Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla ei ollut hyvä teini-ikä

Vierailija
07.06.2023 |

Olen 18v ja kärsinyt koko teini-ikäni ahdistuksesta, sosiaalisesta ahdistuksesta ja terveysongelmista. Ei juuri ole sosiaalisen ahdistuksen takia kavereita, olen vaan neljän seinän sisällä, stressaan vaan koko ajan, ei ole mitään ensirakkauksia tai bestiksiä joiden kanssa bilettää, eikä elämä ole mennyt sillä tavalla kuin pienenä haaveilin teini-iän olevan. Toivon että saan vielä tämän kääntymään, ja saisin kovan ahdistukseni lievittymään. Miten teillä, joiden teini-ikä ei mennyt niin kuin strömsössä olette oppineet hyväksymään sen ja oletteko saaneet elämän käännyttyä, miten?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun aikasi on joskus myöhemmin. Kukoistat sitten joskus. Nyt hae vaikka keskusteluapua. Lue kirjoja. Pidä huolta kehosta ja mielestä.

Vierailija
2/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypäs lääkärissä kertomassa ahdistuksestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla sisaruksia, joiden kanssa voisit viettää aikaa ja joiden kavereihin voisit tutustua?

Vierailija
4/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käypäs lääkärissä kertomassa ahdistuksestasi.

Oon käynyt, ei oo ollut apua.

Vierailija
5/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksy tuo ja jatka elämääsi. Ei kaikkien tarvitse leikkiä kännikaloja.

Vierailija
6/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla sisaruksia, joiden kanssa voisit viettää aikaa ja joiden kavereihin voisit tutustua?

Mun sisarukset on kaikki mua paljon vanhempia, joten niillä ei oo hirveesti aikaa olla mun kaa ja tietty niitten kavereitakaan ei kiinnosta olla mun ikäisen kanssa, haha.

Vierailija
7/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että haet keskusteluapua. Kaikki kääntyy kyllä hyväksi, mutta joskus vain on vaikeita aikoja. Joku pienikin juttu voi yhtäkkiä tulla elämään ja kurssi kääntyy. Ole sitkeä ja muista, että ne, joilla nyt menee lujaa, voivat kohdata omat vaikeutensa myöhemmin. Elämä heittelee meitä kaikkia.

Vierailija
8/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun elämä alkoi vasta joskus 21 v. Siihen asti olin vaan lähinnä olemassa.

Vierailija
9/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mieletön teini-ikä. Ihan mieletön. Oli bestiksiä ja oli poikaystäviä ja bileitä ja festareita ja yhden illan juttuja ja mitä tahansa, mistä sen ikäinen villi sielu haaveilee.

Parikymppisenä huomasin, että kaverit on kadonneet, poikaystävät on tehneet bänksit, ja olin todella, todella yksinäinen.

Samalla tiellä vielä varhaiskeski-iässä.

Parempi kukoistaa myöhemmällä iällä, ei noilla teini-iän temmellyksillä ollut mitään merkitystä.

Mun aikani meni, sinulla se on vasta tulossa.

Vierailija
10/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiassa ja harjoittelemalla oppii pois sosiaalisesta ahdistuksesta. Altista itseäsi joka päivä tilanteille, joissa tapaat ihmisiä. Sano jotain vaikka kaupan kassalle. On todella tärkeää, että rupeat harjoittamaan sosiaalisia taitoja.

Työpaikoilla tutustuu ihmisiin työn lomassa. Ensin voi jutella vaikka työasioista.

Kavereita voi saada esim. kaverihakusovelluksista. Yllättävän moni on yksinäinen ja kärsii samantyyppistä ongelmista.

Vierailija
11/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli mieletön teini-ikä. Ihan mieletön. Oli bestiksiä ja oli poikaystäviä ja bileitä ja festareita ja yhden illan juttuja ja mitä tahansa, mistä sen ikäinen villi sielu haaveilee.

Parikymppisenä huomasin, että kaverit on kadonneet, poikaystävät on tehneet bänksit, ja olin todella, todella yksinäinen.

Samalla tiellä vielä varhaiskeski-iässä.

Parempi kukoistaa myöhemmällä iällä, ei noilla teini-iän temmellyksillä ollut mitään merkitystä.

Mun aikani meni, sinulla se on vasta tulossa.

En tahtoisi latistaa tunnelmaa, mutta kaikille ei sitä "aikaa" tule.

Vierailija
12/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämeni särkyy, sillä ihan kuin teini-ikäinen itseni olisi kirjoittanut. 

Toivottavasti sinua lohduttaa se, että minulla menee nyt hyvin. On rakastava puoliso, hyvä ammatti, kavereita, kaksi lasta. Minun elämässäni kääntyi uusi lehti, kun muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.  

Toivon sinulle kaikkea hyvää elämääsi. Iso halaus. 

Vierailija
13/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sinua lohduttaa se, että minulla menee nyt hyvin. On rakastava puoliso, hyvä ammatti, kavereita, kaksi lasta. Minun elämässäni kääntyi uusi lehti, kun muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.  

Miten jonkun toisen onni lohduttaa?

Vierailija
14/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertailu ns. ideaalinuoruuteen tekee takuuvarmasti onnettomaksi. Sosiaaliseen ahdistukseen auttaa terapia, kognitiivinen psykoterapia. Itse kävin kolme vuotta ja alkoi helpottaa. Päädyin terapiaan vasta nelikymppisenä. En tajunnut hakeutua aiemmin, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Olet ap vielä nuori, lähes koko elämä edessä. Ikinä ei ole liian myöhäistä muuttaa omaa suuntaa. Unohda se ideaalinuoruus, harvalla nuoruus on elämän parasta aikaa. Ehkä joskus 25. vuodesta eteenpäin on seesteisempää. Etsiydy itseäsi kiinnostavien asioiden äärelle, löydät paikkasi.

Vierailija
15/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana kommentti, kiitos

Vierailija
16/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämä on tuntunut alkavan vasta nyt melkein 30-vuotiaana. Sulla on vaikka kuinka paljon aikaa, olet vasta elämäsi alussa.

Vierailija
17/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele kiva ammatti. Raha piristää mukavasti.

Vierailija
18/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista kommenteista tähän asti! Oon ollut terapiassa, mutta koen että se oikeastaan pahenti mun ongelmaa etenkin vähättelevän lääkärin myötä, mutta ehkä vielä uskallaudun joskus. T. Ap

Vierailija
19/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juhliminen ja heilat ovat sinulle niin tärkeitä?

Vierailija
20/22 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit jäi yksi toisensa jälkeen teini-iässä. 18-vuotiaana niitä ei sitten ollut jäljellä yhtäkään. Onneksi pikkuveli olemassa ja hengasin joskus hänen ja hänen kavereidensa kanssa niin on tullut päästyä edes baariin. En valitettavasti saanut suuntaa muutettua vaan edelleen, nyt 34-vuotiaana olen täysin erakko ja todella katkera elämälleni että se meni näin. Koko aikusiän olen viettänyt yksin ja näyttää siltä ettei tämä tästä tule muuttumaan. Miestä ei ole ollut myöskään koskaan.