Sosiaalialan ajatusvääristymiä ja outoja uskomuksia
Sosiaalialan työntekijät ovat omanlaisensa joukko, joita näyttää yhdistävän jotkin ajatusvääristymät ja oudot uskomukset.
Olen itse koulutettu ihminen akateemisessa työssä ja olen tottunut siihen, että asioista keskustellessa ollaan toisia huomioivia ja puhutaan asiapohjalta.
Nyt olen erään kiusaajaperheen vuoksi joutunut pari kertaa keskustelemaan sosiaalialan ihmisten kanssa, kun ovat halunneet kuulla minun näkemykseni asioihin. Tai niin ovat sanoneet, että haluavat kuulla. On ollut silmiinpistävää miten huonot vuorovaikutustaidot noilla alan ihmisillä on. Puhuvat asioista jyrkillä mielipiteillä höystettynä. Ja sitä minun näkemystäni eivät ole kuunnelleet, edes suunvuoroa ei ole usein annettu.
Sama on toistunut eri työntekijöillä. Tästä tuli mieleen, että mitä ajatusvääristymiä ja outoja uskomuksia te olette kohdanneet sosiaalialan ihmisillä olevan.
Minun vastaukseni kysymykseen on, että ovat usein erittäin kaikkitietäviä. Faktoja ei edes tarvita, sillä hehän tietävät jo totuuden.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Sossupomo "määrää" kuinka sossussa toimitaan.
Opettajille tiedoksi, että se vaitiolovelvollisuus koskee myös teitä. Ja varsinkin teitä.
On laitonta pitää seläntakanarinkejä joissa ei ole kuulija kuultavana, ja tuottaa ns virallista tekstiä jonkun omiin harhoihin perustuen.
Vit ja teeksi.
Eli opettaja ei saa antaa tietojaan sosiaalitädille yhtään enempää kuin se täti saa antaa tietoja opettajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajille tiedoksi, että se vaitiolovelvollisuus koskee myös teitä. Ja varsinkin teitä.
On laitonta pitää seläntakanarinkejä joissa ei ole kuulija kuultavana, ja tuottaa ns virallista tekstiä jonkun omiin harhoihin perustuen.
Vit ja teeksi.
Juuri näinhän sosiaalitoimi kuitenkin säännönmukaisesti tekee.
-Eri, juristi, ihan riittävästi ollut tekemisissä sossun lastensuojelun kanssa.
Juukyl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vit ja teeksi.
Eli opettaja ei saa antaa tietojaan sosiaalitädille yhtään enempää kuin se täti saa antaa tietoja opettajalle?
Voi kertoa, tai laittaa kirjallisena, että oikein hyvin menee. Moni katastrofi sammuisi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa.
Sosiaaliala kuulostaa sanana sosiaaliselta, joten voisi kuvitella, että vuorovaikutustaidot kuuluisivat alan ihmisille automaattisesti. Mutta alkeellisiakaan vuorovaikutuksen periaatteita ei osata. Päällepuhumista, kostonhimoa, hyökkäävyyttä, kykenemättömyyttä kuuntelemiseen, jne.
Kyllä tuo on ihan sun omaa kuvitelmaa. Ihan oikeasti. Itse opiskelen sosionomiksi, ja kaikki meidän luokalla on erittäin mukavia ihmisiä, eivätkä tee tuollaisia asioita. Useat heistä ovat kokeneet elämässään vaikeita asioita, ja siksi ovat hyvinkin ymmärtäväisiä ja empaattisia, ja haluavat auttaa ihmisiä jotka ovat samantyyppisissä vaikeissa elämäntilanteissa kuin he ovat olleet ja selvinneet.
Myös työni kautta olen ollut vuosia yhteistyössä TYP:n sosiaalipuolen ihmisten kanssa, ja järjestään ovat mukavia ihmisiä, ja suhtautuvat hyvin asiakkaisiinsa, ei ole kukaan valittanut.
Ihminen joka on itse todella hyökkäävä, kuvittelee usein että se vastapuolikin on, jos yhtään sanoo vastaan mitään. Toisen pitäisi vaan nöyränä niellä kaikki mitä hänelle asiakas sanoo. Ei sosiaalityöntekijöiden tarvitse, ja saa, olla mitään lapatossuja ja kynnysmattoja. Hankalia asiakkaita pitää osata käsitellä oikein psykologisesti. Varsinkin tuo kostonhimon kuvittelu kertoo, että se on sun omaa kuvitelmaa, ei kellään viranomaisella ole mitään kostonhimotunteita asiakkaita kohtaan, he tekevät vaan työtään, ja joutuvat noudattamaan monia eri lakipykäliä, jota asiakkaat ei aina ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja alakoulussa, ja kokemukseni sosiaalipuolen työntekijöistä on myös aika ikävä. Joudun silloin tällöin palavereihin oppilaiden asioista. Minua kuulustellaan, mutta minulle ei tietenkään kerrota mitään, koska vaitiolovelvollisuus. Minä en tiedä mitään, sosiaalitoimi tietää. Olen oppilaiden kanssa 20 tuntia viikossa, mutta silti minua kohdellaan kuin roskaa. Sossu näkee lapsen pari kertaa ja tietää paremmin. Pari kivaa sossua olen tavannut, mutta he ovatkin tehneet aiemmin sijaisuuksia koulussa ja tietävät, että opettaja ihan oikeasti tuntee lapsen paljon paremmin.
