Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä henkistä väkivaltaa?

Vierailija
06.06.2023 |

Hei,

Aloin pohtimaan omaa kasvatustapoja yksi päivä. Omat vanhempani ovat pelotelleet meitä lapsina, että oven päällä on vitsa ja sitä käytetään, jos ette tottele. Eli siis peloteltiin, että sillä lyödään. Minusta tämä on sairasta, nyt kun ajattelen!

Äitini myös antoi tukkapöllyä ja luunappeja joskus. Hämärä muistikuva on, että olisi joskus myös nipistänyt käsivarsista. Kerran hän sitoi meidät vyöllä tuoliin, kun oltiin riehaannuttu. Minä ja veljeni oltiin vilkkaita kotona.

Meillä oli myös omasta mielestäni täysin tyhmiä sääntöjä, kuten että ruokapöydässä ei saa nauraa. Jos teki niin, saattoi joutua omaan huoneeseen pitkäksi aikaa. Yhtenä rangaistuskeinona oli myös, että sanottiin ettei saa puhua yhtään mitään.

Jos olisin itse äiti, en ikinä voisi tehdä näin lapselleni. Onko tämä ollut teistä henkistä väkivaltaa tai jopa fyysistä sellaista?

Kiitos

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille ketkä puhutte, että saihan ennen kasvattaa. Voihan sitä kasvattaa tiukastikin, ilman että uhkailee väkivallalla tai käyttää sitä? Joissain tapauksissa on kyse myös siitä, että kuri on mennyt joten pakko käyttää väkivaltaa.

Ap

Koita nyt miettiä asioita omaa napaasi pidemmälle. Luunappi ja se että on kerrottu piiskan olevan oven päällä, luulisi rauhoittavan kun sitä pyydetään. Sitä traumoja tartte itselle kehittää sen takia että itse riehui, olisitte menneet ulos riehumaan.

Vierailija
42/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nyt toki Kelan rahoilla terapiaan ruikuttamaan tästäkin asiasta n 10 vuotta jonka jälkeen olet SATAVARMA että äitisi oli nArSIstI. Huoh🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä on ahdistusta koska hän on

Vela-nainen

Sivistymätön

Mielenterveysongelmainen

Vierailija
44/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

quote=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Ja onko teidän lapsuudessa ollut samanlaista? Tiedän, että ennen tällaista oli enemmän, mutta jotenkin ajatus häiritsee.

Ap

Oma lapsuuteni oli 80-luvulla, ja vielä tuolloin ainakin meillä oli tuon suuntaista. Mitään vitsaa oven päällä ei ollut olemassa, mutta sellaisella saatettiin uhkailla, jos oikein pahojani tein. Varsinaista vitsaselkäsaunaa en koskaan saanut. Luunappeja ja tukkapöllyjä tuli molemmilta vanhemmilta, kerran isä läimäytti minua. Mitään sitomisia ei koskaan ollut. 

Meillä ei sinänsä ollut mitään tiukkoja sääntöjä, vaan ennemminkin painotettiin sitä, että piti olla tilannetajua hyvistä tavoista, ja kuuliaisuutta vanhempia kohtaan. Eli pöydässä ei saanut sotkea eikä puhua rumia, tai kieltäytyä tottelemasta vanhempia. Erityisesti isäni ei sietänyt uhmakasta tai häiritsevää käytöstä juuri lainkaan, ainakaan sisätiloissa. Epäloogiseksi tämän teki se, että toisaalta hän ei yleensä suuttunut mistään isommista pahanteoista, jos siis minua ei esimerkiksi oltu erikseen kielletty tekemästä jotakin. Äiti suuttui, jos esimerkiksi jotakin oli mennyt rikki, hukattu tms. Kerran äitini jopa löi minua hukattuani yhden esineen (hänen etsittyä sitä pitkään), mutta lyönti ei koskenut.

Sen sijaan isän mielestä isoin rike oli tottelemattomuus, kuuntelemattomuus tai esim. rumien puhuminen vanhemmille/vanhempien kuullen.

Minusta ikävintä oli asenne, eli vanhempieni lähes ehdoton käskyvalta, erityisesti isän. 

Voi kyynel 😢

Vierailija
45/46 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:llä on ahdistusta koska hän on

Vela-nainen

Sivistymätön

Mielenterveysongelmainen

Sinulla on pieni pippeli.

Vierailija
46/46 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teille ketkä puhutte, että saihan ennen kasvattaa. Voihan sitä kasvattaa tiukastikin, ilman että uhkailee väkivallalla tai käyttää sitä? Joissain tapauksissa on kyse myös siitä, että kuri on mennyt joten pakko käyttää väkivaltaa.

Ap

Koita nyt miettiä asioita omaa napaasi pidemmälle. Luunappi ja se että on kerrottu piiskan olevan oven päällä, luulisi rauhoittavan kun sitä pyydetään. Sitä traumoja tartte itselle kehittää sen takia että itse riehui, olisitte menneet ulos riehumaan.

Toivottavasti sulla ei ole lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme