Jos irtisanomisen jälkeen ei heti onnistu saamaan töitä, miten selitän miksi lopetin työssä?
Eli työnantaja irtisanoi minut, ja minulla on onneksi vielä aikaa hakea uutta työtä. Mutta jos kävisi niin kurjasti, etten saa uutta työtä ennen kuin irtisanomisaikani päättyy, niin mitä keksisin haastattelussa selitykseksi?
Voisin tietysti irtisanoutua itse 1 kk irtisanomisajalla siten, että työsuhteeni tulisi päättymään juuri ennen sitä todellista, tai siis alkuperäistä, irtisanomisaikaa, niin silloin olisin tosiaan lähtenyt itse. Karenssi kuulemma tulee nimittäin joka tapauksessa, koska syy on työntekijän henkilöön liittyvä syy (siis voidaan katsoa työntekijän itsensä aiheuttamaksi).
Auttakaa, olkaa kiltti, pelko että joudun tuohon tilanteeseen, on koko ajan takaraivossa ja estää minua rentoutumasta ja keskittymästä rauhassa työnhakuun. Itseluottamukseni myös on nollissa.
Kommentit (25)
No, ensiksi nykyään EI ole mitenkään tavatonta että hyväkin työntekijä voi joutua välillä työttömäksi. Rekrytoija tuskin pelästyy sitä.
Toisaalta se että olet saanut potkut henkilöön liittyvillä perustella on harvinaisempaa ja selkeä varoituslippu potentiaaliselle uudelle työnantajalle. Avainkysymys lienee minkälaiset nuo työsuhteen päättymiseen johtaneet syyt olivat ja haluatko avoimesti kertoa niistä uudelle työnantajalle vai pitää omana tietonasi.
Jos jälkimmäinen, niin kehittelisin tuohon lyhyen selityksen joka ei olisi suoraa valehtelua vaikkei ihan kokonaan tilannetta avaisikaan.
Esim voisi sanoa jotenkin näin että:
- Olin XXX Oy:ssä kolme vuotta rakennuspiirtöjönö kunnes tuli tämä rakentamisen laskusuhdanne ja firman piti etsiä säästökohteita. Samaan aikaan oma tilanteeni oli sellainen, että olin jo pidempään miettinyt alanvaihtoa ja pienen sapatin pitoa, joten kun tarjottiin allekirjoitettavaksi sellaista paperia missä työsuhde päätettäisiin hyvillä ehdoilla niin laitoin nimen alle ja olen nyt kaikessa rauhassa etsimässä sitä seuraavaa vaihdetta uralleni.
Tai sitten vain lyhyemmin:
- Työsuhde päättyi minulta ja monelta muulta kun suhdanne kääntyi.
Kun et ala liikaa selittelemään niin ei asiaan todennäköisesti kiinnitetä kummempaa huomiota.
Jos työsuhteesi päättymisen olosuhteet sattuisivat olemaan sellaiset että niitä ei tarvitse piilotella ja olet väleissä vanhan esimiehesi kanssa, niin paras on jos voit pyytää häntä toimimaan tarvittaessa suositttelijana. Olen itse palkannut viime vuonna henkilön joka oli saanut edellisestä työstään potkut. Se ei kuitenkaan epäilyttänyt koska hänellä oli siihen hyvä tarina ja lisäksi hän antoi potkut antaneen esimiehensä numeron ja sanoi että tämä on sanonut että hänelle saa soittaa. Hänen tapauksessaan kyse oli siitä että firman oli ollut pakko vähentää tiimistä yksi, ja oli päätetty että viimeksi tullut joutuu lähtemään. Ja lisäksi hänen esimiehensä vahvisti tämän ja sanoi että jos pystyisi niin palkkaisi itse tämän henkilön takaisin.
Mikä se henkilöön liittyvä syy oli?
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä ei voi irtisanoa kuin tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Miksi valehteleisit siitä? Eihän se sinusta johdu.
Sensijaan jos työsuhde on PURETTU esimerkiksi siksi, että olet toiminut työnantajasi vahingoksi, rikkonut työntantajan selvää määräystä tai käyttäytynyt sopimattomasti tai laittomasti, sinulla on ongelma.
Valehtelu ei kannata koskaan. siitä jää aina kiinni ja luottamus on mennyt.
No kyllä työntekijä voidaan irtisanoa henkilöperusteisin syin myös. Siinä ei ole kyse työsuhteen purkamisesta (jolloin työsuhde siis päättyisi välittömästi), vaan siinä on irtisanomisaika joka riippuu työsuhteen kestosta.
Voit sanoa, ettei uutta mielekästä työtä löytynyt heti. Tai että halusit pitää hieman lomaa.
🥺