Sinä näen lapsen koulussa, me tiedämme hänen kotiolonsa. Meillä on lain vaatima vaitiolovelvollisuus niistä kotioloista. Me emme myöskään voi kertoa sinulle millaista työskentelyä teemme esim. vanhempien kanssa.
Luuletko, etten minä alakoulun opettaja tiedä lapsen kotioloja? Taatusti tiedän. Minä näen ne lapsesta, hänen tunnetiloistaan, käytöksestään, siitä, miten hänestä huolehditaan. Minä hoivaan ja lohdutan tai otan vastaan raivon ja pelon. Älä ohita minun asiantuntemustani, se on loukkaavaa. Tietenkään ette voi kertoa meille salassapidettäviä tietoja, mutta kohdelkaa meitä kunnioittavasti. Me olemme lähempänä niitä lapsia kuin te satojen tuntien kokemuksella.
Jokainen joka tietoja antaa ja varsinkin viranomaisille, ottaa henkilökohtaisen vastuun tietojen oikeellisuudesta, aivan kuten viranomainenkin varmasti ottaa vastuun. Eikä vääristele tai muokkaile asioita itselleen sopiviksi.
Sossutyöläinenkin varmasti ymmärtää että vaikka "käsky" tulee ylhäältä, ei niissä päätelmissä ole kuin sossutyöläisen nimmari.
Jos on toiminut härskisti, voivat seuraamukset olla karmeat. Eikä kukaan auta työläistä. Vähiten se hyvä johtaja...
Kantsii miettii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja alakoulussa, ja kokemukseni sosiaalipuolen työntekijöistä on myös aika ikävä. Joudun silloin tällöin palavereihin oppilaiden asioista. Minua kuulustellaan, mutta minulle ei tietenkään kerrota mitään, koska vaitiolovelvollisuus. Minä en tiedä mitään, sosiaalitoimi tietää. Olen oppilaiden kanssa 20 tuntia viikossa, mutta silti minua kohdellaan kuin roskaa. Sossu näkee lapsen pari kertaa ja tietää paremmin. Pari kivaa sossua olen tavannut, mutta he ovatkin tehneet aiemmin sijaisuuksia koulussa ja tietävät, että opettaja ihan oikeasti tuntee lapsen paljon paremmin.
Sinä näen lapsen koulussa, me tiedämme hänen kotiolonsa. Meillä on lain vaatima vaitiolovelvollisuus niistä kotioloista. Me emme myöskään voi kertoa sinulle millaista työskentelyä teemme esim. vanhempien kanssa.
Luulet, että opettaja ei lapsen kotioloista mitään tiedä? Onko sinulle tosiaan yllätys, että esimerkiksi kouluvaatteitten kunto paljastaa aika paljon, samoin lapsen käyttäytyminen, josta sosiaalityöntekijä ehtii nähdä aika vähän.
Vaitiolovelvollisuuden rajoissa olisi hyvä kertoa opettajallekin jotain sellaista olennaista tietoa, jota hän tarvitsee lapsen kanssa.
Minäkin olen tooosi korkealle koulutettu, ihan huimaa näin korkealla, ja ... mitä muita niitä julkisivurasteja nyt oli? Kuitenkin kauhean täydellinen olen ja miksi ei aina kuunnella vain minua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, etten minä alakoulun opettaja tiedä lapsen kotioloja? Taatusti tiedän. Minä näen ne lapsesta, hänen tunnetiloistaan, käytöksestään, siitä, miten hänestä huolehditaan. Minä hoivaan ja lohdutan tai otan vastaan raivon ja pelon. Älä ohita minun asiantuntemustani, se on loukkaavaa. Tietenkään ette voi kertoa meille salassapidettäviä tietoja, mutta kohdelkaa meitä kunnioittavasti. Me olemme lähempänä niitä lapsia kuin te satojen tuntien kokemuksella.
Sossuna voin kertoa, että aika usein se opettaja on tulkinnut asiat täysin väärin. Usein myös vanhempia syyllistetään paljon enemmän kuin olisi tarpeen. Moni vanhempi parhaansa yrittää, mutta ei voida vaatia enempää kuin on kykyä antaa. Etenkin mmuuttaja perheiden osalta opettajilla tuntuu usein olevan todella lennokas mielikuvitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa.
Sosiaaliala kuulostaa sanana sosiaaliselta, joten voisi kuvitella, että vuorovaikutustaidot kuuluisivat alan ihmisille automaattisesti. Mutta alkeellisiakaan vuorovaikutuksen periaatteita ei osata. Päällepuhumista, kostonhimoa, hyökkäävyyttä, kykenemättömyyttä kuuntelemiseen, jne.
Kyllä tuo on ihan sun omaa kuvitelmaa. Ihan oikeasti. Itse opiskelen sosionomiksi, ja kaikki meidän luokalla on erittäin mukavia ihmisiä, eivätkä tee tuollaisia asioita. Useat heistä ovat kokeneet elämässään vaikeita asioita, ja siksi ovat hyvinkin ymmärtäväisiä ja empaattisia, ja haluavat auttaa ihmisiä jotka ovat samantyyppisissä vaikeissa elämäntilanteissa kuin he ovat olleet ja selvinneet.
Myös työni kautta olen ollut vuosia yhteistyössä TYP:n sosiaalipuolen ihmisten kanssa, ja järjissään ovat mukavia ihmisiä, ja suhtautuvat hyvin asiakkaisiinsa, ei ole kukaan valittanut.
Ihminen joka on itse todella yökkäävä, huvittelee usein että se vastapuolikin on, jos yhtään sanoo pastaan mitään. Toisen pitäisi vaan nöyrästi kumartua ja niellä syvälle kaikki. Sosiaalityöntekijöiden tarvitsee, ja saa, olla lapatossuja ja kynnysmattoja. Asiakkaita pitää osata käsitellä oikein sek su aa lises t i. Varsinkin tuo himon kuvittelu kertoo, että se on sun omaa kuvitelmaa, ei kellään viranomaisella ole mitään himontunteita asiakkaita kohtaan, he tekevät vaan työtään ja ovatkin aika yksinkertaista sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa.
Myös työni kautta olen ollut vuosia yhteistyössä TYP:n sosiaalipuolen ihmisten kanssa, ja järjestään ovat mukavia ihmisiä, ja suhtautuvat hyvin asiakkaisiinsa, ei ole kukaan valittanut.
Ihminen joka on itse todella hyökkäävä, kuvittelee usein että se vastapuolikin on, jos yhtään sanoo vastaan mitään. Toisen pitäisi vaan nöyränä niellä kaikki mitä hänelle asiakas sanoo. Ei sosiaalityöntekijöiden tarvitse, ja saa, olla mitään lapatossuja ja kynnysmattoja. Hankalia asiakkaita pitää osata käsitellä oikein psykologisesti. Varsinkin tuo kostonhimon kuvittelu kertoo, että se on sun omaa kuvitelmaa, ei kellään viranomaisella ole mitään kostonhimotunteita asiakkaita kohtaan, he tekevät vaan työtään, ja joutuvat noudattamaan monia eri lakipykäliä, jota asiakkaat ei aina ymmärrä.
Tämä vuodatus kuvaa juuri hyvin sosiaalialan ihmisten kaikkitietävää asennetta.
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltainen ala. Niihin ei järkevä nainen koske pitkällä tikullakaan, ja sinä olet valitettavasti ilman omaa syytäsi joutunut näiden kanssa tekemisiin.
Ymmärrätkö levittäväsi naisvihaa tuolla kommentilla? Ei ole toki sinun vikasi. Niin moni toistelee tuota "mielipidettä" mitään ajattelematta.
Minäkin tunnen ihmisiä, jotka ovat hakeutuneet opiskelemaan sosiaalialaa, vaikka eivät sovi alalle yhtään. Juurikin kapeakatseisia ja jyrkkiä.
Mutta en toivoisi alalle ainakaan kaikkiin tehtäviin noita empaattisia ja sydämellisiä ihmisiäkään. Toki nuo ovat hyviä ominaisuuksia. Mutta kun usein niiden mukana tulee sinisilmäisyyttä, naiiviutta, manipuloitavuutta, ym. Jos noiden lisäksi ei ole vahvana analyyttisyys tai kriittinen ajattelu, niin tuloksena on niitä surullisia tarinoita, missä manipulatiivinen puoliso pyörittelee sosiaalityöntekijää ja se uhripuoliso ei saa mistään apua ja joutuu täysin poljetuksi - myös sosiaalityöntekijän toimesta.