Mitä vastaat, kun sinulta kysytään small talkissa, että mitä teet työksesi/elääksesi?
Olen usein miettinyt, että haluaisin olla kärpäsenä katossa kuulemassa, kun muiden tuiden tutut kysyvät, mitä kukin tekee elääkseen. Olen todella epäsosiaalinen ihminen, ja silti tuntuu että useamman kerran vuodessa joudun tuon kysymyksen äärelle. Olisi hauska kuulla vastauksia uraihmisiltä ja myös työ-/opiskeluelämän ulkopuolelta.
Itse vastaan, että en tällä hetkellä mitään, mutta haaveilen opinnoista yliopistossa. Vain ensimmäinen osa vastauksesta on täysin totta, koska minusta ei ole täysipäiväiseen opiskeluun, vaikka siitä haaveilenkin.
Ihmiset tuntuvat hurjan huojentuneilta, kun jatkan lausetta. Ei mitään ei ole hyvä eikä tyydyttävä vastaus, vaan ilmeisesti se on melko kiusallinen.
T. Utelias työkyvytön
Kommentit (52)
Inhottava kysymys. En halua jutella työstäni smalltalkina. Joskus sanin olevani sote-alalla tai työskenteleväni hyvinvointialueeella tai heh heh pahoinvointialueella. Joskus hallinnollista hommaa hyvinvointialueella. Joskus psykologi. Riippuu vähän tilanteesta. Tai sitten vaan sanon tekeväni toimistohommia.
Vastaan että olen asiakkuusjohtajana rahoitusalalla ja vaihdan sujuvasti puheenaihetta, työstä puhuminen on tylsää. Puhutaan mieluummin vaikka kulttuurista, matkailusta tai siitä minkä kirjan kukin luki viimeksi.
Seurue kaikenlaisten alojen ihmisiä: Olen toimihenkilö rakennustyömaalla.
Alan ihmisten seurassa: Olen työmaainsinööri.
Vierailija kirjoitti:
vaivaannun koska, ammattini on niin hieno ja muita parempi ns. huippuhomma
että sen kertominen on kuin noloa itsensä kehumista
Olet siis primaballerina. En keksi hienompaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulien puolittajana Fazerilla.
Hauska sattuma! Minä taas liimaan ne puolikkaat yhteen. Kiva duuni, mutta sesonkiaikaan joulun alla on tosin kieli älyttömän kipeä.
Nykyisin ei kannata edes kysäistä mitä töitä teet. Parempi kysäistä heti oletko töissä jossain vai työtön. Kyllä työttömän tunnistaa heti, pälyilevät ja kiertelevät nurkissa ja välttelevät ihmisten katseita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon että olen tk-eläkkeellä. Niinkuin olenkin.
Miten tästäkin voi saada ongelman?
Miksi haluaisin kertoa muille, siis tutun tutuille, olevani sairas? Ei se kuulu minun mielestäni kenellekään muulle kuin psykiatrilleni ja puolisolleni. Ei terveyasiat kuulu small talkiin.
Ap
Jos ei halua kuulla totuutta, niin sitten kannattaa jättää kysymättä.
Yleensä sanon että analysoin erilaisia vesistönäytteitä. Vaikka muitakin vesityyppejä analysoin. Joskus sanon että kemian laborantti, ympäristöpuolella.
Ensin mainittu on järkevin, kun sitten ihmiset yleensä tajuaa edes suunnilleen mitä teen. Jos sanon vain laborantti, luullaan heti että olen se terveyskeskuksen labrahoitaja joka ottaa verinäytteitä. Ja jos sanon vain laborantti, tutkin erilaisia vesiä, niin sekin kuullaan heti väärin eli kuulevat "tutkin veriä" ja taas luullaan hoitajaksi... Siksi puhun nykyään vesistönäytteistä, ei ihmiset aina muuten ymmärrä kuulemaansa.
Pohjimmiltaan ihmisiä en yleensä aihe kiinnosta sen enempää, mutta itseäni turhauttaa jos ymmärtävät väärin ja sitten kohta ihmetellään jotain verinäytteen ottojuttuja joihin mulla ei ole mitään koulutusta tai tietoja...
En ikimaailmassa ainakaan vastaisi tuohon mitään työhön liittyvää.
Ehkä kysyisin, mitä itse teet? .Tai miksi moisia kyselet?
Oletpa utelias, miksiköhän? Jopas repäisit vitsin. Samaa kuin muutkin, syön ja nukun.
Minulta ei ole koko elämäni aikana kukaan kysynyt mitään noin tökeröä. Ihan harmittaa puolestasi.
" olen päiväkodissa hoitajana". "Hyi, miten jaksat?" Sitten siirrytään säähän..