Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työnantajani menetellyt oikein?

Vierailija
03.06.2023 |

Olen ollut vakituisena työntekijänä 3vuorotyössä muutaman vuoden ajan. Viimeisen vuoden aikana minulla on ollut paljon poissaoloja sairasteluiden vuoksi. Syyt ovat sairasteluihin varsin moninaisia on ollut esim pieni leikkaus, välilevypullistuma, gyneokologinen vaiva, 2 koronaa, influenssa b, noro virus. Kaikista poissaoloista minulla on ollut aina joko lääkärin tai välillä hoitajan todistus. Osa poissaoloista on ollut muutaman päivän ja osa muutaman viikon. Osa poissaoloista on ollut viikonloppuisin.

Esimieheni ilmoitti minulle että poissaolorajat paukkuvat ja pitää järjestää työkykyneuvottelu.
Kävin omalääkärin arviossa ja kävimme terveydentilaani läpi sekä menneitä poissaolojani kaavion perusteella. Lääkäri toppuutteli tapaamisella että hän ei näkisi kolmikantaneuvottelua tarpeellisena: poissaoloja toki on mutta sairastumisille ei kukaan mitään voi eikä hän näe niissä mitään epäilyttävää ja tapaamisemme perusteella olen avoin ja johdonmukainen.

Esimies kuitenkin vaati työkykyneuvottelun pitoa. Se saatiin kaikkiem osapuolin lomien vuoksi sovittua vasta ensi syksyyn.

Esimieheni jäi eilen kesälomalle ja otti minut puhutteluunsa ennen lähtöä. Hän kertoi että runsaiden poissaolojeni vuoksi hänen pitää nyt ryhtyä toimenpiteisiin ja ne ovat sellaiset että tästä edes saan tehdä ainoastaan arkisin päivävuoroa. Eli ma-pe, kolmivuorotyötä en saa tehdä enkä viikonloppuvuoroja. Käytännössä siis että teen töitä vain ma-pe päivisin ja peruspalkalla. Tähän asti olen tehnyt kyseisessä firmassa paljon vklp töitä ja öitä ja palkkani muodostuu 40-70% lisistä.
Lisäksi jaksamistani on tukenut täällä ja aina ennenkin se että suunnittelemme itse vuoromme ja minulle sopivat työt 3-4päivää töitä-1vapaa4työpäivää2vapaata ja niin edelleen. Madollisuus tehdä kuin 5pv töitä putkeen siis poistui.

Kysymys kuuluu onko esimieheltä laillista tehdä tällainen päätös? Ja etenkin ennen työkykyneuvottelun pitoa. Lääkäri ei arviossaan nähnyt tarvetta muokata työtäni tai sitä keventää eikä nähnyt sairauslomissa mitään vilppiä jota ei olekaan.

Ahdistaa että jos jään tähän paikkaan tuloni putoavat jopa yli puolella eikä minulla ole mahdollisuutta enää suunnitella vuorojani sopiviksi itselleni, 5pv putket on minulle rankkoja vaan on ollut kiva kun voi itse suunnitella vuoronsa.

Mielipiteitä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun olisi itsesi kannalta järkevää miettiä miksi vastustuskykysi on heikko?

Yleisesti on hyvä jättää kaikki päihteet pois, ulkoilua ja lihaskunto harjoittelua riittävästi. Ylipainot pois.

Sosiaaliset suhteet saisi olla hyvät.

Yöuni on sinun tapauksessasi oltava todella hyvä, koska teet vuorotyötä.

Joillekin ihmisille vuorotyö on liian kuormittavaa, sitä ei pidemmän päälle ehkä kannata jatkaa.

Terveys on tärkeintä. Työnantajasi haluaa keventää sinun riski tekijöitä, ja samalla turvata yrityksen tuloksen.

Jos molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä, niin toimivaa työsuhdetta on hyvä jatkaa.

Vierailija
22/35 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Esimies päättää mitä vuoroja kukin tekee. Minutkin on siirrety vourotyöstä päivätyöhön just sairastelun takia. Toki otin loparit.

Mission accomplished

T: Ex-työnantaja

Fiksummissa firmoissa näistä neuvotellaan ihan hyvässä yhteistyössä työntekijän kanssa. Silloin haetaan siis vastausta kysymykseen "Mihin hintaan olisi valmis irtisanoutumaan?" ja yleensä siitä hinnasta päästään yhteisymmärrykseen. Tällä tavalla lähtemään joutunut työntekijä saattaa puhua firmasta jälkeenpäin kauniisti, toisin kuin nuo ulos savustetut työntekijät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yötyötä sisältävä vuorotyö lisää uni-valvetilan häiriöitä, työtapaturmia ja sydän- ja verisuonitautien sekä erityyppisten syöpien riskiä. Yötyö lisää työn ja muun elämän yhteensovittamisen ongelmia ja voi aiheuttaa myös mielenterveyden ongelmia

Vierailija
24/35 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka ei ole kaikki jos terveys menee

Vierailija
25/35 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän saa päättää työaikasi ja vuorosi, mutta muutos täytyy ilmoittaa ajoissa. Yleensä pariviikkoa ennen

Hänellä on siis täysi oikeus halutessaan ottaa 3vuorotyö tekemis mahdollisuus pois 3buorotyötä tekemäänntulleelta vakituiselta työntekijältä ja määrätä että kun sain itse ennen suunnitella vuorot niin niin en saa enää tehdä? Että saan tehsä työtä hänen määrääminä päivinä firmassa ja määrääminä aikoina ja ottaa 3vuorotyönteko mahdollisuuteni pois?

Kaikkia työntekijöitä pitää kohdella tasavertaisesti, eli jos on muita ja he saavat tehdä toisin, ei mene oikein. Liittoon kannattaa kuulua, sieltä saa apua. Nyt kun lahtariporvari aikoo kurittaa köyhää on entistä tärkeämpää maksaa liitosta se pikkusumma.

Vierailija
26/35 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteys liittoon.

Mutta kun nämä ääliöt ei kuulu liittoon. Sitten märistään kyllä apuja.

Vierailija
27/35 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla on oikeus määrätä työvuorot. Jos olet paljon poissa ja kyse on tehtävästä johon on saatava aina poissaollessasi sijainen, ei varmaan jää muuta mahdollisuutta kuin pitää sinut sellaisissa vuoroissa joihin sijainen helpoiten löytyy (eli päivävuoro ma-pe) iltoihin ja viikonloppuihin ei sijaisia saa yhtä helpolla. Voitko oikeasti käsi sydämmellä sanoa, että kaikki poissaolot olivat täysin aiheellisia? Tai ainahan te saikuttajat vannotte, että yhtään tarpeetonta päivää, ette ole poissa olleet mutta totuus on se, että te saikuttajatyypin ihmiset olette helposti sen muutaman ylimääräisen päivän poissa joka sairastumiskerralla selittäen itsellenne, että "en halua tartuttaa muita ja varmuuden vuoksi ettei vaan tule jälkitauteja" vaikka todellisuudessa ne varopäivätkin meni jo ja töihin olisi voinut palata jo monta päivää sitten ilman mitään varaa itselleen tai työkavereilleen. 

Vierailija
28/35 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi niin, että olin ottanut työpaikkakiusaamisen esiin, ja pomo ei ottanut vastuuta asiasta. Muut olivat kateellisia koska olin nuorempi, innostuneempi ja paljon kauniimpi.

Eräs aamu työkaveri huusi pää punasena asiattomuuksia , ja myös käsi käsiksi kerran, huusin takasin, ja siinä oli todistaja ja esimies antoi varotuksen huudosta työpaikalla + kertoi että jos valehtelen että muhun käydään käsiksi niin se on rikos (tämä pahoinpitelijä väitti, ettei ollut tehnyt niin). Sitten jäin sairaslomalle, ja esimies soitteli työterveyteen että tarviin jotain apua, ja esimies kertoi työsuojeluhlölle että tarviin työkyvyn jonkun arvioinnin, mutta ei sanonut siitä suoraan mulle. Huh huh. :D Sitten irtisanouduin. Mun mielestä työkykyarvioinnit on niille jotka oikeasti vahingoittaa muita, ne ei ole terveille ihmisille jotka on jonkinlaisia uhreja tai kiusattuja.

Pomo toivon mukaan joutui itse arviointiin koska sen tarpeessa hän selvästi myöskin itse oli.

Jätin pellet riehumaan keskenään.

Vierailija
29/35 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että vuorotyö altistaa sairauksille.

Siksi meillä yövuoroa/vuorotyötä tekevät käyvät työterveydestä laajemissa tutkimuksissa kuin päivävuoroa/yhtä vuoroa tekevät.

Esim. Mulla otettiin sokeriarvot ja jo niihin mentäessä lääkäri ilmoitti, että jos on koholla niin yövuorot vaihtuvat päivävuoroon.

Gynegologisiin vaivoihin saattaa yövuoro/vuorotyö vaikuttaa, epäsäännöllinen nukkuminen (hormooniheittelyt), samoin epäsäännöllinen rytmi saattaa heikentää immuunipuolustus järjestelmää.

Kaikista ei vain ole vuorotyöhön.

Vierailija
30/35 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Esimies päättää mitä vuoroja kukin tekee. Minutkin on siirrety vourotyöstä päivätyöhön just sairastelun takia. Toki otin loparit.

Itseäni askarruttaa se, että kun työkykyneuvottelusta sovittu ja aika tulossa niin hän saa jo sitä ennen järjestää 3vuorotyöni pois ja määrätä uudet työajat? Luulisin että tämä olisi ollit mahdollista aikaisintaan pidetyn neuvottelun jälkeen/pohjalta jos siinä ilmenee kys tarve.

Hän saa tehdä noin VAIKKA ET OLISI SAIRASTELLUT, kunhan pysytään työsopimuksen raameissa.. (työajan kesto esim).

Vierailija
31/35 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä hr:ssä on nästä asioista tietävä, joka opastaa näissä asioissa esimiehiä ja työntekijöitä. Mutta ehkä pomo haluaa varmistaa sinun jaksamisen lomansa aikana ja siksi laittanut päivävuoroon.

Vierailija
32/35 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan työkaveritkin toivovat, että lähdet. Kuormitat heitä älyttömästi saikuttelullasi, varsinkin viikonloppuisin. Voisitko ottaa sen pääsi pois sieltä perseestä ja miettiä joskus muutakin kuin omaa palkkapussiasi?

Vierailija
33/35 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kolmivuorotyö on jo yksinään raskasta ma-pe. En yhtään ihmettele että on paljon sairastumisia sinulla.

Vierailija
34/35 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi niin, että olin ottanut työpaikkakiusaamisen esiin, ja pomo ei ottanut vastuuta asiasta. Muut olivat kateellisia koska olin nuorempi, innostuneempi ja paljon kauniimpi.

Eräs aamu työkaveri huusi pää punasena asiattomuuksia , ja myös käsi käsiksi kerran, huusin takasin, ja siinä oli todistaja ja esimies antoi varotuksen huudosta työpaikalla + kertoi että jos valehtelen että muhun käydään käsiksi niin se on rikos (tämä pahoinpitelijä väitti, ettei ollut tehnyt niin). Sitten jäin sairaslomalle, ja esimies soitteli työterveyteen että tarviin jotain apua, ja esimies kertoi työsuojeluhlölle että tarviin työkyvyn jonkun arvioinnin, mutta ei sanonut siitä suoraan mulle. Huh huh. :D Sitten irtisanouduin. Mun mielestä työkykyarvioinnit on niille jotka oikeasti vahingoittaa muita, ne ei ole terveille ihmisille jotka on jonkinlaisia uhreja tai kiusattuja.

Pomo toivon mukaan joutui itse arviointiin koska sen tarpeessa hän selvästi myöskin itse oli.

Jätin pellet riehumaan keskenään.

Osallistuithan siihen riehumiseen itsekin, mutta paljon kauniimpana, innostuneempana ja nuorempana :)

Vierailija
35/35 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee keskustelut jo yhdestä kakden viikon sairauspoussaolosta. Olin leikkauksen vuoksi kaksi viikkoa sairauslomalla. Työterydessä eivät tienneet sairausloman syystä, joten keskustelut olivat tulossa. Kun poissaolon syy selvisi, niin pääsin pois jonosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi