Terveiset Sveitsistä! Olen täällä töissä sairaanhoitajana
Olen suomalainen ja täällä Zurichissä töissä sairaanhoitajana. Olen viihtynyt hyvin, ja harrastusmahdollisuudet ovat erinomaiset. Palkkani on tällä hetkellä noin 5700 euroa kuussa bruttona, mikä on tavallinen yleissairaanhoitajan palkka Sveitsissä. Lähdin tänne pitkälti palkan takia ja keräämään rahaa, ajattelin olla muutaman vuoden. Puhun saksaa, joka on täällä valtakieli. Kielitodistus ja työlupa vaaditaan. EU:n alueelta tulevien on helpompi saada työlupa, kaikkiaan byrokratiaan meni noin 8 kuukautta. Vastaan halutessa kysymyksiin.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksat veroa?
Maksan veroa noin 15 prosenttia. Täällä verotus on alhaisempaa kuin Suomessa.
Suomi on kyllä ihan perseestä, valtio nimittäin
Joo: verotetaan kaikki mahdollinen, myös piiloverojen muodossa, ja annetaan vastineeksi mahdollisimman vähän ja aina vain vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksat veroa?
Maksan veroa noin 15 prosenttia. Täällä verotus on alhaisempaa kuin Suomessa.
Eli käteen jää noin 4800 euroa. Olen töissä sairaalassa.
-Ap
Paljastit sitten itsesi satuilijaksi joka ei ole koskaan edes nähnyt sveitsiläistä palkkalaskelmaa, saati sitten saanut sieltä palkkaa.
Palkasta vähennetään muutakin kuin vero. Jos olisit saanut palkkaa Sveitsistä, olisit tietoinen asiasta.
Mutta ilmeisesti nämä "olen sairaanhoitaja ja tienaan näin hyvin ulkomailla"-tarinat uppoavat mammoihin kuin Till Lindemannin...no, jätetään sanomatta :D
121212 on oikeassa.
Vaikka ap onkin satuilija, toki Sveitsissä palkat ovat korkeampia kuin Suomessa.
Keskipalkka Sveitsissä on 61 450€/vuosi eli 5 121€/kk.
Sairaanhoitaja siis tienaa keskimäärin jonkin verran yli keskipalkan, aivan kuten Suomessakin. Sveitsi kun on varakkaampi maa niin palkatkin ovat korkeampia. Aivan kuten Norjassakin.
Kiinnostaisi tietää että mikä näiden tarinoiden pointti on?
Juu rikkaammassa maassa on paremmat palkat. KAIKILLA.
Suomessako pitäisi olla Sveitsin/Norjan palkat sairaanhoitajille ja Suomen palkat kaikille muille?
Terveisiä sinne Sveitsiin. Siellä on kaikissa muissakin ammateissa Suomea huomattavasti parempi palkka, olet sen varmaan jo ehtinyt huomatakin. Kulutkin on tietysti suuremmat, mutta ostovoima silti parempi kuin täällä verotuksen ihmemaassa.
Niin ja jos lapsia niin mitä maksaa koulutus, terveydenhoito, sairaalassa olo, leikkaukset, onko julkista?
Olen itse sveitsiläinen kelloseppä ja tienaan 9000 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko palkkaan työnantajan maksama terveysvakuutus vai pitääkö siitä maksaa erikseen? Jos pitää, niin kuinka paljon?
Millaiset työvuorot sinulla on?
Ap tässä taas. Terveysvakuutus maksetaan omasta pussista, se on muutamia satasia kuussa. Riippuu siitä, onko perusturva kyseessä vai otatko myös lisävakuutuksen (esim. hammashoitoa varten). Työvuoroihin voi itse vaikuttaa paljon. Täällä on todella kova pula hoitajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuul7uuko palkkaan työnantajan maksama terveysvakuutus vai pitääkö siitä maksaa erikseen? Jos pitää, niin kuinka paljon?
Millaiset työvuorot sinulla on?
Ap tässä taas. Terveysvakuutus maksetaan omasta pussista, se on muutamia satasia kuussa. Riippuu siitä, onko perusturva kyseessä vai otatko myös lisävakuutuksen (esim. hammashoitoa varten). Työvuoroihin voi itse vaikuttaa paljon. Täällä on todella kova pula hoitajista.
Muutamia satasia kuukaudessa eli maksat terveysvakuutuksesta noin 10 % palkastasi. Kun tämä lisätään mainitsemaasi 15 % veroon, saadaan yhteensä 25 %, joka on jo hyvin lähellä sitä, mitä Suomessa joutuu maksamaan veroa yhtä suuresta palkasta. Minulla on palkka 5900 €/kk ja veroprosenttini on ilman mitään vähennyksiä 26 %. Suomessa tähän tulee vielä päälle pakolliset eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut noin 9-10 % palkasta, mutta todennäköisesti Sveitsissäkin pitää maksaa itselleen säästöjä jonkinlaiseen eläkerahastoon vai kuinka?
Tämä vain osoittaa sitä, kuinka harhaanjohtavaa vertailu voi olla, jos puhutaan pelkästä veroprosentista, mutta ei oteta huomioon muita palkasta meneviä maksuja.
Olisi kiva tietää, että moniko aikoinaan hoitajia lakkoon yllyttäneistä, ja nyt muiden maiden onnelaa kehuvista on oikeasti trolleja, jotka yrittää lamauttaa yhteiskuntaa.
Ap on tyypillinen psykopaatti eli ammatti valehtelija.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja jos lapsia niin mitä maksaa koulutus, terveydenhoito, sairaalassa olo, leikkaukset, onko julkista?
Peruskoulu on täällä totta kai ilmaista ja pakollista, oppivelvollisuus päättyy muistaakseni 16-vuotiaana. Korkeakouluissa on lukukausimaksut myös oman maan kansalaisille, mutta ne eivät ole kovin korkeat verrattuna vaikkapa Yhdysvaltoihin. Terveydenhoito perustuu tuohon sairausvakuutukseen, joka on kaikille pakollinen ja maksetaan tavallisimmin itse. Sairaaloita on sekä yksityisiä että julkisia, voi valita itse. Jos haluat lisäpalveluita (kuten oma huone), ne maksavat enemmän. Vakuutuksessa on omavastuuraja.
Vierailija kirjoitti:
Asuminen älyttömän kallista. Mites ruokapuoli ja viina??
Kuten monet varmasti tietävätkin Suomessa, Sveitsi on erittäin kallis maa. Ruoka on kallista ja ulkona syöminen on kallista. Toki palkat ovat sitten sen mukaiset.
Eipä ole kummoinen palkka sveitsissä. Sulla menee melkein puolet palkasta asumiseen. Lapsia sulla ei olisi ikinä varaa hankkia siellä, yhden lapsen päivähoitokulut on nimittäin yli tonnin kuussa ja ne maksetaan omasta pussista. En ikinä muuttaisi sveitsiin uudelleen ellei palkka olisi 10k/kk.
Söin tänään hernaria ja nyt pierettää aivan järkyttävästi!
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Söin tänään hernaria ja nyt pierettää aivan järkyttävästi!
-Ap
Kohta lähtee varpusparvi lentoon.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on vaatimukset
Kielet
KoulutusJne
Työkokemus
Sveitsissä on 4 virallista kieltä: saksa, ranska, italia ja retoromaani. Zurichissä puhutaan enimmäkseen saksaa, Genevessä ranskaa jne. Retoromaania puhutaan joissakin laaksoissa. Jotakin näistä olisi hyvä osata, jos aikoo työskennellä hoitajana. Suurimmissa kaupungeissa on pelkästään englanninkielisiä klinikoita, mutta niitä on vähemmän. Suomalainen hoitajantutkinto riittää, mutta se pitää laillistaa Sveitsissä. Sveitsin Punainen Risti hoitaa tutkintojen hyväksyttämiset. Saksan kielitaito pitää olla tasoa B2, jotta pystyt työskentelemään hoitajana. Suomessa järjestetään näitä kielikokeita esim. Goethe-Institutin toimesta (Goethe-Zertifikat B2). Jonkun verran hoitajan kokemusta on hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon maksat asumisesta?
Kaksio noin 2000 Sveitsin frangia kuussa, noin 2100 euroa.
Onko tuo jossain suurkaupungissa tyyliin Zürich vai selvästi pienemmällä paikkakunnalla?
Zurichissä asun, kuten taisin aloituksessa kertoakin.
-Ap
Hieno kokemus varmasti ( palkan lisäksi) 👍