Kokemuksia Irakin Kurdistaniin matkustamisesta?
Olen suunnittelemassa matkaa Irakin Kurdistaniin (tarkemmin ottaen Erbiliin). Onko täällä joku käyny kyseisessa maassa / kaupungissa ja mitä vinkkejä antaisit kyseisiin kohteisiin
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jengi on alapeukuttanu tätä aloitusta? Ihan asiallinen ja mielenkiintoinen aihe musta
Koska ap on joko tyhmä tai trolli tai molempia. Mikä ihmeen syy kantasuomalaisella olisi lähteä tuonne? Monenko länkkärin luulet käyneen tuolla alueella? Jos on työhön tai avustustyöhön liittyvä matka, niin eiköhän reissuun saa parhaat ohjeet jostain ihan muualta.
Jos taas kyseessä on jonkun netti-ihastuksen tai turvapaikkamiehen perässä matkustaminen, niin miksei ap kysy siltä mieheltä neuvoja? Aivan päätön (...) avaus.
Siis miksi ei haluaisi lähteä? Ihan normaali kaupunki se Erbil on. No turkkilaiset välillä järjestävät yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Oli ihanaa! Olin siellä lettu levällään koko aika ja juotin koko janoisen kylän Kari Grandin tapaan vahvojen suihkuorgasmieni avulla kun Ahmet ja Dullah työntyivät minuun. Koska vain uudelleen!
N27
Ei helvetti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ole kun sun mies kustannettiin sieltä tänne.
Mikä mies? En ole hakemassa sieltä mitään miestä ja muutenkin olen itse mies :D
Ilmeisesti pelkuri, kun et vaan mene sinne. Top gearkin ajeli siellä ilman mitään ongelmia
Ap:llä ei oo ehkä ihan yhtä laajaa henkilökuntaa matkaa järjestelemässä kuin Top Gearissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täältä kyselet, jos oot traveller niin sit vaan menet. Muuten parempi olla menemättä kun et osaa
Kyselen täältä, sillä arvostan erilaisia näkökulmia. Olen keskustellut eri foorumeilla asiasta ja olen niistä saanut hyvin vinkkejä tulevalle reissulleni.
Aika nörttimenoa. Menet sinne ja tapaat muita travellereita
Taustatyö on aina tärkeää, että saa matkasta eniten irti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täältä kyselet, jos oot traveller niin sit vaan menet. Muuten parempi olla menemättä kun et osaa
Kyselen täältä, sillä arvostan erilaisia näkökulmia. Olen keskustellut eri foorumeilla asiasta ja olen niistä saanut hyvin vinkkejä tulevalle reissulleni.
En voi ymmärtää. Lähde vaikka Mallorcalle ja mene limudiskoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jengi on alapeukuttanu tätä aloitusta? Ihan asiallinen ja mielenkiintoinen aihe musta
Koska ap on joko tyhmä tai trolli tai molempia. Mikä ihmeen syy kantasuomalaisella olisi lähteä tuonne? Monenko länkkärin luulet käyneen tuolla alueella? Jos on työhön tai avustustyöhön liittyvä matka, niin eiköhän reissuun saa parhaat ohjeet jostain ihan muualta.
Jos taas kyseessä on jonkun netti-ihastuksen tai turvapaikkamiehen perässä matkustaminen, niin miksei ap kysy siltä mieheltä neuvoja? Aivan päätön (...) avaus.
Siis miksi ei haluaisi lähteä? Ihan normaali kaupunki se Erbil on. No turkkilaiset välillä järjestävät yllätyksiä.
Tämä siis :D Ymmärtäisin tän kommentin jos olisin suunnittelemassa matkaa Baghdadiin tai Irakin Rutbaa. Uskaltaisin lukemani perusteella väittää, että Erbil on lähes yhtä eurooppalainen/länsimaalainen kuin esimerkiksi Istanbul.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää. Lähde vaikka Mallorcalle ja mene limudiskoon
Voit itse lähteä Mallorcalle :). Sieltä löytyy hyviä rantoja, kivan näköistä luontoa sekä paljon kivoja all-inclusive hotlia, minne voi tehdä omatoimimatkan tai, vaikka pakettimatkan. Olin itsekkin joskus sellaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole trolli. Haluan aidosti käydä kyseisessä maassa ja itseasiassa Irakin Kurdistan on kohtuullisen suosittu matkakohde länsimaalaisten travellereiden keskuudessa (Huom Irakin Kurdistan eroaa paljon muusta Irakista) Aikomuksena on mennä tutustumaan paikalliseen kulttuuriin sekä perehtymään alueen historiaan
Valitettavasti ei ole mitään käytännön vinkkejä antaa, mutta itselläni on myös suunnitelmissa mennä vielä joskus käymään Irakin Kurdistanissa. Moni kaveri on sieltä kotoisin. Kurdilainen ruoka on valtavan hyvää ja ihmiset vieraanvaraisia :)
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa...... taas.
Mitä nyt taas? Jos asia ei kiinnosta yhtään niin miksi sitten käytit asiaa tämän keskustelun kommentoiiseen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole trolli. Haluan aidosti käydä kyseisessä maassa ja itseasiassa Irakin Kurdistan on kohtuullisen suosittu matkakohde länsimaalaisten travellereiden keskuudessa (Huom Irakin Kurdistan eroaa paljon muusta Irakista) Aikomuksena on mennä tutustumaan paikalliseen kulttuuriin sekä perehtymään alueen historiaan
Valitettavasti ei ole mitään käytännön vinkkejä antaa, mutta itselläni on myös suunnitelmissa mennä vielä joskus käymään Irakin Kurdistanissa. Moni kaveri on sieltä kotoisin. Kurdilainen ruoka on valtavan hyvää ja ihmiset vieraanvaraisia :)
Kiva kuulla :). Kävitkö muualla Kurdistanissa vai vierailitko pelkästään Erbilissä? Kävitkö esimerkiksi Sulaymaniyahssa? Jos kävit niin oliko vierialun arvoinen paikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinkomatkojen vai TUI:n reissulle?
Lufthansalla pääsee kätevästi Saksan kautta loistavilla lentoajoilla :) Pakettimatkat on tarkoitettu sitten erityyppisille reissuille
Tutut käyttää yleensä Hki-Istanbul-Erbil-reittiä, mutta se on kyllä perillä vasta aamuyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinkomatkojen vai TUI:n reissulle?
Lufthansalla pääsee kätevästi Saksan kautta loistavilla lentoajoilla :) Pakettimatkat on tarkoitettu sitten erityyppisille reissuille
Tutut käyttää yleensä Hki-Istanbul-Erbil-reittiä, mutta se on kyllä perillä vasta aamuyöstä.
Joo kattelin tota kanssa ja Istanbulin lennot on perillä (ja lähtee) joskus 3-5 välissä, joka on ainakin omasta mielestä järkyttävän huono aika.
Kannattaisi ennemmin kysyä Suomessa asuvilta kurdeilta vinkkejä. Olisi myös turvallisempaa, jos olisi jokin yhteys paikallisiin. Tosin kotimaa on kotimaa ja harva kurdi osaa katsoa asiaa turistin näkökulmasta. Seutu on varmasti kaunista, mutta turismin tasosta en tiedä. Länsimaisen käsitys voi olla hyvin erilainen kuin paikallisen. Naiset kulkevat huivipäisinä ja olennaista on muistaa, ettei Irak ole tunnustanut aluetta itsenäiseksi.
Ruoka syödään yleensä maassa/lattialla istuen.
Ruokailuvälineiden sijaan käytetään yleensä leipää, jolla kauhotaan ruokaa suuhun aterimelta.
Tollanen huvikseen matkustelu tuhoaa maapallon. Häpeäisit
Ihan oikeesti kuka haluaa kyseiselle matkalle?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ennemmin kysyä Suomessa asuvilta kurdeilta vinkkejä. Olisi myös turvallisempaa, jos olisi jokin yhteys paikallisiin. Tosin kotimaa on kotimaa ja harva kurdi osaa katsoa asiaa turistin näkökulmasta. Seutu on varmasti kaunista, mutta turismin tasosta en tiedä. Länsimaisen käsitys voi olla hyvin erilainen kuin paikallisen. Naiset kulkevat huivipäisinä ja olennaista on muistaa, ettei Irak ole tunnustanut aluetta itsenäiseksi.
Pitääpä muuten kysellä muutamalta vanhalta koulukaverilta, joidenka kanssa en ole ollu tekemisis useampaan vuoteen :). Joo Kurdistania ei ole Irak eikä moni muukaan maa ole julistanut sitä itsenäiseksi ja tää on hyvä muistaa. Kuitenkin Kurdistanin oman hallinnon takia Kurdistan on huomattavasti länsimaalaisempi kuin muu Irak, vaikka länsimaalainen se ei olekkaan. Muistan kuulleeni tältä mun vanhalta koulukaverilta, että Kurdistanissa ei ole ns huivi/burkapakkoa naisilla, mutta monet pukeutuvat siihen omien mieltymyksien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitää kato saada kunnon elämyksiä.
https://www.nytimes.com/2019/06/21/the-weekly/isis-bike-attack-tajikist…
Vierailija kirjoitti:
Minä. Mä oikeestaan haaveillen tästä matkasta.