Voiko 7- ja 5-vuotiaat jättää puoleksi tunniksi kotiin kahdestaan?
Mietin, että olisiko mahdollista alkaa harjoittelemaan yksinoloa, eli ajatus olisi että voisin silloin tällöin juosta jonkun pikaisen asian niin että en ottaisi lapsia mukaan.
Kyseessä 7 ja 5-vuotiaat, ja rauhalliset&järkevät, eli eivät keksi yleensä tyhmyyksiä, voikohan siihen luottaa.
Kokemuksia? Minkälaisia periaatteita teillä on?
Kommentit (11)
Mä aina pohdin sitä että mitä jos käy jotain, toinen vaikka tukehtuu? Pienempi ei osaa hälyttää apua, eikä paljoa auta jos äiti tulee puolen tunnin päästä. Koti on kuitenkin vaarallinen paikka, voi sattua tulipaloja jne. joten en ihan ilman kunnon syytä jättäisi yhtään ylimääräistä aikaa lapsia yksin kotiin. Olisi ikävää jos jotain sattuisi pelkän " totuttelun" takia.
Onhan ne riskit oikeasti suht pienet, mutta olemassa kuitenkin. 7v on kyllä ollut kotona esim. sen aikaa kun haen pienemmän päiväkodista tai kerhosta johon menee 15-30 min, mutta silloinkin olen järjestänyt jotain tekemistä lapselle, saa vaikka pelata tai katsoa telkkua. Isompaan luotan muutenkin enemmän, osaa käyttää kännykkää ja soittaa jos tulee jotain, mutta joukossa kun tyhmyys tiivistyy...
Tietysti sillai että tarvittaessa saavat sinun tai jonkun aikuisen kiinni tai voisit vaikka parilla eka kerralla sopia naapurin kanssa, että voivat tulla soittamaan ovikelloa jos pelottaa tai tarvitsevat aikuista apuun tms.
Tunnet omat lapsesi paremmin. Mutta minä olen jättänyt omat samanikäiset monta kertaa kotiin kaksin 20-30 minuutiksi. Ovathan he pihallakin kahdestaan (ilman aikuisia) leikkimässä!
Matkaa alle 5 min. molempiin. Isompi kuumeessa ja nuorempi ei halunnut lähteä, kun isompikaan ei tullut.
Aloita nyt vaikka roskien viennistä jne.
tarkoituskaan selvitä vielä elämästä yksin!
" harjoittelun" eskarivuonna, silloin noin 10 minuutin aikoja, ja oli itse tosi tärkeä tästä vastuusta. Nyt ekalla hän saattaa jäädä kotiin kun muu perhe käy kaupassa, ja on siis yksin kotona noin 30 - 45 minuuttia. Puhelimen päässä ja on osannut hyvin soittaa heti jos on tullut asiaa tai kysyttävää.
Mietin nyt, että voisiko " kakkosen" antaa ruveta harjoittelemaan tuota yksinoloa siskon seurassa ennen eskarivuotta.. yksinään en tuota 5-vuotiasta jättäisi, eikä hän sitä kyllä haluaisikaan, siitä ei ole mitään epäilystä.
ja jotkut aamunkin. Ihan hyvin voi harjoitella. Meillä ei ainakaan tokalla enää halunnut tyttö mennä iltapäiväkerhoon vaan tulee yksin kotiin.
siinä on huikea ero.
Vrt:
pitää: lapselta ei kysytä haluaako hän harjoitella vaan vanhemmat opettavat lapselle halusi tai ei. lapsen on sopeuduttava.
voiko: lasta kuunnellaan ja kuullostellaan, onko hän halukas tällaiseen kasvun vaiheeseen, ja jos näyttää vähänkin siltä että pelottaa tai askel on liian suuri, sitä ei tehdä.
Ja kuunneellaan lasta myös " rivien välistä" eli vaikka lapsi sanoo että haluaa, fiksu vanhempi osaa lukea haluaako lapsi oikesti vai onko se uhoa tai muuta sellaista...
itse käyn nyttenkin hakemassa postin, viemässä roskat, ja jätän vajaa 3-vuotiaan ja 1-vuotiaan hetkeksi kahdestaan.. Yleensä 1-vuotias on silloin päiväunilla rattaissa ja 3 vuotias piirtää, leikkii, puuhastelee jotain normaaleja juttujaan.
Ikinä ei ole mitään sattunut, minulla aikaa kuluu max. 5min.
tuleeko " kivitys" nyt vai heti?!
Annat esim. tulitikut ja kynttilöitä...