Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläiskoulu antoi lasten valita, menevätkö kevätkirkkoon suurin osa jätti menemättä

Vierailija
03.06.2023 |

Hyvä että vihdoin aletaan kouluissa ymmärtää, että taikauskojen pakottaminen on mennyttä maailmaa.

https://yle.fi/a/74-20034958

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kirkon ja koululaitoksen historia on niin läheinen.

- Pappi Mikael Agricola kirjoitti ensimmäisen suomenkielisen oppikirjan (ABC-kiria), jossa oli kristinoppia 

- Pappi Mikael Agricola käänsi Uuden testamentin suomeksi ja tuli samalla luoneeksi suomen kirjakielen.

- Kirkko aloitti säännöllisen lukuopetuksen Suomessa (lukukinkerit, kiertokoulut), ja sitä annettiin yhtä lailla niin tytöille kuin pojillekin. Suurin osa näistä ensimmäisistä opettajista oli pappeja.

- Kirkko perusti nk. katedraalikoulut, joissa teinejä oli tarkoitus kouluttaa papeiksi. Moni  oppilas jatkoi opintojaan yliopistoissa. Se oli se väylä, joka avasti suomalaisille pääsyn akateemisiin opintoihin Keski-Euroopan yliopistoihin. Dominkaanit perustivat katedraalikoulu Turkuun n. 1276.

- Suomen ensimmäisen yliopiston (Turun akatemia) perusti kuningatar Kristiina, joka oli kuuluisa hurskaudestaan.

- Suomen kansakoulua kehitti 1800-luvulla erityisesti pappi Uno Cygnaeus.

jne.

Koska koulusivistyksemme pohja on pitkälti kirkon, papiston ja kristittyjen aikaansaannosta, on luontevaa, että koulun avajaisissa ja päättäjäisissä lauletaan Suvivirsi tms.

Miltään muultakaan instituutiola ei vaadita, että sen pitäisi kieltää oma historiansa, omat juurensa.

Vierailija
82/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauru uskovaisille kirjoitti:

Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.

Jeesus oli sekopäinen kansankiihottaja, joka nakutettiin ristille rauhoittumaan. Vuosi siellä kuiviin, otettiin alas, haudattiin, mätäni ja maatui paskaksi. Ei koskaan "noussut ylös" hahahahahahaa! :-)

Kyseinen kansankiihottaja kuvitteli harhoissaan "tulevansa takaisin" siten, että hänen aikalaisensa vielä olisivat silloin elossa. Kuolemasta on nyt noin 2000 vuotta aikaa, hah hah!

Islam on kyllä vielä typerämpää kuin kristinusko, juu.

Jesaja 45:5-7

"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon PIMEYDEN, joka tuotan onnen ja luon ONNETTOMUUDEN; minä, Herra, teen kaiken tämän."

Onneksi sinusta huokuu vakaa täysipäisyys ja hyvyys. Se antaa heti kuvan siitä, että ilman uskontoa ihmisen on hyvä olla.

Siunausta!

Näihin  ei kannata vastata. Ko viesti oli lainvastainen.

1. Kiihotus kansanryhmää vastaan

2. Uskonrauhan rikkominen

Vastaavista viesteistä kannattaa tehdä rikosilmoitus.

https://poliisi.fi/nettivinkki

Rastita kohta:

x Rasistisia rikoksia ja syrjintää

Ja sitten kannattaa tehdä ilmoitus Vauva.fi -palstan moderaattorille asiattomasta viestistä. Mode poistaa tällaiset kyllä, mutta viesti jää näkyviin, jos niihin joku vastaa ennen niiden poistoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauru uskovaisille kirjoitti:

Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.

Jeesus oli sekopäinen kansankiihottaja, joka nakutettiin ristille rauhoittumaan. Vuosi siellä kuiviin, otettiin alas, haudattiin, mätäni ja maatui paskaksi. Ei koskaan "noussut ylös" hahahahahahaa! :-)

Kyseinen kansankiihottaja kuvitteli harhoissaan "tulevansa takaisin" siten, että hänen aikalaisensa vielä olisivat silloin elossa. Kuolemasta on nyt noin 2000 vuotta aikaa, hah hah!

Islam on kyllä vielä typerämpää kuin kristinusko, juu.

Jesaja 45:5-7

"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon PIMEYDEN, joka tuotan onnen ja luon ONNETTOMUUDEN; minä, Herra, teen kaiken tämän."

Kun noin tyhmä olet, pidä turpas kiinni. Et ymmärrä edes perusasioita. Ihan oikeasti, kuvitteletko, että osaat esim ajatella rationaalisesti?  Et osaa, koska et osaa ajatella millään tavalla!   Olet häpeäksi ja vaivaksi Suomelle, perheellesi ja kaikille, kaikille...

Näihin  ei kannata vastata. Ko viesti oli lainvastainen.

1. Kiihotus kansanryhmää vastaan

2. Uskonrauhan rikkominen

Vastaavista viesteistä kannattaa tehdä rikosilmoitus.

https://poliisi.fi/nettivinkki

Rastita kohta:

x Rasistisia rikoksia ja syrjintää

Ja sitten kannattaa tehdä ilmoitus Vauva.fi -palstan moderaattorille asiattomasta viestistä. Mode poistaa tällaiset kyllä, mutta viesti jää näkyviin, jos niihin joku vastaa ennen niiden poistoa. 

