Espoon väliaikainen siltarakennelma oli puutteellinen eikä kestänyt painoa, jonka se piti kestää
Näin se menee ketjutetuissa rakennusbisneksissä.
Kommentit (28)
Minulla on kokoajan ollut fiilis, että telinefirman tyypit ei välttis ole ruudinkeksijöitä. Ei siellä mitään insinöörejä taida olla. Insinöörit olisivat osanneet mitoittaa ja laskea nuo oikein.
Kyllä tästä tullaan vielä oikeutta käymään syyttäjävetoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Syyllisiä oli sillalla kävelijät jotka ylittivät sillan kestokyvyn reilusti.
Sillan kantokyky oli murto-osa ilmoitetusta, se oli koottu ihan mistä sattuu osista ja oli rakenteeltaan poikkeava. Nyt siellä Tapiolassa on monta siltaa käyttökiellossa.
Häpeä, jos osaat, ja heitä itsesi roskiin. Sama koskee kaikkia, jotka ovat kirjoittaneet näitä typeryyksiä näihin onnettomuusketjuihin.
Sillan kantavuuslaskelmat oli jätetty kokonaan tekemättä. Vaikka mitä sitä turhia laskeskelemaan jos ei vaan silläkertaa jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mediassa näkyneen tarkastuskorttiin, johon myöhemmin laitettiin tarralappu jossa vitsailtiin 2,7 teinistä neliömetriä kohti, oli tehty merkintä viimeksi vuonna 2019. Sääntöjen mukaan sellainen pitäisi tehdä joka viikko.
Kaiken muun lisäksi sekin on totta että sillalla oli aivan liikaa ihmisiä sen kapasiteettiin nähden. Opettajat tekivät siinä virheen kun eivät ohjeistaneet oppilaita menemään sillalle pienemmissä ryhmissä.
Älä syytä opettajia! Sillan olisi pitänyt kestää 15 tonnia. Eli 250 teiniä. Ei opettajien tarvitse ottaa selvää kaikkien rakenteiden kestävyydestä, jonne oppilaita viedään: aivan absurdi ajatus.
Uskon rakentajien tehneen sillan työpiirustusten mukaiseksi. Suunnitelijat ja tarkastajat ovat vastuussa.
Olen itse tehnyt kantavia rakenteita. Joku muu on tehnyt laskelmat lujuudesta, ja niitä suunnitelmia on noudatettava.Uutisissa annettiin ymmärtää ettei mitään laskelmia tehty ja rakenteista puuttui pultteja. Olen pystyttänyt aika paljon rakennustelineitä mutta ikinä en ole kuullut edes puhuttavan mistään piirrustuksista. Olen myös tarkastanut niitä. Tarkastus ei ole kummoinen mutta olen aina katsonut että kiinnitysosat ovat paikoillaan.
Et ole tehnyt yhtään mitään, jos väität, että niitä telineitä tehdään randomina , ilman suunnitelmaa.
Minä en ole tehnyt yhtään siltaa tai tukitelinettä ilman suunnitelmaa. Olen kuitenkin ollut alalla jo 40 vuotta.
Tälläkin palstalla monet syyttivät lapsia, jotka muka hyppivät sillalla. Saisivat hävetä nyt, kun syylliseksi paljastui rakennevika. Jos osaavat.
Vierailija kirjoitti:
Siis mihin tuo perustuu että kukaan ei olisi vammatunut pysyvästi? Monien vammojen paraneminen on vielä aivan kesken.
Se HUS:in lääkintäpäällikköhän näin väitti televisiossa.
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin palstalla monet syyttivät lapsia, jotka muka hyppivät sillalla. Saisivat hävetä nyt, kun syylliseksi paljastui rakennevika. Jos osaavat.
Sillalla oli aivan liikaa Ihmisiä. Vaikka se olisi ollut kaikkien säädösten mukainen niin siitä huolimatta tuollainen 30 ihmistä yhtä aikaa väliaikaisella sillalla on aivan liikaa.
Päävammat voivat näkyä vasta vuosienkin päästä. Toivottavasti tutkitaan kunnolla ja toivottavasti vanhemmat jaksavat tutkimuksia vaatia. Vrt Konginkangas jossa kaikki eivät todellakaan saaneet tarvitsemaansa.