Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakottaako te toimisto kuntouttavaan jos olen ollut ahdistuksen takia terapiassa?

Vierailija
04.06.2023 |

Kysyn koska mulla on pian te toimiston kanssa keskustelu aika ja mietin alkaako ne pakottaa menemään tonne? Olen ollut ahdistuksen takia terapiassa ja ne myös tietää sen kun kerroin. Sairaslomaa en hakenut koska se olisi vai pahentunut tilannetta.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne voi pakottaa mihinkään.

Vierailija
2/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne voi pakottaa mihinkään.

Mutta miten voi ystävällisesti kieltäytyä jos he alkaa ehdotella että tämä olisi sopiva mulle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vain kertoa, että ei halua tai kykene. Jos ei riitä ja jos vaaditaan sairauslomatodistus, niin sitten täytyy hoitaa asia niiin, jos ei tosiaankaan kykene.

Vierailija
4/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne voi pakottaa ketään koska se on vapaaehtoinen palvelu. Sitä paitsi sinne meno edellyttää sitä, että ei kykene työhön tai työllistymistä edistävään palveluun, jotka ovat ensisijaisia toimintoja suhteessa kuntouttavaan työtoimintaan.

Vierailija
5/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus kasvaa välttelemällä. Ahdistuksen kanssa oppii elämään kun kärvistelee ne vaikeat tilanteet läpi. Huomaa, että siitä selviää. Et kuole vaikka joku sinuun katsoisikin. Itse asiassa koko jännittäminen ja ahdistuminen on sun omassa päässäsi, ei muita kiinnosta punastutko vai etkö. Elipiiri laajenee. Saat itsetuntoa ja rahaakin enemmän kuin kotona istumalla. Opiskelemaan ja töihin vaan.

Vierailija
6/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele lisää tietoja avoimin mielin. Älä lupaudu mihinkään ehdotettuun suoralta kädeltä, joskaan älä myöskään tyrmää. Kerro pohtivasi asiaa. Jos annat kuvan että olet työn vieroksuja niin se ei helpota asiaa.

Vierailija
7/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Sinä sanot vaan tiukasti ettet suostu, koska et koe haluavasi hengailla päiviä askartelemassa muiden mt-ongelmaisten kanssa. Virkailija urputtakoon mitä urputtaa. Vähänkin täysjärkisellä ihmisellä on suuri riski ahdistua/masentua kuntouttavassa vaan enemmän. Toinen vaihtoehto on että teet minimin 4h/viikko yhtenä päivänä etkä suostu enempää tekemään.

Vierailija
8/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistus kasvaa välttelemällä. Ahdistuksen kanssa oppii elämään kun kärvistelee ne vaikeat tilanteet läpi. Huomaa, että siitä selviää. Et kuole vaikka joku sinuun katsoisikin. Itse asiassa koko jännittäminen ja ahdistuminen on sun omassa päässäsi, ei muita kiinnosta punastutko vai etkö. Elipiiri laajenee. Saat itsetuntoa ja rahaakin enemmän kuin kotona istumalla. Opiskelemaan ja töihin vaan.

Mitä hemmettiä juuri luin?! Oletko noin pihalla? Itse olen ahdistuksen (GAD, OCD) vuoksi pysyvällä eläkkeellä, eipä kuule mennyt ohi vaikka kuinka altistin itseäni, päinvastoin. Kaikki lääkkeet ja terapiat ja aivostimulaatiot kokeiltu. Työkykyselvitykset ja kuntoutustutkimukset tehty. Ja siitä opiskelusta, on opiskeltu ja plakkarissa sekä FM että FT. Eipä sekään minua parantanut vaan väitöskirja vei viimeisetkin terveyden rippeet. Ahdistusta on monenlaista, joten ehkäpä sinun ei kannata alkaa asiassa asiantuntijaksi, sillä et selvästikään ole psykiatrian erikoislääkäri.

Vierailija
9/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro miten kärvistellään vuosikausien henkinen ja fyysinen pahoinpitely läpi? Tai hyväksikäyttö?

Vierailija
10/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava on kunnan tarjoama palvelu, te-toimisto vain tarkistaa, että täytät kriteerit, jos kunta päättää, että se on sinun paikkasi.

