Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistoon haku?

Vierailija
04.06.2023 |

Kävin omaopintokannassa katsomassa, niin en ole saanut opintopaikkaa lukiotodistuksella. Äidinkielestä olisi pitänyt olla vähintään c, minulla oli b. Kiitos lukihäiriön, jota ei silloin tunnistettu. Siitä on jo 26v kun kirjoitin. Minulla on maisterintutkinto toisesta korkeakoulusta.
Ajattelin, että haen pelkän kokeen perusteella. Onko minulla mahdollisuutta tulla vielä valituksi yliopistoon? Vai joko syön hattuni? Miten ne joilla ei ole lukiotodistusta pääsevät korkeakouluun ja entä jos ilmoittaudun avoimen opiskelijaksi, voinko sieltä päästä sisään yliopistoon?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin menee ja hyvä valinta. Ihan yhtä helppoa/vaikeaa se on kaikille pääsykokeissa hakeville.

Saisinko tähän jotain perusteluja?

Kun olen itse tutustunut yhteishakuun, on käytännössä ensikertalaisen mahdollista päästä sisään huomattavasti pienemmällä pistemäärällä kuin sen, jolla on jo aikaisempi korkeakoulututkinto .

Ihan hyvä, että ensikertalaisia suositaan, mutta kyllä se vaan tilastollisesti vaikeuttaa aika tavalla alanvaihtajien hakua yliopistoon.

Tottakai aina kannattaa yrittää, mutta jos tietää, että omassa kiintiössä sisään otetaan kaksi opiskelijaa, on ihan hemmetin hyvä, että on muitakin vaihtoehtoja. Näitä avoimen väyliä sun muita.

Varmaan kannattaa ottaa selvää siinä tapauksessa tai sitten olla sen kahden joukossa.

Mä tiedän vain tekniikan alasta, siellä on mahdollisuus päästä todistuksella vaikka satavuotiaana (mutta sen suhteen on kyllä poikkeus).

Siitä, onko pääsykokeissa erikseen ensikertalais- ja monikertalaiskiintiöitä jollakin alalla, en tosiaan tiedä mitään. Olin luullut että 50-50 max.

Ei ole ollenkaan harvinaista, että hyväksytyistä hakijoista ensikertalaisia on jopa 80-90 %. Monella alalla kiintiöt ovat todella kovat.

Puhuin pääsykoevalinnasta, mikä siis koskee kysyjän tilannetta, en kaikista opiskelemaan hyväksytyistä.

Mutta toki yliopistoon pääsy on vaikeaa. Voisi mielestäni painottaa pääsykokeita ja kiintiöitä hieman toisella tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän