimaan rauhasta.
Ja lapsi sais olla isovanhempien kanssa.... ilmeisesti liikaa pyydetty että mies huolehtisi lapsesta pari päivää ja hoitoapuakin ois saatavilla.
Mies ei todellakaan suostu lähtemään kaksin lapsen kanssa mökille, hän ei suostu edes tunnin ajon päähän kaksin lapsen kanssa. Ap
No teillähän menee oikeinkin hyvin tuossa teidän avioliitossa. Ei pystytä muutamaa päivää olemaan sovussa Juhannuksenakaan. Voisko jatko mennä niin, että Juhannuksen jälkeen toimitetaan eropaperit. Syynä Juhannus.
Eikös kaikki nykyään eroa ? Varsinkin kun lapsi on pieni. Kesälomien jälkeen on eropiikki.
Jännä juttu, että täsmälleen tämä sama aloitus ilmestyy joka vuosi kun juhannus lähestyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pieni lapsi on, ettei jaksa viiden tunnin automatkaa? Tietenkään sinun ja lapsen ei ole pakko lähteä, mutta jotenkin nuo ongelmasi ovat tekemällä tehtyjä. Jos oikeasti haluaisi, niin joku ratkaisu löytyy kyllä.
Niin mutta jos ei halua. En minäkään haluaisi tuollaiseen paikkaan lähteä. En ymmärrä että juhannuksena pitäisi tehdä jotain vastenmielistä. Sen takia tuon miehenkään ei tarvitse jäädä kaupunkiin.
Niin en haluakaan tuonne telttaan yöpymään toisten nurkkiin ilman mahdollisuutta edes itse tehdä ruokaa. Joku kylmälaukku ei paljoa auta, kun keittiö on anopin valtakuntaa eikä sinne ole ilman niskojen nakkelua menemistä.
Ap
Ap
Minkä ihmeen takia kenenkään pitäisi mennä tuommoiselle mökille? Ja mikä on anopin ongelma? Jos siellä ei saa ruokailla, niin sittenhän mökille ei mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi etten vastannut, en ehtinyt kommentoida kaikkeen. Ei meillä ole rahaa vuokrata mökkiä, hinnat on juhannuksena todella korkeita ja käytännössä kaikki varattu. Olen hoitovapaalla, raha ei kasva puissa. Eikä tämä juhannusriita ollut tiedossa talvella, jolloin olisi ehkä saanut vapaan mökin. Mies ilmoitti pari päivää sitten, että aikoo mennä yksin. Olen sitä nyt hetken tässä sulatellut ja ärsyttää vaan.
Ap
Missä vietitte viime juhannuksen? Entä juhannukset ennen lasta? Mietin vaan, että jos mies ei ole moneen vuoteen ollut juhannuksena mökillä, sen vuoksi hän ehkä haluaisi nyt pitkästä aikaa mennä sinne. Tästä nyt kuitenkin viisastuneena teidän kannattanee alkaa suunnitella nämä juhlapyhät (juhannus, joulu, pääsiäinen jne) hyvissä ajoin yhdessä eikä niin, että toinen vain paria viikkoa aikaisemmin ilmoittaa, mitä hän tekee. Ai niin..olisiko asuntoauton vuokraaminen mahdollista? Pääsisitte mökille, mutta sun ei tarvitsisi nukkua lapsen kanssa eltassa eikä olla riippuvainen anopin aterioinneisa.
Toisaalta ymmärrän himpun verran ap:n miestä.
En ole itse varsinaisesti mökki-ihminen, mutta kaupunkijuhannukset kerrostalossa tuntuivat vuosi toisensa jälkeen itsestäni tosi pahalta, vähän kuin joululta ilman joulukuusta, joululahjoja, jouluruokia, ohjelmaa, perheenjäsenten kanssa yhdessä oloa.
Olen hölmö, mutta myönnän, että yksi iso syy ostaa mökki itseni ja perheeni iloksi oli juuri juhannus; että voisimme viettää yhdessä mökillä hauskoja juhannuksia, torstaista sunnuntaihin. Ja ihanaa on meillä ollutkin, hiukan harmittaa vaan että mökki on muuten vähällä käytöllä.
Koska ostimme mökin vain satunnaiskäyttöä varten, se oli halpa, ja (tietenkin) vailla mukavuuksia. Tästä johtuen emme kesälomilla viitsi olla siellä pitkiä aikoja kerrallaan, koska mukavuus voittaa alkeellisen oleskelun siinä määrin, että montaa yötä siellä ei viitsi olla. Onneksi mökki on melko lähellä, joten siellä on helppo käydä ihan piipahtamassakin.
Ap, sano miehellesi, että hankkii teille mökin joko ostamalla tai vuokraamalla, jos kerran mökillä haluaa olla. Kerro hänelle suoraan, että tuollainen telttamajoitus ei käy. Et suostu. Ja kerro suoraan, että et halua riidellä etkä menettää hermojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ai jaa. Että semmosta sitten. Mutta semmosta se elämä on. Kun kumpikaan ei anna periksi niin sitten on pattitilanne.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pieni lapsi on, ettei jaksa viiden tunnin automatkaa? Tietenkään sinun ja lapsen ei ole pakko lähteä, mutta jotenkin nuo ongelmasi ovat tekemällä tehtyjä. Jos oikeasti haluaisi, niin joku ratkaisu löytyy kyllä.
No kun AP ei halua, mitä et ymmärtänyt?
Mies lähtee mökille, sinä vaihdat kotona lukot ja laitat eropaperit vetämään.
Vierailija kirjoitti:
Juhannus on ihan kohta, ei niitä mökkejä ole enää vapaana.
-eri
Meillä aikanaan lapsen pullojuotavat vellit ja korvikkeet laitettiin tuttipulloon huoneenlämpöisinä.
Vältyttiin sekä kotona että reissuilla lämmittämisrumbalta.
Vauvalle maistui ja oli tyytyväinen.