Millä tavalla elämä on Britanniassa erilaista?
Okei, vasemmanpuoleinen liikenne ja erilainen koulusysteemi.
Mutta mitä muita asioita?
Ilmasto ja sää riippuu varmaan asuinpaikastakin.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että olisi oikeasti ilmainen terveydenhuolto/hammashuolto. Siis tottakai ne maksetaan veroista mutta laskua ei tulisi. En muista oliko lääkärinajat maksuttomia vai pelkästään hammashuolto/hammaslääkärinajat.
Periaatteessa kyllä, mutta NHS:n lääkäreille järkyttävät jonot eli saadaksesi ei-kiireellistä hoitoa joudut odottamaan 6-12 kk ensimmäiselle vastaanotolle.
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä olette saaneet käsityksen, että Briteissä ei olisi vedensekoittajia kylppäreissä?
Hmm. Avaamalla aamulla silmät ja katsomalla kaksihanaista allasta, yksi kylmälle ja toinen kuumalle. Siinä ne edelleenkin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että olisi oikeasti ilmainen terveydenhuolto/hammashuolto. Siis tottakai ne maksetaan veroista mutta laskua ei tulisi. En muista oliko lääkärinajat maksuttomia vai pelkästään hammashuolto/hammaslääkärinajat.
Periaatteessa kyllä, mutta NHS:n lääkäreille järkyttävät jonot eli saadaksesi ei-kiireellistä hoitoa joudut odottamaan 6-12 kk ensimmäiselle vastaanotolle.
Hammashoito on maksullista, mutta hinta on pieni. Ja puoli vuotta saadaan odotella täällä Suomessakin.
Tuosta roskien kadulle jättämisestä. On tosiaan olemassa tietyt ajat milloin roska-auto hakee ne roskat. Ja useimmilla on ihan roskikset sitä varten, eli siis ne roska-astiat viedään kadunvarteen. Joillain alueilla on myös yhteisiä jätekatoksia naapurustossa, missä on esimerkiksi yhden talorivin päädyssä kaikkien sen kadun varrella asuvien roskisket, tai sitten yhteisroskiksia muutamien talojen välein. Ja syy siihen miksi roskikset roskineen on siinä talon edessä on se että etupihaa ei välttämättä ole lainkaan. Esimerkiksi lapsuudenkodissani ovelta kadulle oli ehkä metri.
Olen eri mieltä aikaisemman kirjoittajan kanssa tuosta koulutukaesta/työpaikasta.
Ilman koulutustakin voi saada hyvän työpaikan jos vain rahkeet riittää. Itse olen sata vuotta vanhalla merkomin tutkinnolla finance hommissa, nyt esimiestasolla ja omalla pomolla ei ole kuin peruskoulu käytynä. Pomo ollut vuosia vaatekaupan myyjäjä ennen nykyistä hommaa. Tosin potkut voi tulla helpommin jos hommat ei luista/ei opi/kiinnosta. Harva maksaa yliopistotutkinnon /opintolainan kokonaan takaisin. Sitä aletaan maksaa vasta kun tienaa jotain yli 25k ja työnantaja vähentää suoraan palkasta.
Roskia ei säilytetä pusseissa kaduilla vaan tuo on jätteidenkeräyssysteemi. 😁 Esimerkiksi Lontoo on aikanaan rakennettu siten, että kaupunkiin muuttaneet ovat vaan rakentaneet talonsa muiden jatkoksi ilman mitään isompaa kaupunkisuunnittelua. Tästä johtuen ei saada tehtyä mitään meikäläistä systeemiä, jossa roska-auto käy taloyhtiön takapihalla tyhjentämässä astiat, koska ei ole mitään pihaa mihin jäteauto pääsisi. Siksi näillä alueilla roskat kerätään sillä tavalla, että ne laitetaan pusseissa kadunvarteen sovittuina aikoina (esim ma, ke, pe klo 20-21 välissä) ja roska-auto sitten kerää säkit siitä. Ei tämä ole mikään erityisesti brittiläinen hienous vaan käytössä monessa maassa siellä missä se on paras mahdollinen systeemi.