Yliopistoon haku?
Kävin omaopintokannassa katsomassa, niin en ole saanut opintopaikkaa lukiotodistuksella. Äidinkielestä olisi pitänyt olla vähintään c, minulla oli b. Kiitos lukihäiriön, jota ei silloin tunnistettu. Siitä on jo 26v kun kirjoitin. Minulla on maisterintutkinto toisesta korkeakoulusta.
Ajattelin, että haen pelkän kokeen perusteella. Onko minulla mahdollisuutta tulla vielä valituksi yliopistoon? Vai joko syön hattuni? Miten ne joilla ei ole lukiotodistusta pääsevät korkeakouluun ja entä jos ilmoittaudun avoimen opiskelijaksi, voinko sieltä päästä sisään yliopistoon?
Kommentit (21)
No et sinä 26 v vanhalla yo-todistuksella pääse minnekään, vaikka olisi todistus pelkkiä L-arvosanoja täynnä. Siinä on joku vuosinakaan, miltä ajalta todistuksella voi päästä.
Pääsykokeiden kautta tai avoimen yliopiston väylää pitkin onnistuu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, varmaan on maisterin tutkinto. Tsemppiä
Itseasiassa minulla on amk ja korkeakoulututkinto.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No et sinä 26 v vanhalla yo-todistuksella pääse minnekään, vaikka olisi todistus pelkkiä L-arvosanoja täynnä. Siinä on joku vuosinakaan, miltä ajalta todistuksella voi päästä.
Jes, nyt pitää vaan jännittää niitä pääsykoetuloksia. Kiitos viestistä, joka tsemppaa!
Ap
Sun mahdollisuus päästä sisään on aika pieni, koska ensikertalaiskiintiö on suuri.
Saanko kysyä, mikä pääaine sinua kiinnostaa? Entä miltä alalta maisterintutkintosi on?
Avoimen väylän vaihtoehto on yksi hyvä keino,
lisäksi sinulla voisi olla mahdollista hakea sisään suoraan maisteriohjelmiin.
Googlesta löytyy paljon tietoa: avoimen väylä, väyläopinnot yliopistoon jne. Käypä tutustumassa niihin.
Ja kerro, mitä oot ennen opiskellut ja mikä sua nyt kiinnistaa. Näin voisi olla helpompi antaa sulle vinkkejä. Entä olisko YAMK kiinnostava vaihtoehto?
Olen opiskellut Helsingin yliopistossa teologiaa maisterin ja nyt haluaisin vaihtaa sosiaalityöhön . Amk-opinnot on diakonissa-sairaanhoitaja. Papin töitä olen tehnyt 15-vuotta.
Ap
En ole yamk-tutkinnosta kiinnostunut.
Ap
Tiedonhaku ja luetun ymmärtäminen tuntuu olevan melko huonoilla kantimilla ollaksesi maisteri. Joku tuolla ylempänä jo vastasi asiallisesti minkälaiset vaihtoehdot sulla on. Ja lisää tietoa erilaisista tavoista päästä opiskelemaan ja mitä mikäkin väylä vaatii, löytyy yliopistojen sivuilta. Jos et ymmärrä edes miten perus yhteishaku toimii, niin oi voi.
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut Helsingin yliopistossa teologiaa maisterin ja nyt haluaisin vaihtaa sosiaalityöhön . Amk-opinnot on diakonissa-sairaanhoitaja. Papin töitä olen tehnyt 15-vuotta.
Ap
Sosiaalityöhän olisi varmasti oikein hyvä aine sun taustalla! Töihin revitään jo ennen kuin valmistut :) Sulla on hyvä mahdollisuus päästä sisään avoimen väylältä suoraan maisteriopintoihin.
Suoritat vaaditun määrän opintoja avoimessa ja haet sitten niiden perusteella maisteriohjelmaan. Toki samalla kannattaa myös kokeilla ne perinteisetkin pääsykokeet niin sisäänpääsyn todennäköisyys kasvaa.
Älä välitä noista valittajista, joiden mielestä et ole riittävästi sitä tai tätä. Itsellänikin oli aiemmasta tutkinnosta vierähtänyt 20 vuotta ja olin aluksi aivan pihalla noista opintomahdollisuuksista ja hauista. Silti olen ihan älykäs ihminen ja pärjännyt akateemisissa opinnoissa mainiosti.
