Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tabu: pikkulasten äidit valikoivat seuran lapsen sukupuolen perusteella

Vierailija
06.06.2023 |

Olen törmännyt tähän ilmiöön monet kerrat ja jaksaa hämmästyttää, miten tällaista voi nykyaikana olla. Olen yrittänyt lapsen kanssa hiekkalaatikolla ja avoimissa kerhoissa tutustua muiden lasten/äitien kanssa. Lapseni on poika (2 v ja ihan terve ja kiltti, kun joku kuitenkin asiaa kysyy) ja tämä on osalle kynnyskysymys. Pelkkien tyttölasten äidit eivät ole kiinnostuneita tutustumaan minun kanssani eivätkä kannusta lapsia leikkimään poikani kanssa. Osa on ihan suoraan sanonut, että ei kiinnosta tutustua, kun lapsi on eri sukupuolta kuin heidän lapsensa. Nämä äidit juttelevat vain toisten tyttölasten äitien kanssa.

Onko muuallakin oikeasti näin pikkumaista vai onko tämä vaan kotikaupunkini ongelma? Pitääkö oikeasti sukupuolesta tehdä näin iso kysymys?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä törmännyt samaan, asun keski -suomessa, meillä on 2tytärtä, joilla on vauvasta asti ollut tyttöjä ja poikia kavereina.

Vierailija
2/14 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tässä olla syy kulttuuri/uskonto erot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä noi muut lapset ovat olleet. Helpointa löytää seuraa samanikäisistä, monesti äidit kaipaa vertaistukea, jolloin se että lapset ovat samassa ikävaiheessa on heille tärkeää. Suomea kannattaa myös kokeilla esim oman paikkakunnan puskaradio ryhmää vaikka facessa ilmoitus että etsitään äiti kaveria.

Vierailija
4/14 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt tuollaiseen. Mun tyttö leikki eniten poikien kanssa 2-5-vuotiaana. Vasta eskarista alkaen enemmän tyrtöjen kanssa.

Vierailija
5/14 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä puppua

Vierailija
6/14 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla provo

Vierailija
7/14 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole törmännyt tuollaiseen. Mun tyttö leikki eniten poikien kanssa 2-5-vuotiaana. Vasta eskarista alkaen enemmän tyrtöjen kanssa.

Saman huomannut että esikoulussa lapset oppii jostain syystä ihan itse valikoimaan kavereita, monesti juuri näin että "tähän leikkiin pääsee vain tytöt"..

Vierailija
8/14 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla provo

Mikä tää on tää provotauti, että kaikkia aloituksia pidetään provoina, LOL?

Vierailija
9/14 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun kanssa ei haluta olla. Jos sukupuoli olisi sitä paitsi tekisi kavereita, puolet tapaamistasi äideistä olisi sun kaveri. Lisäksi aika monella on useampia kuin yksi lapsi, eri sukupuolia vieläpä.

Vierailija
10/14 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sun kanssa ei haluta olla. Jos sukupuoli olisi sitä paitsi tekisi kavereita, puolet tapaamistasi äideistä olisi sun kaveri. Lisäksi aika monella on useampia kuin yksi lapsi, eri sukupuolia vieläpä.

Miksi ihan asiallinen kommentti saa alapeukkua? Jos äidit valikoi seuraa lapsen sukupuolen perusteella, silloin puolet äideistä haluaa olla ap:n kanssa. Monilapsisten perheiden äideistä vielä useampi.

Vierailija
11/14 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole törmännyt tuollaiseen. Mun tyttö leikki eniten poikien kanssa 2-5-vuotiaana. Vasta eskarista alkaen enemmän tyttöjen kanssa.

Saman huomannut että esikoulussa lapset oppii jostain syystä ihan itse valikoimaan kavereita, monesti juuri näin että "tähän leikkiin pääsee vain tytöt"..

Itse huomasin että leikit kehittyivät erilaisiksi tuossa iässä. Tytöillä oli roolileikkejä, joissa sanallinen kommunikointi ja "tarina" oli tärkeää kun pojilla oli fyysisempää pelaamista jne. Pienempinä oli enemmän yhteisiä hiekkalaatikkojuttuja, keinumista, rakentelua, auto- ja junaratoja yms.

Vierailija
12/14 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole törmännyt tuollaiseen. Mun tyttö leikki eniten poikien kanssa 2-5-vuotiaana. Vasta eskarista alkaen enemmän tyttöjen kanssa.

Itse huomasin että leikit kehittyivät erilaisiksi tuossa iässä. Tytöillä oli roolileikkejä, joissa sanallinen kommunikointi ja "tarina" oli tärkeää kun pojilla oli fyysisempää pelaamista jne. Pienempinä oli enemmän yhteisiä hiekkalaatikkojuttuja, keinumista, rakentelua, auto- ja junaratoja yms.

Mulla oli pihassa kaksi keskenään saman ikäistä kaveria, tyttö ja poika. Olit itse heitä vajaa 3 vuotta vanhempi.

He menivät samalle luokalle (ja olivat eri perheistä, eli eivät sisaruksia keskenään), jolloin he eivät leikkineet enää keskenään. Minä kävin leikkimässä tytön kanssa juuri tuollaisia sosiaalisia leikkejä, kuten Barbit. Pojan kanssa rymyttiin metsissä ja puissa.

Sain onnekseni molemmat taidot, mutta selvästi näin aikuisena miettiessä niin tytöt ja pojat itse määrittelevät sen vanhemmiten, että keiden kanssa he leikkii ja juuri nuo sosiaaliset leikit tuli tytöillä enemmän esille. Poikien kanssa oli vaan kivaa itsestäni remuta.

Olen aina ollut aika fyysinen mm. kamppailulajeja harrastanut, joten poikien leikit olivat itselleni luonaisia ja tuolla pihalla ei ollut muita poikia kuin tämä poika, joten siksikin varmasti minun kanssa leikki ne vuodet.

Myöhemmin me sitten muutettiin siinä ajassa, kun leikit alkoi jäämäät itselläni taka-alalle niin sekin jäi luentevasti.

Vierailija
13/14 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän nykyään ole enää tyttöjä tai poikia, jokainen saa itse päättää onko tyttö, poika vai muunsukupuolinen.

Vierailija
14/14 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitä noille äideille että lapsesi on tyttö, koska kokee olevansa tyttö ja sitten haasta heidät kaikki oikeuteen syrjinnästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi