Onko Suomessa oikeasti työvoimapula?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On monilla aloilla. Esimerkiksi lääkäreissä ja insinööreissä. Mutta ei niihin noin vain täsmäkouluteta pelkän peruakoulun käynyttä Villeä tai Liisaa.
Olen itse työtön insinööri, suht. tuore koulutus eikä palkkapyyntökään päätä huimaa. Ei näytä töitä heruvan ja sen verran YT:itä myös ympärillä että taitaa olla monta samassa tilanteessa
Minä työtön insinööri olisin ollut kiinnostunut jopa päivittäistavarakaupasta, mutta tarjolla oli vain osa-aikaisia paikkoja, joten saavat mun puolesta pitää työpaikkansa. Mikä järki on työssä, jonka palkalla ei elä?
Ei ole. Ongelmana on työnantajien haluttomuus maksaa työstä palkkaa.
Kuten tässäkin keskustelussa nähdään, niin kannustinloukkuja on poistettava. Tässäkin jo useampi sanoo, että töitä olisi, mutta niihin töihin ei eri syistä haluta mennä.
Vierailija kirjoitti:
Kuten tässäkin keskustelussa nähdään, niin kannustinloukkuja on poistettava. Tässäkin jo useampi sanoo, että töitä olisi, mutta niihin töihin ei eri syistä haluta mennä.
Työnantajalle tämä sama näkyy työvoimapulana. Töitä olisi tarjolla, mutta siihen työhön ei ole tulijoita, kun rahaa saa ilman työntekoakin.
Vastasin, että ON vaikka vastaus tähän kysymykseen ei ole näin yksioikoinen
Työskentelen itse alalla jossa hyvästä palkasta ja todella hyvistä työsuhde-eduista huolimatta kaikkiin avoimiin paikkoihin ei ole yhtäkään hakijaa.
Toisaalta toisilla aloilla on ylitarjontaa
Työnantajista eli palkanmaksajista on pula.
Jos joku jää eläkkeelle vaikka niin uutta ei palkata tilalle.
Työnantajat kieroilee, suhmuroi töitä tehdään mahdollisimman
pienellä porukalla, että johtajille saadaan isot Bonukset !
Itse teen sijaisuuksia. Sijaisista on valtava pula. Useimmille tuollainen silpputyö ei ole toiveiden mukainen. Minulle on.
Perustulo ratkaisisi monen alan työvoimapulan, kun silloin kaiken tällaisen silpputyön tekeminen olisi taloudellisesti kannattavaa ja kannustavaa.
Markkinavoimat eivät valehtele. Jos nyt on työvoimapula, palkat raketoivat, kun työnantajat kilpailevat keskenään niukasta työvoimasta. Työnhakijoille lupaillaan kaikenlaisia etuja ja vuosibonuksia, kun jokainen työnantaja yrittää saada harvat työnhakijat itselleen kilpailijan nenän edestä.
Jos jostain on pulaa, mutta halukkuutta maksaa ei ole, pula ei ole kovin kipeä.
Raketoivatko palkat?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ongelmana on työnantajien haluttomuus maksaa työstä palkkaa.
Työnantajat maksaa ihan mukavasti kun on osaamista mistä maksaa. Jos työhön pääsee ilman koulutuspapereita, niin se on hanttihomma ja siitä saa hanttihomman palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle tämä sama näkyy työvoimapulana. Töitä olisi tarjolla, mutta siihen työhön ei ole tulijoita, kun rahaa saa ilman työntekoakin.
Pystytkö mainitsemaan nimeltä jonkun työnantajan, joka ei löydä työvoimaa?
Suomessa on työvoimapula. Ja Suomessa on työttömyyttä. Eivät ne sulje toisiaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole kyllä/ei -kysymys. On aloja, joilla on paha työvoimapula ja sitten on aloja, joilla on ylitarjontaa työntekijöistä.
Juuri näin. Itse lukumäärällisesti ei ole työvoimapulaa, mutta osaavasta työvoimasta on pulaa monilla aloilla (tarkoittaa siis koulutusta lähinnä, mutta myös itse tekemistä). Toisaalta useilla aloilla tuokin olisi helpolla ratkaistavissa, jos työpaikoilla vähän panostettaisiin perehdytykseen. Tuntuu että nykyisin ei viitsitä perehdyttää missään, ei duunarihommissa eikä toimistoduuneissa.
Olen jo kaksi kertaa törmännyt siihen, että työnantaja ei suostunut opettamaan minulle tarvittavaa tietotekniikkaa. Syö kuulemma liikaa resursseja. En saanut paikkaa tämän takia. Perehdytys on ollut nihkeää silloinkin, kun sain työpaikan.
Suomessa on pula maksuhaluisista työnantajista. T. Työnantaja itsekin
Pystytkö mainitsemaan nimeltä jonkun työnantajan, joka ei löydä työvoimaa?
Esimerkiksi täällä Helsingissä on kaupungilla pula lääkäreistä, sairaanhoitajista ja varhaiskasvattajista.
Ei ole mitään syytä paikata työvoimapulaa ulkomailta. Varsinkaan näistä maista, missä lapsille opetetaan varastaminen ja pahoinpitely jo pienestä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pula maksuhaluisista työnantajista. T. Työnantaja itsekin
Totta kai on, kun sosialidemokraattinen valtio lyö yrittäjää kuin vierasta sikaa. Kuka täällä työnantajaksi haluaa...
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on työvoimapula. Ja Suomessa on työttömyyttä. Eivät ne sulje toisiaan pois.
Tuolla on nimikin: Beveridge-käyrä. Molempia on yhtä aikaa, mutta yhden nousu yleensä liittyy toisen laskuun.
Varhaiskasvatuksessa on pulaa
Sotealalla on pulaa etenkin hoitajista mutta myös lääkäreistä
IT alalla on pulaa
Epäilen. Ei aikaisemmissakaan töissä insinöörit tule yhdeltä alalta vaan useammalta. Näyttää ikävä kyllä sille että toisenasteen koulutuksen omaavat nousee insinöörin paikoille, ja meitä potkitaan vaikka palkka roolissa on täysin sama. Samoin paljon insinööreissä ihmisiä jotka eivät ole edes kouluja loppuun käyneet. Vie maineen päteviltä