Pitäisikö koulujen stipendien jakamisesta luopua? Epäselväksi usein jää että millä perusteella on jaettu ja kannustaako oikeasti ketään toimimaan paremmin
Kommentit (67)
Opettajat, joiden kanssa olen jutellut, ovat aika lailla olleet sitä mieltä, että stipendeistä pitäisi luopua, ja mieluummin palkita koko luokkaa yhdessä tekemisestä.
Tätä mieltä olen itsekin, vaikka olen kantanut kotiin ison pinon stipendejä ja lapseni ovat sellaisia saaneet viimeksi eilen.
Stipendi on tulospalkkio enemmänkin kuin kannustinpalkkio. Mutta aika lailla arpapeliä tai makuasioita niiden kohdentuminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina ollut ns. hyvä oppilas, mutta en ole koskaan saanut stipendiä peruskouluaikana.
Numeroni oli ala-asteella aina 9-10, mutta en koskaan saanut stipendiä edes hyvästä koulumenestyksestä. Sen sijaan 7 tasosta 8 tasoon tsempannut kaverini sai stipendin hyvästä koulumenestyksestä.
Ymmärrän että stipendeissä on kriteerinsä, mutta ei ne kriteerit aina niin loogisia ole.
Se on nimenomaan hyvin loogista. Moni stipendi halutaan nimenomaan antaa oppilaalle, joka on ylittänyt itsensä ja epävarmuutensa.
Itse sain neljä stipendiä kympin-oppilaana, mutta poikaystäväni (nykyisen mieheni) se yksi stipendi oli omiani tärkeämpi kun sai sen korotettuaan numerot 5 7kaan. Sillä kannustuksella haki ja pääsi jatkossa ammattikorkeaan ja hyville tuloille.
Tietysti ymmärrän, että tämä kaveri varmasti oli tavallaan enemmän sen stipendin tarpeessa.
Mutta varsinkaan niillä 10 oppilailla ei tosiaan ole ihan kauheasti mahdollisuuksia nostaa numeroitaan 11 tsempatakseen koulumenestyksessä ja saadakseen stipendin.
Ainakin omana kouluaikanani 9-10 oppilailta vaadittiin aika paljon enemmän kuin muilta. Yleensä joutui taululle tekemään jotain ja muutenkin opettaja odotti oppilaan aina tietävän vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä tosi pahalta kiusaamiselta, jos joku oppilas joutuu pahoinpidellyksi tai kiusatuksi ja sitten näkee, että se kiusaaja palkitaan hyvänä tyyppinä.
Minkä viestin se antaa muille oppilaille? Että varmaan siinä kiusatussa kuitenkin itsessä oli vika
Niin, mikä on kenenkin mielestä kiusaamista? Meillä ainakin kiusaaja on syyttänyt kiusattua kiusaajaksi. Tämä asia siis selvitettiin ihan ja todettiin että asia on näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina ollut ns. hyvä oppilas, mutta en ole koskaan saanut stipendiä peruskouluaikana.
Numeroni oli ala-asteella aina 9-10, mutta en koskaan saanut stipendiä edes hyvästä koulumenestyksestä. Sen sijaan 7 tasosta 8 tasoon tsempannut kaverini sai stipendin hyvästä koulumenestyksestä.
Ymmärrän että stipendeissä on kriteerinsä, mutta ei ne kriteerit aina niin loogisia ole.
Se on nimenomaan hyvin loogista. Moni stipendi halutaan nimenomaan antaa oppilaalle, joka on ylittänyt itsensä ja epävarmuutensa.
Itse sain neljä stipendiä kympin-oppilaana, mutta poikaystäväni (nykyisen mieheni) se yksi stipendi oli omiani tärkeämpi kun sai sen korotettuaan numerot 5 7kaan. Sillä kannustuksella haki ja pääsi jatkossa ammattikorkeaan ja hyville tuloille.
Tietysti ymmärrän, että tämä kaveri varmasti oli tavallaan enemmän sen stipendin tarpeessa.
Mutta varsinkaan niillä 10 oppilailla ei tosiaan ole ihan kauheasti mahdollisuuksia nostaa numeroitaan 11 tsempatakseen koulumenestyksessä ja saadakseen stipendin.
Ainakin omana kouluaikanani 9-10 oppilailta vaadittiin aika paljon enemmän kuin muilta. Yleensä joutui taululle tekemään jotain ja muutenkin opettaja odotti oppilaan aina tietävän vastauksen.
Juu ja nykyään tekevät myös vaativampia kokeita kuin muut. Oman lapseni luokalla ainakin matematiikassa ja äidinkielessä.
Stipendien kriteereitä voi joka vuosi muuttaa miten haluaa, jotta voidaan antaa stipendi juuri tietylle lapselle.
Oman lapseni luokalta palkittiin pari kiusaajaa ja parivilliä poikaa jotka eivät välitä koulusta tai yhteishengedtä mitään. Siinäpä sitten muillekin mallia ja tavoitetta ensi vuodelle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja nykyään tekevät myös vaativampia kokeita kuin muut. Oman lapseni luokalla ainakin matematiikassa ja äidinkielessä.
kympin eteen täytyy tehdä enemmän ylimääräistä
Minä sain aikoinani koulun parhaana oppilaana stipendejä, jotka olivat värävaraiselle oppilaalle tervetulleita. Kesätyön palkkakin maksettiin vasta heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat, joiden kanssa olen jutellut, ovat aika lailla olleet sitä mieltä, että stipendeistä pitäisi luopua, ja mieluummin palkita koko luokkaa yhdessä tekemisestä.
Tätä mieltä olen itsekin, vaikka olen kantanut kotiin ison pinon stipendejä ja lapseni ovat sellaisia saaneet viimeksi eilen.
Tää on sitä tasapäistämistä pahimmillaan.
Jos stipendit jaettaisiin vain todistusnumeroiden mukaan niin siinä tapauksessa stipendeistä ei tarvitsisi luopua. Nyt kaikenmaailman tsempparistipendit opettavat, että vaikka rikkoo koulun omaisuuta, kiusaa muita ja on kaikinpuolin hankala, voi saada palkinnoksi stipendin, jos pari kertaa vuodessa on käyttäytynyt normaalin oppilaan lailla. Meneekös yrittäjien sponsoroimat stipendit yrittäjien lapsille...?
Meidän lasten koulussa toimitaan juuri noin. Stipendit ja hymypatsaat lakkautettiin, kun curling-mammat niin vaativat. Ne aiheuttavat kuulemma pahaa mieltä.
No, eilen ei kukaan saanut mitään. Oli kieltämättä ankeaa.
Toivottavasti tämä sitten kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Stipendien kriteereitä voi joka vuosi muuttaa miten haluaa, jotta voidaan antaa stipendi juuri tietylle lapselle.
Jep, esim hyvän keskiarvon aina saanut lapseni ei tänäkään vuonna saanut stipendiä hyvästä koulumenestyksestä, koska sekin stipendi ilmeisesti jaettiin sellaiselle joka on tsempannut parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten koulussa toimitaan juuri noin. Stipendit ja hymypatsaat lakkautettiin, kun curling-mammat niin vaativat. Ne aiheuttavat kuulemma pahaa mieltä.
No, eilen ei kukaan saanut mitään. Oli kieltämättä ankeaa.
Toivottavasti tämä sitten kelpaa.
Apua.
Oma lapseni sai matikkastipendin. Näissä ainestipendeissä on aika tarkat kriteerit ja sillä tavalla ihan läpinäkyvää mistä se annetaan.
Kiinnitin kuitenkin huomiota siihen, että hänen luokallaan oleva lapsi sai kolme eri stipendiä. Juuri näitä kiva kaveri, hyvä koululainen jne eri yhdistyksiltä. Jotenkin luulisi, että sieltä luokalta olisi löytynyt kolme lasta, jotka voisi määritellä "kivoiksi kavereiksi" tms. Ei kukaan nyt sentään niin ylivertaisen paljon parempi ole.
Kysyin vielä sitten osaltani, että onko tämä jotenkin poikkeuksellisen ystävällinen, avulias, reilu tai jotain. Niin kuulemma aivan tavallinen, eikä todellakaan mikään kaikkien kaveri.
Voitaisiin katsoa että jokainen saa edes kerran stipendin alakoulussa vaikka sitten edes yrittämisestä tai lahjakkuudesta esim taide-aineissa tai vaikka vain kaveritaidoista. Jokainen on oikeasti hyvä jossain.
Minusta on aivan turhaa jakaa stipendejä. Jos yhdistykset haluavat jotain koululle lahjoittaa, kiva juttu, käytetään sitten vaikka johonkin yhteisiin retkiin.
Omat lapseni ovat kaikki olleet tasaisen hyviä koululaisia, keskiarvo ysin pinnassa tai vähän yli, kavereita on ja kaikinpuolin sellaisia mutkattomia ja mukavia koululaisia. Eivät häiriköi, eivät ole mitenkään olennaisesti nostaneet tasoaan vaan tasaisen hyviä tosiaan, ja mukana esim oppilaskunnassa tekemässä, mutta eivät välttämättä pidä melua itsestään vaan menevät osana porukkaa.
No tällä ei mitään stipendejä ole koskaan saatu, eikä tarvitsekaan, mutta tavallaan se stipendikulttuuri mielestäni palkitsee kummallisella tavalla yksilökeskeisyyttä. Kun se mitä tämä maailma tarvitsisi olisi enemmän yhteistyötä, yhteisön hyväksi toimimista, rakentajia ja vähemmän sooloilua. Ainakaan koulu/työyhteisöissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos stipendit jaettaisiin vain todistusnumeroiden mukaan niin siinä tapauksessa stipendeistä ei tarvitsisi luopua. Nyt kaikenmaailman tsempparistipendit opettavat, että vaikka rikkoo koulun omaisuuta, kiusaa muita ja on kaikinpuolin hankala, voi saada palkinnoksi stipendin, jos pari kertaa vuodessa on käyttäytynyt normaalin oppilaan lailla. Meneekös yrittäjien sponsoroimat stipendit yrittäjien lapsille...?
Nimenomaan - mitä tuo opettaa?
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin katsoa että jokainen saa edes kerran stipendin alakoulussa vaikka sitten edes yrittämisestä tai lahjakkuudesta esim taide-aineissa tai vaikka vain kaveritaidoista. Jokainen on oikeasti hyvä jossain.
Olen myös sitä mieltä, että nämä tsemppari, hyvä kaveri, hyvä koululainen ja vastaavat pitäisi joka vuosi katsoa, että menevät eri lapsille. Ja pääosin myös aineista annettavat, koska äärimmäisen harvoin on niin, että luokassa tai koulussa on selkeästi joku yksi lahjakas ja ahkera ylitse muiden. Silti samat lapset poimivat stipendit vuodesta toiseen, ainakin meidän koulussa.
Ei pelkästään yritysten, vaan myös yhdistysten ja säätiöiden. Stipendeissä ei saa korvamerkitä tiettyä oppilasta saamaan sitä, koska silloin se katsotaan tuloksi, mutta kriteereiden avulla tämän voi kiertää.
Sain itse saman säätiön stipendin sekä yläasteen että lukion lopussa, vaikka olin vain vähän keskitasoa parempi. Sitä ei oltu merkitty matikkastipendiksi, silloin olisin sen ymmärtänyt. Mun stipendi herätti kateutta, kun parempia oli, jotka ei saaneet. En itsekään tiedä miksi, koska olin duunareiden lapsi, en mikään opettajien lellikki ja sitä ei ollut mainittu mitenkään että mikä stipendi, ihan vaan yleisstipendi. Tosin mikä ehkä vaikutti oli se, että vaikka minua kiusattiin, en ollut koulusta pois ja olin aktiivinen tunneilla. Yläasteella seiskalla oli vielä yli ysin keskiarvo, mutta sitten ote herpaantui, eli ehkä se oli koko kouluajalta. Päättötodistus oli 8,5 ja lukuaineet 8,6. Lukiossa oli 7,7 ja kirjoitinkin vain b-c, c matikastakin vaikka ällää kaikki odottivat. Ehkä se tuli siitä, että olin läsnä ja olin rauhallinen ja ongelmaton koko kouluajan. Yksi syy voisi olla, että tiskin takan oli sovittu että minä saisin sen säätiön stipendin, sillä veljeni sai saman, tosin veljellä oli hyvät kielten numerot. Ehkä säätiön perustaja on sanonut, että kirkonkylän lapsille, tms. ja laittanut jotain käytöskriteerejä. Ei hän ollut perhetuttu, tuttu kyllä kaikille kirkonkylällä.