Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö koulujen stipendien jakamisesta luopua? Epäselväksi usein jää että millä perusteella on jaettu ja kannustaako oikeasti ketään toimimaan paremmin

Vierailija
03.06.2023 |

Pitäisikö stipendeistä vain luopua?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluhan ei niitä stipendejä rauhoita.

Ne ovat alueen yrityksen jakamia rahoja, useille eri kouluille, ei ainoastaan peruskouluille ja lukioille.

Vaan muihinkin oppilaitoksiin.

Yrityksillä itsellää on vaatimuksia stipendien jakoon, kuten esim. urheilullisuus, taidepuoli lauluineen, oppilas joka on eniten tsemppanut tuloksia, eli parantanut käytöstään ja oppimistuloksia, ja niin edelleen.

Lahoittaja päättää stipendin tarkoituksen.

Opettajien kokouksessa sitten loppukeväällä päätetään, ketkä oppilaat ja miltä luokalta, täyttävät nuo stipendin vaatimukset parhaiten.

Joten miksi kummassa muka noiden stipendien jako pitäisi lopettaa?

Vierailija
2/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eihän koulu niitä stipendi rahoja maksa, tollo!

Ne tulevat suoraan yrityksiltä ja joiltakin säätiöiltä, joka itse edellyttää stipendien saajilta, tiettyjä asioita.

Vai luuleeko ap, että kunta itse maksaa joillekin oppilaille stipendirahat?

Hassua on sekin, kun,huudetaan kurkku suorana, että stipendit menee opettajien lapsille.

Eivät mene.

Stipendeistä keskustellaan suuressa, koko koulun opettajien kokouksessa, jossa on myös sekä apulaisrehtori ja että rehtori mukana.

Niissäkö kokouksissa mukamas aina yhteisesti sovittaisiin, että stipendit annetaan aina opettajien lapsille.

Niinkö?

Ei onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap rupesi heti itse alapeukuttamaan fakta kommentteja, kun itse ei tiedä mistään mitään.

Vierailija
4/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun vaikea iloita muiden saamista stipendeistä? Entä hyvistä kouluarvosanoista tai urheilusuorituksista?

Voithan itsekin vielä voittaa jonkun "tasapäistämisen Suomen mestari" -palkinnon.

Vierailija
5/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ikinä saanut stipendiä, eikä lapsensakaan. Kateus on kavala tauti. Otan osaa, kohtaloosi.

Vierailija
6/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuokin että jos parantaa tulosta niin saa stipendejä?

Eli jos seilaa ja ajoittain alisuoriutuu ja töpeksii niin on parempi kuin tasaisesti puurtava?

Vierailija
7/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stipendit on hieno juttu, mutta jonkunlaista useamman ihmisen arviointi tarvitsisi niiden jakamiseen. Yhden lapseni opettaja antaa stipendin joka vuosi uudelle oppilaalle. En itse edes ollut tajunnut tätä kuviota, kunnes lapseni siitä hieman suruissaan kertoi. Ja tosiaan, niin joka vuosi on tapahtunut. Ihan hyvä tarkoitusperä, mutta epäreilua niille vanhoille oppilaille.

Vierailija
8/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on saanut monta stipendiä, mutta kuullut niin monet valitukset siitä että miksi hyvän tyypin stipendin saa kiusaaja ja miksi tsemppusstipendejä ja muita saa niin paljon, että mietin onko noissa mitään pointtia.

Eikö se paikallinen yhdistys voisi palkita vaikka kaikki pienellä muistamisella?

Vierailija
9/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ollut ns. hyvä oppilas, mutta en ole koskaan saanut stipendiä peruskouluaikana.

Numeroni oli ala-asteella aina 9-10, mutta en koskaan saanut stipendiä edes hyvästä koulumenestyksestä. Sen sijaan 7 tasosta 8 tasoon tsempannut kaverini sai stipendin hyvästä koulumenestyksestä.

Ymmärrän että stipendeissä on kriteerinsä, mutta ei ne kriteerit aina niin loogisia ole.

Vierailija
10/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina ollut ns. hyvä oppilas, mutta en ole koskaan saanut stipendiä peruskouluaikana.

Numeroni oli ala-asteella aina 9-10, mutta en koskaan saanut stipendiä edes hyvästä koulumenestyksestä. Sen sijaan 7 tasosta 8 tasoon tsempannut kaverini sai stipendin hyvästä koulumenestyksestä.

Ymmärrän että stipendeissä on kriteerinsä, mutta ei ne kriteerit aina niin loogisia ole.

Montako vuotta olet käynyt terapiassa tämän kauhean vääryyden takia?

