Miksi unettomuus ei ole haitallista pienten lasten vanhemmille?
Siis tarkoitan nyt sitä, kun jatkuvasti saa mediasta lukea kuinka haitallista liian lyhyet yöunet ja huono nukkuminen on terveydelle: tulee sairauksia, elinikä lyhenee jne.
Ja samaan aikaan iso osa kansasta nukkuu vuosikausia huonosti, koska heillä on pieniä lapsia. Nämä kaksi asiaa eivät kuitenkaan usein "kohtaa" samoissa jutuissa. Ovatko pikkulasten vanhemmat siis jotenkin immuuneja univajeen vaikutuksille ja seurauksille? Miksi lastenhankintaa harkitsevia ei varoiteta tästä terveysriskistä?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä koko kansalle suunnatuissa unettomuuskirjoituksisssa keskitytään sellaisiin asioihin, joihin voi itse vaikuttaa. Lapset nyt on vaan hoidettava, johti se univelkaan tai ei. Ja kyllähän on sitten nimenomaan lapsiperheille suunnattua juttua paljonkin esim. unikouluista, unirytmistä ja puolisoiden vuorottelusta öisessä lastenhoidossa.
Mutta eikö lasten hankkiminen ole hyvin pitkälti sellainen asia, johon voi itse vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Eikö nykyään poikkeuksellisen paljon öisin valvoville ja itkeville lapsille ole enää nk unikouluja? Tokihan vauvat heräävät yöllä syömään, mutta normaalisti vauva nukahtaa pian sen jälkeen. On kuitenkin vauvoja, jotka syystä tai toisesta eivät nukahda uudelleen vaan huutavat koko yön. Omat lapseni ovat jo 30-40v, mutta heidän lapsuudessaan oli tuollaisia unikouluja, joissa ensinnäkin selvitettiin yöhuutamisen syy (allergia, koliikki tms) ja lisäksi sairaalajaksolla vauva rytmitettiin uudelleen siten, että ei enää valvonut öitä. Omat lapseni eivät unikoulua tarvinneet ja suursyömärikuopukselle neuvolan terveydenhoitaja suositteli jo 2,5 kk iässä antamaan Tuttelin Porkkana-perunavelliä illalla ennen yöunia. Sen jälkeen poika heräsi vasta aamulla syömään.
Kaikki mahdolliset lapsiperhepalvelut on ajettu niin alas kuin vaan pystyy. Ennen pääsi lääkäriin, tutkittiin allergiat, oli unikoulut, sai kunnan kodinhoitajan, ja tukiverkot olivat myös apuna. Nyt neuvolassa sanotaan että lasten kuuluu itkeä ja siinä se. Tekevät lasun jos annat kiinteitä ennen suositusikää. Tukiverkkoja ei samalla tavalla ole, ihmiset asuvat kauempana ja isovanhemmat kituvat väsyneinä työelämässä. Ja auta armias jos viet lapsen päivähoitoon että saat itse nukkua päivällä, sinut haukutaan syvimpään helvettiin niin päiväkodissa kuin muuallakin :D Ajat ovat totisesti muuttuneet.
Ajat ovat kyllä muuttuneet. En silti muista, että omien lasteni lapsuudessakaan kukaan kavereistani olisi vienyt esim koliikkivauvaansa työssäkäyville isovanhemmilleen yöksi hoitoon, jotta saisi itse nukkua. Sen sijaan huonosti nukkuvien vauvojen huonosti nukkumisen syihin pyrittiin puuttumaan. Mitä tulee noihin kiinteisiin, niin siihen aikaan tuttipullosta juotettavaa velliä, joka ei edes sisältänyt viljoja (viljat sai aloittaa vasta 5 kk iässä), ei pidetty kiinteänä ruokana. Nykyisin se vissiin lasketaan kiinteäksi.
Kyllä pitäisi jo ihan ihmisen biologiaa käsittelevillä oppitunneilla käsitellä asiaa. Järkyttävä unettomuus ja siitä aiheutuvat vauriot ja synnytyksen riskit/haitat naiselle.
Kyllä itselleni ainakin tuli melko yllätyksenä millaista shittiä vauvavuosi oli. Lapsiluku jäi yhteen.
Onhan se, vaikka aivan tuoreelle äidille hieman vähemmän haitallista. Vain hieman, rakkaat isät. Vain sen verran että imetys yöllä on ok, muut hommat jaetaan tasan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ollut ongelmaa nukkumisen kanssa. Osaamme priorisoida ja lapsemmekin ovat nukkuneet. 4 lasta
Tämä. Palstan mukaan lasten hankinnassa on pelkkiä etuja, rakkautta ei ymmärrä ennen kuin on lapsia ja itsekkyys vähenee. Kenelläkään ei myöskään seksihalut lopu ja paikat pysyy tiukkina alatiesynnytyksen jälkeenkin. Harrastuksista ei tarvitse luopua eikä matkustamista rajoittaa.
Koska lastenhankinta on oma valinta. Se on itse valittu riski unettomuuteen.
Lapsien tekemistä pitäisi tukea lapsettomien suuremmilla tulonsiirroilla. Maailma pysähtyy jos lapsia ei synny.
Vierailija kirjoitti:
Lapsien tekemistä pitäisi tukea lapsettomien suuremmilla tulonsiirroilla. Maailma pysähtyy jos lapsia ei synny.
Maailma kiittää jos ihmislapsia ei enää syntyisi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli psykoosi kun en saanut nukkua yhtäkään yötä kuin pätkissä vauvan yöheräilyn takia. Se on todella iso riski eikä siihen ole apuja saatavilla jos ei ole puolisoa joka kykenee auttamaan lapsen hoidossa öisin.
Miksi puolisosi ei kyennyt auttamaan sinua lapsen hoidossa öisin? Meillä lapsen yökukkuilut jatkuivat yli vuoden ikään ja puoliso auttoi. Kumpikaan ei joutunut psykoosiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli psykoosi kun en saanut nukkua yhtäkään yötä kuin pätkissä vauvan yöheräilyn takia. Se on todella iso riski eikä siihen ole apuja saatavilla jos ei ole puolisoa joka kykenee auttamaan lapsen hoidossa öisin.
Ei liity lapsiin, mutta itsekin menin psykoosiin, kun valvoin 3 vuorokautta putkeen kipujeni vuoksi. Oli jännä ajanjakso, ja muistin/ muistan edelleenkin ne tapahtumat. Sairaalassa sain sitten vihdoin nukuttua, kun pumppasivat diapamia suoneen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ollut ongelmaa nukkumisen kanssa. Osaamme priorisoida ja lapsemmekin ovat nukkuneet. 4 lasta
Tämä. Palstan mukaan lasten hankinnassa on pelkkiä etuja, rakkautta ei ymmärrä ennen kuin on lapsia ja itsekkyys vähenee. Kenelläkään ei myöskään seksihalut lopu ja paikat pysyy tiukkina alatiesynnytyksen jälkeenkin. Harrastuksista ei tarvitse luopua eikä matkustamista rajoittaa.
Vauvapalstan oudoin ilmiö on jostain syystä veloiksi päätyneet tyypit, jotka spämmivät omia "totuuksiaan"... Itse valitsit, onnex ei oo lapsia tyyliin. Olette aika outoa porukkaa, joku mt ongelma?
Aika tynnyrissä pitää olla elänyt, jos ei tiedosta mahdollisuutta huonoihin yöuniin vauva- ja taaperoaikana.
Hetkinen, palauttiko mode tän keskustelun? Tää oli mielestäni poissa jokin aika sitten. (sivua ei voida näyttää)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pikkulapset eivät ole pikkulapsia vuosikausia siten kuin valo- ja äänisaaste ym. unta (= suprakiasmaattista tumaketta) haittaavat tekijät?
No, jos siinä perheessä on yli 2 lasta niin sitä valvomista tulee aika monta vuotta putkeen.
Se taas on ihan oma valinta. Jos ne 2 lasta on jo valvottaneet sanotaan 4 vuotta putkeen, niin kannattaako tieten tahtoen hankkia lisää? Oman jaksamisen rajat on hyvä tiedostaa lastenkin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö mun valehdella, että vauva ja taaperoaika on kamalaa valvomista, kun se ei mulle sitä ole ollut. Hei, mutta sinähän sen tiedätkin paremmin, mitä mun elämään kuuluu.
Yleensä valittajien kannat kuuluu kauimmaksi, ne jotka ei kärsi pudistelee vain päätänsä ja ovat hiljaa.
Totta kai univaje vaikuttaa vanhempienkin terveyteen. Itselläni lähti verensokerit nousuun neljän vuoden pätkäunien ja valvomisen seurauksena. Stressihormonitasot olivat luultavasti koko ajan pilvissä ja tämä vaikutti hormonitoimintaan, kuukautiskiertoon ym. Univaje nostaa kortisolitasoja vaikka ei olisi mitään varsinaista stressattavaa elämässä.
Hyvää on se, että noiden neljän vuoden aikana tuli tehtyä paljon terveellisiä elämänvalintoja ja pohdittua, miten saisi mahdottomassa tilanteessa lisää jaksamista. Nyt, kun vihdoin saa nukkua, on paljon paremmat rutiinit ja ruokavalio ja jaksaminen kuin ennen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö mun valehdella, että vauva ja taaperoaika on kamalaa valvomista, kun se ei mulle sitä ole ollut. Hei, mutta sinähän sen tiedätkin paremmin, mitä mun elämään kuuluu.
Yleensä valittajien kannat kuuluu kauimmaksi, ne jotka ei kärsi pudistelee vain päätänsä ja ovat hiljaa.
Ja sitten on niitä, jotka vastailee ketjuun nostamalla itsensä vähän ylemmäksi 😂
Puhumattakaan muut riskit. Esim. jos pienten lasten valvottama vanhempi on ammatiltaan vaikka rekkakuski tai muulla kuljetusalalla. Väsyneenä ei pitäisi mennä rattiin...
En ole vakuuttunut etteikö olisi haitallista. Käsittääkseni esimerkiksi yhtenä synnytyksenjälkeiseen psykoosiin sairastumiseen vaikuttavana tekijänä pidetään nimenomaan huonosti nukkumista.
Joo tosiaan osalla kommentoijista nyt hieman mennyt ohi aiheen...
Hienoa jos joissakin perheissä nukutaan hyvin lapsista ja lapsien lukumäärästä huolimatta - sehän nyt on sanomattakin selvää, että toisilla se onnistuu hyvin ja toisilla sitten monista eri syistä johtuen huonommin.
Aloituksella halusin lähinnä herättää keskustelua siitä kuinka mediassa ja yhteiskunnassa ylipäänsä puhutaan asioista. Kun samassa luetuimpien juttujen listassa saattaa olla ensin synnytystalkoista ja sitten unettomuuden dramaattisista seurauksista.
Itse olen pohtinut myös sitä vaihtoehtoa, että ehkä univaikeudet eivät olekaan niin vakava juttu kuin meille annetaan ymmärtää: ehkäpä pitkätkin huonon unen jaksot ovat normaaleja ja luonnollisia ihmiselle, eivätkä niin haitallisia kuin raflaavat uutiset kertovat?
ap