Löysin ainakin Jyväskylän avoimesta yliopistosta tietoa noista sosiaalityön opinnoista. Lisäksi ilmeisesti Itä-Suomen yliopisto, Lapin yliopisto ja Tampere mahdollistaa sosiaalityön opintoihin hakeutumisen avoimen väylän kautta. Sinuna soittaisin suoraan noihin avoimen yliopiston opinto-ohjauksiin, eri yliopistoilla voi olla eri käytänteitä ja vaatimuksia.
Tuossa yksi esimerkki
https://www.avoin.jyu.fi/fi/opintotarjonta/sosiaalityo/avoimen-vayla-so…
Hyvin menee ja hyvä valinta. Ihan yhtä helppoa/vaikeaa se on kaikille pääsykokeissa hakeville.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin menee ja hyvä valinta. Ihan yhtä helppoa/vaikeaa se on kaikille pääsykokeissa hakeville.
Saisinko tähän jotain perusteluja?
Kun olen itse tutustunut yhteishakuun, on käytännössä ensikertalaisen mahdollista päästä sisään huomattavasti pienemmällä pistemäärällä kuin sen, jolla on jo aikaisempi korkeakoulututkinto .
Ihan hyvä, että ensikertalaisia suositaan, mutta kyllä se vaan tilastollisesti vaikeuttaa aika tavalla alanvaihtajien hakua yliopistoon.
Tottakai aina kannattaa yrittää, mutta jos tietää, että omassa kiintiössä sisään otetaan kaksi opiskelijaa, on ihan hemmetin hyvä, että on muitakin vaihtoehtoja. Näitä avoimen väyliä sun muita.
Vierailija kirjoitti:
Tiedonhaku ja luetun ymmärtäminen tuntuu olevan melko huonoilla kantimilla ollaksesi maisteri. Joku tuolla ylempänä jo vastasi asiallisesti minkälaiset vaihtoehdot sulla on. Ja lisää tietoa erilaisista tavoista päästä opiskelemaan ja mitä mikäkin väylä vaatii, löytyy yliopistojen sivuilta. Jos et ymmärrä edes miten perus yhteishaku toimii, niin oi voi.
Mikähän mahtaa olla oman luetun ymmärtämisen taso? Tai koulutuksesi? Minusta kommenttisi on typerä ja ajattelematon: aloittaja kertoo, että hänellä on lukihäiriö ja sinä mollaat tiedonhakua ja luetun ymmärtämistä. Hyi mitä käytöstä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olen itse tutustunut yhteishakuun, on käytännössä ensikertalaisen mahdollista päästä sisään huomattavasti pienemmällä pistemäärällä kuin sen, jolla on jo aikaisempi korkeakoulututkinto .
Ihan hyvä, että ensikertalaisia suositaan, mutta kyllä se vaan tilastollisesti vaikeuttaa aika tavalla alanvaihtajien hakua yliopistoon.
Tottakai aina kannattaa yrittää, mutta jos tietää, että omassa kiintiössä sisään otetaan kaksi opiskelijaa, on ihan hemmetin hyvä, että on muitakin vaihtoehtoja. Näitä avoimen väyliä sun muita.
Varmaan kannattaa ottaa selvää siinä tapauksessa tai sitten olla sen kahden joukossa.
Mä tiedän vain tekniikan alasta, siellä on mahdollisuus päästä todistuksella vaikka satavuotiaana (mutta sen suhteen on kyllä poikkeus).
Siitä, onko pääsykokeissa erikseen ensikertalais- ja monikertalaiskiintiöitä jollakin alalla, en tosiaan tiedä mitään. Olin luullut että 50-50 max.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa minulla on amk ja korkeakoulututkinto.
Ap
Sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kannattaa ottaa selvää siinä tapauksessa tai sitten olla sen kahden joukossa.
Mä tiedän vain tekniikan alasta, siellä on mahdollisuus päästä todistuksella vaikka satavuotiaana (mutta sen suhteen on kyllä poikkeus).
Siitä, onko pääsykokeissa erikseen ensikertalais- ja monikertalaiskiintiöitä jollakin alalla, en tosiaan tiedä mitään. Olin luullut että 50-50 max.
Ei ole ollenkaan harvinaista, että hyväksytyistä hakijoista ensikertalaisia on jopa 80-90 %. Monella alalla kiintiöt ovat todella kovat.
Miksi ihmeessä haluat kolmannen korkeakoulututkinnon jos sulla on jo kaksi. Ei sun kuulukaan enää päästä yliopistoon, kun olet jo kahden tutkinnon verran kuluttanut yhteiskunnan varoja. Töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään vuodirajaa. Voi päästä mutta esteeksi tulee se, että reaali on nollilla, koska ei ole erikseen kirjoitettu.
Miksi vastaat asiaan, josta et tiedä mitään?