Opettajana olen aivan uupunut järjestyshäiriöihin ja ilkivaltaan
Ongelma on resursseissa: rahaa ei ole tarpeeksi varhaiskasvatukseen, mielenterveystyöhön, koulunkäyntiin eikä sosiaalihuoltoon.
KOULUN päättäjäispäivää edeltävänä iltana pohdin, miten valmistautuisin viimeiseen työpäivääni ennen kesälomaa. Uskallanko pysäköidä koulun pihalle, vai voiko jollain oppilaalla kenties tulla mieleen rikkoa opettajien autoja? Jäänkö koululle hetkeksi työkavereiden kanssa, vai poistunko äkkiä kotiin, jotten joudu keskelle laittomuuksien selvittelyä? Vai menisikö kaikki kuitenkin hyvin? Onhan sali täynnä vanhempia.
On mielestäni kohtuutonta, että tällainen pohdinta on nykyopettajan arkea. Työskentelen keskisuuren kaupungin suuressa koulussa, ja olen näin kesäkuun alussa aivan uupunut järjestyshäiriöihin ja ilkivaltaan, jota lukuvuoden aikana on tapahtunut. Rikkinäisiä vessojen ovia on enemmän kuin ehjiä, ruoalla sotketaan joka kuukausi useampaan otteeseen ja sitä varastetaan sotkemista varten. Oppilaat muodostavat jengejä, joiden voimin yritetään saada murrettua opettajien auktoriteetti.
Mediassa on paljon julistettu, että suuri suomea puhumattomien osuus olisi yleistyneen levottomuuden taustalla. Meidän koulussamme S2-oppilaita on yhden käden sormilla laskettava määrä, eikä yksikään heistä osallistu häiriköintiin. Ongelma ei ole kielessä tai sen osaamattomuudessa vaan resursseissa. Rahaa ei ole tarpeeksi varhaiskasvatukseen, mielenterveystyöhön, koulunkäyntiin eikä sosiaalihuoltoon. Koululle ei anneta muuta mahdollisuutta kuin kantaa kaikkien näiden resurssipuutteiden seuraukset pitämällä säilössä nuoria, jotka eivät kykene koulunkäyntiin yleisopetuksessa.
Tulevalta hallitukselta toivonkin viimein konkreettisia tekoja lasten ja nuorten hyväksi. Me emme kaipaa asiantuntijalausuntoja, uusia opetussuunnitelmia tai hienoja täydennyskoulutuksia. Me kaipaamme rahaa. Me kaipaamme panostusta lasten ja nuorten hyvinvointiin, jotta meidän ei tarvitsisi joka päivä olla järjestyksenvalvojia, sosiaalityöntekijöitä, varavanhempia ja päihdetyöntekijöitä. Me haluaisimme olla taas opettajia ja tulla päättäjäispäivänä kouluun iloisina kuluneesta vuodesta, emme peläten.
Kommentit (23)
Tämä mielipidekirjoitus oli hesarissa. Opettajilla on onneksi messevät lomat joilla voivat pohtia miten lisätä luontaista auktoriteettiaan ja sosiaalisten ongelmien sietokykyä. Opettaja voi myös kouluttautua sosiaalialalle, jos haluaa muuttaa maailmaa toiseksi. Pelkkä valittaminen ei muuta mitään eikä ketään.
Opettaja on hyvä ja menee töihin kouluun jossa s2 oppilaita on huomattavasti enemmän. Ei taida rahkeet riittää.
En ihmettele opettajien uupumusta yhtään. Koettu on.
Miksei voida perustaa kouluja häirikköoppilaille, joissa olisi vartijoita eikä mitään nykykoulujen mukavuuksia. Mikäli ei osaa käyttäytyä, joutuu luopumaan eduistansa, joita yhteiskunta tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on hyvä ja menee töihin kouluun jossa s2 oppilaita on huomattavasti enemmän. Ei taida rahkeet riittää.
Ootko sä opettajana s2-enemmistö koulussa?
Puhelimet pitäis saada ottaa hel vettiin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimet pitäis saada ottaa hel vettiin kyllä.