Vierailija
11/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omana kouluaikanani stipendin sai yksi oppilas / luokka. Nyt seurasin oman tyttäreni kevätjuhlissa stipendien jakoa, joka kesti ja kesti... mietin myös, että onko tämä enää niin kiva juttu. Stipendien saajia (mitä erikoisemmilla perusteilla) oli jo melkein enemmän kuin lapsia, joita "onnetar ei tällä kertaa suosinut". Lapsi myös ihmetteli miksi hänen kiusaajansa (asiaa selvitelty opettajan ja vanhempien kanssa keväällä) sai hyvän kaveritaitojen stipendin :D mutta ihan kiva ajatus.

Vierailija
12/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on nimenomaan hyvin loogista. Moni stipendi halutaan nimenomaan antaa oppilaalle, joka on ylittänyt itsensä ja epävarmuutensa.

Itse sain neljä stipendiä kympin-oppilaana, mutta poikaystäväni (nykyisen mieheni) se yksi stipendi oli omiani tärkeämpi kun sai sen korotettuaan numerot 5 7kaan. Sillä kannustuksella haki ja pääsi jatkossa ammattikorkeaan ja hyville tuloille.

Vierailija
13/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse lopettaa. Oppilaat ymmärtävät ehkä opettajia paremmin. Miksi kukanenkin stipendinsä saa. Jopa silloin, kun arvosteluperusteet ovat vinksallaan. Oppilaat myös itse huomaavat jos joku muu olisi ansainnut stipendin saajaa paremmin. Hän vain ei tullu nähdyksi muiden kuin oppilaiden silmin.

Ei stipendejä tarvitse kieltää. Tarvitaan hullunkurisia tavoitteita ja tietysti me tarvitaan PETTYMYKSIÄ..... ilman niitä molempia voi päästä pahastu yleistymään, eikä kehity enää luullessaan olevansa liian hyvä tähän maailmaan.

Jos tyyppi osaa laulaa on ok saada stipendi. Vaikka itse ammatissa ei koskaan loistanutkaan. Stipendi ja todistus on lopulta pelkkä paperi. Jolla ei työelämässä ole mitään merkitystä, millään saralla.

Vierailija
14/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänään pikkupaikkakunnan lukion lakituksessa. Eräs tuore ylioppilas sai kaksi nelinumeroista stipendiä, suuren kemianteollisuuden yrityksen ja jonkin teknologiateollisuuden tms yrityksen jakamia. Lapseni tiesi kertoa, että kyseinen ylioppilas kirjoitti kolme Laudaturia ja pääsi papereilla Aalto-yliopistoon lukemaan kemiaa. Mielestäni on mahtavaa, että yritykset noteeraavat tulevaisuuden osaajat.

Vierailija
15/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on saanut monta stipendiä, mutta kuullut niin monet valitukset siitä että miksi hyvän tyypin stipendin saa kiusaaja ja miksi tsemppusstipendejä ja muita saa niin paljon, että mietin onko noissa mitään pointtia.

Eikö se paikallinen yhdistys voisi palkita vaikka kaikki pienellä muistamisella?

Mikä paikallinen yhdistys? Kerro?

Kouluille stipendejä lahjoittavat, pankit, urheilualan- ja monen muun alan järjestöt.

Myös jotkut kaupan alan yritykset.

Joskus myös Rotaryt. Ja Lions.

Esimerkiksi Euroviisu edustajamme Käärijä ja hänen mummonsa, lahjoittivat tänä vuonna 1000 euron

stipenkin Lapissa sijaitsevan, Posion kunnan kouluille.

Stipendi siellä jaettiin peruskoulujen ja lukion kesken, pienen murusen sai myös esikoulu.

Ei se niin ole, että vain joku yksi taho kaupungeissa ja kunnissa ne stipendit lahjoittaa.

Vierailija
16/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama lapsi saanut nyt kolme vuotta putkeen kaveri-stipendin. Koulumenestyksestä ei ole koskaan palkittu ketään.

Toinen stipendi on tsemppari-stipendi, joka tänä vuonna jaettiin lapselle, joka ei yhtä pahasti tuhonnut paikkoja ja pahoinpidellyt muita kuin viime vuonna.

Tämä on mielestäni jo vähän pelleilyä ja olisi parempi ilman koko stipendejä.

Vierailija
17/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö sitä neandertalilaisen näköistä Hymyhenkilöpatsasta jaetaan?

Vierailija
18/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin esimerkki että joku saa hyvän tyypin stipendin tai tsemppusstipendin, jos pahoinpidellyt muita?

Miksi?

Vierailija
19/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä tosi pahalta kiusaamiselta, jos joku oppilas joutuu pahoinpidellyksi tai kiusatuksi ja sitten näkee, että se kiusaaja palkitaan hyvänä tyyppinä.

Minkä viestin se antaa muille oppilaille? Että varmaan siinä kiusatussa kuitenkin itsessä oli vika

Vierailija
20/67 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, stipendeistä pitäisi luopua. Oli todella typerää saada 9-luokalla 40€ huonosta todistuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän