Kuuluuko mielestänne small talk hyviin käytöstapoihin?
Tuleeko teille tyly ja epäkohtelias vaikutelma ihmisestä, joka vastaa kysymyksiin vain muutamalla sanalla, eikä kysy oma-aloitteisesti esim. toisen kuulumisia?
Kommentit (22)
Kyllä kuuluu joo mutta monelle ihmiselle se on vaan vaikeaa. Ei pidä töykeytenä ottaa.
Suomalaiselle small talk ei sovi. Ollaan hiljaa, jos ei ole mitään asiaa. Ja sitten kun on asiaa, se jotain valittamista.
Kuuluu jossain määrin, mutta "SMALL" talkia ei ole mielestäni tarkoitus harrastaa töissä 8 tuntia päivässä (jos et ole asiakaspalvelutyössä). Ihan vapaasti saatte pitää yrmynä...
Olen huomannut että ihmiset tykkää selittää vaan omista asioistaan. Ei niitä kiinnosta puolituttujen jutut. Mikä sopii minulle hyvin koska olen suht hiljainen.
Kuuluu, mikäli osaa ottaa muut huomioon ja olla aidosti kiinnostunut heistä ja heidän kuulumisistaan. Sen sijaan sellainen ei kuulu, että puhuu vain omista asioistaan eikä kuuntele muita.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu jossain määrin, mutta "SMALL" talkia ei ole mielestäni tarkoitus harrastaa töissä 8 tuntia päivässä (jos et ole asiakaspalvelutyössä). Ihan vapaasti saatte pitää yrmynä...
Töihin mennään tekemään töitä eikä juoruamaan. Kohteliaat käytöstavat riittää. Käytävällä jos joku tulee vastaan niin tervehditään. Taukohuoneeseen jos joku eksyy samaan aikaan niin vaihdetaan pintapuoliset kuulumiset.
Ei tule tyly tai epäkohtelias vaikutelma ,noin niinku suoriltaan.
On ihmisiä joilla ei tule sanoja vaikka mieli tekisi rupatella, aistin herkästi heidät ja autan olemisessa, en väännä väkisin mut jos jotakin porinaa syntyy niin aina kiva.
On toki tylyjä mut heille en anna sen koommin aikaani.
Mä haistatan vitut kaikille heti ensimmäisenä se on mun hienostunut tapa harjoittaa smallia
Työelämässä sitä on oppinut, että alan ammattilaiset keillä small talk ei luonnistu niin useimmiten heidän kanssaan kahden kesken keskustelu työhön liittyvästä asiasta, joko itse työstä tai työkulttuuriin ja muutoksiin liittyvistä havainnoista, antaa kaivattua näkökulmaa. Toki small talkia taas osaavat ihmiset ovat hyviä parempia ns. asiakassuhteiden ylläpitämisessä. Toki asiakkaissakin on luonne-eroja ja toiset arvostaa sitä, että aikaa ei käytetä muuhun kuin asiaan. Tämänkin kaiken olen oppinut keskustelemalla ihmisen kanssa kahden, joka ei pidä small talkista. Kaikenlaisia ammattilaisia ja laaja kirjo erilaisia ominaisuuksia tarvitaan niin työelämässä kuin vapaa-ajallakin.
Ps. Oma small talkini on opittua ja pidän edelleen sitä, että oma puolisoni on luontaisesti puheliaampi ;) Sosiaaliset tilanteet ovat kuormittavia, joten vapaa-ajallaan on kiva päästä olemaan sivustaseuraaja.
Kaikki eivät pidä small talkista eikä ketään pidä siihen pakottaa tai velvoittaa edes sillä uhalla, että se antaa mukamas tylyn tai epäkohteliaan kuvan ihmisestä.
En harrasta small talkia enkä jaa yksityiselämääni kuuluvia asioita moisten tyhjän hölpöttäjien kanssa eikä voisi vähempää kiinnostaa heidän kuulumisensa.
Hyviin käytöstapoihin kuuluu tervehtiminen ja se, että vastaa asiallisesti kysyttyihin asioihin. Ei ole välttämätöntä kysellä toiselta sen enempiä. Eli mielestäni small talk ei ole pakollista, vaikka jotkut tykkäisi jutustelusta, mutta vastapuoli ei luontevasti osaa sitä.
Jossainmäärin kuuluu.
Toki meidän kulttuurissamme osataan olla hiljaakin, ja se on OK, mutta täysin tuppisuuna mullistelu ei ole hyvää käytöstä.
Tätä anglo-saksista kulttuurinrikastumista ei Suomeen kaivata, piste.
Olen asunut vuosia ulkomailla ja Suomessa on juuri parasta kun ei tarvitse puhua paljoa, muuta kuin oikeasti kavereiden kanssa, niiden kanssa joiden kanssa oikeasti kiinnostaa puhua. Siitähän tässä on kyse.
Rehellisyydestä.
Mikä mörkö tämä smalltalk on? Tarkoituksena on hakea ja viritellä yhteisiä aiheita. Vieraamman kanssa se on hakuammuntaa eli neutraalia, tutumman kanssa tunnelmien ja mielialan kartoittamista. Ei kannata irrottaa sitä kontekstistaan ja leimata turhanpäiväiseksi hölinäksi. Eihän me kaikki sentään olla kirjolla?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät pidä small talkista eikä ketään pidä siihen pakottaa tai velvoittaa edes sillä uhalla, että se antaa mukamas tylyn tai epäkohteliaan kuvan ihmisestä.
En harrasta small talkia enkä jaa yksityiselämääni kuuluvia asioita moisten tyhjän hölpöttäjien kanssa eikä voisi vähempää kiinnostaa heidän kuulumisensa.
Small talk nimenomaan ei ole yksityisasioiden jakamista. Siinä tarkoituksellisesti pidetään keskustelu toisen mukavuustasolla aiheissa, jotka ovat vaarattomia.
Vierailija kirjoitti:
Mä haistatan vitut kaikille heti ensimmäisenä se on mun hienostunut tapa harjoittaa smallia
Sointu B?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Small talk nimenomaan ei ole yksityisasioiden jakamista. Siinä tarkoituksellisesti pidetään keskustelu toisen mukavuustasolla aiheissa, jotka ovat vaarattomia.
Riippuu tyhjän hölpöttäjästä mitä "small talkinsa" aiheina haluaa hölöttää.
Ei edelleenkään kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta. Miksi? Kellä kiinnostaa? For real?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat käsittäneet small talkin nimenomaan väärin.
Moni tuore ylioppilas ahdistuu, kun todistuksen arvosanoja ja jatkosuunnitelmia tentataan.
Samoin juuri menehtyneen omasille kun esitetään osanotto, heti aletaan utelemaan perinnönjaosta.
"Mitä teette mummon talolle, kuka siihen muuttaa vai myyttekö sen?"
Meitä on moneksi, ja monenlaisia ihmisiä tarvitaan. Toiset vain ovat temperamentiltaan ujoja ja hitaastilämpeneviä tai sitten introverttejä, joilla ei ole kovin suurta sosiaalisuuden tarvetta.