Vierailija
11/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ehdottavat juurikin kuntouttavaa päivätoimintaa. Saat sosiaalisia kontakteja, elämänrytmisi hallintaan, itseluottamuksesi kasvaa onnistumisen kokemuksista ja blah, blah, blah... Jos suostut aloita yhdellä neljän tunnin päivällä/vko.

Vierailija
12/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti ehdottavat juurikin kuntouttavaa päivätoimintaa. Saat sosiaalisia kontakteja, elämänrytmisi hallintaan, itseluottamuksesi kasvaa onnistumisen kokemuksista ja blah, blah, blah... Jos suostut aloita yhdellä neljän tunnin päivällä/vko.

Eikä sun tarvitse välttämättä tehdä mitään.

Vierailija
13/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko vain sanoa,e ttei koe tämän auttavan tällä hetkelä? Kun haluaisin oman ala työn

Vierailija
14/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tosisyys miksi en halua kuntouttavaan, koska olin tuolla jo töissä joskus 20 -vuotiaana(tai harjoittelussa). Ja silloinen se pomo toivotti hyvää matkaa tulevaisuuteen jne. Nyt olen päälle 30v ja jos tuonne samaan paikkaan mut haluavat laittaa, niin tuntisin oloni jotenkin nyöryytetyksi. Kun siellä on ne samat tyypit töissä jne. Asun pikkukylässä ja tuo on kai se ainut paikka, minne voivat laittaa. T. AP

Vierailija
15/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tosisyys miksi en halua kuntouttavaan, koska olin tuolla jo töissä joskus 20 -vuotiaana(tai harjoittelussa). Ja silloinen se pomo toivotti hyvää matkaa tulevaisuuteen jne. Nyt olen päälle 30v ja jos tuonne samaan paikkaan mut haluavat laittaa, niin tuntisin oloni jotenkin nyöryytetyksi. Kun siellä on ne samat tyypit töissä jne. Asun pikkukylässä ja tuo on kai se ainut paikka, minne voivat laittaa. T. AP

Joo en titse todellakaan menisi. Voiko siitä siis tulla siis jotain karenssia jos kieltäytyy?

Vierailija
16/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo en titse todellakaan menisi. Voiko siitä siis tulla siis jotain karenssia jos kieltäytyy?

En minä tiedä, siksi kysyin miten tuosta voi kieltäytyä jos ehdottaa. Voiko vain sanoa, että tuo ei tuntunut omalta jutulta tai jotain.

Vierailija
17/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä tiedä, siksi kysyin miten tuosta voi kieltäytyä jos ehdottaa. Voiko vain sanoa, että tuo ei tuntunut omalta jutulta tai jotain.

No voi, kunhan napakasti kieltäytyy mutta sehän on tärkeämpää mitä seurauksia sillä on, tuleeko jotain karenssia tms.

Vierailija
18/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minulle ehdotettiin kuntouttavaa, hain paikan itse, sovin neljästä päivästä viikossa ja kuusi tuntia per päivä, eli maksimi. Tosin haluankin todistaa olevani työkykyinen, enkä veltto luuseri, joka ei paskaakaan nakkaa ellei ole pakko.

Anteeksi käyttämäni kieli.

Tahdon oikeisiin töihin!

Vierailija
19/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ensinnäkään kannata kertoa työkkärissä mistään mt-ongelmistaan tai sairauksistaan. Muutenkin kannattaa olla hyvin vaitonainen mitä työkkärille kertoo, tiedot koulutuksesta, työkokemuksesta, ym asioista jotka vaikuttavat työnhakuun kerrotaan jo alussa ja jos tilanne muuttuu. Sairausloman kesto pitää myös ilmoittaa mutta syytä ei tarvitse.

Vierailija
20/28 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ensinnäkään kannata kertoa työkkärissä mistään mt-ongelmistaan tai sairauksistaan. Muutenkin kannattaa olla hyvin vaitonainen mitä työkkärille kertoo, tiedot koulutuksesta, työkokemuksesta, ym asioista jotka vaikuttavat työnhakuun kerrotaan jo alussa ja jos tilanne muuttuu. Sairausloman kesto pitää myös ilmoittaa mutta syytä ei tarvitse.

No mun tietää jo että sairastan ahdistusta