Tästä pitäisi tehdä kansalaisaloite
Tämä ei ole lasten vika. Vaan aikuisten. Vanhempien tulisi ottaa vastuuta lapsistaan. Opettajien tulisi muuttaa asennoitumistaan haastaviin lapsiin. Lapset kyllä aistivat kielteisen asenteen. Lapsethan oikeasti heijastavat sitä tunnetta mitä aikuiset heille aiheuttavat. Joten vaikea oppilas ei ole vaikea, vaan takana on vaikeat vanhemmat ja edessä vaikea opettaja. Eikö vanhempien ja opettajien kuuluisi istua ne jälki-istunnot vihdoin ja viimein.
Vierailija kirjoitti:
Tämä mielipidekirjoitus oli hesarissa. Opettajilla on onneksi messevät lomat joilla voivat pohtia miten lisätä luontaista auktoriteettiaan ja sosiaalisten ongelmien sietokykyä. Opettaja voi myös kouluttautua sosiaalialalle, jos haluaa muuttaa maailmaa toiseksi. Pelkkä valittaminen ei muuta mitään eikä ketään.
Hoitoalalla on ihan yhtä pitkät lomat. Hoitoalan etuisuuksista ei vaan puhuta, ettei martyyrisädekehä mene
Ei ongelma ole resursseissa vaan ongelma on asenteissa. Entisaikaan ei ollut varhaiskasvatusta, mutta silloin oli kouluissa, kodeissa ja päiväkodeissa kuri. Nykyopettajat eivät kuria hyväksy, vaan korkeintaan "lempeät rajat" jotka toimeenpannaan "sanoittaen".
Nuoret pojat ja tytöt ovat pitkälti täyttä jätettä.
Ja syy on vanhemmissa.
Nuorille tuupataan puhelin ja kofeiinijuoma kouraan, kunhan ovat poissa häiritsemästä vanhempia. Kukaan ei saa komentaa heitä. Ei opettaja, ei bussikuski, ei poliisi.
Nuoret ovat kingejä ja queeneja jotka tekevät mitä haluavat. Keskiluokkaiset vekarat ajelevat laittomilla mautoilla, amisvekarat laittomilla mopoilla, alaluokan vekarat ovat roadmaneja jotka varastavat kengät ala-astelaisen jalasta.
Nykyisellä teinisukupolvella ei ole toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä mielipidekirjoitus oli hesarissa. Opettajilla on onneksi messevät lomat joilla voivat pohtia miten lisätä luontaista auktoriteettiaan ja sosiaalisten ongelmien sietokykyä. Opettaja voi myös kouluttautua sosiaalialalle, jos haluaa muuttaa maailmaa toiseksi. Pelkkä valittaminen ei muuta mitään eikä ketään.
Hoitoalalla on ihan yhtä pitkät lomat. Hoitoalan etuisuuksista ei vaan puhuta, ettei martyyrisädekehä mene
KVTESin mukaan ei ole. Löydätkö lähteen väitteellesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä mielipidekirjoitus oli hesarissa. Opettajilla on onneksi messevät lomat joilla voivat pohtia miten lisätä luontaista auktoriteettiaan ja sosiaalisten ongelmien sietokykyä. Opettaja voi myös kouluttautua sosiaalialalle, jos haluaa muuttaa maailmaa toiseksi. Pelkkä valittaminen ei muuta mitään eikä ketään.
Hoitoalalla on ihan yhtä pitkät lomat. Hoitoalan etuisuuksista ei vaan puhuta, ettei martyyrisädekehä mene
KVTESin mukaan ei ole. Löydätkö lähteen väitteellesi?
Lue tarkemmin. Minulla on 8 viikkoa vuosilomaa, olen kaupungilla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä mielipidekirjoitus oli hesarissa. Opettajilla on onneksi messevät lomat joilla voivat pohtia miten lisätä luontaista auktoriteettiaan ja sosiaalisten ongelmien sietokykyä. Opettaja voi myös kouluttautua sosiaalialalle, jos haluaa muuttaa maailmaa toiseksi. Pelkkä valittaminen ei muuta mitään eikä ketään.
Hoitoalalla on ihan yhtä pitkät lomat. Hoitoalan etuisuuksista ei vaan puhuta, ettei martyyrisädekehä mene
Ai kolmen kuukauden kesäloma? Enpä ole tiennytkään.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret pojat ja tytöt ovat pitkälti täyttä jätettä.
Ja syy on vanhemmissa.
Nuorille tuupataan puhelin ja kofeiinijuoma kouraan, kunhan ovat poissa häiritsemästä vanhempia. Kukaan ei saa komentaa heitä. Ei opettaja, ei bussikuski, ei poliisi.
Nuoret ovat kingejä ja queeneja jotka tekevät mitä haluavat. Keskiluokkaiset vekarat ajelevat laittomilla mautoilla, amisvekarat laittomilla mopoilla, alaluokan vekarat ovat roadmaneja jotka varastavat kengät ala-astelaisen jalasta.
Nykyisellä teinisukupolvella ei ole toivoa.
Netti ja some pilasi nuorison sekä rap-musiikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä mielipidekirjoitus oli hesarissa. Opettajilla on onneksi messevät lomat joilla voivat pohtia miten lisätä luontaista auktoriteettiaan ja sosiaalisten ongelmien sietokykyä. Opettaja voi myös kouluttautua sosiaalialalle, jos haluaa muuttaa maailmaa toiseksi. Pelkkä valittaminen ei muuta mitään eikä ketään.
Hoitoalalla on ihan yhtä pitkät lomat. Hoitoalan etuisuuksista ei vaan puhuta, ettei martyyrisädekehä mene
KVTESin mukaan ei ole. Löydätkö lähteen väitteellesi?
Lue tarkemmin. Minulla on 8 viikkoa vuosilomaa, olen kaupungilla töissä.
Miehelläni on 38 arkipäivää lomaa kunnan töistä, mutta vaihtamalla lomarahat vapaaksi sai 19 arkipäivää lisää. Hänellä on siis 11 viikkoa lomaa haluamassaan kohdassa. Minulla opettajana on 13 viikkoa, enkä voi vaikuttaa loman ajankohtiin. Lomarahat toki mieheni menettää, mutta palkkansa on silti parempi kuin opettajan palkka.
Oppilaita koskevissa mielipidekirjoituksissa olisi hyvä määritellä mihin kategoriaan väite kuuluu
1) sellaiseen jossa halutaan, että ihmiset muuttuvat toisenlaisiksi -> epärealistista, ei kannata julkaista tai lukea
2) sellaiseen, jossa halutaan että yhteiskunta muuttuu toisenlaiseksi -> hidasta ja epärealistista, ei kannata julkaista tai lukea
3) sellaiseen, jossa kirjoittaja itse on valmis ratkaisemaan ongelman, mutta tarvitsee sitä varten jotain- > järkeviä, kannattaa lukea ja julkaista.
Tämä kirjoitus osui kakkoskategoriaan, eli on lähinnä sellainen "tiedoksi teille",tyyppinen ilmoitus. Olennaista olisi miettiä, mitä tämä ongelman havainnut kirjoittaja olisi itse valmis tekemään, että tilanne muuttuisi toisenlaiseksi.
Jos jossain ammatissa uuvutaan oikein toden teolla, eikö pitäisi lähteä miettimään, millaisia muutoksia pitäisi tehdä. Eikä niin, että aletaan vaan sättimään, että kun sulla on kahdeksan viikon kesäloma, niin jo on ihme kun työtä ei jaksa. Eihän se työ mihinkään muutu sen loman jälkeenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ongelma ole resursseissa vaan ongelma on asenteissa. Entisaikaan ei ollut varhaiskasvatusta, mutta silloin oli kouluissa, kodeissa ja päiväkodeissa kuri. Nykyopettajat eivät kuria hyväksy, vaan korkeintaan "lempeät rajat" jotka toimeenpannaan "sanoittaen".
Liika hyssyttelu ja positiivisuus on johtanut siihen, että joudumme jatkuvasti teroittamaan pojalle, ettei rimaa hipoen läpipääsy vitosilla tai kutosilla ole ok suoritus. Ok tulos lähtee sieltä kasista, jos haluaa opiskella kunnon ammatin.
Kopioit tuon HS:ta omissa nimissäsi. Törkeä.