Vierailija
84/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka edes kuuluisi kirkkokuntin ellei niihin väkisin liitettäisi vauvana?

Varsinkin kun Kirkko on voimaton päiviräsäsiä ja timosoineja ja näiden peräpukamaisia vihapuhelahkolaisia vastaan.

Niinpä. Sitten on pakko osallistua koulun järjestämiin uskonnollisiin menoihin kun on kastettu, koska jos ei osallistu tulee uskonnosta nelonen numeroksi. Jopa lukiossa oli pakko osallistua kouluvuoden kirkonmenoihin tai muuten tuli hylätty numero. Se siitä uskon vapaudesta. Pakko liitetään, pakko tuputetaan ja aivopestään 18 vuotta, sitten saat erota.

Tuota, oppivelvollisuus päättyy jo 16-vuotiaana...

Vierailija
85/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muslimioppilailla sama vapaus olla menemättä koraanikouluun? Jos ei, missä tasa-arvo?

Missä koulussa on koraanikoulu pakollinen? 

Jokainen muslimioppilas velvoitetaan menemään koraanikouluun suomessa tai muuten *vips*

Vierailija
86/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muslimioppilailla sama vapaus olla menemättä koraanikouluun? Jos ei, missä tasa-arvo?

Missä koulussa on koraanikoulu pakollinen? 

Jokainen muslimioppilas velvoitetaan menemään koraanikouluun suomessa tai muuten *vips*

Elävät näennäisesti suomen yhteiskuntaa ja sen alla heillä on oma varjoyhteiskuntansa. Sama kaikkialla missä muslimeja on. Ruotsissa tilanne on erityisen vakava.

Vierailija
87/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi halutaan rippileirille?

Miksi halutaan kirkkohäät?

Uskonto on osa kulttuuriperintömme ja sivistynyt ihminen tunnistaa oman kulttuurinsa arvot, tavat ja symboliikan.

Paitsi että nykyään kuulutaan kirkkoon sen aikaa, että saa kirkkohäät. Sen jälkeen erotaan. Mää syljen tuollaisten päälle. Teidän häät ei oo minkään arvoiset, vaikka menettekin historiallisesti merkittävässä rakennuksessa naimisiin. Menkää maistraattiin, jos uskonto ei ole teidän juttu. Nykyään kun ihmiset haluaa itselleen vain kaikki edut, vailla velvollisuuksia

Vierailija
88/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi halutaan rippileirille?

Miksi halutaan kirkkohäät?

Uskonto on osa kulttuuriperintömme ja sivistynyt ihminen tunnistaa oman kulttuurinsa arvot, tavat ja symboliikan.

Kovin on väljää jumalanpalveluksissa. Suurin osa ellei lähes kaikki on rituaalien takia kirkossa: kaste, häät, hautajaiset ja maksaa kalliisti kuukausittain näistä.

Vierailija
89/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun Kirkko on voimaton päiviräsäsiä ja timosoineja ja näiden peräpukamaisia vihapuhelahkolaisia vastaan.

Lapsikasteesta luopuminen pakottaisi valtion porttokirkon pohtimaan arvovalintojaan, kun rahahanat menisivät huomattavasti pienemmälle.

Vierailija
90/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut kevätkirkkoa ollenkaan edes vaihtoehdoissa. Koululla vain oltiin.

Terveisin Itä-Helsingistä.

Vierailija
91/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko puhuisi suomea, jos vanhemmat eivät puhuisi lapselleen suomea jo sen vauvaiästä alkaen?

Ja miten Päivi Räsäsen mielipiteet muka vaikuttavat evankelis-luterilaisen kirkon toimintaan? Tai miksi kirkko olisi niistä tai muidenkaan sanomisista vastuussa?

Jos luterilaisen kirkon nimissä esitetään asioita, eikä kirkko vedä henkirakoa siihen väliin, niin eiköhän se kuulostaa että ollaan saama mieltä?

Ei kai Päivi ole kirkon nimissä mitään esittänyt? Minä en yhdistä Päivi Räsästä kirkkoon millään tavalla.

Tämän palstan änkyröillä nyt on niin huono yleistietämys ja muu sivistystaso, että luulevat protestoivansa Räsästä vastaan eroamalla Suomen evankelisluterilaisesta kirkosta, vaikka oikeasti pitäisi erota Kristillisdemokraattisesta puolueesta...

Vierailija
92/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin kirkossa kun pakotettiin. Ei liperilassen hölinät kiinnostaneet paskan vertaa.

Hyvä vaan että nyt on lapsilla vapaus valita.

Niin, ihmisellähän on vapaa tahto. Ei kaste tai kirkossa käyminen kenenkään sielua pelasta ikuiselta kadotukselta, vaan vain ja ainoastaan henkilökohtainen valinta ottaa Jeesuksen sovitustyö vastaan ja tehdä parannus elämässään.

Vierailija
93/93 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on voinut jättää väliin, mutta kummalliseksi on mennyt kun annetaan vaihtoehto erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan